Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

3.0 TDI BKN rötää ja tehoton

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    3.0 TDI BKN rötää ja tehoton

    On tämä Audin omistaminen taas yhtä juhlaa. Piti lähteä työreissulle Audilla ja kestihän se reilun 100 km kotipihasta.

    Ongelma enteili jo eilen eli moottoritiellä kiihdyttäessä alkoi meno olla nykivää ja hehkun valo alkoi vilkkua. Sammutin auton ja käynnistin uusiksi niin vika poistui.
    Vikakoodi oli seuraava

    004195 - Fuel Pressure Regulation: Control Range Not Reached
    P1063 - 004 - No Signal/Communication - MIL ON

    Nyt siis saavuin risteykseen niin rötäys ja rynkyttäminen alkoi ja auto sammui. Rötäämällä sain ajettua parkkiin. Any ideas? Vaihdoin moottorin ilmansuodattimen viimeviikolla, muuta muuttunutta ei ole vajaaseen 10 tkm tehty. Jakoketjuremontti ennen sitä. Suuttimien korjausarvot katsoin eilen, yksi oli -44 ms ja muut raja-arvon sisässä.

    Edit: CR-pumpun hihna vaihdettu n. 40 tkm sitten
    Viimeksi muokannut juuhok; 11.4.2016, 17:10.

    #2
    Jännä että rosstech wiki ei tunne tuota koodia. Mutta google kertoo että:

    http://www.dtcsearch.com/P1063/Volkswagen/

    Olikos näissä ollut ongelmia paineen säätimen kanssa? Tankin siirtopumppu ja korkeapainepumpun hihna kans tulee mieleen.

    Tuossa joku kohtalotoveri:

    http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...ighlight=P1063

    Comment


      #3
      Tuli mieleen, että voisiko polttoainesuodatin tehdä tuota? Sitä ei ole minun omistuksen aikana ainakaan vaihdettu.

      Harmi kun ei pääse diagnosoimaan kun menee pari pvä työreissulla pohjoisessa. Luotto kaikkiin paikallisiin seppiin (Iisalmi) on nollatasolla diagnosoinnin suhteen, mutta ei olisi vara katiskaa seisottaakkaan.

      Comment


        #4
        Tuo jotenkin viittaa sähköiseen/mekaaniseen vikaan.. Mulla meni vikatilaan paskasella suodattimella. Mutta vikakoodi oli alhaisesta polttoaine paineesta. Kannattaa vaihtaa, vaikka vika ei siinä olisikaan.

        Comment


          #5
          Onnistuukos filtterin vaihto peukalo keskellä kämmentä -kaverilta ihan taivasalla ja pitääkö systeemi ilmata jotenkin sen päälle? Voisin tilata valmiiksi ja yrittää turata keskiviikkona kun palaan reissusta. Sen jälkeen varmaan railipaineiden mittaus? Vai voisiko olla kuitenkin suutinhäikkää? Miten tuo käyttäytyy jos esim. yksi suutin on poissa pelistä? Ei tosin anna varsinaisesti miltään suuttimelta vikakoodia.

          Comment


            #6
            Vaihto on helppo, eikä tarvitse ilmailla.

            Comment


              #7
              VCDS:llä kannattaa tsekata antaako groupit 22 ja 23 järkeviä arvoja.
              022 Rail pressure control
              1) Engine speed
              At idle: 720 ... 820 rpm
              2) Specified rail pressure
              [bar]
              3) Rail pressure actual
              [bar]
              4) Pressure regulating valve activation
              At idle: 15 ... 30 %
              - Values for warmed-up engine
              - Permissible difference between specified and actual value at
              Idle: maximum +-20 bar

              023 Rail quantity control
              1) Engine speed
              At idle: 720 ... 820 rpm
              2) Specified rail pressure
              Check values with measured value block 022
              3) Rail pressure actual
              Check values with measured value block 022
              4) Quantity adjuster valve activation
              At idle: 35 ... 48 %
              Values for warmed-up engine

              Comment


                #8
                Nuo menee pa-suodattimen jälkeen checkkilistalle, kiitos ohjeista. Jos noissa on heittoa niin onko se sitten siirtopumppu? Voiko suutinfaultit laskea pois?

                Comment


                • #9
                  Kato se pumpun remmi kuitenki ihan ekana.

                  Comment


                  • #10
                    Juuri näin ja sitten tankkipumppu testiin jos hihna ok. Voi siinä pa-suodatinta vaihtaessa testata tuleeko ainetta ollenkaan.

                    Comment


                    • #11
                      Oireet kyllä viittaa pumpun remmiin, joka helppo tsekata ilman mitään purkamisia. Vaihdettiinko silloin pelkkä remmi vaiko myös hihnapyörät? Jos on paljon ajettu ni hihnapyörät saattaa jo olla senverran kuluneet et uusi remmi ei välttämättä kauaa kestä.

                      Comment


                        #12
                        Kiitos vastauksista. Huomenna pääsen illasta auton luokse niin pitää tosiaan katsoa tuo remmi kuitenkin ekana. Uusi suodatinkin on pelipaikoilla jo odottamassa.

                        Vaikea uskoa, että olisi tuo hihna jo näillä kilometreillä, mutta toki kaikki on mahdollista. Vaihdatin sillon ns. hihnasarjan eli siinä ei tainnut olla hihnapyöriä mukana. Muistelisin että hihna + kiristin. Uusi juttu itselle tuo hihnapyörien kuluminen, mutta ilmeisesti tuokin on siis mahdollista. Mittarin mukaan autolla on menty kohta 250 tkm.

                        Viimeksi hihna vaihdettiin kun keula oli jo muutenkin levällään. Mutta eikös tuon mahdu myös kuitenkin tekemään myös ilman huoltoasentoa?
                        Viimeksi muokannut juuhok; 12.4.2016, 21:29.

                        Comment


                        • #13
                          Kaikista epätodennäköisin vian aiheuttaja on oolttoainesuodatin. Ei se cr-koneessa kyllä niin tukkoon voi mennä että kone sammuu. Pumpparit sitte erikseen.

                          Comment


                            #14
                            Pumpun määränsäädin (N290) on kai joillain aiheuttanut sammumisia. Apukuskin puolella kiskon päässä oleva paineensäädin (N276?) on myös yksi mahdollisuus.

                            Comment


                              #15
                              Jees, pohjoisen reissu heitetty ajonautinnolla eli 307 diesel-pösöllä.
                              PA-suodatin vaihtui kaverin avustuksella ja kuten Teemu arvelikin niin eihän siitä mitään apua ollut. Myös pumpun hihna näytti hyvältä ja kaikki hampaat oli tallella mitä siitä nyt näki.

                              Laitoin auton käyntiin ja kylmänä pyörähti hyvin. Tovin jälkeen pyöri hetken epätasaisesti tai lähinnä miten sen nyt sanoisi röhki ja siltä tosiaan on toisinaan aikaisemmin kuulostanut myös kun on pidempään pyörinyt tyhjäkäyntiä esim. drive-in jonossa. Ajoin autolla 15 km matkan yöpaikkaan ja logitin tuota 022 ja 023 channelia, mutta liekkö niistä mitään apua. Ajoin koko matkan vakkarilla tasaista nopeutta ja auto pelasi ihan ok. Saavuin pihaan ja auto alkoi nykimään ja kun pihassa pyöri tyhjäkäyntiä niin alkoi tuo rynkyttäminen ja röhkiminen.

                              Ekassa kuvassa on 022 ja 023 channelin luvut kylmällä koneella tyhjäkäynnillä. Tokassa lämpimällä koneella. Katsoin myös samalla tuon huonoimman suuttimen korjausta ajon aikana, mutta siinä ei heittoa tapahtunut ajaessa.

                              Tässä (https://onedrive.live.com/redir?resi...nt=video%2cMOV) videossa näkyy tilanne kun tulin pihaan ja pyöri tyhjäkäyntiä. Eli alussa pyörii hetken ok, sitten alkaa rykiminen kun kuvaan konepeltiä ja sitten kun palaan autoon sisälle niin rykii. Voiko tuosta sanoa mitään?

                              Jotenkin tekisi mieli syyttää suutinta että kannattaisiko tuon huonomman vaihdosta aloittaa vai mitä seuraavaksi? Vika tosiaan alkaa kunnolla kun moottori on lämmennyt.
                              Attached Files

                              Comment


                                #16
                                Meinaa taas iskeä ketutuksen puolelle tämä homma. Aamulla ajattelin että ajan töihin jos tuo kylmänä pelaa kuten eilenkin. Pääsin pihasta ja siinä ajoin kakkosella isoa mäkeä vasten ja meno alkoi rykiä samantien. Pääsin ajettua risteykseen ja kun pistin kytkimen pohjaan niin auto sammui. Käyntiin lähtee hyvin, mutta tosiaan rötää ja vetää nykivästi. Kytkin pohjaan ja kun kiekat laskee niin auto alkaa sammahdella. Tyhjäkäynnillä kuitenkin pyörii, joskin epätasaisesti.

                                Ihmettelin vähän tuota eilistä videotani ja alla pari kuvakaappausta.
                                Eli ensimmäisessä tilanteessa pyörii ns. normaalisti ja kun rykiminen alkaa nostaa tuon keltaisella merkatun railipaineen aika kovaksi. Saako tuosta mitään osviittaa? Pitäisi miettiä nyt marssijärjestystä osien tilaamisen suhteen. Sen verran unohdin lähtötietoa sanoa, että auto lastutettin pari kuukautta sitten, mutta ei tämä varmaan suoranaisesti siihen viittaa millään tavalla.
                                Attached Files
                                Viimeksi muokannut juuhok; 14.4.2016, 07:58.

                                Comment


                                  #17
                                  Paine ei näköjään seuraa pyydettyä ollenkaan, vaan hyppii miten sattuu. Kokeile suihkauttaa kylmäsprayta tms. tuohon määränsäätimeen (N290), kun vika on päällä, ja tarkkaile paraneeko käynti?

                                  Säädin on siis siinä pumpun kyljessä. Tuosta selviää tarkempi sijainti, sivulta 12.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Muistaakseni pyydetyn/toteutuneen paineen pitäisi olla 20bar sisällä.

                                    Comment


                                      #19
                                      Kävin vähän lisää rämpimässä auton kanssa ja nyt tosiaan vika on päällä kokoajan. Tuossa liitteissä on tuo PDF ja se on otettu heti kylmällä koneella. Siitä tosiaan huomaa, että tuo railipaine humppaa ihan tajuttomasti.

                                      Tein myös output-testin tuolle N276 paineensäätimelle. En tiedä mitä siitä koostui, mutta tosiaan kun testi oli päällä niin vermeestä kuuluva vinkuminen muutti taajuuttaan. Tuossa on mukana myös niistä testin kahdesta arvosta mitä se remppasi siinä. Noista ei varmaan pysty mitään sanomaan? Olikos tankkipumpun testaamiseen joku varmahko keino olemassa?

                                      Samalla ihmettelin vähän tuota moottoria ja mietin remontin itse teon mahdollisuutta. Luulin löytäneeni osat oikeista paikkaa ja tuossa vielä havainnekuvat jos joku muukin aloittelija tuskailee asioiden kanssa. Kaivelin myös osanumerot, jotka tuossa alla. Määränsäädin on siinä mielessä hassu, että sille ei periaatteessa Audin puolelta ole omaa osanumeroa vaikka onkin vaihdettava komponentti.
                                      • N290 määränsäädin Bosch 0928400676 (vanha numero 0928400674)
                                      • N276 kiskon päässä oleva paineensäädin OE-numero 057130764C, Bosch 0281002854 (vanha numero 0281002785)


                                      Huomenna taidan iskeä molemmat osat tilaukseen. Tuon määränsäätimen olisi vissiin voinut kylmäsprayn kanssa testata, mutta unohdin ostaa töistä ja auto kun olisi saatava nopsaan ajoon niin taidan tilata vaan molemmat. Mitenkähän vaihto onnistuisi tälläiseltä aloittelijalta? Määränsäädin näytti olevan kolmella pultilla kiinni. Mitä muuta siinä pitää ottaa huomioon? Tuleeko ainetta jostain, miten ilmaus yms.? Sama kysymys tuosta kiskon paineensäätimestä.
                                      Attached Files
                                      Viimeksi muokannut juuhok; 15.4.2016, 07:24.

                                      Comment


                                      • #20
                                        No, omassa penarissa saman valmistajan ruiskuvehkeillä oli vähän samanmoista ongelmaa tuossa talvella. Oireili kyllä vasta kun saavutti normaalin käyntilämpötilan.

                                        Kävin kanssa läpi tankkipumpun, polttoainesuodattimen, esipaineen rail-pumpulle, railpumpun kaskadi-säätimen, määränsäätöventtiilin uusin, cr-paine-anturinkin uusin sekä myös polttoaineen lämpöanturin. Turhaan.

                                        Rupes loppumaan ideat kesken, kunnes otin logia ja äkkäsin että muutoksen nopeus paineen laskiessa oli liian suuri ollakseen jonkun "riittämättömyyden", ja siitä sit äkkäsinkin että vois olla yksinkertaisesti suutinvika. Yksi suutin vuoti kuumana jotenkin railipaineet pihalle (ei siis palotilaan vaan ihan suuttimen ulkopuolelle) ja täts it.

                                        Uus suutin kiinni ja kovaa ajoa.

                                        Kaikesta huolimatta vianetsintää hankaloitti myös se, että suihkusuuttimien ohivuodot paluulinjaan olivat hyvät ja tasaiset sekä moottorinohjauksen sisäinen kompensointikin oli kaikissa hyvä. En ekana siis epäillyt suihkuja, vaikka olisi jotenkin pitänyt osata.

                                        Comment


                                          #21
                                          Joo kieltämättä tämä on aika kiusallinen vaiva. Vikakohteita on niin monia ja kaikki on aika kalliita eli syntyy aika useita satasia äkkiä jos osia vaihtaa turhaan. Itsekin oli aika varma alkuun, että olisi suutinperäistä, mutta nyt olen sitten arponut vaikka mihinkä suuntaan. Jokatapauksessa yhdellä on korjausarvo kyllä todella pielessä. Tuossa liitteen kuvassa on nuo bank4 suuttimen korjausarvot. Eräs avulias persoona foorumilta ilmoittautuikin jo, että voisi saada hältä suuttimen testiin. Olisiko kuitenkin viisainta aloittaa tuosta? Kovin ristiriitaista.

                                          Vikakoodiahan tuo auto ei tällähetkellä jätä tyhjäkäynnillä, mutta jos lähtee ajamaan ja hehkun valo syttyy niin vikakoodi tulee. Tuossa mukana se vikakoodi eli syntyykö se nyt siitä jos paine laskee alle 100 bar?
                                          Attached Files

                                          Comment


                                          • #22
                                            Joo, äkkiä siinä satasen pari heittää ihan hukkaan jos arpomalla tekee. Omassa tapauksessa tuli vähän arvottua kunnes löysin penarille samanmoisen loggaussoftan kuin vcds (menee nimellä testo), sit tuli melko heti se AHAA.

                                            Hankala sanoa paljonka pitäs olla ton railipaineen kun moottori käy tyhjäkäyntiä, varmaankin jossain SSP:ssä olisi moisesta lukuarvojakin.

                                            Korjausarvot vaikuttaa isoilta ? Kokeiles vaihtaa ton tilalle joku toinen, vois olla ihan suutinvika.
                                            Noissahan on manuaaleissa testivaihtoehtona / poissulkevana konstina se paluuvirtauksen mittaus suuttimen päältä, sekä rail-paineen mittaus poissulkemalla aina yks suutin kerrallaan pelistä.
                                            Suutin kerrallaan otetaan pois pelistä rail-putken tilalle asennettavalla tulpalla, ottamalla sähkö suuttimesta irti ja laittamalla käyntiin.

                                            Comment


                                              #23
                                              VCDS kertoo mitä reilipaineen pitäisi olla joutokäynnillä. Jotain 220-280 jos en väärin muista.

                                              Määränsäätimen alin pultti on nihkeä, helpottaa kun ottaa imusarjan yläosan irti ja apparin puolen imusarjan.

                                              Ja kyllä tuo suutinkin olisi hyvä tarkastaa, vaikka sitten lainasuuttimella kokeilla.

                                              Comment


                                                #24
                                                Pitääkö samalla uusia imusarjaan tiiviste vai meneekö vanhalla?

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Tiivisteet lähtökohtaisesti aina uusiksi, jos on jotain muuta kuin kumia. Kuparitiivisteen voi ei niin kriittisessä paikassa hätäpäissään hehkuttaa, mutta niidenkin uusinta yleensä vähentää työnmäärää jatkossa.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Imusarjan tiivisteet on kumia, ja malliltaan sellaiset että kestää kyllä uudelleen availut. Jos joka tapauksessa uusit, niin löysin aiheesta muistilistan.

                                                    3.0 tdi imupuolen tiivisteitä

                                                    059129717J Alaimusarja/kansi vas/oik (tarve 2 kpl)
                                                    059145215A Yläimusarja/alaimusarja vas
                                                    059145723 Yläimusarja/alaimusarja oik
                                                    059145625 Yläimusarja/egr-imuputki
                                                    059145865 Kaasuläppä/väliputki/egr-imuputki (tarve 2 kpl)
                                                    Viimeksi muokannut alpi; 15.4.2016, 10:52.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Katsoin nopeasti kataloogista imusarjan tiiviste ja tilasin 059129717J. Olisinko tarvinnut vielä muita? Nyt on tulossa myös määränsäädin ja otin suuttimen tiivisteitä (059 130 519) myös varulta jos siihen rupeaa. Kiskon pään paineensäädintä ei kotomaasta löytynyt ja pitää pistää se sitten vasta ma/ti tilaukseen jos määränsäätimen vaihto ei auta mitään.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Kysyitkö Finjectorilta?

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Finjectorilta juuri tilasin määränsäätimen, joka oli hyllyssä. Kiskon paineensäädin tosiaan toimitustuote. On se kyllä ahdas paikka tuossa määränsäätimen ympärillä. En kyllä tiedä riittääkö gutsit. Huoh.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Millä numerolla se sun säädin on? Mulla on yks ehjä käytetty jossain jemmassa. Ja ehkä yksi kerran kokeiltu uusi.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X