Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

BJB 1.9 TDI käynnistys lämpösenä, sahauttaa ja pölläyttää mustaa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    BJB 1.9 TDI käynnistys lämpösenä, sahauttaa ja pölläyttää mustaa

    Pitäisi ilmeisesti alkaa etsiä vikaa meidän Caddyn 1.9tdi käynnistyksestä. Lähtee kylmänä hienosti käyntiin, mutta pölläyttää pienen pilven sinertävää.
    Lämpösenä saa lähes aina sahata käyntiin ja pölläyttää mustaa hieman. Polttoaineelle vaikuttaa.

    Vikakoodeja ei ole, lämpöanturi on vaihdettu tarvikemalliin hiljattain.
    Ajossa ei savuta, ei pölläytä tms. Sellainen oire välillä on, että lämpösellä koneella pintakaasulla voi nypyttää matalilla kierroksilla.

    Kilsoja on se 250tkm, mutta ei tässä arvalla viitsisi osia lähteä vaihtamaan.

    Sen tiedän, että mahdollisia kohteita on suuttimet ja niiden tiivisteet, johtosarja ja tandempumppu, mutta jos jollain olisi vastaavaa ollut niin avittaisi.

    #2
    Kannattaisi heti alkuun katsoa kaikki lämpöanturit?

    https://sites.google.com/site/1810ma...e-health-check

    Comment


      #3
      Eipä tullut heti mieleen noi muut anturit. Mulla oli vastusboksi kiinni polttoaineanturin piuhassa, mutta otin pois kuin oireet alkoi. Ei ole ihan uus murhe, kun viime kesänä jo oli samaa. Talvella ei ollu tällästä ja käyntiin lähti aina pakkasilla. Saatto olla sahuuttamisongelma kuitenkin lämpösenä.

      Eli pitäs saada taas vcds tulille. 5 kiinapiuhaa, mutta kaikki pätkii.

      Comment


        #4
        Eipä noi mun VCDS piuhat tykkää oikein toimia, mutta sain katsottua jotain. Ei vikakoodeja.
        Lämmin kone oli kun testasin, about tunti ajamisen jälkeen.
        Polttoaineen lämpötila-anturi antoi ~74 asteen lukemia. Vertailukohtaa ei ole, joten katsoin vain, että lukema muuttuu. Torsion value on 4.4kw. Siinä ehkä olisi hienosäätämistä, mutta tolleen se on ollut alusta asti. Lämpöanturi sanoi ~94 astetta, joten se on luultavasti ok. Suutinten korjausarvot oli matalia, mutta ykkösen suuttimesta tuli semmosta -0.89 arvoa. Pitänee jossain vaiheessa kurkata venttiilikopan alle, jos siellä on jotain vai onko vain kulunut suutin. Mahtaako kuitenkaan yksi suutin sahauttaa mottoria. Pölläytyksen se voinee aiheutta, jos se jotenkin vuotaa?

        Comment


          #5
          Anturit näyttäis antavan oikean suuntaisia arvoja. Torsion valuen säädin -4.4:stä -1.0:aan, mutta se ei auttanut käynnistykseen. Vähensi selkeesti tutinaa jota ei oikein enään edes huomaa. Suutinten korjausarvot muuten lähellä nollaa, paitsi ykkösen suutin, josta tulee -0.6 arvoja.
          Kulutus ehkä nopeasti arvioituna laski, mutta katsotaan koko tankillinen.
          Saako vcds:llä katsottua kuinka nopeasti startti pyörittää käynnistyksessä?

          Rvs:n diisselipumpuille tarkoitettu käsittely tehty kertaalleen. Ei huomaa eroa mistään joten ei voi sanoa toimiiko vai ei.

          Comment


            #6
            Saako vcds:llä katsottua kuinka nopeasti startti pyörittää käynnistyksessä?
            Pitäisi kierrosluku näkyä.

            Comment


              #7
              Tutkittiin Boschin testerillä. Vaikutti siltä, että startti siellä alkaa olla väsynyt, koska arvoista pystyi näkemään sen, että lähtee käyntiin kunhan kierrokset saavuttaa sen 250 kiekkaa. Uusi startti tilauksessa, ja vaihdatan sen sinne.
              Pölläytykseen ei ole vielä muuta tullut kuin joku suutin ehkä vuotaa tms. Sinertävää se on kylmällä startatessa ja haisee diisselille. Ei ole öljykäryn hajua.

              Boschin testeri valitti myös, että muuttuvapituuksinen imusarja ei toimi (joku läppä/säädin siis), mutta eihän tuossa semmosta ole.

              Comment


                #8
                Käynnistykseen auttoi startin vaihto. Uusi pyörittää paljon kevyemmin ja nopeammin. Ei enään sauhauta tai täräytä lämpösenä startatessa. Eipä tarvinnut startin vaihtoa kauan miettiä kun sen hinta oli 170e. Se ei ollut ollenkaan paha mun mielestä. Toki startin olis voinut varmaan avata ja kokeilla saada se taas pyörimään kevyemmin, toisaalta taas 260tkm ollut startti niin ei se kuitenkaan uusi ole.

                Aamuiseen pölläytykseen ei ollut ratkaisua tuosta, ehkä aavistuksen pieneni pölläytys nyt kun starttaa kevyemmin. Muuten ei savuttele tai pölläyttele, että mikä tuon vois oikeen tehdä.
                Turhaan ei viitsi suuttimia alkaa korjailemaan.
                Viimeksi muokannut Puuhapete; 8.9.2016, 21:10.

                Comment

                Working...
                X