Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

3.0 TDI huohotus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    3.0 TDI huohotus

    A6 4F BMK -05

    130 tkm itse ajanut Castrolin LL-öljyillä, 15 tkm vaihtovälillä. Kokonaismetrimäärä tällä hetkellä 397 tkm.

    Viime öljynvaihdossa kuukausi sitten laitoin Mobil ESP 5W30 LL-öljyt sisään ja nyt alkanut kabiinissa haista huohotus-katkulta. Kokeilin kone käynnissä öljykorkkia auki, ja sieltä pukkaa huohotusta, joka tuoksuu samalta.

    Eikös huohotus pitäisi olla suljettu systeemi? Katselin noita letkuja, enkä niistä löytänyt vikaa.

    Vinkkejä kenelläkään, mistä voisi tulla käryt sisään?

    Liitteenä SSP350:n sivut tuosta huohotuksesta.
    Attached Files

    #2
    Mobil1:llä on peseviä (töhnää irroittavia) ominaisuuksia.
    Toisaalta jos huohotin olisi tukossa paineen pitäisi päästä pois öljytikun reiästä, jos sen ottaa löysälle tai O-renkaan irti, silloin öljykorkista ei pitäisi huohottaa.

    Tai sitten katku tulee suuttimen kuparirengastiivisteestä tihkuvasta dieselistä, joka menee pakosarjan päälle.

    Comment


    • #3
      Melko tuore A6 3.0tdin omistaja kyselee seuraavaa...

      Välillä pölähtää kabiiniin öljyinen huohotuksen haju. Minkälainen huohotussysteemi kyseisessä laitteessa on? Otin aiemmin turbon imupuolen putken irti ja puhdistin sen. Huohotinputki yhtyy siis siihen mutta mitä muuta huohotinjärjestelmään kuuluu? Kiristin huohottimen letkun uusilla klemmareilla koska letkun juureen oli kerääntynyt öljymoskaa. Silti vieläkin tuoksahtaa välillä auton sisällä.

      Puhdistin muutama viikko sitten myös kaasuläpän ja siitä seuraavan alumiinisen putken. Melko paljon oli kökköä. Tänään otin sitten sen alumiiniputken ja imusarjojen välisen tuplaputken irti ja pesuun. Muovikäyrä oli yllättävän puhdas mutta sen alkupää kaasuläpän päästä oli kökköinen. Toisen imusarjan ja tuplaputken välinen liitos oli näemmä vähän tuhnuttanut läpi öljymoskasta päätellen ja sen yksi kiristysruuvi oli löysällä. Huomasin samalla että alumiiniputkeen oli muutaman viikon ajossa kertynyt kevyt öljyhuntu taas.

      Kertyykö öljyä imupuolelle yleensä näin nopeasti ja aiheutuuko se viallisesta huohottimesta, turbosta vai mistä?

      Huomenna olisi tarkoitus kasailla imusarjan putkistot takaisin paikalleen. Myöhemmin tartteis varmaan ottaa myös imusarjat irti ja asentaa pyörreläppien korjaussarja koska niissäkin tuntui olevan pientä väljää.

      Comment


        #4
        Veikkaan, että se tulee jonkun suuttimen tiivisteprikan välistä. Jonkun suuttimen alapuolella on öljyistä töhnää ja savua. Tuoksuu yleensä paikallaan seistessä.

        Comment


        • #5
          Tuo huohotuksen kaaviokuva selventää paljon, kiitos!

          Vaihdoin jo myös kuskinpuolelta kahden suuttimen prikat koska kabiiniin tuli satunnaisesti liikennevaloissa voimakasta käryä. Enää ei ole tullut vastaavaa voimakasta käryä mutta tuollaista mietoa hajua jonka olen mieltänyt huohotushöyryiksi. Apparin puolelta kuului hieman voimakkaampaa säksätystä kun kone kävi joten täytyy vielä varmistaa että siellä ei näy jälkiä pakosarjan päällä. Mielestäni olen kokeillut kone käynnissä avata öljykorkkia, eikä ole puhaltanut kovasti mutta tutkitaanpa uudestaan kun kone on käyntikunnossa taas.

          Comment

          Working...
          X