Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Hiukkassuodattimen vaihto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Hiukkassuodattimen vaihto

    Nyt olis sellainen vika joka on ollut päälä 2 vuotta ja nyt pahenee ajan myötä.
    elikkä auto audi a4 -07 automaatti bpw konella. Vika ilmenee käynistys vaiheessa kolinana just sinä hetkenä kun käynistyy. Ja vika on ainuastaan kun kone on kunnolla lämmin eli 90 astetta ja sillä on ajettu vähän aikaa lämpimänä. startti moottoriin on vaihettu bändix pyörä, ei väikuttanut asiaan. Nyt paikalliset korjaamot ehdottavat suodattimen vaihtoa, tai ainakin tarkistamaan ettei siellä ole mitään irti. suodatinta alapuolelta koputtamalla kuulee että jotain vois olla irti.

    Ajatelin kysästä onko kukaan kotona suodattimen vaihtanut? Tarviiko siihen tietokonetta tai töpseli autoon

  • #2
    On tullut vaihdettua ja tyhjättyäkin ko. pömpeli. Onnistuu ihan pukeilla tallissa ja tietenkin helpommin nosturilla. Joutuu työskennellä vuoroin ylhäältä ja vuoroin alhaalta käsin.

    Pärjää ihan perustyökaluilla, toki u- ja s-mallin lenkit ja pitemmät nivelellä olevat räikät hylsyillä helpottaa työskentelyä. Itse otin yläkautta sen pois, eli vaatii ilmanputsarin irroituksen, vetonivelen suojan irroituksen, downpipen irroituksen, turbon pois, egr:n jäähdyttimen pois siirron, imusarjan irroituksen, jotta saa sen pömpelin ujuteltua pois paikaltaan. Takaisinlaitossa sitten uudet tiivisteet ja 8mm:n kuparimuttereita... tossa noin pääpiirteittäin DPF:n irroitus/vaihto manuaaliasikilliseen.

    Jos DPF:n paineanturi ja muut on kunnossa, niin ei pöntön vaihdon jälkeen tarvi vikakoodia nollata (muistaakseni). VCDS:llä vikakoodit lukemalla toki varmistuu asia helpommin. Toki se on pöntön irroituksen jälkeen hyvä ns. sopeuttaa ja testata polton toiminta.
    Viimeksi muokannut Patasuvanto; 19.7.2013, 12:37.

    Comment


    • #3
      tarviiko akkuakengät ottaa irti, ja valuuko sieltä paljon nestettä.

      Comment


      • #4
        saako sen pömpelin mahtumaan pois ilman että antureita ottaa irti, on niin jumalattoman kovasti kiinni.

        Comment


        • #5
          Alla..
          Viimeksi muokannut valketu; 7.8.2020, 15:31.

          Comment


          • #6
            Varmaan tästä ollut paljon juttua, mutta lisään yhden. Eli hiukkasloukun vaihto ja siihen liittyvät vaiheet. Tapoja on varmaan monia ja enemmän oikeita, mutta näin:

            Audi a4 b7 2.0tdi quattro

            -Ilmanputsarilaatikko pois.
            -ruuvit (3kpl) turbon/dpf väliltä auki.
            -pyörä pois, se kuminen kurasuoja pois sieltä pyöränkotelosta, vetonivelen suoja pois. Se on kiinni 3kpl 6-kolo ruuveja(m6 kuusio). Pitkällä jatkovarella lähtee pyörän puolelta, itse käytin 1/4" kokoa, mahtui ujuttamaan sinne suojan päällekin.
            -Vetonivel, sisempi, irti vaihelootasta. On kiinni 6kpl xzn m10 pultilla siinä lootaan menevässä laipassa. Hämärässä helposti luulee että ne on torx tai kuusiokoloruuveja, ei ole. M10 xzn hylsyjä löytyy nykyään kaikista varaosaliikkeistä.
            -pakoputken ripustushässäkkä irti lootan kylestä ja tietty, pakoputkesta.
            -nyt viimeistään tulee muistaa ottaa pakoputken lämpötilamittauksen johto irti, siinä ei ole varaa paljon venyä. Samoin paine-eromittauksen kumiputket painelähettimestä irti, lambda ja pdf:n etupuolen lämpotilamittaus, niitä ei kannata siellä auton alla yrittää irrottaa pöntöstä, tuskin onnistuu.
            -Tässä vaiheessa pakoputki vielä takaosassa kiinni. Nyt se panta putken päältä pois, avaamalla ne kaksi mutteria ja sitten liu'uttaa sen pannan taakse, takaputken puolelle.
            -vedetään koko putki alemmas. Jos on öljymonttu, voi vetää koko paketin ulos. Itse irrotin mutterit (3kpl 12mm, pakoputki - dpf välillä) ennen kuin vedin putken ulos. Ne tulevat nyt huokeasti siihen työskentelyetäisyydelle, ne mutterit ja taitavat katketa, pääsääntöisesti.
            -Pakoputki pois ja sitten perässä DPF pönttö, mahtuu tulemaan hyvin, kun vetonivel on laskettu apurungon päälle. Kannattaa olla tietenkin varovainen niiden antureiden kanssa, ettei johtimet rikkoudu. Samoin kannattaa painaa mieleen, kuinka ne on johdatettu. Niitä ei pidä takaisin asennuksessa laittaa kulkemaan vääristä paikoista, tuon yli 700 astetta lämpenevän pöntön ohi kun tullaan..

            Loppukommentti: Mitään ripustuksen osia en irrottannut, en turboa, en egr -häsäkkää jne. En yritännyt ottaa pönttöä yläkautta pois, vaikka jossain niin kerrottiin tehdyn. JA en missään nimessä yrittänyt irroittaa niitä pakoputken/dpf -pöntön välisiä muttereitä siellä auton rungon välissä. Sinne ei taivu kyllä järkevästi minkäänlaiset nivelavaimet. Tai, no, marmoritiskillä sellaiset voi, firmanmiehillä ollakin :)
            Vielä, autocom delphi ainakin mahdollistaa valikoissaan, rivin, missä kerrotaan että DPF on vaihdettu, eli nollaa varmaan tuon paine-ero mittauksen.

            Toivottavasti tästä on iloa muillekkin.
            Viimeksi muokannut valketu; 12.8.2020, 10:32.

            Comment


              #7
              DPF vaihdon koodaus nollaa oikeastaan vain tuhkan määrän laskurin. Mitään adaptaatioita tms siihen ei siis liity eli ilmankin pärjännee, jos nyt heti ei pääse nollaamaan.

              Comment


              • #8
                Kiitos, hyvä tarkennus!

                Comment


                  #9
                  A6 4f 2.7tdi ei tarvitse yläpuolelta purkaa mitään. Alapuolelta "tukirauta" neljällä kymppi koon tähtiavaimella.
                  paine-ero putket ja pakokaasun lämpötila-anturi irti dpf:stä.
                  Ennen pdf kolme pulttia auki ja takapuolelta panta auki.

                  Comment


                  • #10
                    A6 C7 CGLC DPF:n vaihto.

                    Ahdingon dpf totaalitukossa, ei auta pakkopolttokaan. Pönttö pesty 60tkm sitten samalla, kun sitä hitsattiin siihen tulleen repeämän takia.
                    Uusi dpf on tilauksessa, mutta mitenkä itse vaihto operaatio? Viimeksi se otettiin yläkautta pois ja hommaa oli vähintäänkin riittävästi. Erään kohtalotoverin tiedän ja sille ilmeisesti dpf oli vaihdettu alakautta, mutta onko se yhtä kova ruuvaus operaatio kuin yläkautta purku?
                    Auto siis cglc moottorilla ja multitronic vaihteistolla.
                    Viimeksi muokannut Killeri; 7.12.2023, 20:00. Perustelu: Otsikko ei ole osa viestiä.

                    Comment

                    Working...
                    X