Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 2.0 TDi BRD 125kw pysyy käynnissä vain hetken?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 2.0 TDi BRD 125kw pysyy käynnissä vain hetken?

    Mikähän mahtaisi olla Audissa vikana?

    Maanantaina ajelin normaalisti töihin noin 15km ja auto toimi moitteetta. Auto seisoi yön yli työpaikan pihassa ja tiistaina töistä lähtiessä auto kävi tyhjäkäyntiä, mutta ei ottanut kierroksia. Työnnettiin auto muutamaksi tunniksi halliin sulamaan, jonka jälkeen autolla pääsin kotiin. Kotimatkalla autossa ei kuitenkaan ollut vetoja ja loppumatkasta alkoi vilkuttelemaan hehkun merkkivaloa. Lopulta auto sitten hyytyi kotipihaan. Pihassa vaihtelin polttoainesuodattimen mutta siitä ei apua löytynyt? Auto hinaamalla takaisin työpaikalla sulamaan. Auto on nyt ollut sulamassa 1,5 vuorokautta, käyntiin se ei kuitenkaan lähde. Välillä tyhjentelin ja kuivailin apukuskin puoleisen välijäähynkin. Lämpimässä vaihdoin vielä uuden polttoainesuodattimen. Näistä ei ollut apua.

    Eli tällä hetkellä auto on lämpimässä ja käynnistyy noin 1-3 sekunnin ajaksi. Kaasulla nostaa kierrokset noin 1500rpm, jonka jälkeen sammuu. Sama tyhjäkäynnillä, käy hetken ja sammuu? Mistähän voisi vikaa lähteä etsimään? Lukuisten käynnistysyritysten yhteydessä olin kuulevinani jonkinlaista suhinaa apukuskinpuolelta, turbon tai egr:än lähettyviltä.. Voiko EGR mennä niin tukkoon, että auto ei käy? Mitään ylimääräisiä kolinoita ei ole kuulunut. Kotimatkankin auto kävi hyvin ilman ylimääräisiä ääniä tai ravistuksia..

    Onko muilla tullut eteen vastaavaa?

    #2
    Alkuperäinen kirjoittaja Jan1 Näytä viesti
    Pihassa vaihtelin polttoainesuodattimen mutta siitä ei apua löytynyt?

    Lämpimässä vaihdoin vielä uuden polttoainesuodattimen.
    Ilmaa järjestelmässä. Ilmaus alipaineella tai lisää pyöritystä startilla.

    Vikakoodit?

    Comment


    • #3
      Ajoneston valot ei syttyneet/syty palamaan mittaristoon missään vaiheessa?

      Palaako kaikki lamput takana normaalisti?

      Comment


      • #4
        Autoa on yritetty käynnistellä/starttailla kymmeniä kertoja ja aina sama homma. Uusittu polttoainesuodattin oli täynnä polttoainetta. Vikakoodeja en ole testerillä luettanut. Mittaristoon ei syty ylimääräisiä valoja.

        Huomenna pitää kokeilla toisella avaimella. Ei ole syttynyt ajonestonvalo. Takavaloja en ole tajunnut katsoa..

        Akussa on ollut kiinni älylaturi, kun sisällä on auto ollut. Eli akussa pitäisi virtaa olla, ja starttaa hyvin.

        Comment


          #5
          Niin ne vikakoodit?

          Vaikka suodatin on täynnä polttoainetta niin kaikki linjat tyhjenevät sen vaihdossa ja ilmaa pääsee järjestelmään. Täältä foorumiltakin löytyy vastaavia tapauksia.

          Comment


          • #6
            Pumppusuuttimien moninapajohdon voi myös irrotella ja sahailla startilla hetken aikaa jotta tandem pumppaa polttoainetta linjoihin. Tai sitten lainaa VCDS:ää jostain ja ajaa sieltä kautta tankkipumppua päälle.

            Comment


              #7
              Vika on jo tallentunut muistiin kun tuo hehkun valo on vilkkunut ajon aikana. Ja vaikka nyt auto käy hetken ei vika ehdi ilmetä vikavalona mittaristoon enne sammumista. Nyt liikkeelle vain koodien lukemiselle. Arpominen ei auta ketään meistä :)

              Comment


              • #8
                Autoista ymmärtävä kaveri luki vikakoodit, joita löytyi 3kpl mm. vakionopeussäätimen vika.. Mutta ei kuulema mitään sellaista, joka viitaisi oireisiin.
                Polttoainepumppu pyörii ja suodattimelle tulee aine, se on tarkastettu myös..

                Comment


                • #9
                  Oliko ihan vcds vai yleismaailmallinen testeri jolla koodit luettiin?

                  Comment


                  • #10
                    Syttyykö hehkun merkkivalo kun väännät virrat päälle? Luultavimmin lämpötila-anturi rikki. Kone ei tiedä onko kylmä vai kuuma. Oletko kurkannut myös egr:n?

                    Comment


                    • #11
                      Yleismallin testeri oli.
                      Hehkun merkkivalo syttyy normaalisti kun virrat kääntää..
                      EGR:ää ei ole avattu. Sitä mietinkin, voisiko mennä niin tukkoon, että ei käy..?

                      Comment


                      • #12
                        Vikakoodit kannattaa katsoa vcds testerillä, perus testeri ei välttämättä näytä sitä oikeaa vikakoodia, ja jos hehkuvalo vilkkunut niin jotain siellä on jos ei ole poistettu.

                        Comment


                          #13
                          Avaa kaasuläpälle tuleva putki/letku ja katso missä asennossa se on kun käynnistät.
                          Mutta tosiaan ne vikakoodit pitäisi lukea kunnon testerillä, kun hehkun valo vilkkuu, on vikakoodi tallentunut.
                          Ota moottorin päältä muovit pois, jos polttoaineputkissa näkyisi vuoto.

                          Comment


                          • #14
                            Tänään sain korjaamolta tietoa, että EGR olisi ollut täysin tukossa. Käsittääkseni senhän voi puhdistaa.? Sanoivat myös, että turbo oli "jäykkä" ja epäili että olisiko voinut vioittaa sitä. Mutta käsittääkseni ei EGR:än tukkeutuminen turboa särkemään pysty?

                            Onko kenelläkään kokekmusta, että EGR ja DPF olisi ollut niin tukossa, että auto ei käy kuin kuvailemallani tavalla.?

                            Comment


                              #15
                              EGR voi laipata aivan tukkoon, eikä se haittaa menoa. Vikakoodit olisi hyvä saada.

                              Katso VCDS tai jollain testerillä imuilman lämpötila.

                              edit: Ettei nyt kyseessä ole DPF joka olisi tukossa? Se voi kyllä aiheuttaa yhtä sun toista, mutta vikakoodia siitäkin tulee.

                              Comment


                              • #16
                                Joo elikkäs DPF siellä tukossa oli! Tosin aiemmin en ole törmännyt noin tukkoseen DPF:ään, joka ei anna auton edes käynnistyä, mutta näköjään sekin on mahdollista. Tuota 15km lukuunottamatta auto ei oireillut millään tavalla aiemmin. Nyt kuitenkin otetaan hiukkassuodattimesta tavarat sisältä pois ja uutta ohjelmaa sisään.
                                Tarjolla olisi +31 hv/70Nm ja +44hv/8Nm setit. Mitähän mahtaa Audin kytkin kestää? Manuaalilaatikon luulisi kestävän lisääntynert tehot, mutta kytkin mietityttää?

                                Comment


                                  #17
                                  Minulla kesti ainakin. Nt 285 tkm. Joskus aiemmin oireili hiukan että kolmosella meinasi sutaista, mutta ajeli vähän normaalisti jonkin aikaa niin nyt kestää kyllä kiihdytellä.

                                  Ottaisin tuon +31 hv, tekee kai noin 200hp/440 Nm? Ihme jos suuttimet piisaisi tuohon luvattuun 215 hv.

                                  Comment

                                  Working...
                                  X