Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A4 2.0 TDI CR hehkun merkkivalo

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi A4 2.0 TDI CR hehkun merkkivalo

    Eilen reissusta tullessa n 90 km vauhdista ylämäessä alko hehkun valo vilkkuu ja tehot hävis otsikon kulkineesta. Kun käynnisti uudelleen valo sammui mut syttyi uudelleen kun kiihdytti rivakammin yli 80 vauhdissa. Parin kerran jälkeen syttyi moottorin merkkivalo ja jäi päälle.

    Mitään muuta ei viasta aiheudu kuin tehojen häviämisen ja sekin vain yli 80 vauhdissa, taajamanopeuksila voi kiihdytellä rivakammin ongelmitta. Käynti vika päälläkin täysin normaalia yms.

    Arvauksia? Piuhan päähän huomenna pitänee joka tapauksessa viedä.
    Viimeksi muokannut Killeri; 29.12.2020, 15:41. Perustelu: Aiheet yhdistetty.

    #2
    Ahtopaineisiin liittyy todennäköisesti, joko ahtaa liikaa tai liian vähän. Voi olla anturivika tai sitten turbon puolella häikkää, jumiutumista tai muuta.

    Comment


    • #3
      Paljon nokkahihnalla kilometrejä?

      Comment


      • #4
        Nokkahihnalla muutama tuhat kilometria alla. Vika tuli ensimmäisen kerran kun ylämäessä nostin nopeutta vakionopeudensäätimellä, siltä sekunnilta kun napsautin nopeutta. Sitä ennen oli ajettu n. 500 km lähes yhtä soittoo ilman ongelmia lapista kohti etelää.

        Epäiletkö et ois voinu hypätä? Jos olis niin eikö oireilis koko ajan? Nythän esim taajamassa ei vikaa meinaa saada päälle ensinkään

        Comment


        • #5
          En epäile. Tuo cr kone on vain herkkä kuluneelle vanhalle hihnalle.

          Comment


            #6
            Voisi tulla myös imusarjan kierrätysläpän moottorista. Aika vastaava oli emännän autossa.

            Comment


            • #7
              Jos 500km pohjosesta etelään ajettu niin voi olla ihan välijäähyn jäätymisvikaa, lämpöseen auto päiväks sulamaan niin selviää sekin. Viime viikolle työkaverin mesessä moinen vika oli kun pohjoisesta etelään lumipöllyssä oli ajellut..

              Comment


              • #8
                paineanturi ja pakokaasujen lämpötila-anturi vaihtoon, sillä tuntui selviävän. Auto jo ajossa ja tuntuu toimivan normaalisti nyt. Varmaankin tuo paineanturi oli se mikä ajoi vikatilaan.

                Comment


                • #9
                  Mulla taas oli yksi pakokaasun lämpötila-anturi rikki kun hehkun valo vilkkui. Taisi olla hiukkaspöntön jälkeen.

                  Comment


                  • #10
                    Minun B8ssa se johtui kaasuläpän moottorin jumiutumisesta.

                    Comment


                    • #11
                      Moro, alkoi a6 temppuilemaan, kiihdyttäessä hyvin pienellä kaasulla auto toimii "normaalisti". Mutta heti kun kiihdyttää yhtään räväkämmin alkaa hehkuvalo vilkkua ja tehot häviää. Ongelma poistuu sammuttaessa. Onko jollain muulla ollut samaa ongelmaa? Kyseinen auto c7 a6 2.0tdi:llä, ja kilometrejä mittarissa 241tkm jos siitä jotain apua on

                      Vikakoodit kävin luetuttamassa ja tälläiset sieltä tuli:

                      -P245600 Hiukkassuodattimen paine-eroanturi; epätodennäköinen signaali
                      -P029900 Ahtopaineen ohjaus; alle raja-arvon 2

                      Eli onko kyseessä jotain sellaista mitä saattaisi pystyä itse korjaamaan, vai onko vietävä pajalle välittömästi ? Itselle ensimmäinen audi parin volvon jälkeen niin vähän hukassa tuon kanssa vielä ollaan

                      Comment


                        #12
                        Tuo alempi koodi on varmaankin se vakavampi:

                        https://www.obd-codes.com/p0299

                        Comment


                          #13
                          Kaikissa uusisa autoissa tarttee päästä lukemaan koodeja ja anturiarvoja ongelmien esiintyessä, eli jos ei sellaista ole itsellä niin hakuammuntaa vaihdella osia.
                          Muistelisin, että tosta paine-anturista on täällä aikasemmin juttua, mutta oliko se jossain DFP threadissa.

                          Tuli itsellä tosta mieleen, että voisko johtua samasta viasta. Eli DFP tai putki muuten tukossa. Tai sitten on kaksi eri vikaa ja toisessa turbo ei ahda tarpeeksi. Siihen on monta vikokohdetta tuossakin vuodoisa, ahtimesta tai elektroniikasta (alipaine/sähkönen ahtopaineen säädin).
                          Viimeksi muokannut Puuhapete; 5.7.2019, 13:43.

                          Comment


                          • #14
                            Noniin päivitystä tilanteeseen, ilmeisemmin vika johtuu tuosta hiukkassuodattimen paineanturista. Huomenna pitäisi tulla uusi anturi, sillä kokeillaan ensiksi. Anturin vaihdon jälkeen lyödään diudi läppärin perään ja katsotaan arvot yms reaaliaikaisena käyränä. Jos ei tuolla halvimmalla vaihtoehdolla korjaannu niin täytyy kääntyä marmorin puoleen..

                            Lisäyksenä vielä mahdolliset vuodot ahtimeen liittyen tutkin, mistään väärästä paikasta ei lävitse päästä ja muutenkin toimii niinkuin kuuluu. Ei kuulu mitään ylinmääräisiä ääniä yms.

                            Päivitellään anturin vaihdon jälkeen mikä on tilanne
                            Viimeksi muokannut jjoonatan; 6.7.2019, 14:49.

                            Comment


                            • #15
                              Elikkäs anturi vaihdettu, toistaiseksi ei mitään vaikutusta tehojen suhteen, kiihdyttäessä alkaa samantien hehkunvalo vilkkua.. Liekkö minkä hintainen remontti sitten tiedossa olisi, ei ihan hirveä luotto toistaiseksi näihin vehkeisiin ole kun 2kk alla vasta ollut.

                              Täytyy nyt vielä koittaa tutkia itse mistä voisi vika johtua.

                              Päivitellään tilannetta.

                              Comment


                              • #16
                                Moi,

                                Laitetaas ihmettelyä pystyyn ja kyseessä vm. -12 A4 2,0tdi multitronic.

                                Yhtään sen enempää varoittelematta alkoi ajoonlähdettyä vilkuttamaan hehkun merkkivaloa. Polttoaineen ollessa vähissä, ajelin hiljalleen tankille ja sieltä sitten ajoon testaillen. Hehku ei enää vilkkunut ja hetken motarilla testailtua auto tuntui käytännössä normaalilta enkä huomannut tehoissa yms isompia vaikutteita. Pienen eron huomasin kuitenkin että jos ajaa esim pintakaasua ja painaa kaasua puoleen väliin, tuntuu tässä pieni 1-2sec pehmeä "heräämisen" viive. Kotipihaan ajettaessa ja auton käydessä tyhjäkäyntiä alkoi taas vilkuttaa hehkua ja samalla syttyi myös moottorihäiriö merkkivalo. Sen pidemmittä otin vikakoodit ulos ja antaa koodin P256300 - Ahtopaineensäätimen asentoanturi epäuskottava signaali "Staattinen"

                                Nollasin vikakoodit ja auto käyntiin. 1-2min kun auto tyhjäkäynnillä ja alkaa taas vilkuttaa hehkua. Samalla käyntiääni hieman muuttuu ns. "mureammaksi". Ikään kuin hiukkas-poltto-ohjelmaa tekisi.

                                -Huomasin tämän että jos autolla lähtee vaikka suoraan ajoon, ei ala vilkuttaa hehkua vasta kun pysähtyy esim liikennevaloihin ja moottori tyhjäkäynnillä. Vaikka hehkua ei vilkuttaisi, tuntuu viive kaasua puoleen väliin painettaessa kuitenkin. Jos kaasun painaa pohjaan tai muuten, tuntuu vedot ihan täysin normaalisti. Tekee tosiaan niin että ekaksi vilkuttelee hehkua ja sen jälkeen heittää mottorinhäiriö vikavalon palamaan joka jää niin pitkäksi kunnes vikakoodit nollaa.

                                Wiki Ross-Tech kertoo vikakoodista että koodi tulisi turbon G584 anturista. Tarkistin tämän kikkareen sähköliitännän sekä kaikki sulakkeet jotka myös ross-tech kehoittaa tarkistamaan ensisijaisesti eikä niissä mitään näkyvää ollut.

                                Mahtaako kanssaeläjillä ollut vastaavaa ongelmaa? Turboltahan tämä kuulostaa tosiaan tulevan ja suoraan viittaa sen johonkin toimintaan/toimimattomuuteen/anturiin. Autolla ajettu 185tkm ja merkkihuollettu aina. En usko että turbossa itessään vikaa olisi kuitenkaan.

                                Ekalla kerralla kun vikakoodit otti ulos, antoi myös muistista koodin P00AF00 - Säätöyksikkö turboahdin 1 Juuttuu "Satunnainen". Tämä koodi ei ole enää palannut nollausten jälkeen enkä tiedä milloin tämä on tallentunut.

                                PS. Hehkua vilkutteli taannoin 2v sitten talvella, kovalla pakkasella. Silloin valo sammui sillä että tankkasin tankin täyteen enkä päästänyt tankkia enää niin tyhjäksi. Epäilin että aiheuttaja tuolloin ollut vesi, polttoaineen seassa..

                                Kiitos jo etukäteen vastauksista! :)

                                Comment


                                • #17
                                  Moottori tarvitsee kenkää, kun ahtimen siivet jumittaa. Hehku on vain yleinen vikavalo, vikakoodi tietää paremmin.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Itselläkin 2kk auton oston jälkeen alkoi temppuilla 3.0tdi. Aamulla lähti helkkarin huonosti käymään, kävi heikosti, kierrokset heitteli tuhannen ja kolmensadan välillä eli melkein sammui aina. Hehkun valoa vilkutti. Sammutin ja hinautin auton centterille, kaasuläppä oli entinen. Sen vaihdon jälkeen koeajossa meni taas häiriötilaan, paine-eroanturi oli poikki, ei auttanut senkään uusiminen vaan soittivat että tehtävä hiukkassuodattimen puhdistus.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Hehkun valon vilkkumisesta:
                                      Audi 2.0TDI B8 hehkun merkkivalo vilkkui normaalin kiihdyttämisen yhteydessä n. 2000 rpm paikkeilla. Auton käyttäytymisessä ei ollut muuta havaittavaa poikkeamaa. Autoon oli korjaamolla tehty jakopään hihnan vaihto. Valon vilkkumisen syy oli liian suuri kampiakselin ja nokka-akselin vaihe-ero, pahimmillaan -7,12º, VCDS:llä luettuna. Korjaus onnistui jakopään hihnaa irroittamatta, säätämällä nokka-akselin hihnapyörää. Korjauksen jälkeen vaihe-ero oli enimmillään n. -3º, eikä hehkun valo enää vilkkunut.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Lane-assistantin asennusta varten viiksisetti päivitetty.
                                        Akku irroitettu ja sen jälkeen airbag ja vanha viiksisetti.
                                        Uusi tilalle ja takaisin asennusta ja vikakoodien poisto.
                                        probleema se nyt start/-Stop ei pelitä ja cruise pois pelistä.
                                        Vikakoodi on moottorinohjauksen puolella ja se ei näy mun piuhan kautta selväkoodisena. Eikä sitä saa deletoitua.
                                        akun irroituksella jotain tekemistä asian kanssa?

                                        Comment


                                          #21
                                          Luetappa aidolla VCDS:llä koodit muuten menee arvailuksi.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Merkkarillla huollon yhteydessä tehdaspäivitys ohjainlaitteisiin.
                                            Alkoi taas pelittää cruiset ja stop/start

                                            Comment


                                            • #23
                                              Terve,
                                              Olisko jollain tietoa mistä kyseinen ongelma vois johtua, ja tai mistä lähtis ongelmaa selvittelemään. Eli kun ajaa normaalisti, niin yhtäkkiä alkaa hehkuvalo villkumaan ja veto loppuu. Oon myös huomannu, että tekee tuota erityisesti ylämäissä, ja kiihytys tilanteissa. Muuten auto toimii täysin normaalisti. Vikakoodit kun luin niin tuli koodia ecusta, mutta voiko olla syy siinä, kun auto kuitenkin toimii siihen asti normaalisti jne.

                                              Comment


                                                #24
                                                Kannattaa lukea vikakoodit mielellään VCDS:llä ja laittaa tänne tekstimuodossa. Niistä pääsee perille missä vika, muuten on liikaa vaihtoehtoja arvottavaksi.

                                                Comment

                                                Working...
                                                X