Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

AEL sinertävä Savutus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    AEL sinertävä Savutus

    Tulkinta-apua kaipaisin. 450tkm ajettu AEL alkoin hiljattain savuttamaan sinistä. Vaikeaksi tämän tekee, että ei savuta koko aikaa ja välillä on savuttamatta kokonaan.

    Turbosta ei kuulu ylimääräistä, ahdot on normaalit. Kylmänä ja lämpösenä lähtee käyntiin avainta näyttämällä, eikä kylmänä tule mitään savuja. Pumpunkin säädin vähän enemmän kohdalleen, kun oli tiedossa ajotuksen olevan aavistuksen pielessä remmin vaihdon jälkeen.

    Ongelma ilmenee vasta kun on ajanut pitemään. Moottorin on siis lämmin. Silloinkaan ei ilmene normaalisti maantienopeuksia ajamalla, vaan jos joutuu pysähtymään risteykseen. Paikalta lähtiessä voi tuupata sinistä.
    Sekin sitten loppuu kun ajetaan taas normaalivauhtia. Ohituksissa ei selkeästi tule sinistä, normaalia hailua harmaata kuten aina on tullut ns lämä pohjassa.

    Onko tuo nyt turbon oireilua? Kun moottoria huvittaa savuttaa niin sitä savua saa aikaan antamalla reilusti happea, mutta kun sitä ei huvita savuttaa niin saa polkea miten vain ja tulee vain normaalia hailua "voimasavua".

    Ei vikakoodeja. Öljyä se jostain syö varmasti. Yksi outous on pumpusta kuuluva sirinä. Sinänsä moottorin toiminnassa ei ole mitään uutta tai outoa. Tuo sirinä vain voisi olla jotain ennakonsäätimen oireilua tms. On mulla toinenkin pumppu varastossa, mutta ei jaksaisi vielä sillä testailla. Lisäksi suuttimet on vaihdettu about 150tkm sitten, eli ei uudet, mutta ei 450tkm ajetutkaan. Hieman epätasainen tyhjäkäynti kyllä lämpösenä on, mutta onko se tuon pumpun oireilua vai jotain muuta niin en sitäkään ole keksinyt. Ei huohota tikusta eikä venttiilikopan korkista tsekattuna.

    Parsittavaa olisi autossa niin paljon, että sen elinikä ei ole enään pitkä, eli isompaa remppaa ei vaan kannata enään tehdä. Sais nyt tekohengitettyä edes heinäkuuhun asti.
    Viimeksi muokannut Puuhapete; 30.3.2017, 09:36.

  • #2
    pelkkä veikkaus: venttiilivarren kumit.

    Comment


      #3
      Niin no joo, se on toki yksi vaihtoehto. Savutusta ei tosin tule moottorijarrulla, mutta kun diisselissä ei ole varsinaisesti koskaan alipainetta, tai ainakaan näissä vanhoissa missä ei ole mitään läppiä, niin se ei varmaan ilmene samalla tavalla kuin bensakoneissa. Olis mulla toinen kansikin. Eihän mikään uutta ole noilla kilsoilla enään.

      Comment


      • #4
        Ventiolivarren kumit mennyt.Kun tyhjäkäynnin jälkeen tulee sinistä savua ,niin asia on selvä.

        Comment


          #5
          Toistaiseksi on savutellut on harventunut, että ei ole sen enempää viittinyt availla.
          Päästöt oli 0,65 eli ihan ok 60tkm ajetulle.

          Tuo satunnaisuus ihmetyttää. Ei se savuta aina, kun valoista lähtee.

          Comment


            #6
            Öljytikun reiästä painetta?

            Comment


              #7
              Ei, ei huohota yhtään.
              Tänäänkin (kuten monena päivänä) ei mitään savuttelua vaikka taas ajelin normi työmatkan (yli tunnin).

              Siksi tämä onkin outo. Ei lisäänny öljyt, eikä edes katoa poikkeuksellisen nopeasti. Tottakai vähän kuluu, ja vuotaa uloskin, kun on niin paljon jo kilsoja.

              Comment


                #8
                Eilen testasin omaa reilun 1000kg lastin vetämisen kera ja ei sitten mitään sinistä tms. Mustaa vain reiluissa kiihdytyksissä. Ja yllättävän hyvin jaksaa vielä, eli ei ole hepatkaan kaikki karannut.

                Laitoin joku aika sitten öljyn sekaan jotain LiquiMolyn Smoke Stoppia, mutta en kyllä odottanut sen auttavan mitään. Enkä vieläkään sano, että se auttoi. Oletan tuon periaateessa vain nostavan öljyn viskositeettia.
                Jostain sen vuotaa pakoputkelle, mutta ei näe selkeästi mistä. Jostain takapäästä se vuotaa. Se on toisaalta yks ja sama.

                Comment

                Working...
                X