Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Alipainepumppu ja nakutus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Alipainepumppu ja nakutus

    Kovin vähän löytyy alipainepumpusta asiaa foorumilta, joten avaan uuden ketjun.

    Itsellä alla n. 98 tkm ajettu B8 3.0 TDI (CCWA), jolla tosin olen ehtinyt itse ajamaan vain n. 3 tkm. Auto ruvennut nyt ajossa nakuttamaan/naputtamaan. Nakutus ei ole riippuvainen moottorin kierroksista (äänen ollessa päällä vaihteen-parin pudottaminen ei vaikuta äänen taajuuteen) ja ääni lakkaa välittömästi hetkeksi aikaa, kun jarrupoljinta painaa.

    --> päädyinkin epäilemään vikaa alipainepumpussa

    Löytyykö muilta kokemusta alipainepumppujen vioista näiden uudempien (tai miksei myös vanhempien) TDI-koneiden kanssa? Vanhan pumpun putsaus (ilmeisesti pumpun stefan ohi päässyt öljy voi aiheuttaa, ettei pumppu toimi normaalisti) tai muu virittely vai suoraan uutta pumppua kehiin?
    Viimeksi muokannut villho; 1.12.2016, 07:41.

    #2
    Onko tuossa sähköinen alipainepumppu?
    En tuollaisen uudemman moottorin kanssa ole ruuvaillut, mutta kaikki vanhemmat pumput on ollut kytköksissä moottorin kierroksiin, eli saavat käyttövoimansa akselilta. Itsellä ei ole hajonnut yhtään, mutta ääni ilmeisesti voi olla kovakin.

    Comment


    • #3
      Onko tuossa sähköinen alipainepumppu?
      Ei, kyllä se mekaaninen on ja se minua itseänikin arvelutti, että eikös tuon pitäisi jollain tapaa kuitenkin kierroksia seurata. En kuitenkaan tiedä sen tarkemmin, mitä tuolla pumpun sisällä tapahtuu, muuta kuin että sisällä pyörii epäkesko palikka, joka luo tarvittavan alipaineen. Pumppu on auton etupäästä katsottuna vasemman sylinterikannen päässä.

      Tällainen sinne menisi, jos uuden hankkisi:
      http://www.autodoc.fi/pierburg/7013650

      Comment


      • #4
        Joku tietäjä voisi kommentoida, että saako siellä alipainepumpun mäntäpuolella olla öljyä ja jos saa, niin kuinka paljon?

        Otin pumpun irti (perhana, että oli taas isokäsisen mahtava yrittää mahduttaa nakkisormet + työkalu sinne väliin) ja purin pumppua hieman - mäntäpuolelta tuli aika reilusti öljyä ulos. Jonkin verran siellä varmaan pitää olla ihan jo voitelunkin kannalta, mutta epäilen, että minulla siellä oli kyllä liikaa.

        Comment


        • #5
          Palataanpa tähän aiheeseen: vika ei tosiaan löytynytkään omassa tapauksessani alipainepumpun suunnalta, vaan vasemmasta etujarrusatulasta. Ko. satula pääsi asennussarjan jousesta huolimatta liikkumaan muutaman millin sellaiseen suuntaan, että kalkatus lähtikin satulan liikkeestä (olisi pitänyt tosiaan antaa enemmän painoarvoa sille, että naputusta ei kuulunut paikallaan ollessa ja että vauhdissakaan se ei ollut kierrosluvusta riippuvainen).

          Eilisiltana oli rengas useampaan otteeseen irti koeajojen välillä, kun vääntelin jousta kireämmäksi. Vasta tänään sain ensimmäisen ~10 km koeajon tehtyä ilman, että minkäänlaista ääntä keulilta lähti. Tämä edellytti koko satulan irroittamista, liukutappien herkistelyä ja sitä, että painoin auton ollessa paikallaan jarrupoljinta lähes niin paljon kuin jalasta lähti, jotta satula taatusti keskittyisi hyvin. Toivottavasti pysyy naputus nyt poissa.

          Mutta jos joku kaipaa tietoa/vinkkiä CCWA-koneen alipainepumpun irroittamisesta ja putsaamisesta, niin YV:llä tavoittaa. Varaosanakin moinen kohta löytyy, koska ehdin sellaisen jo laittamaan tilaukseen... :)

          Comment


          • #6
            Omassa 2.5 tdi AEL:ssä nakutti alipainepumppu, mutta nyt näyttää siltä että ääni ois hävinny yksinkertaisen huoltotoimenpiteen ansiosta. Jarrupoljin oli kova ettei tehostusta paljoo löytyny. Käytin pumpun irti useaan kertaan ja käänsin käyttötapin, mutta siitä oli vain lyhyt apu. Edellisen kerran aukaisin pumpun ja otin venttiilit pöydälle. Suihkutin kaikki liuotinspraylla (Biltema tehopuhdistusaine) ja ja pyyhin öljyt pois. Kaikki kasaan ja siitä asti on ollu hiljaa. n. 3kk. Poljintuntumaki on normaali.

            Comment

            Working...
            X