Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A6 3.0 TDI 2005 hehkuvalon vilkkuminen ja vikakoodi p0243

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi A6 3.0 TDI 2005 hehkuvalon vilkkuminen ja vikakoodi p0243

    Tuli jälleen kerran hairahduttua vag-konsernin tuotteeseen ja eihän tämä yhteiselo oikein lupaavasti ole alkanut. Kun auton saa ajettua lämpimäksi alkaa hehkun valo vilkkumaan ja antaa vikakoodia p0243. Välillä vika poistuu itsestään ja yleensä auton uudelleen käynnistyksen jälkeen tuo vika poistuu. Kylmällä koneella ei mitään ongelmia. Yrittäny netistä löytää mahdollisia syitä tähän, mutta en aivan varmaa vastausta ole löytänyt. Googlaamalla mahdolliseksi viaksi antaa turbon hukkaportin solenoidia, mutta mistä tämmöinen solenoidi löytyy? Tässähän ahtopaineen säätö tapahtuu sähköisesti. Vai viittaako tuo koodi siihen ettei tuo sähköinen moottori jostain syystä saa rajatietoja? Vian tullessa päälle ahdot häviävät kokonaan.

    Turbon siivet liikkuu nätisti ihan sormivoimin kun tankoa liikuttaa ja on tälle kahteen kertaan tehty mr.muscle käsittelykin kun epäilyksenä oli, että siivet jumivat. Ei ollut merkittävää vaikutusta asiaan.
    Viimeksi muokannut Killeri; 16.9.2016, 23:21. Perustelu: Tapatalkin allekirjoitus poistettu.

  • #2
    3.0 tdi sähköservo siiville..
    Veikkaanpa että siellä prakaa

    Comment


    • #3
      Servolla sen verran paljon hintaa uutena, että samalla rahalla tilais uuden kunnostetun turbon servoineen ebaystä. En ihan heti tuotakaan ala tilaamaan ennen kuin varmasti kaikki halvimmat mahdolliset vian aiheuttajat selviää. Onko muilla ollut vastaavaa vikaa?
      Viimeksi muokannut pulla; 18.9.2016, 12:20. Perustelu: Tapatalk allekirjoitus pois

      Comment


        #4
        Vikakoodi kertoo sähköisestä viasta vnt siipien sähköservossa. Liitin ja johtimien eheys tarkastukseen, jos kunnossa niin Servo vaihtoon. Vaatii sopeutuksen marmorilla. Ebayn kunnostetut antimet kannattaa jättää väliin. Fin-turbolta uutta ahdista jos epäilyttää. Servoja saa 200-300€ hintaan uusia.

        Toki kannattaisi lukea koodi vielä vcds:llä. Tuo on vähän ympäripyöreä.
        Viimeksi muokannut VilleP; 17.9.2016, 10:35.

        Comment


        • #5
          Onko näissä kunnostetuissa ahtimissa ollut sitten jotain hämminkiä vai? Pitää käydä tuo johtosarja vielä kertaalleen lävitte.
          Viimeksi muokannut pulla; 18.9.2016, 12:19. Perustelu: Tapatalk allekirjoitus pois

          Comment


            #6
            Poista Tapatalkin allekirjoitus.

            Comment


            • #7
              Täällä samaa vikaa (harvoin ja hetkellisesti), eli hehku vilkkuu ja potku katoaa. Vikakoodi P0243 "Turboahtimen ahtopaineen rajoitin A", lisäksi koodi P0046 "Ahtopaineen magneettiventtiili A, ylittää ohjealueen", molemmat koodit pysyviä.

              Tsekataan vielä piuhat mutta ilmeisesti servossa vika.

              Huollossa (Osahankinta Turku) tarjottiin turbon servoa hintaa 500e (+asennus). Marmoritiskillä 427e.

              Mistähän servon löytää tuohon 200-300e -hintaluokkaan?
              Viimeksi muokannut gringo; 19.9.2016, 12:49.

              Comment


              • #8
                Uusi servohan ei taida sitten toimia plug and play, koska se on ecun kanssa naimissa. Marmorilla koodaus tai sitten vanhasta tietojen siirto uuteen. Korjatkaa jos olen väärässä?

                Comment


                  #9
                  Alkuperäinen kirjoittaja VilleP Näytä viesti
                  Vikakoodi kertoo sähköisestä viasta vnt siipien sähköservossa. Liitin ja johtimien eheys tarkastukseen, jos kunnossa niin Servo vaihtoon. Vaatii sopeutuksen marmorilla. Ebayn kunnostetut antimet kannattaa jättää väliin. Fin-turbolta uutta ahdista jos epäilyttää. Servoja saa 200-300€ hintaan uusia.

                  Toki kannattaisi lukea koodi vielä vcds:llä. Tuo on vähän ympäripyöreä.
                  Kuten tässä sanottu, kyllä, vaatii käynnin paikassa jossa on ko.testeri jolla sopeuttaa.

                  Comment


                    #10
                    http://www.ebay.de/sch/i.html?_from=...8201A&_sacat=0

                    http://speed-autoteile.fi/

                    Osanumero Värikoodi Nimike Paino Suomi-hinta Speedin hinta
                    059198201A REP.SATZ 0.711kg 426.99 e 320.92 e Koriin

                    Osaa saatavilla myös tarvikkeena - kysy lisää!


                    Noita on sitten kahta mallia. Neli ja viisi napaisella liittimellä. Kannattaa tarkistaa osanumero omastaan.

                    Comment


                    • #11
                      Tehnyt nyt vielä kolmanteen kertaan tuon mr.muscle käsittelyn tuolle turbolle ja ainakin vika on nyt viikon pysynyt poissa. Vieläkin haluaisin kuulla fakta tietoa noista ebayn kunnostetuista turboista, että mikä niissä on vikana jonka takia kannattaisi jättää ostamatta? Muutamasta kysellyt ja halvimmillaan kaikkine kuluineen jäisi 350euroa kun vanhan lähettää takaisin ja lupaavat 18kk takuun ilman kilometrirajoitusta. Ja näissä myös mukana tuo servo. Jotenkin epäilyttää ostaa tuota pelkkää servoa, koska tuo vika tulee päälle vasta lämmetessään eli viittais vahvasti siipien jumimiseen eikä tuohon taida pelkän servon vaihto auttaa.
                      Viimeksi muokannut Killeri; 19.9.2016, 20:49. Perustelu: Tapatalkin allekirjoitus poistettu.

                      Comment


                        #12
                        No voihan sitä ebay turboa kokeilla. Jos vähänkään pidempään meinaa ajella niin en lähtis testaamaan. Todennäköisesti keskiö ja siivet kiinan tuotantoa, servo ja kotelot käytetyistä.

                        Kuten mainittua, vikakoodi ei viittaa mekaanisen jumiin, vaan sähköhäikkään servossa. Jumille tai liikeratojen vajauksille ongelmille on omat koodinsa. Ja näissä sähköservollisissa ei juurikaan vnt siipien jumimisia ole ollut. On alipaine säätöisten ongelma enemmän.

                        Paljonko autolla mittarissa? Kävisin myös lukemassa koodit jossain VCDS:llä. Ross-Tech ei suoraan tunne tuota koodia, joten voisi tulla joku tarkempi kuvaus viasta.
                        Viimeksi muokannut VilleP; 19.9.2016, 17:51.

                        Comment


                        • #13
                          Huoltokonkari ilmoitti, että käytettyä servoa ei pysty kalibroimaan uuteen autoo, voiko pitää paikkaansa? Eli purkuosa ei käy?

                          Comment


                          • #14
                            Paremmalla testerillä antoi vikakoodin p3348 eli viittais vahvasti tuohon servoon. Johtosarja näyttää päälisin puolin olevan kunnossa ja liitin ehyeltä, mutta pystyykö noita jotenkin mittaamalla vielä tarkistamaan?

                            Onko joku onnistunut sopeuttamaan uutta säädintä tähän BMK moottoriin? Taidan tässä tapauksessa päätyä kuitenkin tuohon ebayn kunnostettuun turboon. Autossa +250tkm mittarissa.

                            Comment


                              #15
                              Sopeuttamiseen löytyy työkalut marmorilta, jossa toimenpiteitä myös tethy. VCDS:llä ei käsittääkseni onnistu. Ja sehän käytännössä sopeuttaa servon ahtimeen, ei itse autoon. Eli kun uuden turbon ostaa, servo on jo tehtaalla sopeutettu, eikä sitä tarvitse enää tehdä itse.

                              Comment


                                #16
                                Alkuperäinen kirjoittaja Junezki Näytä viesti
                                Paremmalla testerillä antoi vikakoodin p3348 eli viittais vahvasti tuohon servoon. Johtosarja näyttää päälisin puolin olevan kunnossa ja liitin ehyeltä, mutta pystyykö noita jotenkin mittaamalla vielä tarkistamaan?

                                Onko joku onnistunut sopeuttamaan uutta säädintä tähän BMK moottoriin? Taidan tässä tapauksessa päätyä kuitenkin tuohon ebayn kunnostettuun turboon. Autossa +250tkm mittarissa.
                                Moneen kertaan jo sanottu, sopeuttaminen onnistuu vain tehtaan erikoistyökalulla. Tai siihen tarkoitetulla tarviketyökalulle. Olen sellaisen joskus netissä nähnyt, senkin hinta oli vähän vajaa tonni. Ei onnistu VCDS:llä, ei Boschin testerillä, ei Autocomilla. Kalibrointilaite liitetään suoraan ohjainlaitteeseen eli servoon.
                                Viimeksi muokannut pulla; 22.9.2016, 08:16.

                                Comment


                                • #17
                                  Kysytään nyt tähän samaan ketjuun kun koko turbon vaihtoon ryhdyttiin, että onko joku vaihtanut itse tähän kolmelitraseen turboa? Aloin tuossa iltasella purkamaan vanhaa pois, mutta öljyn paluuputki turbon alta ei irtoa sitten millään. Eikö tuon pitäisi olla ihan painamalla vain turbon "jalassa" kiinni? Ahdasta on eikä tuosta putkesta tahdo käsin saada kiinni. Ulkona kun joutuu tekemään niin vinkit ois kullan arvoisia, että tietää mistä lähteä purkamaan.

                                  Comment


                                    #18
                                    Se lähtee alapuolelta ja taisi olla parilla pultilla kiinni moottorin kyljessä. Eli vaatii pääsyn auton alle.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Joo sinne moottorin päähän kyllä pääsi sormin tunnusteleen, mutta pitäisi kai tuon letkun irrota myös turbon päästä ettei tarvi koko letkua vetää turbon mukana pois?

                                      Comment


                                        #20
                                        Joo nyt en ihan varmaksi enää muista. Vai olikohan niin että sen putken takana oli yksi pultti mikä pitää vielä ahdinta paikallaan, ja siksi piti putki irroittaa.

                                        Muistikuvat kerenneet hämärtyä viime kesältä. Muistan vaan että saman ongelman kanssa kiroilin.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Ahdin kyllä on kaikista kannakkeistaan irti ja on ainostaan tuosta alimmaisesta öljyputkesta kiinni. Tietäs vaan varmuudella että onko se tuossa jalassa muuta ku painamalla kiinni ettei turhaan rikkois mitään.

                                          Comment


                                            #22
                                            http://etka.cc/audi/part_single/cata.../250973/lang/e

                                            http://www.vrakoviste-audi.cz/cms-ap...2s-1305135.jpg

                                            Kyllä se siinä on vaan painamalla, mutta väittäisin että se pitää irroittaa joka tapauksessa. Ahdin ei mahdu tulemaan ilman.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Vielä sen verran jos joku päätyy itse vaihtamaan turboa tämmöiseen niin onnistuu tässä kutosessa ilman letkun irroitusta koneen päästä. Ei mikään iso homma vaihtaa, mutta vaatii hyviä hermoja. Tuo öljyputken irroitus tuotti eniten ongelmia, mutta lähti lopulta irti ja turbo tulee yläkautta pois sen enempiä purkamatta. Ja näytti ratkaisseen ainakin minun tapauksessa tuon hehkuvalon vilkkumisen.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Mulla on ilmennyt melkein samanlaista vikaa. Kyseessä myöskin Audi A6 3.0 TDI 2005. Auto toimii täysin normaalisti kun sen käynnistää kylmänä. Sillä voi ajaa vaikka satoja kilometrejä, kunhan sitä ei sammuta kertaakaan. Jos auton sammuttaa lämpäisenä ja käynnistää uudelleen muutaman tunnin sisällä, auto menee vikatilaan ja tehoja uupuu. Jos yrittää silti vedättää täysiä päästäkseen esimerkiksi moottoritienopeuteen niin hehkuvalo alkaa vilkkua ja välillä tulee myös moottorin vikavalo. Antaa vikakoodiksi ahtopainesolenoidin ja välillä myös liian alhaiset ahtopaineet.

                                                Ennen vika ilmeni hyvin harvoin ja sen sai aina kuitattua pois käynnistämällä auton uudelleen. Nyt se ei enää lähde millään pois, paitsi antamalla auton jäähtyä esim. yön yli.

                                                Ajattelin kokeilla ensin vaihtaa tuon ahtopainesolenoidin, kun se maksaa vain vajaa 50e. Olen kuitenkin hyvin skeptinen, että se korjaisi vikaa. Sen takia kyselen jo valmiiksi, mistä Junezki tilasit tuon turbokokonaisuuden, joka sisälsi myös servon? Olisiko sulla laittaa linkkiä tuotteeseen? Se saattaisi löytyä sulta vielä jostain kaupan vahvistussähköpostista?

                                                Ja tietysti myös kiinnostaa, pysyikö sun tapauksessa vika lopullisesti poissa koko turbohässäkän vaihdolla?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Kyllä se vika tuolla turbon vaihdolla poistui ja toimi ainakin sen aikaa mitä auto mulla oli. Pistin sulle yv:tä.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Omaani löysin uuden ohjaimen ja lopulta kesällä yritettiin sitä marmorilla sopeuttaa. Sopeutus ei mennyt ihan kokonaan läpi, saattoi johtua myös siitä, että välijäähyn putkessa oleva paineanturi antoi ilmeisesti mitasattuu-arvoja.

                                                    Muutosta aikaisempaan on kuitenkin se, että autolla pääsee nyt sata tai kaksikin sataa kilometriä ilman tehojen katoamista. 39 euron Quicklynks-vikakoodin nollaajalla saa vian aina kuitattua. Voisi kai tuohon paljon enemmänkin rahaa laittaa. Vähän semmoinen purkkapaikkaushan tuo on, mutta mennään tuolla nyt ainakin jonkin aikaa, kunnes inspiraatio anturin vaihtoon löytyy jostain.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Alkuperäinen kirjoittaja kukkalapio Näytä viesti
                                                      Mulla on ilmennyt melkein samanlaista vikaa. Kyseessä myöskin Audi A6 3.0 TDI 2005. Auto toimii täysin normaalisti kun sen käynnistää kylmänä. Sillä voi ajaa vaikka satoja kilometrejä, kunhan sitä ei sammuta kertaakaan. Jos auton sammuttaa lämpäisenä ja käynnistää uudelleen muutaman tunnin sisällä, auto menee vikatilaan ja tehoja uupuu. Jos yrittää silti vedättää täysiä päästäkseen esimerkiksi moottoritienopeuteen niin hehkuvalo alkaa vilkkua ja välillä tulee myös moottorin vikavalo. Antaa vikakoodiksi ahtopainesolenoidin ja välillä myös liian alhaiset ahtopaineet.

                                                      Ennen vika ilmeni hyvin harvoin ja sen sai aina kuitattua pois käynnistämällä auton uudelleen. Nyt se ei enää lähde millään pois, paitsi antamalla auton jäähtyä esim. yön yli.

                                                      Ajattelin kokeilla ensin vaihtaa tuon ahtopainesolenoidin, kun se maksaa vain vajaa 50e. Olen kuitenkin hyvin skeptinen, että se korjaisi vikaa. Sen takia kyselen jo valmiiksi, mistä Junezki tilasit tuon turbokokonaisuuden, joka sisälsi myös servon? Olisiko sulla laittaa linkkiä tuotteeseen? Se saattaisi löytyä sulta vielä jostain kaupan vahvistussähköpostista?

                                                      Ja tietysti myös kiinnostaa, pysyikö sun tapauksessa vika lopullisesti poissa koko turbohässäkän vaihdolla?
                                                      Miten sulla kukkalapio meni tuo systeemi kaikkinensa? Mulla vaikuttas olevan vähän saman suuntanen tilanne..Riittikö ahtopainesolenoidin vaihto?

                                                      Comment

                                                      Working...
                                                      X