Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 mystinen vika, pitää infernaalista suhinaa?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    A4 mystinen vika, pitää infernaalista suhinaa?

    Elikkäs.. 2001vm A4 2,5TDI V6 Quattro manuaali, AKE moottorikoodilla, on kyseinen kulkine jonka vuoksi tätäkin kirjotusta rustataan. Noin viikko sitten yhtäkkiä motarilla ohitustilanteessa alkoi infernaalinen suhina, joka alkaa aina vauhdista ja vaihteesta riippumatta, heti kun kierrokset ylittää edes karvan verran 2000rpm. Suhina muistuttaa lähinnä paineilmapistoolia, ja sisälle se kuuluu repsikanpuolen ilmastoinnista, ulos taas auton etuosasta. Samalla tehoja vähän kateissa, ja savu on kutakuinkin samaa luokkaa höyryveturin kanssa. Edellämainitut siis ainoot muutokset ajomukavuudessa, ei siis pätki, ei kilise/kolise, ei nytkähtele, kierrokset pysyy hyvin, yms.

    Silmämääräisesti tarkastettu konepuolelta kaikki letkut, ja kokeiltu kiinnitykset, mutta enempää en ole ehtinyt alkaa purkaan. Ilmeisesti vakio Garretin VNT-ahdin vielä paikallaan, vaikka kilometrejä on kertynyt n.270tkm.

    Olisko kellään mitään fiksuja ideoita mistä tätä lähtee metsästään? Tosiaan oudon tästä tekee se, että ilmastoinnin kiinni ollessa (off), puhaltaa repsikan aukko niin että meinaa tukka lähtee päästä! Sillekkin joku selitys ois kiva saada.. :0

    #2
    Ahtovuoto. Paikallaan konepelti auki kierroksia päälle 2000 rpm ja kuuntelemaan, että mistä suhisee.

    Comment


      #3
      Mitenkäs toi ilmastoinnista tuleva ilma selittyy ahtovuodolla? Selittäkää tietämättömälle

      Comment


      • #4
        Tuleeko sieltö ilmastoinnista ilmaa vai ääntä?
        Ilmaa sieltä kuluu tulla jos puhallin on päällä :)

        Comment


          #5
          Vois olla coolerin pääty halki.

          Comment


            #6
            Vika selvinnyt, coolerilta letku irti, klemmarilla kiinni ja taas ahtoja löytyy! Kiitos vastanneille!

            Comment


            • #7
              Taas nostellaan vanhaa.

              A4 B6 AKE quattro suhisee voimakkaasti heti tyhjäkäynniltä lähtien. Tästä kirjailinkin jo toisessa topikissa.

              Ahtovuotoja en ole silmämääräisesti enkä korvakuulolla löytänyt. Huoltoasennossa tsekkasin coolereiden väliset (neljä!) ahtoputkea eikä yhdessäkään näkynyt vaurioita ja klemmaritkin oli kiinni. Myös ahtimelta lähtevä sekä imusarjaan tuleva putki näytti ehjältä ja klemmaritkin oli kiinni.

              Hetken jo kuvittelin että ominaisuus on normaalia. Tänään kuitenkin istuin tuossa 3.0tdiq kyydissä ja tajusin ettei näiden kyllä koppiin kuuluisi noin voimakkaasti suhista.

              Oisko Jikylässä ketään kenen kyydissä voisi istahtaa ja "koekuunnella" miltä sen kuuluisi kuulostaa? Tai haluaisiko joku käydä istumassa kyydissä niin saisi kuulla myös jonkun muun mielipiteen.

              Onko normaalia, että EGR-venttiilin painekellosta on puuskuttanut vähän savukaasuja turbon päälle tulevaan lämpösuojaan? Siinä kohdalla näyttäisi painekellossa olevan reikä, ilmeisesti tehtaalta asti.

              EDIT: Ei vikakoodeja, ahtoja kattelin ajossa ja specified & actual seuraavat toisiaan.
              Viimeksi muokannut Magirus; 30.3.2016, 20:42.

              Comment


              • #8
                Ei paine eikä alipainekellossa saa olla reikää, eikä egr:stä kuulu tulla nokijälkiä ulospäin.

                EGR vaihtoon tai tulppaukseen.

                Comment


                  #9
                  Kyllä siellä huohotus reikä on. Sieltä ei kyllä kuulu pakokaasuja tulla. Korjaus kuten edellisessä viestissä. Tosin en ole aivan varma kyseisestä moottorista, voiko tulpata kokonaan vai antaako vikakoodin. Tässä tapauksessa ei taida auttaa kuin uusi venttiili.

                  Comment


                  • #10
                    Lyödäänpä sitten lätkä myös toiseen päähän, eli pakosarjan puolelle. AKE ei kiukuttele vaikka EGR:n tulppaisi - tai ei ainakaan vielä ole kiukutellut vaikka imusarjan puolelle lätkän jo laitoin.

                    Tuossa linkkaamassani kuvassa näkyy tosiaan se reikä, mistä suhutellut pihalle. Pyyhkäsin suojan aiemmin tällä viikolla puhtaaksi. Täytyy tarkastaa tänään, että onko tullut uutta nokea tilalle.

                    EDIT: AKE:n engine login codea tarvittaisiin vieläkin. Säätäisin tuon EGR:n minimiin mielelläni. Jostain luin, että sillä olisi ilmeisesti jotain vaikutusta ohjelmallisestikin MAF-arvoihin? Eli moottori kuvittelee saavansa EGR:n kautta lisäilmaa, jota se ei todellisuudessa saa tulppauksesta johtuen. Näin ollen ilmeisesti (actual) MAF arvo putoaa vähän kun EGR:n säätää minimiin. Sitä en tiedä, onko sillä mitään vaikutusta moottorin optimaaliseen toimintaan.

                    Comment


                    • #11
                      Eipä ollut noennut tuota lämpösuojaa tällä kertaa.. Tuskinpa suhina tuolta sitten kuulukaan.

                      Tällä videolla kuuluu tuo suhina (valitettavan vaimeasti) kännykällä kuvattuna.

                      Comment


                        #12
                        Ettei olis itte ahtimesta tuo ääni. Tyhjäkäynnillä ei ole painetta, joten ahtovuoto ei silloin ilmaise itseään.

                        Comment


                        • #13
                          Voihan se olla. Tyhjäkäynnillähän se ei suhisekaan, eikä juuri paljoa paikallaan ilman kuormaa.

                          Ahdinhan on tosiaan tuore tapaus eikä välystä tunnu yhtään. Ihmettelin vaan kun A6 3.0tdiq ei pihissyt eikä suhissut koppiin yhtään.

                          Comment


                            #14
                            Jaa ymmärsin, että se pitää ääntä jo tyhjäkäynnillä.
                            Tuommosta voi olla vaikee löytää ilman painetestiä.

                            Kuulostaa vain vähän oudolta psinevuodoksi, tai siellä on jossain iso reikä. Yksi haljennut letku omassa esim piti vain pihinää kun paine nousi tarpeeksi.

                            Comment


                            • #15
                              Jarrutehostin tai putkisto vuotaa?

                              Comment


                              • #16
                                Tyhjäkäynniltä lähtien alkaa turbon suhina kuulua. Itseasiassa kovassa vedossa ääntä ei kuule. Ainoastaan paineiden nousteassa ja tasakaasulla maantiellä. Ääni on tuollainen videollakin kuuluva ja tulee joko turbosta, ahtoputkistosta tai dpstä/katista. Luulisi kuitenkin nokeavan paikkoja jos jostain putkiston liitoksesta vuotaa.


                                Jarrutehostinta en ole tsekannut, täytyypä kattoa. Jarrut ainakin toimii hyvin.

                                Loggasin ahtoja ja vähän jäljessä tulee tuo actual arvo. Tasottuu kuitenkin kovassa vedossa.

                                EDIT: Kuva lisätty. Korkeimillaan paine 2244mbar.
                                Viimeksi muokannut Magirus; 4.4.2016, 08:45.

                                Comment


                                • #17
                                  Ei ole vielä suhinan lähdettä löytynyt. EGR ympärillä oli jotain skögää, juurikin noista pienistä rei'istä tullut. Nappasin irti ja tulppasin sen alipaineletkun, sillonhan tuon venttiilin pitäisi mennä kiinni? Suhina ei siitä miksikään muuttunut. Suhina kuuluu tuossa arvioilta 1400-1800rpm selvästi, jonka jälkeen vaimenee tai häviää muuhun taustameluun.

                                  Täytyy tuossa jotain olla, en vaan voi uskoa että 2.5tdiq vie satkun nopeudessa polttoainetta enemmän tai saman verran kun 325xi bensa. Tuntuu että tuo kulutus alkaa tasamaallakin "ryömiä" kuten ikääntyneet lämpötilamittaukset teollisuudessa..

                                  Olisko jollain heittää vertailuksi käppyröitä omista mittauksista (lähinnä MAF ja ahtopaineet).
                                  Tässä alla olevien kuvien exceli 1 ja exceli 2.


                                  Viimeksi muokannut Magirus; 13.4.2016, 19:23.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Vaihda jo se egr, tai tulppaa molemmin päin.

                                    Sulla on kalvo rikki egr:stä, ja lisäksi se on joko jumissa tai niin väljä, että pakopaine työntää nokea egr:n läpi ulos. Ei ihme jos vinkuu.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Tulppaan toki heti viikonloppuna toisestakin päästä. Päivittäin tulee 100km mittariin ja "paja" tuolla puolentoistasadan kilometrin päässä niin ei viikolla jouda.

                                      Olen silti vielä vähän skeptinen sen suhteen että EGR ja tuo suhina olisi yhteydessä toisiinsa. Ei se tällä kertaa nokea ollut sylkenyt. Ja joku funktiohan noilla rei'illäkin on..

                                      Comment


                                      • #20
                                        Niin ne "huohotus"reiät mahdollistavat sen kalvon liikkeen. Kalvo ei muuten alipaineella liikkuisi juuri mitään.

                                        Comment


                                          #21
                                          En nyt autosta pysty katsomaan, mutta mahtaako putken tulppaaminen auttaa, jos venttiili ja kalvo vuotaa?
                                          Tulppaaminen voi vaan pahentaa sitä vuotoa.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Epäilisin, että tuossa on joskus voinut olla (kalvovikainen) EGR, jonka takia on noennut tuon turbon päälle tulevan lämpösuojan. Nokea siihen ei ole nimittäin putsauksen jälkeen tullut, vain jotain vaaleita, kuivuneita vesipisaroita muistuttavia pieniä läiskiä.

                                            EGR venttiili liikkuu ainakin jotenkin, kun painekellon nipasta imaisee. Kalvo on siis mitä ilmeisemmin ehjä. Eikös letkun irroitus pitäisi palauttaa tuon venttiilin tilaan, jossa yhde väliltä imusarja/pakosarja sulkeutuu? Eli silloin EGR olisi niin sanotusti kiinni? Toki voihan se vielä vuotaa venttiilin juuresta..

                                            Comment


                                            • #23
                                              Eipä tullut tulpattua EGR kun on niin veemäisesti se liitos siellä pakosarjassa. Ei se kalvo ainakaan läpi anna, eli suhina kuulunee jostain muualta.

                                              Otinpa taas tuon imuputken irti tarkastusta varten ja yllätyksenä oli kosteutta taas täynnä. Lisäksi tuolta huohotusputkesta oli noussut ja nousemassa tuollaista keltaista öljy-vesi-jäähdytysneste(!) mönjää.

                                              Moottoriöljyt on ok eikä siellä varmasti ole jäähdytysnestettä seassa. Voiko olla, että kansien väliin jäähdytysnestettä vuotavat o-renkaat kasaavat huohottimen ympärille jäähdytysnestettä niin, että se tunkeutuu tuonne huohottimelle? Sitä kautta sitten nousee tuonne ahtimen imupuolelle.. Muuten en olisi jäähdytysnesteeksi luullutkaan, mutta oli sen verran makeaa ettei muusta voi olla kyse.

                                              Nyt on joka tapauksessa tulpattu tuosta imuputkesta tuo huohottimenlinja. Huohotus tapahtuu tällä hetkellä metrin letkulla 0,5litran muovipulloon. Ei ime ahdin paskoja huohottimen kautta..

                                              EDIT: Kuinkahan paljon tuo kone normaalioloissa huohottaa.. Sormella kun hetkellisesti huohotinletkun tukki, niin heti kertyi painetta. Ajattelin vaan että jos joku venttiili jää raolleen karstapaskasta ja sitä kautta tuo huohotus voimistuu. Tänään joka tapauksessa apparin puoleinen venakoppa auki. Saa veikata montako keinua ja/tai laahainta on pois paikaltaan :)

                                              Viimeksi muokannut Magirus; 17.4.2016, 08:37.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Ahtovuoto (pieni) löytyi vasemmanpuoleisen välijäähdyttimen toisesta alaletkusta. Ei vaikuttanut millään tavalla infernaaliseen suhinaan. Kai se on uskottava että tuo kyseinen ahdin vaan nyt sattuu kuulostamaan suihkuturbiinilta.

                                                Joissain Volvoissa oli irronneet läpivientikumit aiheuttaneet saman ilmiön. Tästä en ainakaan moottoritilan puolelta löytänyt irronneita läpivientikumeja.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Tulipa yksi vanha juttu vielä mieleen; kaverilla oli AKE:llä oleva A6, joka piti ulisevaa ääntä tyhjäkäynnillä. Ääni loppui, kun irrotti letkun alipainekellolta.
                                                  Turbosta puuttui kokonaan se VNT:n rajoitinruuvi, veti siivet täysin tukkoon tyhjäkäynnillä. Ruuvi paikalleen ja äänimaailma kunnossa...

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Tuossapa on muuten ideaa! Tällaisen löysin ffp:ltä:
                                                    Alkuperäinen kirjoittaja valoviejä
                                                    Säädä ennenminkin sitä rajoitinruuvia ja katso että kello vetää sitä vasten. Mikäli rajoitinruuvia avaa liikaa, voi tulla tilanne jossa pakopaineet nousevat alakierroksilla valtaviksi ja helpottavat kun kierrokset nousevat, tällöin olet säätänyt liikaa.
                                                    Eli jospa tuo suhina johtuukin siitä, että rajoitinruuvi on liian auki ja pakopaineet nousee alakierroksilla turhan korkealle aiheuttaen "infernaalisen suhinan" kunnes 2000rpm alkaa helpottaa?

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Näin oli mullakin. Aivan ahtovuodolta kuulostava oire, mutta oli vaan yliahtoa / sakkausta. Ruuvi ja vipu vaan kuluneet keskenään.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        "Sinetti" oli vielä paikoillaan. Rajotinpultti oli kyllä jätetty ihan huulelle, eli se oli ns. täysin auki. Nyt säädetty about näin (puolisen senttiä kiinni):


                                                        Ääni (ehkä) hiljeni hieman.. Tai sitten ei. Joka tapauksessa ääni häviää irroittamalla letkun kokonaan kellolta. Tällöin ei toki paljoa ahdakaan.. Voiko n75 toiminta olla viallista? Tyhjäkäynnillä vetää tangon kokonaan sisään..

                                                        Onkos tuohon rajotinpultin säätöön mitään ohjetta? Vai pitääkö mennä perstuntumalla?

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Säädät silleen et pakopainetta about 0.15-0.2bar tyhjäkäynnillä. Toki tarvii sitten olla pakopaineelle lähtö tehtynä, muuten ei oikein kunnolla saa kohdille. Kevyesti pitää nojata ruuvia vasten ja siitä kokeilee säätää lisempää jos tarvetta.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Eikai siinä sitten muuta kuin heittää tuo vakiotötterö kuikkaan tuolta ahtimen hännältä ja vähän virtaavampaa putkea (ja toki siihen se lähtö paikopaineita varten) :)

                                                            Täytyy huomenna loggailla työmatkalla vähän arvoja ja koittaa säätää illasta uudestaan. Varmaan helpoin säätää se sitä stopparia vasten, on imaista tanko sisään ja tunnustella sitä rakoa..?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X