Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2.0 TDI karkea käyntiääni, ei käynnisty enää

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    2.0 TDI karkea käyntiääni, ei käynnisty enää

    Sori modet. Kävi kyllä mielessä, että saattaa mennä liian tekniseksi chattipuolelle. Tässä siis sama uudestaan:

    #¤&#%/&¤#&%¤& korvikeauto sai vissiin jonkun alemmuuskompleksin tai mustasukkaisuuskohtauksen Teboilin miitissä ja päätti järjestää ylimääräistä draamaa. Lähtiessä käyntiääni oli oudon karkea. Ensin mietin että onko korvan kalibrointi pielessä, kun hetkeä aiemmin kuunneltiin tuoreempien vitosten sulosointuja :) Vähän matkaa ajettuani syttyi keltainen ohjaustehostimen merkkivalo. Bussipysäkille ihmettelemään ja ajattelin koittaa uudelleen käynnistystä, mutta eipä se enää inahtanutkaan kerran sammuttuaan. Jotain kahnaavaa ääntä kuului ennen sammutusta. Virtaa tuntuisi olevan kun kaikki muu toimii, mutta ei edes yritä startata.

    Hinurilla auto korjaamon pihaan ja kotiin päästyäni läppäri reppuun ja pyörällä lukemaan vikakoodit. Ainoa tapahtuneeseen liittyvä oli:

    Address 44: Steering Assist Labels: 1Kx-909-14x-44.clb
    Part No: 1K1 909 144 M
    Component: EPS_ZFLS Kl.135 H08 1901
    Shop #: WSC 02069 000 90108
    VCID: 356B62C25CA5EB9692-8060

    1 Fault Found:
    00446 - Function Limitation due to Under-Voltage
    002 - Lower Limit Exceeded - Intermittent
    Freeze Frame:
    Mileage: 183720 km
    Temperature: 10.0°C
    Voltage: 11.60 V
    Voltage: 11.40 V
    Mikä hitto sille nyt tuli? Just kun aattelin että kyllähän tuolla kelpaa jokunen vuosi ajella vaikkei rinkeleitä olekaan, kun alkaa oston jälkeen ilmaantuneet pikkuviatkin olla kunnossa. Ilmeisesti en viikolla pesulla käydessä hinkannut tarpeeksi, että ois pysynyt tyytyväisenä... ;)

    Vikakoodien lukureissulta kotiin päästyäni pistin radion päälle ja ensimmäiset sanat oli: "enkä koskaan viinaa juo" :D Voi olla että pikkasen pitää ottaa lääkkeeksi pahimpaan ketutukseen...

    Alkuperäinen kirjoittaja audiq
    Olisiko laturi vain kypsynyt? Jos lataisi akun ensin täyteen ja koittaisi käyntiin. Sitten mittaisi latausjännitteen?

    Minulla taitaa olla yksi 100:n Audin akku irrallaan. Ei ole priima, mutta kyllä sillä David Brown vielä iloisesti starttaa. Niin ei tarvitse alkaa latailemaan.
    Alkuperäinen kirjoittaja Ugemi
    Jos yhtään tuoreempi tapaus on, niin ei anna startata, vaikka virta riittääkin oheistoimintoihin, eli kannatan edellistä ajatusta.
    Virran vähyyskin kävi mielessä, muttei tullut kumminkaan koitettua. Buusteri olisi saatavilla 500 m:n sisällä auton olinpaikasta. Pitänee huomenna tehdä uusi pyörälenkki :)

    Auto siis vm 2008, webasto ja AGM-akku...
    Viimeksi muokannut panu; 5.3.2016, 21:45.

  • #2
    Yhteen fabian katiskaan vaihoin joskus sähköisen tehostimen pumpun, en tiedä mikä auto sinulla on malliltaan, mutta jos siellä on sellainen sähköinen pumppu niin se on mennyt oikosiin ja polttanut jonkun ison sulakkeen?
    Kyseisessä tehostin mallissa oli liittimet otollisesti ylöspäin, vesi meni ohjainlaitteeseen liittimien kautta..

    Comment


      #3
      Passat 3C/B6 kyseessä, joka näkyy myös profiilissa (vaikka "profiilin auto" -ilmaisua pitäisi välttää). Sähköinen tehostin tuossakin on. Ohjauksessa (voimantarve) ei kuitenkaan tapahtunut muutosta. Pitänee silti kurkkia myös sulakkeita jahka pääseen taas auton luokse. Kiitos vinkistä!

      Kahnaava ääni sopisi kyllä laturiinkin. Worst case scenarioissa vilkkui jo ties mitä moottorivaurion syitä...

      Ja moottori on BMP eli 8-venttiilinen 2.0 TDI 103 kW DPF:llä ja Boschin pumppusuuttimilla.
      Viimeksi muokannut panu; 5.3.2016, 21:42.

      Comment


        #4
        Muokkaa otsikkoa, ei tuo palvele hakua. Ollaan kuitenkin tekniilkkaosiossa.

        Comment


          #5
          Oisko nyt kuvaavampi otsikko?

          Comment


            #6
            Ei edistystä :( Edelleen yhtä mykkä myös apuvirran kanssa.

            Moniurahihnan kiristintäkin ehdotettiin. Hihna on tallella ja vaikuttaisi kireys olevan ok.

            Akun jännite 12,3 V

            Moottoritilan isot sulakkeet näyttää ehjiltä ja testasin myös yleismittarilla, että virta kulkee noista etureunassa pystyssä olevista läpi. Vasemmalta alkaen pitäisi olla 150 A laiturille ja 80 A ohjaustehostimelle
            Attached Files

            Comment


            • #7
              Voisiko vika olla polttoaine puolella? Eikös riittämätön polttoainekin aiheuta karkeaa käyntiääntä vaikka kulkupuolessa ei äkkiä mitään huomaisikaan. Oletko toista avainta kokeillut? Jos vaikka ajonesto päällä..

              Comment


              • #8
                Paljonko on latausjännite? Eli moottori käynnissä akun navoilta mitattuna?

                Comment


                  #9
                  Latausjännitettä ei pysty mittaamaan, kun moottori ei inahdakaan.

                  PA siirtopumppu vaihdettu 23 tkm sitten. Vai oisko tandemin vuoro? Kuulemma tandempumppu voi ennen lopullista laukeamista laskea moottoriöljyä polttoaineen paluulinjaan ja lopulta särkeä siirtopumpun. Luulisi korjaajan kumminkin huomaavan jos PA öljyn mustaamaa... Vai laimeneeko se niin paljon, että näkyy vain suodattimesta?

                  Virtalukko/käynnistyksenesto kävi mielessä. Pitänee huomenna ottaa toinen avain mukaan.

                  Oudointa on, että aina joku osa yhtälössä ei täsmää.
                  Viimeksi muokannut panu; 7.3.2016, 07:34. Perustelu: pikku lisäys

                  Comment


                  • #10
                    Arvataan: Laturi pas..na. Estää jopa käynnistymisen, kokemusta on.
                    Moniurahihna irti ja apuvirtaa, saa varmistettua.

                    Comment


                      #11
                      Toivotaan että selviäis laturilla. Siihen nuo oireet taitaa parhaiten sopia.

                      Comment


                        #12
                        Startti vaihdettu ja taas toimii. Ilmeisesti bendix jäi päälle ja startti pyöri moottorin mukana, josta tuo ylimääräinen ääni.
                        Korjaajakin vähän ihmetteli, miten se meni niin pienillä kilsoilla...

                        Kiitokset Pelliselle korjauksesta, Erihinaukselle kyydityksestä ja hyvästä palvelusta sekä eräälle foorumilaiselle henkisestä tuesta ;) Ja tietysti kaikille vinkkejä antaneille myös kiitos.

                        Comment

                        Working...
                        X