Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

1.9tdi BXE "kuollut" kohta vedoissa..

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 1.9tdi BXE "kuollut" kohta vedoissa..

    Osaisiko tietäjät sanoa vinkkejä 1.9tdi koneen vedottomaan kierros alueeseen joka on välillä 1700-2000rpm. Eli tyhjäkäynniltä 1700 vetää normaalisti ja 2000 eteenpäin normaalisti. Tällä välillä on selvästi vedoton kohta ja savuttaa myös reilusti jos pitää kierrokset ko.alueella. Taustoista hieman, eli turbo on tehdasuusi garret, vaihdettu entisen huokailun takia jossa oli myös välystä. MAF ja EGR on myös uusittu samalla. Vikakoodeja ei tule ja alipaine puoli on tarkistettu. Myös ahtopaineet, maf arvot ja egr arvot on vsds:n mukaan ok ja seuraa pyyntöjä. Ajoitus ja suuttimien korjausarvot on sallituissa arvoissa. Eniten itseä hämmentää se kun maffin johdon tai egrrän alipaine letkun ottaa irti, ongelma katoaa samantien kuten myös savutus. Tämän jälkeen sitten vikavalot tuleekin melko pian tauluun. En oikein keksi enää tarkistettavia kohteita, joten oisko heittää ideoita.

  • #2
    Perusasioista kannattaisi varmaan lähteä liikkeelle; puristuspaineet, öljynpaineet, ohivuodot, nokka-akselin ja nostajien kunto.
    Siinä sitten samalla kiristelet pumppusuuttimien liittimet.

    Paljonko ne suuttimien korjausarvot ovat?

    Paljonko autolla ajettu?

    Comment


    • #3
      Puristukset, öljyn paineet, nokat, nostajat ja liittimet tarkastettu ja kunnossa. Ajettu 260000km ja korjaus arvot +-0.20 max... Minun järkeilyn mukaan liitys tuonne egr puolelle mutta siinäkin on kalvo kunnossa ja uusi on sekin... Tuntuu kuin se olisi liikaa auki juuri tuossa osakaasu vaiheessa tai sulkeutuu liian hitaasti. Maf johdon irrotus sulkee sen kokonaan käytöstä niinkuin alipaineletkun irroituskin ja sitte pelittää kuin normaalisti.

      Comment


        #4
        Auttaako pelkän egr:n letkun irrotus?
        Se viittais jottei egr sulkeudu kunnolla tms. Se vikavalo valittaa vain insufficient flowsta, mutta ärsyttävähän se on

        Comment


        • #5
          Kyllä, eli pelkkä letkun irroitus ja tulpaaminen riittää vian poistamiseen. Egrrän otin pöydälle ja alipainepumpulla oon testailtu, pysyy auki vaikka viikon kun imee alipaineen kalvolle. Samoin pysyy myös kiinni ja saapi meisselillä aika topakasti painaa että voittaa jousivastuksen, eli pakopaineesta ei kyllä itsestään aukea. Harmi kun vanhan egrrän nakkasin roskiin niin ois voinu vielä sitä kokeilla, toisaalta on kyllä niin yksinkertainen laite että vaikea kuvitella sitä syyksi. Vaikuttas olevan nyt ohjauksesta kiinni. Mutta mikä sitä on muuttanu kun ennen remppaan pelas helekatin hyvin...

          Comment


            #6
            Jaa-a, ja letkut on varmasti oikein? Vai onko tuossa erillistä säädintä EGR:llä?
            Tiedä paljonko eroaa eri autoissa. Caddyn BJB:ssä on vakuumiboksi josta lähtee alipaineletkut joka puolelle. Aika identtinen muuten toi BXE näyttää olevan.
            Tossa EGR:n yhteydessähän on se "anti-shudder valve" myös.

            Comment


            • #7
              Juu, letkut on oikein ja etkasta vielä tarkastettu numerojärjestys alipaineletkuille jotka menee tuolle boxille joka siis tässäkin on. Sammutus läppä on tässä oma komponentti ennen egr:ää mutta on sähköohjattu eli sille ei alipainetta mene ollenkaan. Sitä nyt kokeillut selvittää että ohjaako alipaine vnt siipiä "aukipäin" eli pudottaa ahtoja vai päinvastoin eli vetääkö alipaineella siivikkoa puikemmalle. Voisikohan vnt tangon säätö olla tehdasuudessa garretissa sen verran pielessä että tekis tuon hyytymisen. Arvoista katsottuna kumminkin toteutunut seuraa pyyntiä kyllä just eikä melkein. Vika kumminkin tuli rempan jälkeen jossa tuli siis turbo, jakopää, egr ja maf. Jonkun verran näitä tullu laiteltua mut nyt kyllä rupee usko loppumaan kun ei tiiä mistä vikaa etsiä...

              Comment


                #8
                Sepä se, kun mikään ei anna mitään vinkkiä. Tai no ehkä jollekkin viisaammalle tuo savutus yms kertoo jotain. Ilmaa liian vähän tai polttoainetta liian paljon, sama asia :)
                Onko vanhaa maffia tallella? Jos sillä testaisi. Eli ilmamassat ja ahtopaine on linjassa? Mitenkähän MAP voisi oirehtia jos olisi jotain vikaa.

                Comment


                • #9
                  Vanhalla mafilla on kanssa kokeiltu, eikä vaikuttanut mitään. Tämän lähinnä vaihdoin vähän ennakkoon uuteen noita kilsoja silmällä pitäen, tosin kuullu semmostakin että ois paine ohjattuja joten saatto mennä turhaankin vaihtoon. Isompia ilmamääriä tosin näyttää tuolla uudella. MAP ois tietysti vielä mitä vois kokeilla uutta, vanhakin on tosin jo putsattu eikä auttanut sekään.... En tiiä kyl mitä tän kanssa keksis. Onneks on lähipiiristä auto ja pystyy ihan hyvin ajelemaan, mutta ei tuossa kaikki oo kunnossa.

                  Comment


                    #10
                    Mitäs arvoa Torsion value näyttää? Ehkä taas kerran kaukaa haettu homma, mutta kun on tuo jakopääkin vaihtunut samalla. Jos se nokka-akseli on turhan paljon pielessä.
                    Omassa säädin sen -4:stä -0,5:een, mutta tuossa ei hirveää muutosta omassa tuntunut. Vapina hieman vain väheni.

                    Comment


                    • #11
                      Torsion value on nyt 0.5 eli pitäs olla toleranssissa. Mietin että voisko silti jako heittää hampaalla vaikka tuo torsion onkin kohdallaan. Merkeistä en fyysisesti ole vielä sitä tarkistanut.

                      Comment


                      • #12
                        AWX teki samaa. Lopulta kyllästyin osien summassa vaihteluun ja vein Laakkoselle. Ei vikakoodia mutta ajossa testeri näytti suutinvikaa. Johtosarja räpsi maihin yhden suuttimen osalta.

                        Comment


                        • #13
                          Voihan se tuossakin vika olla, se vaan epäilyttää kun ennen ei ole ollut mitään häröjä ja nyt sattu heti rempan jälkeen. Liekkö Laakkosella millaiset testerit, tuosta kun vcds llä seurannut myös ajossa noita korjaus arvoja niin kyllä ne aikas loogisesti näyttää kulkevan. Toisaalta suutin vian vois kuvitella olevan päällä myös egr tulpattuna. Jotenkin vaan tuntuu että ilmaa ei mene tarpeeksi tuolla alueella tai sitten menee liikaa paskasta ilmaa egr kautta.

                          Comment


                          • #14
                            Kokeilepa alipainetesterillä turbon kellon toimintaa. Siinä 1700-2000 rpm pitäisi olla ahtopaine suurimmillaan, eikä ilmeisesti kuitenkaan savutuksesta päätellen sitä ole. Laita 0.8 bar alipainetta, pitäisi vetää rajoittimeen 0.7 bar ja kalvon ollessa ehjä pitää pysyä paikallaan. Olikohan 5 min virallinen ohje, ei muista enää.

                            Ei tuo maailman ensimmäinen viallinen uusi turbo olisi. Eikä viimeinen.
                            Ffp:llä joku kirjoitteli vähän aikaa sitten uudenkarheasta Garretin turbosta, jossa oli säätö päin pe..tä. "Tehdaskunnostetut" ovat sitten vielä asia erikseen.

                            Korjausarvot muuten mitataan vain 1500 rpm asti, siitä ylöspäin ei mahdollinen suutinvika näy suoraan testerillä.

                            Comment


                            • #15
                              Joo, kyllä se on tuohon turboon nyt keskityttävä. Kumminpäin tuo kello nyt pelittää, alipaine maksimissaan on ahdot tapissa vai päinvastoin. Eli kalvon vuotaessa ei vedä siivikkoa tarpeeksi kiinni ja ahtopaine ei nouse.... Samaten jos taakin perussäätö on liian pitkällä ei kellon liikevara riitä vetämään siivikkoa kiinni.

                              Comment

                              Working...
                              X