Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

1.9 TDI AWX tärisee lämpimänä, kylmänä ei mitään ongelmia

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 1.9 TDI AWX tärisee lämpimänä, kylmänä ei mitään ongelmia

    Moi

    Omassa kulkineessa (B6 1.9tdi AWX) on alkanut ilmetä tärinää, kun kone on lämmin. Kylmänä käy todella nätisti ja tasaisesti, eikä moottorin värinöitä tunne hytissä ollenkaan. Kun on jonkin aikaa ajellut, rupeaa moottorin tärinä tuntumaan selvästi kuskin penkillä istuessa. Olen koittanut säätää ajoitusta nokkapyörästä, mutta en ole onnistunut parantamaan tilannetta.

    Muita havaintoja:
    -ei vikakoodeja
    -vauhtipyörä ja kytkin vaihdettu kesällä
    -suuttimet ja nokka-akseli + jakopää vaihdettu 2014
    -suutinten johtosarjaa koitin putsailla
    -suutinten tyhjäkäynnin korjausarvot vaikuttavat suurilta (kolme noin +1 ja yksi -3)
    -EGR tulpattu laipalla

    -lisäksi esiintyy pientä tärinää pienillä kierroksilla kiihdytettäessä, mutta tästä epäilen vetoakselia

    Mikä vaikuttaa siihen, että tätä esiintyy vain lämpimänä? Kylmä kone tuntuu toimivan täydellisesti. Mistä vikaa kannattaa lähteä etsimään? Uusia suutinten johtosarja tai moottorin tukikumit? Joku apulaitehihnan kiristin tai vastaava? Voisiko jompikumpi näistä tulla esiin vain lämpimällä koneella?

    Minulla on VCDS, mutta olen sen kanssa vielä aika amatööri, joten jos on vinkkejä mitä kannattaa logata/tarkkailla, otan neuvoja mielelläni vastaan :)

    Kiitos vastauksistanne!

  • #2
    Toimiiko jäähynesteen anturi loogisesti ja lämpenee 87 asteeseen?

    Comment


    • #3
      Juu toimii ja termostaatti on myös hiljattain vaihdettu. Minkälaisia lukemia polttoaineen ja intake air temperaturen pitäisi näyttää tällaisilla keleillä? Mietin voiko nuo vaikuttaa?

      Comment


      • #4
        Katselin eilen pidemmän ajon jälkeen noita lämpötiloja, jäähdytysneste oli normaali n. 88C, diesel oli muistaakseni noin 70C luokkaa ja imuilma noin 30C. Kuulostavatko nämä järkeviltä? Keli oli kuitenkin aika viileä, noin +1C. Missä tuo imuilman lämpötilanmittaus tapahtuu ja mikä sitä noin lämmittää?

        Voi olla että muistan arvot väärin, sillä en ehtinyt tarkemmin katsoa kun läppäristä löppui akku. Pitää varmistaa asia kun tulee taas ajeltua vähän pidempi matka..

        Comment


        • #5
          Ihan normaaleja.

          Comment


          • #6
            Ihan samat oireet omassa autossa, huomaan kun ihan kevyesti nostaa kierroksia n. 50 rpm niin tärinä häviää.. Onko kukaan tehnyt muutosta auton softaan?

            Comment


            • #7
              Tuota tyhjäkäyntiä saa nostettua VCDS:llä, auttaa juuri tuollaisiin ongelmiin.

              Comment


              • #8
                Kiitti, täytyypä kokeilla.
                Työkaverilla kyseinen ohjelma, ei aikaisemmin tehnyt..
                Voisiko joku asiaan perehtynyt kertoa mistä valikosta kyseistä arvoa pystyy muuttamaan,
                Viimeksi muokannut janne12345; 20.1.2016, 20:13.

                Comment


                • #9
                  http://www.forum.fordmpv.com/smf2/fo...d-(pd-engine)/

                  Ei kannata välittää väärästä merkistä.

                  Comment


                  • #10
                    Thänks!

                    Comment


                    • #11
                      Audi 1.9tdi awx koneella kävi jalkopäähän vaihdossa.Varaosat alkuperäiset Pörhöltä.Heti huollosta lähtiessä otti korvaan koneen karheenpi käyntiääni.Ajoin kotia ja parkkiin .Huomasin että vaihdekeppi tärisee huomattavasti.Katsoin konepellin alle.Kone tärisee kuin mieletön.Auto vetää hyvin,siinä ei mitään vikaa.
                      Ennen huollossa käyntiä,auto ei täryyttänyt juuri ollenkaan.Vika jalkopäähän vaihdon jälkeen.Vaihettu rullat,hihnat ,kaikki uudet pultit ja vesipumppu
                      Mikä vikana,onko kokemuksia asiasta.

                      Comment


                      • #12
                        Ajoitus muuttunut ja ei ole tarkistettu/säädetty kohdilleen, tai sitten ajoitus ollut reippaasti pielessä ja sen vuoksi "virheellisesti" auto ei ole tärissyt.

                        Comment


                          #13
                          Mulla on nokkahihna vaihdettu merkkiliikkeessä ja ei-merkkiliikkeessä ja aina on jätettu torsion value, eli nokka-akseli säätämättä kohdalleen.
                          Tolla about -4.7 arvolla se silti vielä toimii mikä omassa on, mutta sen pitäis olla 0. Ehkä joskus saan sen korjattua.

                          Comment


                          • #14
                            Tuota tyhjäkäyntipärinää saa myös muutettua VCDS:n avulla säätämällä tyhjäkäyntikierroksia +-100rpm, jo 50rpm muutos vaikuttaa yllättävän paljon.

                            Comment


                            • #15
                              Mikä muuten tosiaan on tuossa se optimaalisin arvo? Kulutuksen/voiman suhteen.
                              Avf säädin muistaakseni +1 nurkille, kun kokeilin eri arvoja.

                              Ja jos olisi ohjetta heittää tyhjäkäynnin nostoon, olisin tyydyttynyt. Kokeilin yhtä ohjetta, mutta ei muuttunut miksikään kierrokset.

                              Comment


                                #16
                                Oliskos tästä apua tyhjäkäynnin nostoon?
                                Attached Files

                                Comment


                                • #17
                                  pikkaisen aikaisella muistelen tuon toimivan paremmin, -1 omaani pistin.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Kiitoksia, tuo selitti hyvin tuota tyhjäkäynnin säätöä. Löysin tuon kohdan kyllä aikaisemmin, mutta tuo pitkä numero ei auennut ennenkuin nyt. Jäi jotenkin tuo linkki näkemättä aiemmin.

                                    Tuon ajoituksen -1 muistelinkin että jossain suositeltiin. Tuon +1 laitoin kun näytti sillä täristävän vähiten. Jos haluaisi kulutusta pienemmäksi voiman kustannuksella, pitääkö säätää enemmän plussalle?
                                    Viimeksi muokannut LauriJT; 13.7.2016, 17:12.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ei, ECUn syöttökartoissa on siltikin yhtä pitkät syöttöajat ja syöttömäärät, saat vain huonommin kulkevan auton jos ajoitusta rukkaa myöhäisemmälle. Tietääkseni kartoissa ei ole mitään absoluuttista syötön lopettamisen raja-arvoa, kaikki arvot liittyvät syötön aloitukseen.
                                      Viimeksi muokannut Jultsu_; 13.7.2016, 18:54.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Ok, kiitos. Saa siis olla tuossa arvossa kun pelaa siinä parhaiten. Avf oli näköjään joskus jo nostettu tyhjäkäyntiä, laskin minimiarvoon niin vapinat väheni. Kylmänä tosin vapisee silti, eli osanvaihtoa on luvassa jossain vaiheessa.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Jos meinaa säätää nokka- akselia säätää kohdalleen .Pitääkö pudottaa keula ns,huoltoasentoon.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Ei, jakopään suojakoppa lähtee irti pari klipsua irroittamalla, siitä vaan veivaamaan pultteja auki ja kiinni.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Nostin omassani tyhjäkäyntiä vähän, niin tärinä väheni "siedettävälle" tasolle. Lisäksi säädin vähän ajoitusta nokkapyörästä. Nyt vapisee enää pikkuisen: itseäni häiritsee hieman mutta kyytiläiset eivät enää huomauttele. Aikaisemmin olisi tehnyt mieli sammuttaa auto liikennevaloissa.

                                              Tarkoitus on vielä vaihtaa suutinten johtosarja, kunhan löytyy vapaa viikonloppu.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Taitaa olla rahan haaskausta se, mieluummin moottorin kolme tukikumia vaihtoon sillä rahalla. Vai pätkiikö auto kiihdyteltäessä?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Tietyllä kierrosalueella vähän nytkähtää, olisko jossain 2000-3000 rpm välillä. Tilasin tuon johtosarjan jo aiemmin kun se on ilmeisesti aika herkästi vikaantuva osa.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Vaihdoin viikonloppuna suutinten johtosarjan, aika helppo operaatio myös pitkittäiskoneiseen, vaikka johtosarja pitääkin pujottaa pois tulipellin puolelta. Vanha johtosarja murtui (onneksi oli jo osittain ulkona moottorista), joten tätä tehdessä kannattaa varoa ettei palasia putoa moottorin sisään. Uusi meni paikalleen helposti ilman lämmittämistä, oli sen verran joustava se muovikouru.

                                                    En usko että operaatiolla oli suurta merkitystä tärinöihin, pitää vielä jatkaa harrastusta.. Toki pitää ajoituksen säätö tehdä uusiksi, jos tuolla johtosarjalla olikin jotain merkitystä. Ajoitus nimittäin saattaa olla pielessä, kun olen sitä testimielessä muutellut suuntaan ja toiseen.

                                                    Alunperin suurimmat värinät ajossa ja kiihdytettäessä tulivat vetoakseleista, jotka on nyt vaihdettu. Moottoritiellä ajelu sujuu nyt normaalisti. Tuota tyhjäkäyntivärinää metsästäessäni on nyt tullut vaihdeltua myös apulaitehihnat (ilmastoinnin hihna vinkui myös), hihnan kiristäjät ja laturin vapaakytkin. Monethan sanovat että tämä on ominaisuus, mutta itseäni ärsyttää, kun kylmänä tuo kone käy niin nätisti ja tasaisesti. Useinhan tärinä voi johtua kuluneesta nokka-akselista tai viallisista suuttimista, nämä on kuitenkin omaan autooni vaihdettu suht hiljattain.

                                                    Omasta mielestäni olen saanut kyllä värinöitä huomattavasti pienemmäksi. En tiedä sitten mikä yllä olevista operaatioista on auttanut, sillä kuten mainitsin myös ajoituksessa on kokeiltu erilaisia arvoja ja tyhjäkäyntiä on nyt nostettu.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Ei kunnossa ollessaan tärise. Ei ole ominaisuus. Ainoat tärinät saatu AWX aikaan kun ajoitus ei remminvaihdon jälkeen sattunut kohdalleen. Myöskään AVF ei tärise.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Olen samaa mieltä, että ei pitäisi täristä. Mikähän voisi aiheuttaa tuon, että moottorin lämpötila vaikuttaa tuohon?

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Onko tässä vielä vakiosofta? Kokeilepa piruuttaan ottaa EGR:n tulppa pois (tai vaihtoehtoisesti poistata se EGR myös moottorin syöttökartoista)

                                                          Onko puristustestiä tehty (kone lämpöisenä) ? Mitä korjausarvot näyttää kylmänä? Lämpöisenä siis yksi suutin näyttää sen maksimin eli 2.99 plussaa tai miinusta? Se oireilisi sitä että se suutin on kokonaan pois pelistä ja kävisi tämän myötä vain kolmella.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Helpompi varmaan poistaa EGR:n tulppaus, kuin tehdä softaan muutosta. Kun saan auton VCDS:n päähän niin voin tarkastaa vielä nuo korjausarvot. Eikö suuttimet ole kuitenkin näissä melko kestävää laatua? Suuttimet on kuitenkin uusittu alle pari vuotta sitten... Ja on vakiosofta.
                                                            Viimeksi muokannut laelli; 9.8.2016, 16:29. Perustelu: Lisätietoa

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X