onko porin lähellä ketään kellä olisi vag-com ja osaisi käyttää sitä? remmien vaihdon jälkeen ei oikeen kiihdy niin tuossa on jotain varmaan?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
2.5 TDI V6 pumpun ennakon säätö
Collapse
X
-
Jos kone lähtee käyntiin, niin ecu säätää pumpun ajoituksen kohdalleen. Jos perusennakko on pielessä, se vaikuttaa siihen ettei se lähde käyntiin. Onko mahdollista että olisi jotain muuta vikaa, esim jako pielessä?
-
Aivan oikein, mutta niistä säädetään pelkästään perusennakko, eli se ruiskutuksen ennakko jonka mukaan ruiskutetaan käynnistettäessä. Heti kun moottori käy, säätyy ennakko täsmälleen kohdalleen, eikä perusennakko enää vaikuta siihen miten moottori vetää.
Ja kerran olet päässyt jo ajamaan autolla, niin vikaa pitää etsiä jostain muualta.
Tietysti perusennakko on hyvä jossain vaiheessa katsoa piuhan kanssa kohdilleen, sillä se voi hankaloittaa käynnistyvyyttä esim. pakkasilla.
Comment
-
Lainaus toisesta samaa asiaa käsittelevästä ketjusta.Alkuperäinen kirjoittaja jcarlson Näytä viestiLitelläkin näkee ennakonsäätimen duty cyclen (Cold Start Valve). Toimii niinpäin että 0% = maksimi aikaistus ja 100% = maksimi myöhäistys.
Voi säätää esim. niin että loggailee vähän missä DC pyörii, kun ei mene kumpaankaan äärilaitaan ajon aikana niin säätö on aika hyvä. Paras käynnistyvyys tulee kun DC on lähellä 100% tyhjäkäynnillä tai pintakaasulla lämpimällä moottorilla. Ei kannata ihan liian aikaiselle laittaa ettei tule vikakoodia ja toisaalta myös ahtimen reagointi huononee ja käyntiääni kovenee (sekä sylinteripaine kasvaa) liian aikaisella ennakolla.
Vakiosoftalla siis matka-ajossa taitaa ruiskutushetken tavoite olla luokkaa 2 astetta ATDC, järkevällä virisoftalla 2 astetta BTDC (parempi kulutus, korkeampi NOx). Muistaakseni tyhjäkäynnillä ruiskutus aika lailla 0 asteessa eli TDC:ssä lämpimänä ja täyskaasulla kierrättäessä maksimiennakoita n. 15 astetta BTDC luokkaa.
Ja tosiaan säätö tehdään mekaanisesti niistä kakkosbankin nokkapyörän päässä olevista pumpun hihnapyörän hahloista.
Tuolla lisää höpinää:
http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...d.php?t=113861
Comment
-
Hei!
Kyselen tyhmiä, tein jakopäärempan ja pitäisi säätää ruiskupumpun ennakko, mutta jos ecu säätää sen automaattisesti käynnissä ollessaan niin tämän ei pitäisi sitten vaikuttaa polttoaineen kulutukseen? sillä kone lähtee käyntiin hyvin. Onko ajotuksen säädöllä muuta merkitystä kuin käynnistäessä ?
Siis: kuskinpuoleinen jakohihnakoppa irti ja pumpun hihnaa pyörittävän hihnapyörän pultit löysälle ja 'hyvin' pienillä liikkeillä pyöräytetään hihnapyörää jompaankumpaan suuntaan. Pultit tiukkaan, kone käyntiin ja vcdsllä tarkastamaan ajoitus. Toistetaan tarvittaessa, voi joutua useamman kerran pyöräyttelemään hihnapyörää.
Lähteekö kuskin puolen jakohihnakoppa irti pelkillä klipseillä ? ei muuta purkua ? en muista enään itse
Comment
-
Tarkistan vielä, jos hihnaa painaa niin kiristin liikkuu ja palautuu takaisin lukittuun asentoonsa = kiristin toimii normaalisti ? Sellaset 5mm siirsin kiristintä eriasentoon että "metallit" täsmää, katotaan miten käy
Kuva: https://imgur.com/a/GDamSPD
Nyt pitäis olla lähellä ainakin oikeaa
Comment
-
Muistetaan nyt kuitenkin sekin asia että pumppu pystyy tietyn verrab korjamaan ennakkoa tyhjäköynnillä ja pienillä kierroksilla. Jos menee kääntämään liikaa aikaiselle niin todennäköisesti jossain tilanteessa tulee herjaa. Käytännössä oon huomannut paras olevan siinä bout 0.5-0atdc. Näin siis vakiomoottorissa :)
Comment
-
Hei, A4 B6 2.5 TDI V6 starttaa huonosti kylmänä. Moottorikoodi BDH. Heti kun kerran käynnistetty ei mitään ongelmaa. Epäilen syyksi hehkuja mutta ensin haluan eliminidoida vaihtaehdon pois että pumpun säätö pielessä, koska kuulemma hehkuilla tapana katketa irroittaessa ja sitten ei ole hauskaa.
Ohessa video, arvot näyttäisi samalta kuin yllä mutta pitäisikö keltaisen viivan olla lähempänä keksikohtaa? VCDS taisi kyllä ilmoittaa että ajoitus ok. Video: https://www.youtube.com/watch?v=ZvkP...ature=youtu.be
Comment
-
Aika hyvin nuo hehkut vaikuttaa irtoavan kun sumuttelee sinne juureen hyvissä ajoin useamman kerran jo vaikka viikko ennen hehkujen irrottamista jotain irrotinta tunkeutumaan, itellä ainakin tuolla konstilla lähti ilman mitään ongelmaa nyt syksyllä vaikka pelkäsin etukäteen irrottaa josko katkeevat, ja koneen ollessa lämmin ne irrotinkin. Apukuskin puolen takimmaisin tosin oli vähän tympeässä paikassa mutta sai senkin kyllä vaihdettua.
Comment
-
Eli hehkut lämpö antura vaihdettu. Tuntuu ettei hehkuttais ollenkaa saa startata noin minuutin kun käynnistyy silloinkin heikosti putsarit yms vaihdettu fortte huolto tehty ei ilma vuotoja.ei vika koodeja.. Oisko ideoita. Lämpimänä toimii ok
Comment
-
Vaihdettu hehkut putsarit yms pitkään ku seisoo ni saa sahata pitkään käyntiin onko hehkuilla relettä tai sulaketta missään. Onko ideoita mikä olis vikana?
Comment
-
Asentajan pitää kiristää kohdilleen.
https://youtu.be/41eCOPyXINk?t=451
Jos linkki ei vie suoraan kohdilleen niin 7min 40sek kohdasta näkyy se säätö. Eikös oikeaoppinen säätö ollut niin että kiristimen kaksi peltiliparetta osuvat päällekkäin? Olen viimeksi kiristänyt tuon joskus 6-7 vuotta sitten :)
Comment
Comment