Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2.5 TDI (V6) ei käynnisty

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Tuliko alexnn tai riton tapauksiin selvyyttä? Oma kulkine kuoleutu nyt pakkasilla, hörähti pari kertaa jonka jälkeen täysi kuolema ja hehkun valo alkoi vilkkua. Ainetta tulee kyllä suutinputkista mutta ei edes yritä.. täytyy kai lukea vikakoodit ja jatkaa sitten. Miten tankissa olevaan siirtopumppuun pääsee helpoiten käsiksi?

    Comment


      #32
      Laitetaas tänne oman auton vianselvitys tähän liittyen, jos ois vaikka jollekin joskus apua. Potilas 1999 vuoden A6 C5 quattro, AFB pannu.

      - Rupesi maantieajossa vilkuttelemaan hehkun valoa. Ensimmäisenä tuli mieleen tankin siirtopumppu, mutta koska polttoainemittari näytti yli puolta tankkia, päädyin siihen että joku muu on vialla ja jatkoin ajamista. "Ei tässä ole kuitenkaan mitään tehtävissä"
      - Pääsin reilun 5km jonka jälkeen nykiminen, sammui ja rullaten bussipysäkille
      - Hinausautoa odotellessa vilkaisu konehuoneeseen, joo läpinäkyvä polttoaineputki osittain tyhjä joten selkeästi polttoaineensaantiongelma.
      - Vilkaisu trippimittariin josta päätelmä että kyllä se tankki sittenkin oli puolessa, polttoainemittari nyt vaan sattui näyttämään syystä tai toisesta yläkanttiin.

      Näin jälkiviisaana olisi siis pitänyt saman tien, kun hehkun valo alkoi vilkkua, ajaa bussipysäkille ja hakea kanisterilla naftaa niin olisi säästynyt ilmaustouhuilta ja hinaukselta.

      Tässä vaiheessa vikakoodin luku:
      01441 - Low Fuel Level Sensor (G210)
      00550 - Start of Injection Regulation

      Jatkodiagnoosit kotona:
      - Hyppyjohto akun plussanavasta sulakepaikan 28 oikeaan pinniin -> tankkipumppu lähti surisemaan hienosti.
      - Yleismittari sulakepaikan 28 vasempaan nastaan ja mittarin toinen johto maihin ja starttausyritys -> ei tule sähköä.
      - Päätelmä että polttoainepumpun rele on risana
      - Rele löytyi relepaikasta 6, releen päässä merkintä 373. Näkyi olevan 1998 päiväyksellä eli alkuperäinen.
      - Rele oli ihan ns. yleismallinen jota löytyy vaikkapa Motonetista hyllytavarana: Yleisrele 12V/40A Hella (Motonet koodi 48-1853)
      - Uusi rele kiinni, starttausyritys ja johan alkoi sähkö tulla sulakkeelle asti
      - Polttoainejärjestelmän ilmaus ja turbo diiselillä kohti horisonttia.



      Viimeksi muokannut peiponen; 26.9.2019, 21:30.

      Comment


      • #33
        Eli tuommoinen A4, vin koodin mukaan 2003 mallia.
        2.5 AKE moottori.

        Käytössä on
        VCDS - Rosstech täyden lisenssin kaapeli
        Vag Tacho 3.01 - Kiina kopio

        Ei lähde käyntiin, startatessa tulee vikakoodi
        01376 - Engine Speed Signal for Injection Pump
        37 - 10 - Faulty - Intermittent

        Vikakoodihan viittaa aivon päätetransistorin palamiseen?
        Vaihtoehtojahan toki on, aivon korjaus, ehjän käytetyn pumpun vaihto, kunnostetun/uuden pumpun vaihto.

        Tuohon vaihtoon liittyen ajonesto.
        Ymmärtääkseni kyseessä on immo3.

        VCDS:llä näkyy extra kentässä numerosarja.
        Vag Tacholla näkyy sama numerosarja.
        Myös avaimessa stanssattu W.

        Vag Tacholla mittaristo antaa tyypiksi RB4.
        Mutta alasveto valikossa ei ole kyseistä mittaristoa mahdollista valita. Muilla valinta vaihtoehdoilla ei päästä lukemaan ajoneston PIN koodia.
        Netin ohjeita ja videoita kun katselee, niin jossain versiossa tuo RB4 on alasvetovalikossa valittavissa.
        Mutta myös löytyy juttua, että RB4 ei välttämättä koodi ole luettavissa.
        Myös eepromin dump tiedostosta mainintoja. Pystyisi koodin lukemaan tuosta tiedostosta? Kuitenkin ilmeisesti vaatisi jonkun muun kaapelin kuin VagTacho?
        PYSTYISIKÖ joku auttamaan tässä asiassa??

        Ilmeisesti vaihto pumppu pitäisi olla samalla numerosarjalla.
        Minulla pumpun kyljessä numerot 0470506033 ja 059130106L
        Esim. AKN moottorissa on 0470506010 ja 059130106C.
        Ja kukaan ei ole saanut ohjelmoitua pumppua uusiksi, että toimisivat ristiin?
        Ja Immo, esim. AKN olisi Immo2? ja AKE Immo3, niin senkään myötä ei tulisi toimimaan?

        Jos vanhan aivon kunnostaa, niin ilmeisesti tiedot ei katoa ja asennuksessa ei vadita uudelleen sopeutusta, PIN koodia?
        Sen puoleen tämä voisi olla kuitenkin järkevää. (Kuopiosta katsottuna, Iisalmessa lähin yritys, joka kunnostaa aivoja. Toki posti kuljettaa mihin vain.)
        Autossa 470 tkm, (vaikea sanoa onko alkuperäinen pumppu), joten kuinka paljon sisuskalut kulunut jo, joten uusi/kunnostettu voisi kuitenkin olla ihan hyvä vaihtoehto.

        Marmori tiskillä lie on edelleen myynnissä koodaus palvelu?, joten sekin olisi vaihtoehto.


        Mielipiteitä, kommentteja, miten kannattaisi tehdä?
        Tai miten tuon PIN koodin saan?
        Tai onko kukaan saanut käyntikuntoon eri numeroisella pumpulla?
        Koko ajoneston pois koodaaminen? Onnistuuko se ilman PIN:iä ja VCDS:llä?
        Samalla voisi poistaa myös EGR:n kokonaan toiminnasta.

        Tai sitten asennan vaijeri vetoisen vanhemman pumpun ja kiinteäsiipisen turbon.
        Tekniikka on tarkoitus asentaa vähän vanhempaan autoon, jolloin ei tarvitsisi tuosta siirtää niin paljon muuta elektroniikka toimiakseen.




        Omat kokemukset marmoritiskistä on vaihtelevia.
        Emännän auto, 2001 Passat AKN, ostettiin noin 8 vuotta sitten.
        Ensimmäisen kerran kun vaihdettiin PA suodatin, niin oli työn ja tuskan takana saada käyntiin. Tuli sitten opiskeltua tekniikka ja sen jälkeen ei ole ollut ilmauksessa ongelmia.
        Tästä episodista meni ehkä kuukausi ja auto jätti tienpäälle. Palaneen sähkön hajua oli ilmassa.
        Silloin itselläni tai kaveri piirissä ei ollut VCDS:ää kenelläkään ja muutenkin nämä olivat vähän uusia ja outoja vehkeitä. Yleismallisella diagnostiikka testerillä ei saatu vikakoodeja pihalle.
        Kuopion Laakkosella VW tiskillä kävin kyselemässä, että mitenkähän tuo remontti, jos teen itse pumpun vaihdon ja esim. ajonesto ongelmissa otan heihin yhteyttä.
        Vastaus oli, että koodaukset maksaa saman rahan, kuin remontti olisi tehty heillä alusta pitäen.
        Päätettiin sitten viedä koko hoito Laakkoselle. (Vaihto osana pumppu 2700 e + työt, samalla laitettiin uusi jakohihna+vesipumppu ja termostaatti, loppusumma alkoi 4:sella).
        Heidän kertoman mukaan, hekään ei saaneet mitään kontaktia aivoon.
        Näin jälkikäteen, olisko tuon ikäisen ajonesto edes ollut ongelma, jos pumpun olisin kuitenkin vaihtanut itse, (jos tuossa on immo2. Kuitenkin avaimessa silti on W, joka viittaisi immo3?).
        Auto on edelleen meillä ja remontin jälkeen ajettu jo reilu 150 tkm.

        Noin 5-6 vuotta sitten ostin yhden A4 1999 vuotisen.
        Ostaessa jo oli tiedossa, että starttaus on pitkä (vetää ilmaa).
        Asensin ennen suodatinta sähköisen lisäpumpun, paineistettuna alkoi polttoaine tulla aivon ja rungon välistä. Siihenhän lie olisi mahdollista vaihtaa jopa tiiviste.
        Mutta päätin tilata Itävallasta Auto-Kircheimilta kunnostetun pumpun (ymmärtääkseni kyseinen yritys on virallinen Bosch edustaja, silloin oli tarjolla olevista edullisin).
        Samalla kävin Laakkosella Audi tiskillä kyselemässä tyhmiä. Tuumasi, että heillä tarvittaessa ajoneston koodaus, jne. on ostettavissa palveluna (olikohan joku 200e?).
        Kuitenkin kun sain pumpun vaihdettua, niin auto lähti käyntiin ilman sen kummempaa ongelmaa.
        Työkaverini oli hommannut VCDS:än ja sain lainaan, jolla pumpun ajoitus hienosäädettiin, jne.
        Myöhemmin ostin VCDS:n itselleni ja on ollut hintansa väärti laite.

        Mutta tuo vähän närästi, että VW tiskillä eivät suostunut vuosi-kaksi aikasemmin koodaamaan halvalla, mutta Audi tiskillä ihan eri ääni kellossa.
        Miten lie tuo K-Caara, Kuopion liike hoitaa nämä asiat nykyään.
        Viimeksi muokannut Jeep-Ukko; 20.2.2021, 22:11.

        Comment


          #34
          Ei lähde käyntiin, startatessa tulee vikakoodi
          01376 - Engine Speed Signal for Injection Pump
          37 - 10 - Faulty - Intermittent

          Vikakoodihan viittaa aivon päätetransistorin palamiseen?
          Pumpun sisällä on pumpun akselin asentoanturi. Tämä on ihan arvaus, mutta yksi mahdollisuus on että kyseinen asentoanturi on rikki. Tai sitten pumpun aivot on rikki kuten kirjoitit.

          Koko ajoneston pois koodaaminen? Onnistuuko se ilman PIN:iä ja VCDS:llä?
          Tavallisesti ajoneston pois koodaaminen tapahtuu niin että auton moottorinohjainta (ECU) muokataan. Ei onnistu VCDS:llä.

          Mutta sinun tapauksessa pelkkä moottorinohjaimen muokkaaminen ei riitä, koska ajonesto on sekä moottoriohjaimessa että syöttöpumpussa. En ole kuullut että joku olisi onnistuneesti muokannut VP44:stä ajonestoa pois. Teen tässä oletuksen että olet selvittänyt että sinun autosi syöttöpumpussa on ajonesto. Vanhemmat VP44 syöttöpumput ovat ilman ajonestoa.

          Jos vanhan aivon kunnostaa, niin ilmeisesti tiedot ei katoa ja asennuksessa ei vadita uudelleen sopeutusta, PIN koodia?
          Ei katoa.

          Kyllä sä nyt mun mielestä pääset helpoimmalla jos laitat ne aivot tarkistettavaksi/kunnostettavaksi ja jos ei sillä tule kuntoon niin sitten jatkosuunnitelmien teko.

          Kuopion Laakkosella VW tiskillä kävin kyselemässä, että mitenkähän tuo remontti, jos teen itse pumpun vaihdon ja esim. ajonesto ongelmissa otan heihin yhteyttä.
          Vastaus oli, että koodaukset maksaa saman rahan, kuin remontti olisi tehty heillä alusta pitäen.
          Mitä olen tältä foorumilta lukenut, niin kyllä merkkitiski on suostunut koodaamaan ajonestot ihan normaalilla tuntihinnoittelulla eli puhutaan ihan ykköstuntien veloituksesta.

          Comment


          • #35
            Alkuperäinen kirjoittaja peiponen Näytä viesti
            Teen tässä oletuksen että olet selvittänyt että sinun autosi syöttöpumpussa on ajonesto. Vanhemmat VP44 syöttöpumput ovat ilman ajonestoa.
            Ihan rehellisesti en ole 100% varma.
            Mitä olen asiaa yrittänyt lukea, niin näin olen ymmärtänyt, että tuossa 2003 olisi.
            Mutta voin olla väärässä.

            Ehkä tässä vaiheessa tyhmä kysymys, näkeekö VCDS:llä, jostain että pumppu on/ei ole ajonaestolla.

            Auto itsessään on WAUZZZ8E63A033243
            Immo AUZ6Z0B0155745

            Tuossa pumpun kyljessä olevassa koodissa on pelkkä L.
            Jossain oli, että LX olisi ajonestolla ja pelkkä L ei ole.

            Rosstechin sivuilla kuitenkin viitataan, että jos extra kentässä on tuo immo numero, niin silloin vaatisi pumpun vaihdossa aina ajoneston pin koodin.



            Olen etsinyt ehjää käytettyä pumppua.

            Comment


            • #36
              Yleensä VW:n osanumeroissa X-päätteinen tarkoittaa tehdaskunnostettua osaa.

              Comment


                #37
                Alkuperäinen kirjoittaja Jeep-Ukko Näytä viesti
                Ihan rehellisesti en ole 100% varma.
                Mitä olen asiaa yrittänyt lukea, niin näin olen ymmärtänyt, että tuossa 2003 olisi.
                Mutta voin olla väärässä.
                Vm. 02 alkaen, eli autosi tapauksessa, tarvii koodata.

                https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...koodata-vai-ei

                Comment


                • #38
                  Jatketaanpa tuota omaa tarinaani.
                  Purin pumpusta aivon irti.

                  Oli joku muu jo käynyt.
                  Tuossa linkissä VP30 kuva, mutta solenoidit on samat.
                  https://www.troublecodes.net/wp-cont...1/VP30Pump.png
                  Tuo "Fuel Metering Solenoid", johdon lähdöt oli aivon luota kaivettu eriste liimat pois ja sähköpinnit oli napsittu irti. Saatto ne saada vielä kontaktia, mutta saatto oli pieni ilmarako/katkos (vikakoodia ei ollut).
                  Aivon piirilevyn kotelo suoja muovikuorta ei ole kertaakaan avattu.

                  "Fuel Timing Solenoid" johdot oli koskemattomat. Mutta liittimestä solenoidille lähtevät johdot oli kuoriutunut, johdon kuori kovaa koppuraa, mahdollisuus että ovat ottaneet keskenään toisiinsa oikosulkua. Napsin johdot poikki, toinen lyhyemmäksi ja toinen pidemmäksi, niin ei tule kytkettyä väärin.
                  Irroitin aivon pumpusta. Kierrosluku anturin lattakaapeli oli poikki anturilta. Ehkä jopa sulaneen näköinen. Mutta voi olla, että joku on kovakouraisesti kantta avannut ja kaapeli katkennut.
                  Avasin piirilevyn suojakuori muovin ja katselin silmämääräisesti komponentteja, että regulaattori ja transistori ainakin ovat ehjän näköisiä. (netissä joitakin kuvia, joissa selvästi mustia hiiltyneitä).

                  Laitoin Latviasta uuden kierrosanturin ja tiivisteet tilaten. Paketti saapui. Tinasin uuden kierroslukuanturin kiinni.
                  Aivo pumppuun kiinni.
                  Pujotin kutiste sukkaa Timing Solenoidin johtoihin eristeeksi ja tinasin johdot kiinni, ikävän likaisen rasvaista johtoa, niin ei meinaa tina tarttua, mutta sain sen verta puhdistettua, että tarttui ne.
                  Metering solenoidin pinnit tinailin aivoon kiinni.
                  Sulakkeeseen 28 hyppyjohdolla virtaa ja ilmausta suoritettu.

                  Ei vikakoodeja.
                  Starttailtu ja ilmailtu, ei lähde käyntiin.
                  Tuli vika koodi
                  01268 - Quantity Adjuster (N146)
                  37-10 - Faulty - Intermittent

                  Tuohan viittaa määränsäätimeen. Ja sehän on siis tuo "Fuel Metering Solenoid"?
                  Epäilin omia tinauksia ja tutkin niitä ja tinailin lisää.
                  Samaa koodia.

                  Yleismittarilla mittailin, ja en saanut mielestäni mitään järkevää tulosta. Eräässä diagnoosi ohjeessa mainitaan, että koska kysienen solenoidi elää koko aika virta arvojen mukaan, niin oskilloskooppi kertoisi toiminnan.
                  Tinasin taas tuon liitokset auki kokonaan.
                  Virrat päälle johdot irroitettuna vikakoodi muuttui
                  01268 - Quantity Adjuster (N146)
                  37-10 - Faulty (Intermittent jäi pois)

                  Lisäksi tuli
                  01318 - Control Module for Injection Pump (J399)
                  16-00 - Signel Outside Specifications

                  Eli koodeihin viitaten, kyllä solenoidi ainakin jonkinlaisen vasta kuorman on tehnyt, kun kokonaan poistettuna, koodit vähän muuttuu.
                  Aivon liittimistä mitattu, solenoidin pinneihin tulee 12 volttia.
                  Regulaattorihan pudottaa jännitettä 5 volttiin, mutta ilmeisesti menee muuhun käyttöön, solenoidi vaatii 12 V?
                  Transistori ohjannee solenoideja?

                  Solenoidin käämin johdot mitattu 0,02 ohmia.
                  Ja suoraan akulta 12 volttia solenoidiin räpsimällä, solenoidista kuuluu "klik" "klik" "klik".

                  Onko kenelläkään antaa varmaa vastausta, että onko vika piirilevyn komponenteissa vai kuitenkin tuossa solenoidissa, että kuormittaa liikaa ja antaa siksi koodin??



                  Tämä on vähän sellainen auto, että oli edellinen omistaja aamulla ajanut töihin. Iltapäivällä töistä kotio lähtiessä, ei käynnisty.
                  Trafin tietojen mukaan 10.1.21 laitettu liikenne käytöstä poistoon, joten varmaan liki silloin vika tullut.
                  Auto on vaihtanut omistajaa 25.1.21. (olivat tehneet vaihto kauppoja, joissa tämä käynti kunnoton, oli ollut välirahaaa)
                  Minä ostin auton 14.2.21, (kun halvalla sai) :D :D
                  Myyjähän sanoi, ettei ole mitään tutkinut, eikä tiedä autosta oikein mitään. Ja alkuperäiseen omistajaan kun vika tullut, minulla ei ole kontaktia, mitä ovat tehneet/tutkineet.

                  Ensimmäiseksi kytkin VCDS:än kiinni, vikakoodi lista oli pitkä. Oma moka oli se, että en ottanut sitä talteen, nollasin vain pois.
                  Kuitenkin osa vioista voi johtua siitä, että vianhaku teknisesti käytetty liittimiä auki ja vika on itse väliaikaisesti aiheutettu, joten senkin puoleen parempi nollata kaikki.
                  Pumpun pääjohtosarja oli käytety auki, kun oli jo kontakti sprayta suihkittu, se oli kuitenkin ensimmäinen asia, mikä itsekkin tuli katsottua, liitin auki ja rasvaa ja liitin kiinni.
                  Näiden toimenpiteiden jälkeen jäi 2 koodia.
                  Tuo kierroslukuanturi.
                  Sekä 01442 - Misfire due to Lack of Fuel, joka ymmärtääkseni viittaa ilmaa järjestelmässä.

                  Polttoaine mittari näytti välillä puolta tankkia, välillä täysin tyhjää, seilasi.
                  Kaadoin 20 litraa ainetta ja mittari nousi noin 1/3 tankkia näyttämään.
                  Ilmeisesti tanki ajettu tyhjäksi, saanut ilmaa ja pumppu vaurio...
                  Tein ilmaus toimenpiteitä ja ilmaa oli pumpussa.
                  Tämän jälkeen vain tuo kierroslukuanturi vikakoodi kummitteli, mutta sille toki löytyi selkeä syy, kun anturin lattakaapeli oli poikki.

                  Onko näiden koodeissa mitään prioriteettiä??
                  Eli esim tuohon Quantity Adjusteriin liittyen, jos ECU kokee kierrosluvun olevan tärkeämpi/ensisijainen vika, niin ei toissijaista vikaa tuo esille, vasta kuin ensisijainen vika on korjattu??

                  Comment


                    #39
                    Yllä olevat koodit viittaa yleensä määränsäätimen transistorin kusahtamiseen. Ja useimmiten tuo kuolee parkkipaikalle, eikä juuri koskaan ajosta tuosta syystä. Pumppu huoltoon tai jostain toimiva käytetty tilalle.

                    Comment


                      #40
                      Alkuperäinen kirjoittaja Jeep-Ukko Näytä viesti
                      J

                      Solenoidin käämin johdot mitattu 0,02 ohmia.
                      Ja suoraan akulta 12 volttia solenoidiin räpsimällä, solenoidista kuuluu "klik" "klik" "klik".
                      Käämien kuntoa on usein vaikea todeta luotettavasti resistanssia mittaamalla, ainakaan ilman siihen tarkoitettua mittalaitetta. Jos noilla arvoilla laskee 12V / 0.02ohm = 600A ja 12V * 600A = 7200W eli aika nopeasti alkaisi hehkua punaisena solenoidi parka ?

                      Paremman kuvan käämin kunnosta saa mittaamalla käämin ottaman virran ja laskemalla siitä tarvittaessa resistanssin. Tietysti tarvisi olla tiedossa ehjän solenoidin arvot vertailua varten, jotta voisi varmuudella todeta käämin kunnon.

                      Eiköhän vika löydy sieltä (pumpun) aivojen puolelta.

                      Comment


                      • #41
                        Potilaalle (A6 2.5 V6 TDI -01) ilmaantui seuraavanlainen ongelma, lakkasi tykkänään käynnistymästä. Ainoa vikakoodi mikä Boschin KTS:llä tulee on 4672 jolla google haku ei anna minkäänlaista järkevää tulosta. Startti pyörittää hyvin, kierrokset testerin mukaan n.160rpm startatessa. Ei edes lupaa käynnistyä.

                        Mistä kannattaisi vikaa lähteä metsästämään?
                        Viimeksi muokannut Killeri; 5.5.2021, 17:14. Perustelu: Otsikko ei ole osa viestiä.

                        Comment


                          #42
                          Haulla myös nämä:
                          https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...k%C3%A4ynnisty
                          https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...k%C3%A4ynnisty
                          https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...k%C3%A4ynnisty

                          Comment


                          • #43
                            Ylläolevien linkkien vinkeillä sain kuin sainkin auton käymään, oli lopulta ihan perus ilmavaiva vaikka kuplia ei putkessa näkynytkään. Auto siis käyntiin ohjeen mukaisella ilmauksella ja outo vikakoodikin suostui kuittaantumaan kun auto kävi.

                            Täysin ongelma ei ole kuitenkaan selätetty vaan lähtee käyntiin ainoastaan kun pysäköidään nokka alamäkeen. Tasaiselta ei herää ilman uutta ilmaamista yön yli levättyään. Suodatin vaihdettu, suuttimien paluuletkut ja takaiskut vaihdettu, paluukanavan lämmitys T-haara vaihdettu, suodattimen ja VP44:n väliset putket/letkut vaihdettu, Banjojen tiivisteet vaihdettu ja nyt loppuu taas konstit.

                            Mikä tuon tekee että nokka alaspäin toimii ihan ok mutta tasaiselle tai nokka ylämäkeen jätettäessä ei puhettakaan käynnistymisestä? Tähän en löytänyt vastausta yllämainituista linkeistä, kommentteja?
                            Viimeksi muokannut Killeri; 16.5.2021, 11:37. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                            Comment


                              #44
                              Tästä apua? https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...nnistysongelma

                              Comment


                              • #45
                                Ei ollut, tuossa ketjussa käsitellyt vuotokohdat nyt käyty läpi ja pumpun kylkeenkin kuparitiivisteet vaihdettu. Ongelma jatkuu samana... tasamaalla kestää pari kolme tuntia olla, sen jälkeen ei enää käynnisty ilman ilmaamista vaikka miten sahaa. Nokka alaspäin kestää pari päivää olla ja vielä käynnistyy normaalisti. Viikon seisoi kun motivaatio meni nollaan eikä enää käynnistynyt edes nokka alaspäin oltua.

                                Onko vielä joku paikka mikä voisi vuotaa yllämainittujen lisäksi ja olisi kohtuukätevä tarkastaa? Helppo ymmärtää miksi korjaamot mielellään uuden pumpun heittää kerrasta, sen enempää tutkimatta. Tämäkin saattaa lopulta mennä siihen ja on pakko sitten todeta että näin olisi pitänyt tehdä jo alkujaan.

                                Edit:tankkikin tuli vedettyä ihan piripintaan tutkiessa ongelmaa, ei apuja tästäkään.
                                Viimeksi muokannut Killeri; 29.5.2021, 08:52. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                                Comment


                                  #46
                                  En jaksa nyt selata kaikkia linkattuja ketjuja läpi. mutta hämärä muistikuva tuli sellaisesta että autoa edestä päin tarkastellessa pumpun oikealla kyljellä on tulppa tai pultti jonka alta löytyy tiivisterenkaita sisältävä reikä. Joku joskus täällä foorumilla väitti että sieltä tiivisteitä vaihtamalla sai ilmavaivoja korjattua. Mielestäni silloin etsin kyseistä paikkaa oman autoni pumpusta (1998 AFB) enkä sitä löytänyt, joten voi olla että se on vain uudemmissa pumpuissa.

                                  Kyllähän tuo Markon ongelma sellaiselta kuulostaa että jos et ole tehnyt asennusvirhettä (tuskimpa) niin ei taida enää jäädä muuta vaihtoehtoa kuin pumppu. Ebayssa, ja varmaan muuallakin, on myynnissä pumpun tiivistekittejä. Jos harrastusintoa riittää niin yksi vaihtoehtohan voisi olla että vaihtaisi tiivisteet koko pumppuun.
                                  Viimeksi muokannut peiponen; 29.5.2021, 16:54.

                                  Comment


                                  • #47
                                    Sähköpumppu suodattimen ja jakajapumpun väliin, vuoto löytyy kun alkaa tihkumaan polttoainetta ulos.

                                    Comment


                                    • #48
                                      Morjesta. Potilaana 2.5tdi ake moottori sammui kun peruutin eikä löhde käyntiin. Löpöä tulee suuttimille asti releitä on vaihdettu ja diesel suodatin myös. Lähtee käyntiin brakecleanerillä hetkellisesti mutta sammuu… vp44 aivot oli kunnossa käytettiin tarkistuksessa ja se oli ok. Nyt loppuu omat neuvot. Jarruvalot palaa kokoajan kun virrat on päällä mutta sehän ei pitäis vaikutta käynnistymiseen

                                      Comment


                                        #49
                                        Eihän pumpun ajoitus ole päässyt nyrjähtää?

                                        Perus säätöihin sen saa laittamalla alakerran nolliin ja sopivan poranterän tulkiksi pumpunhihnapyörälle.

                                        Comment


                                          #50
                                          Vikakoodit lukuun oikealla vcdsllä, kyllä siellä jotain suuntaa antavaa pitäisi löytyä. Oliko tämä automaattivaihteinen, silloin rikkinäinen jarrupolkimen asentoanturi voisi estää käynnistymisen?
                                          Jos manuaali niin sitten tuon voi unohtaa. Oletko kokeillut ottaa anturisuuttimen liittimen auki ja käynnistää sen jälkeen?

                                          Comment


                                          • #51
                                            Lainaan tätä ketjua.. mulla A4 Cabrio ja 2.5tdi BDG koneella.
                                            Onko näissä ominaisuutena(kiusantekona) se että kun pistää auton vaikka yöksi parkkiin ja tankki on merkkivalollla tai ainakin melkein niin sit lähtee vasta pitkän sahaamisen jälkeen käyntiin tai ei lähde ollenkaan jos merkkivalolla? pari kertaa käynyt ja niiden jälkeen aina pitänyt tankin vähintään neljännestankillisella. Toissapäivänä jäi sit siihen väliin, merkkivalo oli melko hilkulla syttyä ja sit ei lähde käyntiin?
                                            vähäinenkin mäessä olo tuntuu vaikuttavan aika paljon asiaan.
                                            suht ärsyttävää ?
                                            Käy muuten hyvin, ei oo ajosta ikinä sammunu.

                                            Comment


                                            • #52
                                              En tiedä millainen tankki Cabriossa on, mutta jos moniosainen tankki niin ihan samoja vikoja on muissakin konsernivehkeissä (3BG Passat), jos tankki alle puolillaan niin joskus pitää laite käynnistää starttisprayllä, jostain pääsee linjastot tyhjenemään.

                                              Comment


                                                #53
                                                Tankin muoto ei kyllä pitäisi vaikuttaa polttoainelinjojen tyhjenemiseen mitenkään. Vaan jos tankin täyttöaste vaikuttaa niin voihan se olla että se mittari ei näytä ihan tarkasti, onko tankkipumppua vaihdettu joskus tms ja näyttää vähän yläkanttiin.

                                                Comment


                                                  #54
                                                  Näissähän on ollut tuota probleemaa että varsinkin keula ylämäkeen parkkeerattuna imaisee ilmaa pa-linjoihin. Hetken aikaa haeskelin yhtä vanhaa keskustelua aiheesta ja löysinkin sen, tämä selittänee Jiipeen käynnistysongelmat:
                                                  Alkuperäinen kirjoittaja Jukuri Näytä viesti
                                                  Nokka ylämäkeen se imaisee helposti ilmaa, tuon ikäisestä todennäköisesti suuttimien luona olevat kankaiset paluuletkun pätkät on jo haperot ja siinä ei myöskään ehkä ole takaiskuventtiileitä tuloputkissa, jolloin tuloksena on ilmaa putkissa.
                                                  Tämä on se halvempi.

                                                  Kalliimpi on sitten se pumppuremontti.
                                                  Eli kangaspäällysteiset paluulinjat uusiksi, pa-suodatin ja sen päällä oleva 'lämmityskierron' nasta varulta vaihtoon (yleensä useamman suodatinvaihdon jälkeen se ei enää ole tiivis). BDG on sitä myöhempää 2.5v6 tdi tuotantoa joten siinä pitäisi jo olla nuo takaiskuventtiileitä?
                                                  Viimeksi muokannut vV8m5; 20.6.2022, 20:49. Perustelu: Kirjoitusvirhe

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Eli - 01 2.5tdi v6 ei lähtenyt enää parkkipaikalta käyntiin, vikakoodin luku antoi koodin 01318- injection pump control module faulty. Eli ilmeisesti pumpun aivot tuli tiensä päähän? Miten tuota irroitaessa, tuleeko tuolta polttainetta pihalle kun tuon irroittaa, kerkesin tankata auton täyteen edellisenä iltana, eli uskaltaako parkkipaikalla alkaa avata?

                                                    Minulla olis jemmassa ehjänä käytöstä jäänyt pumppu jonka aivot olis vielä huhun mukaan korjuutettu jo muinoin, ja tämä pumppu olisi juurikin autoni alkuperäinen pumppu, koska muuan vuosi vaihtomoottorin vaihdon yhteydessä autoon tuli vaihtomoottorissa kiinni ollut pumppu, ja oma pumppunsa jäi varalle. Eli voinko nyt vaihtaa tästä alkuperäisestä jemma pumpusta tuon aivoyksikön tuohon autossa kiinni olevaan pumppuun vai koituuko siitä jotain ongelmia. Autossa on koko ajan ollut paikallaan sama alkuperäinen ecu, joten ainakaan tuolla vaihtomoottorin pumpulla ei tullut mitään ongelmia ecun kanssa keskustelun suhteen moottorin vaihdoksen yhteydessä, ei tarvinnut koodata eikä sopeuttaa mitään. niin kaiken järjen mukaan pitäis silloin toimia tuo alkuperäisen pumpun aivoyksikkö tuon toisen pumpun rungossa? Vai mitä olette mieltä. Kolmas pohdinta, varmaan järkevämpi/helpompi kuitenkin tehdä tuo aivoyksikön siirto kuin alkaa koko pumppua vaihtamaan? Ainut tuo johtojen takaisin tinaus mikä mietityttää.

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      Polttoainetta valuu vain sen verta, kun moottorin päällä olevissa linjoissa on, jos pumpun irroittaa kokonaan.

                                                      Aivon irroituksessa valuu sen verta, että pa-taso on pumpun ylimmän tasopinnan kohdalla.

                                                      Ei siis haittaa, vaikka tankki on täynnä, tankki on alempana kuin moottori.


                                                      Itse ehkä vaihtaisin koko pumpun. Kammelle ja pumpun lukitus kohdilleen ja pumppu irti ja toinen tilalle.

                                                      Aivonkin pystyy paikallaan vaihtamaan.
                                                      Ulkopuoliset johdot, naps poikki ja tinaamalla takaisin kiinni. Paikallaan ollessa on vain ahtaat paikat.
                                                      Pumpun sisällä kierrosluku anturin lattakaapeli särkyy helposti, avaa aivo varovasti, kierrosanturin ruuvit auki, anturi lähtee sitten aivon mukana pois.

                                                      Uusi tiiviste aivon ja pumppu rungon väliin. Tai vanhan tiivisteen kaveriksi sopiva liima (esim loctite 5188).
                                                      Onko aivo remontin yhteydessä peräti tiiviste vaihdettu? Joten voi olla ihan käyttökuntoinen siltään, jos ei ole kovin vanha ja kovettunut.

                                                      Comment


                                                        #57
                                                        Aivot saa vaihdettua paikallaan solenoidien kanssa, alimpana oleva ennakonsäädönsolenoidi on vain vähän sorminäppäryyttä vaativa, mutta tehtävissä.
                                                        Mutta helpoin on koko pumppu vaihtaa, noin tunnin homma jos ei ihan ihmettelyksi mene. Jos päädyt vaihtamaan pumpun, muista täyttää uusi pumppu dieselillä, pieni liraus 2t öljyäkään ei tee pahaa. Itse tyhmänä en tätä tehnyt, ja nyt etsin ehjää pumppua BAU koneiseen...

                                                        Suosittelen laittamaan jarruletkuihin tarkotetut pihdit löpölinjoihin, säästää siltä loputtomalta sahaamiselta!

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          varmaankin tässä tapauksessa päädyn tuohon pelkän aivo osan vaihtoon kun tuo auto on kerrostalon parkkipaikalla niin ei tuo koko pumpunvaihto tule kyseeseen ainakaan parkkipaikalla ja omaan talliin on 200km matkaa ja pajalle vietynä hinaukset ja pumpun vaihdatus mahtaa kustantaa jo saman kuin tuo koko auton arvo on.

                                                          onkohan noita tiivisteitä muuten myynnissä jossain irrallaan? mtm huolto näköjään myy 10e tuon boksin korjuutuksen kylkeen noita, mutta nyt olis tarkoitus heittää vaan toisen pumpun ehjä yksikkö tuohon siltään paikalleen.

                                                          mahtaiskohan tuo johtojen liittäminen onnistua hätäapuratkaisuna abiko liittimillä että saisi sen verta ajokuntoon että saisi ajettua jonnekkin tinattavaksi nuo johtoliitokset? itse kun en ole paljoa kolvaillut niin tuo on väärä paikka alkaa harjotella, +parkkipaikkaolosuhteet siihen päälle.. Tarviiko tuo muuten ilmata tuon aivoyksikön vaihdon jälkeen? vai pitäskö lähteä ihan vaan starttaamalla?

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            Ennen aivon irroitusta, polttoaine letkuihin pihdit, pa-suodattimen luo, jolloin linjat ei valu tyhjäksi.

                                                            Kun et availe suutin putkia, niin lopulta ilmaa on vähän ja voi lähteä aika helpostikkin käyntiin ja pelittämään. Ei välttämättä vaadi isojakaan ilmailu operaatioita, mutta silti aina diesel pa-järjestelmän ilmaus on aikaslailla pakollista...

                                                            Jos pa-suodatin linja valuu tankkiin päin tyhjäksi, vaatii enemmän ilmailuja.

                                                            Ainakin 2002 ja uudemmissa (muistaakseni sulake 28) on tankissa oleva sähköinen pa-pumppu. Akulta hyppyjohdolla suoraa virtaa ja pumpulta pa-letkujen banjo pultteja vähän löysään, tulee ilmat hyvin pois.

                                                            Jos käytät suutin putkiakin auki, pitää niitäkin availla ja ilmata starttaillessa

                                                            2001 Passatissa ei ole sähkösiirtopumppua. En tiedä miten Audissa nuo vuosimallit/siirtopumput menee, sen tiedän että 2002 Audissa on sähköinensiirtopumppu.
                                                            Passatin ilmaus, kytketään paluulinjaan alipainepumppu ja imetään ilmat pois.

                                                            Comment


                                                              #60
                                                              Alkuperäinen kirjoittaja Jeep-Ukko Näytä viesti
                                                              2001 Passatissa ei ole sähkösiirtopumppua. En tiedä miten Audissa nuo vuosimallit/siirtopumput menee, sen tiedän että 2002 Audissa on sähköinensiirtopumppu.
                                                              Passatin ilmaus, kytketään paluulinjaan alipainepumppu ja imetään ilmat pois.
                                                              EIkö C5 faceliftissäkin (quattro) ole tankissa vain pumppu, joka vain siirtää polttoainetta eri osastojen välillä? Olen ollut ymmärtävinäni, että VP44 imee aina takista eikä mikään ruoki sen imupuolta.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X