Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

3.0 TDI turbon vaihto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 3.0 TDI turbon vaihto

    Mitäpä pitää/kannattaa muuta tehdä kuin laittaa uusi turbo vanhan tilalle. Koneena 3.0tdi CCW. Ajatuksen laittaa Fin-turbon Garret xl-31 alkuperäisen tilalle. Autossa kun DPF poistettu ja softattu niin pitääkö esim. softaus tehdä uusiksi? Entäpä muut osat välijäähdytin jne. meneekö vaihtoon? Mietin tässä rupeanko projektiin kevään aikana vain en. Lähinnä mietintä tuon budjetin suhteen...

  • #2
    Mä olen ymmärtänyt ettei näistä hirveesti päälle 300hp saa kun ruiskupumpusta loppuu syöttö. Jos uudesta turbosta tehot haluaa niin kyllä se softamuutoksen tarvitsee. En usko, että välijäähdyttimeen tarvitsee koskea.

    Comment


    • #3
      Riippen pumpusta pääsee päälle 350hv.
      Isompi ahdin vaatii softan. Ei coolerikaan pahaa tee jos hakee maksimitehoa.

      Comment


        #4
        Itse ahdinhan ei välttämättä vaadi softamuutoksia, mutta jos lisätehoja hakee, niin sitten.

        Comment


        • #5
          Kumma ettei tätä kukaan ole paketoinut... ahdin, jäähy, softa ja asennus. Hyvitys vanhasta toimivasta. Takuu noin 350hp. Hinnat listaan ja myy ku häkä. Kilahtaneet omalla vastuulla.

          Comment


            #6
            Kyllä tuon meiltä saa pakettinakin, ei vaan ole ehtinyt päivittämään tietoja nettisivuille. Edes lähellekään kaikkea. Kysymällä saa aina ajankohtaisen tiedon.

            Comment


            • #7
              Meiltä saa Garrett VNT-ahtimiin siipikokoja esim. 350 - 420hv tehoille, myös turbiini on eniten mallin AMG siipi. Lisätietoja yv tai sähköpostilla:

              Comment


              • #8
                Ei liity ensimmäisen viestin kysymykseen, mutta koska mahtuu samaisen otsikon alle, niin laitan liitteeksi ohjeet 3.0 TDI:n turbon irroittamiseksi ja asentamiseksi. Oman CCWA:n turbo ryhtyi kesän aikana kylmänä ujeltamaan kabiiniin kuuluvasti ja koska akselissa tuntui hieman pituusväljää ja kompurasiipien etureuna oli vähän röpelöä (oli vähän yllätys, että jossain vaiheessa turbon läpi on selvästi mennyt jotain kovempaa), päätin vaihtaa koko hoidon. Uusi, aito Garretti säätimineen saapui Saksasta ja tänään oli asennuksen vuoro. Ohjeista poiketen, minun ei tarvinnut irroittaa kovaa, pakosarjan yläpuolella kulkevaa ahtopaineputkea lainkaan, vaan turbon sai irti ja paikalleen muutenkin. Vaikein homma oli saada pakosarjan tiiviste irti urastaan.
                Attached Files

                Comment


                • #9
                  Maailmalla liikkuu videoita ja ohjeita Audin 3.0 litrasen TDI moottorin turbon irrottamisesta, mutta en löydä mitään tietoa moottorista 2.7. Autoni turbo (Garrett A/R.45) näyttää lähes samalta kuin 3.0:ssa, mutta voiteluöljyn paluuletkun kiinnitys ja irrotus näyttäisi poikkeavan. Onko teillä tähän apuja?

                  Turbon saa nätisti irti "alustasta" (haarasta johon tulee pakosarjat) 3 ruuvilla, lisäksi DPF:lle lähetävä putki on hyvin esillä. Imu- ja ahdinputkien irrotus on myös kätevää. Mutta, miten ihmeessä saadaan turbon alla olevat (2 kpl) voiteluöljyn paluuputken ruuvia irti? Vai onko putkessa jossain kohtaa liitos johen se menee painamalla ja lähtisi siis vain vetämällä irti? Öljyn paluuputki on metallia ja on "haitari" rakenteinen ja on mielestäni yhtäjaksoinen putki turbosta aina jonnekin ölypohjaan saakka.
                  Viimeksi muokannut Killeri; 22.5.2020, 00:07. Perustelu: Aiheet yhdistetty.

                  Comment


                    #10
                    Katalogin mukaan se turbon "jalka", eli osa johon öljynpaluu kiinnittyy, olisi 2.7 ja 3.0 ahtimissa sama. Öljynpaluun laippa on ruuvilla kiinni tuossa haarassa johon pakosarjat tulee. Paluuletkun saa kammettua irti laipan alta esim. isolla talttapäämeisselillä vääntämällä.

                    Onhan turbo jo muuten sen verran irti, että sitä pystyy heiluttelemaan? Se turbon jalkaosa on vielä koneessa 3 ruuvilla kiinni (2 päällä, 1 takana), niitä et tuossa maininnut. Kts. googlen kuvahaku osanumerolla 059145195B, auttaa vähän hahmottamaan tilannetta.

                    Tästäkin kaaviokuvasta lienee apua.

                    Comment


                      #11
                      Se öljyn paluuputki lähtee siitä kollektorin keskeltä/välistä ihan vähä ravistamalla ja vääntämällä irti. Se on o-renkaalla sovitettu lohkoon menevässä paluuputkessa. Tjeu https://workshop-manuals.com/audi/a5..._turbocharger/

                      Comment


                        #12
                        Näköjään alkupään 2.7 tdi on samalla Borg Warnerilla, kuten 3.0 tdi, ja nuo minun kirjoittamat ohjeet oli sille. Garrett on tosiaan erilainen, ja se menee diffasin ohjeen mukaan.

                        Comment


                        • #13
                          Kiitos paljon molemmille kommenteista. Linkin takaa löytyy todellakin tutun näköinen möykky eli kyseisen A6:n turbomalli, vaikkakin purkamisen alkuvaiheet ovat erilaisia. Öljyn paluuputken liitoskohta on niin hyvin piilossa turbon kannattimen alla, etten sitä vain nähnyt. Tämä antaa nyt uskoa projektin jatkamiseen, katsotaan miten käy...

                          Comment


                            #14
                            BMK:sta irroittelin vähän aikaa sitten ja usko oli todellakin loppua. Oli kaikki säätimet, imusarjan läppien moottorit jne... ylimääräinen ympäriltä riisuttu ja silti tuntui että ei se sieltä ehjänä tule. Ja ilman jotain youtube ohjevideota se varmaan vieläkin olisi kiinni :) Sitä piti aika huolella repiä ja nitkuttaa että putki irtoaa o-renkaasta.

                            Comment


                            • #15
                              Kiitos vielä kerran avusta, irrotus oli lopulta noin puolen tunnin hommeli. Duunasin aiheesta videonkin, toivottavasti tästä on jollekin kohtalotoverille apuja... https://youtu.be/jXL8AoZ-R-c

                              Comment

                              Working...
                              X