Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A6 3.0TDI -05 limp mode ja käynnistysongelmat

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi A6 3.0TDI -05 limp mode ja käynnistysongelmat

    Hei,

    Ongelmat alkoivat reilu viikko sitten kun lähdin aamulla töihin, tehot puuttuivat jo käynnistyksen jälkeen ja auto ei liikkunut ollenkaan normaalisti. Sitten myöhemmin maantienopeuksissa hehkun valo alkoi vilkkumaan ja auto limp modeen. Auto tien sivuun ja käynnistys uudelleen, mutta ongelma ei poistunut. Iltapäivällä kun ajoin autolla töistä kotia oli tilanne taas normaali ja tehot tallella.

    Sama toistui kuitenkin parin päivän aikana ja syttyi lisäksi vielä moottorin valo, jonkin ajan päästä auto sammui vauhdista. Auto starttasi normaalisti, mutta ei käynnistynyt. Kuitenkin n 20min päästä kun testasin uudestaan auto lähti taas käyntiin ja sain ajettua limp modessa kotia asti. Tämän jälkeen auto sammuili jopa tyhjäkäynnillä pihassa ja en ole sen koommin ajellut.

    Vaihdoin dieselsuodattimen ja testasin tankin pumpun jännitteet, näyttää hyvältä ja pumppu hurisee, ainakin siihen asti että auto taas sammuu. Kun auto sammuu, ei siirtopumppukaan enään pidä ääntä. Taas vartin päästä auto on valmis lähtemään käyntiin.. tarkistin suotimen, ainetta oli tarpeeksi koko ajan, joten en usko vian olevan siirtopumpulla. Vikakoodit on tyjätty 2kk sitten viimeksi, tälläistä kuitenkin nyt löytyi autosta.

    17953 Kaasuläpän ohjausyksikkö; toimintahäiriö - katkonainen
    18061 Vikakoodit ABS:n ohjaimessa - katkonainen
    19804 Ahtopaineen ohjausvirtapiiri, sähkövika -katkonainen
    16619 Ahdinpainesäätö; säätörajaa ei saavutettu -jatkuva
    16706 Moottorin kierroslukuanturi, syöttöpiiri, ei signaalia -katkonainen

    Huollossa kattoivat päällisin puolin turbolle meneviä liitoksia ja kaikki näytti hyvältä. Jäivät kuitenkin lomalle eivätkä ehtineet ottaa autoa sisään ja itse tarvin kulkuneuvoa joka päivä työssä, joten tein kiireissäni omat päätökset ja syytin ECU:a. Purkki on tällä hetkellä elehuollolla ihmeteltävänä.

    Mikäli vika ei kuitenkaan ole eculla, tulisiko mieleen mistä muualta voisi ongelmaa koittaa ratkoa? Kenties releiltä tai johtosarjoilta? Vahvasti tuntuu siltä että vika on sähköinen.

    #2
    Eiköhän tuossa ole ratkaisu. Googleen hakusanaksi " fault code ja vikanumero".
    http://wiki.ross-tech.com/wiki/index...4/P3348/013128

    Comment


    • #3
      Juttelin ECU:a tutkineen kaverin kanssa ja hän tuumas että ECUlla ei ole näkyvää vikaa, mutta vika ei silti ole täysin poissuljettu vaihtoehto.

      Ilmeisesti kaikki vikakoodit olisivat johdosarjalla saman miinuksen takana, joten tässä voisi olla juurikin yksi vikamahdollisuus, mutta toisaalta ei selittä mielestäni sitä että ottaa n.15min että auto käynnistyy uudelleen sammuttuaan. Toisaalte releen kela voisi myöskin temppuilla lämmetessään. Täytyypä nyt alkuun sitten tutkiskella tuota relepuolta ja sen jälkeen mennä vielä johdotuksiin.

      Kuinkas Pulla toi turbon ongelma tai kaasuläppä joka voi virheellisesti antaa turbon vikaa.. ei kait tämä kuitenkaan sammuta autoa lennosta ja estä hetkeen käynnistymästä? Toisaalta vikakoodi 16706 moottorin kierroslukuanturi virhe ainakin estää autoa käynnistymästä.

      Kaveri kertoi että ainakin bemmissä mikäli ei saanut kampiaksilan positiota luettua, auto ei käynnistynyt lämpöisenä ollenkaan.

      Comment


        #4
        ECU vika on todella epätodennäköistä.

        Ei tuota etänä passaa liikoja arvuutella. Virtapiirikaaviot käteen ja tarkastamaan.

        Comment


          #5
          Nollattiinko koodit? Ja jos näin tehtiin niin mitä tuli takaisin?

          Comment


            #6
            Itellä on tommosessa paljon ajetussa mennyt tankkipumppuja, ruiskupumpun hihnasta on hampaat kadonneet ja turbon säädin menee helposti vikatilaan, jolloin auto ei kulke kuin pintakaasulla houkuttelemalla.
            Sen turbon vivuston voi tietysti jollain jumittaa niin, ettei se ole ihan kiinni-asennossa, mutta silloin pitää ajella rauhallisesti, ettei ahtopaineet karkaa liian ylös.
            Tosin Sinulla on niin monta vikaa, että pitäisi pariin kertaan saada nollattua, että tietäisi mitkä kaikki tulee takaisin.

            Comment


              #7
              Muistelisin vähän aikaa sitten jollain olleen samoja ongelmia ja syyllinen oli kaasuläppä. Mutta tosiaan hankala arpoa ennen kun nollaa koodit ja lukee uudelleen. Voi olla osa vanhoja.

              Comment


              • #8
                Mulla oli tossa maalis-huhtikuussa ongelmia (vikakoodia) etuvalon automatiikan, ESP, ABS ja seisontajarrun kanssa, eli ainaskin ABS moduulista tulee noi kaikki viat, tulivat aina yhtä aikaa. Vika oli katkeileva ja kun käynnisti auton uudestaan ei ollut ongelmaa. Tällöin nollattiin kaikki vikakoodit ja kun ilmat lämpeni niin ongelma ei enään uusiutunut.

                Nyt kun alkoi tämä limp mode ongelma ja auton sammuilu, niin luettiin vikakoodit udestaan ja niitä oli melko pitkä lista, tärkeimmät olivat kuitenkin noi mitä avausviestissä on mainittu.

                Kävin ostamassa uuden 614 releen eilen, lueskelin jenkkilän saiteilta että nämä ovat auheuttaneet melko paljon vastaavanlaista ongelmaa autoihin, ottaa noin 15min että auto käynnistyy uudestaan sammuttuaan ja on saanut autoja limp modeenkin, ym outoa vikakoodia. Jos huomenna saisin ECUn takaisin matkahuollon kautta niin pääsis vähän testailemaan. Ilmeisesti kun auto ei ole käynnistynyt ja relettä on napauttanut niin auto on saattanut lähteä käyntiin saman tien. Noh, jos huomenna pääsis testaamaan, tämä olis ainakin halpa ratkaisu ongelmaan, uudella releellä hintaa 9,50€. Mutta jos ei niin sitten pitää alkaa käymään ongelmakohtia läpi ja lukea vikakoodit uudestaan, koodit tyhjättiin viimeviikolla viimeks, mutta en ole sen jälkeen päässyt niitä lukemaan.

                Audilla on nyt mittarissa 260tkm, tuontivehje, en tiedä onko ruuvattu. :)
                Viimeksi muokannut Kiivi; 15.6.2016, 11:47.

                Comment


                  #9
                  Mittaappas latausjännite. Alhainen jännite aiheuttaa vaikka mitä kummittelua.

                  Comment


                  • #10
                    Minulla myös oll satunnisesti vikakoodeja kaasuläpästä ja valojen säädöstä. Latus jännite voi siis laskea niin alas, että aiheuttaa ogelmia ilman, että siitä itsessään tulee vikakoodia tai merkkivaloa?

                    Mikäs sen terveen laturin jännite pitäisi olla mootorin käydessä?

                    Comment


                      #11
                      Joo kyllä voi. Tosin oma kokemus on että ensin pelistä tippuu saastelaitteet.

                      14.3V antoi uusi laturi. Vanha 13.8V antoi vikakoodeja hullunlailla.

                      Comment


                      • #12
                        Itselläni ongelma on kuitenkin että auto sammuttaa vauhdista ja ei lähde lämpöisenä käyntiin. Tämän ei luulisi johtuvan latausjännitteestä?

                        Vaihdoin tuon 70A ecun releen (614), mutta taas autoa testatessa olin tunnin tien poskessa ennen kuin auto lähti uudelleen käyntiin. Hehku ym valot tulevat normaalisti mittaristoon kun kääntää avaimesta joten en nyt oikein usko enään releongelmaankaan. Syöttöpuolen tarkastin ja sieltä vika ei tule, jäljelle jää maadoitukset ja sensorit. Jotenkin alkaa tuntumaan että vika on tuon kampiaksilan sensorissa ja sieltähän oli vikakoodikin? Autoa startatessa ei nouse kierrokset ollenkaan silloin kuin auto ei lähde käyntiin, eikös normaalisti tulisi nousta? Voiko muuten tämä moottorin kierroslukuanturi aiheuttaa limp moden ja muita olemattomia vikakoodeja?

                        Auto meni nyt paikalliseen huoltoon ratkottavaksi, harmi vaan kun on parin viikon jonot.
                        Viimeksi muokannut Kiivi; 16.6.2016, 15:53.

                        Comment


                          #13
                          Voihan se olla. Ainakin vanhemmissa bensavehkeissä hall anturi aiheuttaa vastaavia oireita.

                          Comment


                            #14
                            Autoa startatessa ei nouse kierrokset ollenkaan silloin kuin auto ei lähde käyntiin, eikös normaalisti tulisi nousta?
                            Kyllä pitäisi. Muuten ehdottaisin tuon tunnistimen vaihtoa mutta sen ei pitäisi käyvää moottoria sammuttaa. Läppäyksikkö voi sen tehdä mutta olisiko kaksi vikaa yhtaikaa.

                            Tuohon pitää oikeasti saada testeri kiinni ja heti sammumisen jälkeen koodit ulos.
                            Viimeksi muokannut TDIq; 16.6.2016, 16:43.

                            Comment


                            • #15
                              Auto takaisin huollosta. Maadoitukset tarkastettiin ja releetkin käytiin läpi, niistä ei löytynyt mitään vikaa. Moottorin kierroslukuanturi todettiin vialliseksi ja vaihdettiin, nyt auto taas ajokunnossa.

                              Comment


                              • #16
                                Ainakin ensimmäiseen pidempään reissuun asti.. limp mode takaisin mutta ei enään sammu kesken ajon. Tais vaan tulla 2 vikaa melko samaan aikaan alun perin. Ei kait muuta kun lukemaan taas vikakoodeja ja ihmettelemään.

                                Comment


                                  #17
                                  Onko kaapelia, saatko uusia vikakoodeja aikaan?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ei ole itsellä VAGgilaiseen kaapelia, varasin huollon seuraavan työreissun ajaksi.
                                    Viimeksi muokannut Kiivi; 21.7.2016, 11:09.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Edit: Työreissu alkaa olemaan nyt takana päin ja ilmoittivat huollosta seuraavaa. Auto antoi vikakoodia turbolta ja kaasuläpältä. Kaasuläpän vikakoodi loppui kun laitettiin uusi tilalle, mutta ongelma ei kuitenkaan poistunut. Huollosta tuumasivat että ilmeisesti turbon säädin on viallinen, eikä turboon saa jostakin syystä edes yhteyttä.

                                      Elikkäs sammumisen aiheutti tämä kampiaksilan sensori. Kaasuläppäkin antoi vikakoodia, mutta ei ilmeisesti aiheuttanut toistaiseksi ongelmia, mutta vaihtoon meni sekin. Limpmoodiin auton saa nyt ilmeisesti turbon säätimen toimimattomuus (on/off vika). Joku päivä pelaa ja jos autoa ei sammuta kun toimii niin voi ajaa huoletta vaikka 1000km. Vaihtoehto on yrittää huoltaa nykyinen tai sitten ostaa uusi ebaystä, taidan kääntyä jälkimmäisen vaihtoehtoon.

                                      Comment


                                        #20
                                        Minulla on paketissa uusi säädin, odottaa vain inspiraatiota asentajaltaan... ;). Siihen asti mennään paikalleen jumitetulla siivikolla.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Vika korjattu, editoitu vastaus lopussa.
                                          Viimeksi muokannut Kiivi; 22.9.2016, 09:19.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Missäs liikkees vaihdatit säätimen, eiks tohon tartte ihan oman testerin kun sen vaihtaa uuteen? voi olla myös liittimessä tai johtosarjassa vikaa. Tarkka vikaskoodi ois hyvä tietää mut sen verran lyöty osaa et kyl liikkeen pitäs vika korjaa.
                                            Viimeksi muokannut jarppa^; 28.8.2016, 21:11.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Auton vikakoodit tuli kaasuläppäkotelosta ja turbon säätömoottorista (p1545, P3348).
                                              Viimeksi muokannut Kiivi; 22.9.2016, 09:16.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Nyt vähän paha sano ku käytety osa ja ohjelmointi ei oo tehty uudelleen.(monta muuttujaa) Siihen tarttee ihan oman testerin mikä kytketään suoraan siihen servoon(VAS 6395) tommosen löysin ross techinsivuilt.

                                                http://wiki.ross-tech.com/wiki/index...4/P3348/013128

                                                Lueppa se special notes
                                                Viimeksi muokannut jarppa^; 28.8.2016, 21:53.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Veikkaan, että säätömoottorin ohjainkortin piirilevyllä kylmäjuotos tai joku foil/veto murtunut. Näppärä DIY mies korjaa itse ja eikös jotkut firmatkin näitä korjaile. Googlettaa vaikka sanoilla vnt servo huolto. Itsellä ei kokemusta mistään firmoista aiheeseen liittyen.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Tilasin uuden turbon säätimen ebaystä ja sopeutus tehtiin käyttöautolla. Auto tuli kuntoon. Mekaanikko kertoi että joskus viallinen kaasuläppäkin voi rikkoa turbon säätimen ylijännitteellä, mutta on ilmeisesti melko harvinaista. No nyt on molemmat ainakin vaihdettuna ja auto pelaa. Ei tarvinut onneksi koko turboa vaihtaa.

                                                    Auton vikakoodit tuli kaasuläppäkotelosta ja turbon säätömoottorista (p1545, P3348).
                                                    Viimeksi muokannut Kiivi; 22.9.2016, 09:18.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Servolle pitää tehdä perussäätö tuolla VAS erikoistyökalulla, muuten ei toimi.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        elikkäs noin viikko sitten alkoi hehkunmerkkivalo vilkkumaan ja sytytti myös koneen kuvan auto meni limb modeen ja tehot katosi antoi vikakoodin p2002 toimintahäiriö tila satunnainen ja pakokaasunlämpö anturi 2oikosulku plussaan p2033 tila satunnainen. noh tilasin anturin ku ajattelin et ei pysty polttoa tekemään kun ei tiedä pakolämpöjä nollasin koodit ja limbmode hävisi p2033 koodi vain jäänyt hehkua ei vilkutellut enään ja auto pelannut normaalisti eilen tuli anturi ja menin vaihtamaan mut noita antureitahan oli 3 kpl kokeilin piuhoja irroitella ja lukea vikakoodeja mut en löytänyt et mikä anturi on rikki löyty myös koodi p242a mitähän tuo meinaa. pitäis löytää vika piakkoin ettei dpf menisi ihan tukkoon jos ei polttoa tee kysymys kuuluukin et mitä nuot koodit tarkalleen ottaen ovat ja mikä anturi vaihtoon kiitos vastauksista jo etukäteen

                                                        niin ja vikakoodien luvussa olen käyttänyt obd eleven lukijaa ja proversiota miettinyt antaako tuo luotettavia tietoja
                                                        Viimeksi muokannut Killeri; 16.6.2019, 10:01. Perustelu: Viestit yhdistetty.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Olisikohan kohtalon tovereita?

                                                          Auto toimii välillä normaalisti ja tuntuu, että tehot olisivat tallella. Välillä saattaa ilman mitään vikavalon syttymistä mennä ns. ”Limp modeen” ja tehot putoaa. Ja muutaman kerran mennyt vielä tehottomammaksi jolloin syttyy moottorinhäiriön valo ja hehkuvalo alkaa vilkkumaan. Välillä palaa ns. normaaliksi avainta kääntämällä ja välillä taas on tuossa ”Limp Modessa” vaikka käyttäisi virtojakin pois.

                                                          Onkohan turbo vetämässä viimeisiään, kun tuntuisi ettei olisi pelissä mukana enään ihan kunnolla? Vai onko näissä jokin N75-venttiili kun kuulut puhuttuvan, että sekin oireilut jollain samanlailla.

                                                          A6 4F 3.0TDI 2004 (BMK)

                                                          Kiitos jo etukäteen vastauksista!



                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Mitä jos aloitat vikakoodien lukemisella.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X