Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Passat 1.9 TDI tehottomuus.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Passat 1.9 TDI tehottomuus.

    Eli ostin ensimmäisen diesseli autoni ja nimmarin kirjoitettua luovutuspapereihin alkoi ongelmat.

    Eli katos tehot kun kiihdytin motarille, rampilla kiihty hyvin siihen 120km/h. Mutta hetken kun ajeli niin alkoi hyytymään ja lopulta ei kulkenut yli 80km/h, koitin myös pudottaa neloselle ja kolmoselle mutta ei kiihtynyt mihinkään. Ajelin töihin kumminkin. Töissä työkaveri sano, että nää saattaa ottaa pikku pakkasella itteensä herkästi ja kävin sitten kahvitunnilla ostamassa jäänestoa ja tankkaamassa, koska tankki oli melkein tyhjä, niin kotimatkalla auto toimi taas normaalisti, eikä hyytynyt motarilla. Mutta sitten taas kun illalla lähdin motarille niin sama ongelma ilmeni, kun olin hetken ajellut motaria. Eli siis kaupunki ajossa en ole huomannut mitään tehottomuutta, mutta heti kun ajelee tasakaasulla pidempään niin hyytyy täysin. Ei savuta, ei pidä mitään ääntä ja lämmötkin oli siinä 80-90C.

    Kattelin noita alipaineletkuja niin yks alipaineletku löyty mikä ei mennyt mihinkään eikä ollut tulppaa tai mitään päässä, voi olla että ollut joskus ahtopainemittari. Heitin tulpan siihen päähän. Ja siis tämä tapahtui ennen kuin ongelmia ilmeni.

  • #2
    Ensi alkuun voisi sanoa, että vikakoodien luku antaisi mahdollisesti osviittaa. Tiukemman kiihdytyksen jälkeinen puutuminen voisi viitata limp modeen (haku antaa aika roimasti osumia), joka kenties tuli yliahtamisen seurauksena.

    Jos näin; Uusi käynnistys pitäisi antaa tehoreservit takaisin, ennen kuin - mahdollisella seuraavalla tuuppaisulla- tulee takaisin.

    Comment


    • #3
      Vinkkinä: välttää ongelmat talvella kun tyhjentää tai vaihtaa polttoainesuodattimen syksyisin. Maksaa 20-45 € ostopaikasta ja laadusta riippuen.

      Comment


      • #4
        Juu, justiinsa on tarkoitus lukasta vikakoodit. Ja tosiaan tuo suodattimen vaihto täytyisi tehdä. Kuullu juttua että näissä on "huono" suodatin. Eli mikäs suodatin kannattaisi sitten ostaa ja mitä välttää?

        Comment


        • #5
          Alkuperäinen kirjoittaja Jani R. Näytä viesti
          Vinkkinä: välttää ongelmat talvella kun tyhjentää tai vaihtaa polttoainesuodattimen syksyisin. Maksaa 20-45 € ostopaikasta ja laadusta riippuen.
          Ja siitä että jos työn teettää, notta täytetäänkö suodatin lisäaineella (kuten valmistaja ilmeisesti suosittelee?)

          Comment


          • #6
            Dodiin.. vikakoodeja ei tullut. Ja siis tuo suodattimen vaihto, niin minkä suodattimen sinne nyt ostan? Ihan motonetin? Ja sitten mikä ihmeen lisäaine?

            Comment


            • #7
              MIKÄ KONE? AVF? AWX? AFN? tai kyllähän se kilowattimääräkin jo kertois..

              eipä ne suuttimet kovin jumittavia

              Limp modelta kuulostaa, mutta lue ne koodit ensin. Yksi yleinen syy on jumittava vnt-siivikko turbossa, korjaantuu
              a)ajamalla ahdin punaiseksi ts hki-tampere-hki ja mielellään kesärajoituksilla ja välttämällä mummoilua nurkka-ajossa ja kylmällä koneella
              b) irroittamalla ahdin ja putsaamalla dieselillä
              c)vaihtamalla ahdin

              Vikakoodi charge pressure control deviation tms.

              Mutta lue ne koodit niin arvaillaan sitten lisää

              Comment


              • #8
                Ai ei mitään koodeja? Mystistä... Ihan heti ei tule mieleen vikaa mikä aiheuttais totaalisen puutumisen mutta ei myöskään jättäis koodeja

                Comment


                • #9
                  Juujuu, eli siis niinkuin aikaisemmin sanoin, vikakoodeja ei tullut. Ja koneen mallia en tiedä, auto tosiaan ollut kaksi päivää mulla niin ei ole vielä kerennyt perehtymään. Ja tässä oli 80 kilowattia tehoo.

                  Ja siis lisätään tähän nyt vielä että se puutuminen ei tullu nyt kun kävin ajelulla. Tankkasin myös tankin täyteen löpöö ja heitin lorauksen jäänestoo.. liekö mitään apua.

                  Comment


                  • #10
                    ettei olis 81kw? AFN?
                    Lukee huoltokirjan toisella sivulla siinä tarrassa ja jakopään kopan päällä yleensä.

                    Noh, toivotaan ettei puutuile enää.

                    Se ahtimen punaiseksi ajaminen aina välillä tekee kyllä ihan hyvää.

                    Comment


                    • #11
                      Vielä tuohon vikalukuun, että oliko vag-com/vcds tai jokin erillinen käsipulikka? Ihan vain sillä, että oma vanha maxscan ei pystynyt näyttämään kaikkia vikoja.

                      Comment


                      • #12
                        Juu ja 81kw näyttäs olevan sittenkin. Vikakoodinlukijasta ei muistikuvaa, kaveri tuli lukemaan. Semmonen keltanen härpäke mikä lyötiin kiinni vaan.

                        Comment


                        • #13
                          Nyt kun kävit ajamassa ja toimi, niin sisälsikö ajo yhtään isommalla vaihteella vedätystä, kuten sillä oireen aiheuttaneella ajotavalla (rampista kovempi kiihdytys?)

                          Tuosta filtterin lisäaineesta, että omalla kohdalla suutin ilmeisesti jäi vuotamaan ajon jälkeen ja näkyi pössynä startin jälkeen. Uusi filtteri ja lisäaine (mitälie tärpättiä), niin pössäytykset jäi pois. Vaihdatutin isomman homman lisäksi, niin pelkkää filsua eivät suostuneet vaihtamaan vaan VAG yhtymä vaatii kuulemma sen lisäaineen täräytettävän joukkoon..

                          Comment


                          • #14
                            Mä tartun nyt tähän, mitäs jos kokeilis ottaa ton tulpan pois?
                            Kattelin noita alipaineletkuja niin yks alipaineletku löyty mikä ei mennyt mihinkään eikä ollut tulppaa tai mitään päässä, voi olla että ollut joskus ahtopainemittari. Heitin tulpan siihen päähän. Ja siis tämä tapahtui ennen kuin ongelmia ilmeni.
                            Missäpäin konehuonetta tää letku on? Ja kai sen toinenpää kuitenkin johonkin menee?
                            Jos siellä nyt ois vaan alipaineet ja täten n75 sekaisin?
                            Ei kuulosta ahtopainemittari alipaineletkussa kovin toimivalta? Korjatkaa viisaammat.

                            Comment


                            • #15
                              Juu siis en ajanut motaria äsken, mutta 90km/h ajelin ja annoin pari kertaa kovemman kiihdytyksen. Toimi koko matkan ajan normaalisti.

                              Ja sitten tuohon letku juttuun. Kattelin sitä ja mietin että voisiko se olla egr-venttiilille menevä letku ja egr poistettu ja siihen on jäänyt se t-haara ja egr:lle menevä pää on vain hätäisesti tulpattu. Ja sitten tulppa joskus irronnut siitä. Ne on siinä tulipellin ja koneen välissä, koneen oikealla puolella vähän enemmän, kun katsotaan ratin takaa. Vissiin toinen menee johkin imusarjaan tai eculle tai johonkin. En ole oikeesti yhtään vielä kerennyt perehtymään.

                              Comment


                                #16
                                Siskon miehen Allroad hyytyili myös pakkasella ja ilmeisesti MAPis oli jotain vikaa koska ei oo sen vaihdon jälkeen hyytyilly. Ei antanu myöskää mitää vikakoodia.

                                Comment


                                • #17
                                  Taas ajelin töihin motaria hml - hyvinkää välin. Hyvinkään rampille asti toimi hyvin ja sit ihan yhtäkkiä katos tehot. Siis 120km/h vauhdista ja ihan kun olisi sormia napsauttamalla tapahtunut. Voiko n75 tehdä tämmöstä vai jäiskö siitäkin vikakoodi?

                                  Comment


                                    #18
                                    Vikamoodiin se varmaan menee ja yliahdon takia, jos rampilta tolleen tapahtuu.
                                    Koodit olis hyvä lukasta jollain varmemmalla vehkeellä kuten vag-com tai vcds. Noista kapulalukijoista ei aina tiedä.
                                    Appiukon AFN Passatti teki kiihdytyksissä tuota samaa ja vikana oli N75. Kannattaa tsekata myös imusarjan ja ahtoputken kumiletku. Se oli tuosta revennyt myös halki.
                                    Ei tullut vikakoodia muistaakseni myöskään.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Alkuperäinen kirjoittaja arseki Näytä viesti
                                      Ja siitä että jos työn teettää, notta täytetäänkö suodatin lisäaineella (kuten valmistaja ilmeisesti suosittelee?)
                                      Offtopiccina, kerrotko vielä mikä on nimeltään se virallinen lisäaine, kun jotkut ovat epävirallisesti fortea tms. laittaneet suodattimen täyteen.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Puuhapete tänä aamuna tehot katos melkein tasakaasulta.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Alkuperäinen kirjoittaja Jani R. Näytä viesti
                                          Offtopiccina, kerrotko vielä mikä on nimeltään se virallinen lisäaine, kun jotkut ovat epävirallisesti fortea tms. laittaneet suodattimen täyteen.
                                          Voin katsastaa kuitista, kun pääsen kotiin tuossa muutaman päivän kuluttua.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Onko suosituksia firmoista mistä kannattaa tilailla noita osia? Ajattelin nyt suodattimen ja sitten n75 tilailla. Tepolta ei näytä saavan mitään vw osia? Vai mahtaako saada jos tietää osanumeron?

                                            Comment


                                              #23
                                              Saa sieltä osanumerolla, tai kysymällä.

                                              Comment


                                              • #24
                                                No juu. Nyt tänä aamuna hyyty heti kun pääs motarille. Eikä ollu rankempaa kiihdytystä. Pysähyin noin 10km päästä ja sammutin auton ja starttasiin uudelleen, niin toimi taas hyvin loppu matkan.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Kyllä tuo vahvasti limp modeen viittaa, joten pitäisi kaiketi olla vikakoodia muistissa. Uusi koodinluku VCDS:llä.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    No juu. Kai se täytyy käydä lukemassa ne koodit sitten vielä jossakin, jos sitä olisi sitten vähän viisaampi

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Se N75 ei muistaaksen montaa kymppiä maksanut, joten sen vaihto ei ole iso vahinko.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        ilmamassamittari oli itellä vikana vastaavassa samoin oirein...tiä sit

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Noniin, saatiin vähän selvyyttä. Kävin tossa yhellä korjaamolla, joka on räplänny näitä paljon ja tuntu tietävän paljon ja sen diagnoosi oli että turbo paskana. Testattiin N75 toiminta kun anto vikakoodia ahtopaineesta, mutta se naksu niinku kuulukin eikä ilmamassamittaristakaan tullut vikakoodia. Ja muutenkin oli 100% varma asiasta, että turbo siellä kiukuttelee.

                                                          Soittelin automyyjälle, joka myi mulle tän alle viikko sitten, niin lupas että kattoo mitä käytetyt / kunnostetut ahtimet maksaa, ja lupasi tulla vastaan.

                                                          Mitähän olette mieltä voiko tuota ahdinta laakeroimalla saada kuntoon? Autolla on ajettu 424tkm, ahtimisesta ei tietoa, luultavammin saman verran. Ja sitten mitä se kunnostus tulisi maksamaan. Ja sitten taas, että mistä saisi käytettyjä kunnostettuja ahtimia, jos sellainen tarvii hankkia?

                                                          Ja sitten vielä kun auto täristää välillä kiihdyttäessä, niin siellä kaksoimassakin ilmottelee jo vähän, mutta sillä taitaa vielä kumminkin ajella suht. pitkään, ellei anna kytkinpommeja?

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Onko tämä siis hukkaportilla varustettu?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X