Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 -00 2.5 tdi käynnistysongelma

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Alkuperäinen kirjoittaja diffas
    Ja mitä noihin aiempiin viesteihin, niin mitä täs on vuosien varrella tarvinnu ilmata, niin ei sieltä suutinputkista tuu kyllä kovin kummoisella paineella starttikierroksilla ainetta.
    Joo ei tietenkään samalla tavalla, kuin sillon kun alkaa jo yskimään käyntiin. Ilmaa on liikaa, jos suutinten juuret vain kostuu, sitten kun pumppu alkaa toimimaan niin ruikkii tosiaan pikkusen sieltä suutinputken juuresta myös startilla pyörittäessä.

    Mullakin alkoi (ennen kuin möin pirssin) vissiin pumpun tiivisteet olla jo parhaat päivänsä nähneet, kun ilmaaminen oli aina vaan vaikeampaa, mutta aina sen käyntiin sai.

    Tankilta asti polttoaineen nostaminen tosiaan tuhoon tuomittu yritys. Suodatin pitää olla täynnä.

    Comment


    • #32
      Joo, laitoin suodattimen ja pumpun väliin takaiskuventtiilin, ja imin siihen asti ilmat pois. Sen jälkeen pari starttia putket auki, reunimmaiset kiinni, lähti käyntiin, keskimmäiset kiinni ja avot. Nyt vaan toivotaan, että vaikutus oli pysyvä. Paras testi lienee se, että jättäis yöksi parkkiin keula ajoluiskalle...vai lähteekö edes uutena tuollasesta hyvin käyntiin?

      Comment


      • #33
        Hyvä että sait tulille!
        Lähtee keula ylhäällä käyntiin, jos ei ota ilmaa suodattimelta. Itse en saanut orkkissuodatinta pitämään, niin silloin laitoin tuon ns. traktorimallin.

        Comment


        • #34
          Ongelma siis seuraavanlainen, perjantaina kaupungissa käydessä useilla parkkipaikoilla sammutus ja käynnistys täysin normaalisti, ei mitään oireilua. Sitten viimeiselle parkkipaikalle (hyvällä mielikuvituksella ehkä ihan aavistuksen keula tässä hieman ylempänä kuin perä mutta ei missään nimessä jyrkkä rinne/maanmuoto) sammutus normaalisti ja autolle palatessa käynnistys, lähti normaalisti, pyöri muutaman sekunnin ja sammui kuin seinään. pieni starttaus yritys, ei elettäkään käynnistyä. Polttainetta tällöin oli punarajan tuntumassa, rangea näytti noin 100km , valo ei vielä palanut. (monesti tullut ajeltua tankille vasta kun range 40km joskus vuosia sitten meni jopa nollaan ja vielä mentiin eteenpäin.)

          Noh auto sitten parkkipaikalta narunperässä pihaan ja tutkimaan, koodeja ei antanu ainakaan kiinankaapeli vag comilla. Hihnat oli paikallaan. tuota tankissa olevaa sähköpumppua pyöritin hyppyjohdolla sulakepaikasta 28, se pyöri. Lisäsin 20 litraa ainetta ja tankkiin paineilmaa ja samalla starttia, auto tulille ja koejo, toimi normaalisti. La aamuna tallista tasaiselta käyntiin yön seisottua, lähti normaalisti, mutta pieni "rykäisy"/kierrosten heittely noin 10sek päästä käynnistyksestä, käynti tasoittui ja eikun ajamaan. Seuraavaksi sammutin auton reilusti keula ylöspäin, noin parin tunnin päästä käynnistys, lähti hyvin ja taas sammui kuin seinään muutaman sekunnin päästä, lopulta sai käyntiin taas kun työnsi paineilmaa samalla ja aikansa starttaili, siitä ajo talliin ja sammutus, tämän jälkeen ilmausyritys siten että suutinputket löysälle ja paineilmaa tankkiin ja starttia (ajatettelin josko tuo perjantainen eka sammuminen ois johtunut vähästä polttoaineesta ja ilma ei olisi päässyt järjestelmästä pois ennenkuin suutinputkia löysätään) noh tämän jälkeen auto taas pyöri tasaisesti ja normaalisti kun sai vaan käymään, laskin ajallisesti että noin 40-50sekunnin välein suodattimesta pumpulle menevässä läpinäkyvässä letkunosassa näkyy yksi iso kupla ja tämä toistuu tosiaan ajallisesti samaan aikaan kun antaa auton pyöriä, mutta auto pyöri tasaisesti ja normaalisti kun käyntiin on saanut huolimatta tästä toistuvasta kuplasta joka näkyi putkessa. Sammutin auton talliin tasaiselle ja käynnistin muutaman minuutin päästä, lähti normaalisti ilman mitään ongelmia. Testimielessä vielä kokeilin tämän "perusteellisemman" ilmauksen jälkeen jättää testimielessä keulaylöspäin parkkiin, ja parin h seisonnan jälkeen käynnistämään, hörähti heti ja sammui taas muutaman sek päästä.

          Tästä nyt päästään varsinaiseen ongelmaan, eli voiko nuo ilmaongelmat alkaa ihan yhtäkkiä ennalta varoittelematta noin radikaalisti, kun aiemmin ei tosiaan ole mitään käynnistys/nykimis/epätasaisen käynnin ongelmia ollut. Luulis että nuo alkais pikkuhiljaa ja pahenis koko ajan. Pari vuotta sitten vaihdoin polttoainesuodattimen, oli jotain tarvikemerkkiä,en muista ulkoa, enkä nyt muista ulkoa sitäkään tuliko siihen suodattimen päälle mukana se uusi päällepainettava liitin mihin paluuputket tulee kiinni vai laitoinko entisen, mutta kuitenkin suodattimen uusinnan jälkeen silloin mitään ongelmia ei sen koommin ollut kun vain sain ylipäänsä sen tuolloin suodattimen vaihdon jälkeen ilmattua ja käyntiin. Myös nuo suodattimien paluuletkut uusin noihin samoihin aikoihin. Osaako kokeneemmat nyt sanoa että mahtaako vika olla kuitenkin tuossa suodattimen yhteydessä/tai paluuletkuissa vaikka noin yhtäkkiä vika tulikin päälle. Tankkipumpusta tuskin johtuu tai jakajapumpusta kun käyntiin ilmauksen ja käyntiin saamisen jälkeen pyörii normaalisti ja menohalut ajossa ihan normaalit? Ja mitään hehkunvaloja ei ole epäämäräisesti vilkutellut koko tämän oirehtimisen aikana.

          Ja miten näissä tää ilma poistuu vai jääkö jotenkin kiertämään järjestelmään vaikka auton saiskin käyntiin ilmauksen jäljiltä, lähinnä mietin että jos sammutuksen jälkeen laitettu käyntiin työntämällä vain painetta tankkiin ja samalla starttia niin jääkö se ilma sinne järjestelmään kiertämään jos suutinputkia ei ole löysätty, ja kun tuo kupla nyt kiertää tuolla 40-50sek välein että onko se joku "vanha" kupla joka ei sieltä lähde vai vetääkö se jostain aina uuden.

          Comment


            #35
            Pari vuotta sitten vaihdoin polttoainesuodattimen, oli jotain tarvikemerkkiä,en muista ulkoa, enkä nyt muista ulkoa sitäkään tuliko siihen suodattimen päälle mukana se uusi päällepainettava liitin mihin paluuputket tulee kiinni vai laitoinko entisen
            Suodattimen päälle tuleva musta venttiili on merkkitiskitavaraa, ei tule suodattimen mukana. Laitoit siis entisen.

            Comment


            • #36
              Ok, Kai se sitten on lähdettävä liikkeelle siitä että hommattava uusi suodatin ja uusia tuo venttiili siihen suodattimen päälle sekä uusittava nuo ylivuotopaluuletkut ja katsottava korjaantuuko sillä. Oliskohan tuo motonetin oe laatuinen suodatin ja siellä myytävä venttiili tuohon päälle sellainen jonka uskaltaisi ostaa että asettuisi tiiviisti ettei nyt ojasta allikkoon menisi tämä homma edes suodattimen uusimisen osalta.

              Comment


              • #37
                Noniin nyt on uusi suodatin hommattu ja suutinten ylivuoto/paluuletkut jo laitettu uudet. Tuo motonetin tiskiltä haettu oe -laatuinen sattui olemaan ihan bosch laatua, joten luulis että suodattimesta ei ainakaan enää johdu jos temmpuilee vaihdon jälkeen. ostin samalla myös tuon suodattimen päälle tulevan tankkiinpaluuletkujen venttiilisysteemin, se on sitten merkkiä topran ja melko viimeistelemättömän näköinen kyllä laadultaan kun esim purseita jäänyt muoviin paikoin, ei tosin siihen kohti mihin se o- rengas tiivistyy. Rupesinkin miettimään että kannattaako tuota uutta venttiilipalikkaa sitten laittaa tuohon uuden suodattimen kanssa, jos entisen saa vaan ehjänä nypättyä irti nykyisestä suodattimesta, kun eikös se ilmavuoto tapahdu nimenomaan tuosta O-renkaan luota ja uudessa suodattimessa on uusi o rengas niin vuoto kaiketi pitäisi loppua vaikka laittaa entisen venttiilin, kun tuo uusi näyttää sen verta laaduttomalta ? Miten muut tehneet yleensä suodattimen vaihdon yhteydessä,laitatteko myös tuon uuden venttiilipalikan vaiko entisen?

                Tilannepäivitys: Ei näemmä kannata laittaa noita topranin kikkareita ainakaan merkkisuodattimen kanssa, laitoin nimittäin molemmat uutta (suodattimen ja tuon suodattimen päälle tulevan kikkareen) ja autoa ei saanut käyntiin vaikka kuinka yritti ilmata ja aukoa suutinputkia ja startata ja ei vaikka työnsi paineilmaa tankkiin,(tähän saakka olen tuolla tankkiin paineilmaa konstilla saanut pyörimään) , nyt alkoi vaan kastumaan löpöstä suodattimen ja tuon muovikikkareen välistä, ensin luulin että klemmarin välistä vuotaa, kiristin, hetken päästä taas aivan märkänä, noh, uusi topranin kikkare pois ja entinen käytetty siihen paikalleen niin eipä tarvinnut enää paineilmaakaan tankkiin, muutama startti kaikki putket auki, sitten vain Keskimmäiset auki, pari starttia niin hörähti ja sitten loputkin kiinni ja käyntiin, toistaiseksi ei näkynyt edes ilmakuplia enää kirkkaassa menoletkussa. Saapa nähdä korjaantuiko alkuperäinen vika vai lähteekö enää huomenna yön seisottuaan taikka kun epätasaiselle sammuttaa..
                Viimeksi muokannut Allroad2.5tdi; 19.11.2020, 20:35.

                Comment


                  #38
                  Miten muut tehneet yleensä suodattimen vaihdon yhteydessä,laitatteko myös tuon uuden venttiilipalikan vaiko entisen?
                  Enpä ole ainakaan kuullut että kukaan vaihtaisi sitä paluuventtiiliä suodattimen vaihdon yhteydessä säännöllisesti.

                  Comment

                  Working...
                  X