Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

3.0 TDI moniurahihna

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Autosta kuulunut sivuääni voimistunut lähiaikoina niin kovaksi, että pakko tehdä asialle jotain. Ääni tulee moottorin etuosasta ja muistuttaa tämän videon ääntä -> VIDEO
    Mitä kaikkea pitää purkaa edestä pois, jotta pääsee moottorin etuosaan käsiksi?
    Viimeksi muokannut Killeri; 16.5.2022, 11:27. Perustelu: Viesti palautettu.

    Comment


    • #32
      Miten Audin nokka laitetaan huolto asentoon? Pitäs vaihtaa apulaitehihna ja rullat?

      Comment


        #33
        Jos A6 C6 kyse niin tuolta voi katsoa vinkkiä. Samalla kanavalla myös puskurin ja ajovalojen irroitus,

        Comment


          #34
          Onko hihnapyörissä kestävyydessä miten eroa? Aeromotorsilla 60€ luokkaa ja sparetolla 150€.
          Miulta tuosta 2.7litrasesta lenti limppu kadulle.

          Comment


          • #35
            itse ostin gatesin valmistaman pyörän ja toiminut nyt 86tkm moitteettomasti, joten suosittelisin sitä.

            Comment


            • #36
              Elikkäs auto on vm08 A4 3.0tdi Capa moottorilla. Vaihdoin tuossa 2v taaksepäin moniurahihnan, vapaapyörät, vesipumpun ja kiristäjän. Nyt hihna päätti antautua ja huomasin että laturin yllä oleva tasainen vapaa rulla oli kulunut vain toiselta laidalta ja nytkin remontin jälkeen hihna kulkee jäähdyttäjän puoleisella laidalla.
              Kysymys kuuluukin että pitäisikö jonkun rullien alle laittaa jotain fyllejä tai onko jossain apulaitteessa mahdollisuus säätää pituus suuntaa. Mielestäni laturia pitäisi nyt saada aavistus taaksepäin.
              Onko kellään ylipäätään ollut samankaltaista ongelmaa?

              Comment


              • #37
                Vähän asiaan liittyen:
                Totean että 2006 3.0TDI (ASB) A6 Quattroon voi vaihtaa vesipumpun ilman että käyttää keulaa huoltoasennossa.

                Tarvitset "matalia" työkaluja, esim. räikkälista johon saa kiinni XZN10mm pään, räikkä ja hylsy on monesti liian korkea eikä mahdu väliin.

                Poista moottorin koppa.
                Nosta imusarjan yläosa ja sen jatkeena olevan putki syrjään (ei tarvitse irroittaa anturin kaapelia).
                Poista polttoainepumpun hihnan suojakotelon kansi. Löysää ko. pumpun hihna ja poista kyseinen kiristinrulla sekä hihna.
                Irrota ja siirrä syrjään vasemmalla edessä oleva anturi(?) joka on kumituennalla kiinni peltisessä kannakkeessa. Väännä kannaketta poispäin niin tulee tilaa työntää käsiä kohteeseen.

                Löysää vesipumpun hihnapyörän pultteja (XZN10mm).
                Kevennä TX60 -päisellä avaimella moniurahihnan kiristystä ja nosta ko. hihna irti vesipumpun hihnapyörän päältä. Hihnan voi poistaa kokonaan tai jättää siihen mihin se putoaa, laiskempi tekee jälkimmäisen.
                Irrota vesipumpun hihnapyörä. Irrota 7kpl TX30 -päisiä pultteja joilla vesipumppu on kiinni. Aloita alhaalta ja työskentele ylös. Tämä siksi että jos/kun pumpun ja lohkon välistä alkaa vuotamaan jäähdytysnestettä, ei se liukasta ja sotke niin paljoa irrotettavia pultteja.
                Pulteista vaikein on vänkärin puolella alin ja pienistä käsistä on hyötyä.
                Poista pumppu ylös ja kuskin puolelle, sieltä mistä se tulee. Minulla tuli siinä asennossa missä oli asennettukin.
                Poista lika pumpun ympäristöstä. Puhalla varovasti paineilmalla ainakin alimmat pultinreiät ettei niissä olle nestettä kun alat kirimään pultteja takaisin. Joku väittää halkaisseen kierteen tällä tavalla (en tosin usko).
                Asenna uusi pumppu ja kokoa vastakkaisessa järjestyksessä. Pumpun hihnapyörän pultteihin voi laittaa vähän irtoavaa (sinistä) ruuvilukitetta jos haluat, ei muihin.

                Liitteen kuvassa uusi pumppu paikallaan, ilman pa-pumpun rullaa ja hihnaa.

                Tästä videosta oli vähän apua vaikka onkin Q7: https://www.youtube.com/watch?v=CzficHW5ZKs

                Attached Files

                Comment

                Working...
                X