Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 3.0 TDI CAPA jäähytinneste katoaa?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 3.0 TDI CAPA jäähytinneste katoaa?

    Eli nestettä lisätty 8000 kilometrin aikana noin 2 litraa.

    Ostettu saksasta elokuun lopussa. Sieltä ajoin suomeen ja saapumisesta seuraavana aamuna nesteen pinta oli varmaan 3 senttiä minimin alapuolella. Vein korjaamolle tarkistettavaksi: paineistettiin, mutta ei löytyny ulkoisia vuotoja. En muistanu webastosta sanoa, mutta kaipa tarkistivat senkin.

    Siinä pääteltiin sitten että järjstelmässä ollut ilmaa ja sen vuoksi nesteen pinta laskenu. Saksassa vaihtovat kestävämmät pakkasnesteet ennekuin ostin auton.

    Siitä lähtien tasasen hiljokseen laskenu nesteen pinta.

    Ite epäilen egr-jäähdytintä, koska ulkoisia nestevuotoja ei näy eikä ole lattiat märkänä (lämmityslaitevuoto). Muuta syytä en oikein keksi. Kannentiivistettä en uskalla edes ajatella :)

    Tuossa löyty youtubesta video egr-järjestelmästä. Näyttäisi olevan 3.0 tdi:stä, v-koneesta kuitenki varmuudella.

    [ame]http://www.youtube.com/watch?v=gy-YKj2uKwY[/ame]

    Harmi vaan ko egr-jäähytintä ei voi tarkistaa muuten kuin purkamalla. Näin siis pörhön mukaan. Työtä ilmoitettu 7 tuntia osan vaihtoon. Ei siis tule halvaksi tarkastus.

    Mielipiteitä kuunnellaan. Onko jotakin jääny mulla huomioimatta? Jollakin asiasta enemmän tietoa? Kiitos vastauksista!

  • #2
    EGR jäähylle menevät letkut yhtee ja kokeilee loppuuko nesteen vienti.

    Comment


    • #3
      Tuo letkujen yhistäminen vois toimia, mutta mitä tuumaa sitten egr:ä jos ei ole enää jäähytystä? Vuoto ollu tähän mennessä niin pientä, että tässä kuussa kun tulee käyntiä suomessa niin käytän pörhöllä perusteelisessa ulkoisten vuotojen tarkastuksessa. Jos ei mitään löydy niin sitten se on varmasti joku sisäinen vuoto. Onko kellään wepasto hävittäny nestettä? Saksassa liike oli sitä eppäilly kun sinne oltiin yteyessä tuosta egr:n vaihosta.

      Comment


        #4
        Uudemmissa 3.0TDI koneissa on ollut nestevuotoa EGR;n jäähdyttimen kautta.

        Comment


        • #5
          Päivitystä nyt tähän. Viime yönä ajoin norjasta ouluun ja neste oli laskenut taasen. AUto kävi tännään pörhöllä ja paineistettiin kunnolla, mutta mistään ei löytyny ulkoista vuotoa. Ei myöskään webastosta. Eli erittäin todennäköisesti egr:n täytyy vuotaa.

          Vielä aijon tarkastella yhen reissun ja jos vielä laskee niin egr vaihtoon. Toivotaan että myyjä-liike maksaa homman.

          No samalla kun oli paineistuksessa korjattiin pesurin luukku, tuulilasinpyyhin vänkärin puolelta ja ohjelmoitiin webasto lämmittämään moottoria. Lopussa vielä jäähytin-nesteet kestävämmäksi -40.
          Jotaki positiivistaki :)

          Vielä täytyy tarkastaa lokarien ruoste tilanne

          Comment


            #6
            Eikö tuota EGRän nestevuotoa muka näe mistään jos noinkin paljon hävittää nestettä? Esim. bongaamalla kuivunutta nestettä vai onko tuo niin pahassa paikkaa että sinne ei pääse tutkimaan?

            Pystyykö näissä ohittamaan tuon koko EGRän tarvittaessa niinkuin vanhemmissa?

            Comment


              #7
              Vuoto on EGR;n jäähdyttimen sisäistä, eli pakoputkeen menee. Sama kuin 2.0TDI koneissa on EGR;n jäähyn vuotoa joka menee pakoputkeen.

              Comment


              • #8
                Vika korjattu.

                Eli egr-jäähytin ja läppäyksikkö meni vaihtoon ja kas kummaa.. vielä ei ole neste laskenut! Äkkiseltään ei mitään nesteen jälkiä jäähystä löytyny, mutta nyt jälkeen päin yks "jäähdytys-sauvan" nurkka on hapettunut. Kaikki muut on mustan karstan peitossa. Myöskin läppäyksikön akselin juuressa oli epämääräistä pehmeää mönjää. Kuvia on, mutta en saanut tänne lisättyä niitä.

                Sitten vielä tehdas takuusta. Saksassa auton myynyt liike oli tehnyt kyselyn viasta ja tehdas oli laittanut sen takuuseen, 70% tehas, 30% korjauksen tekevä liike. Tuossa tapauksessa minun olis pitäny viiä auto saksaan. Korjattiin oulun pörhöllä, mutta ei mitään mahollisuuksia tehä kyselyä. Piti sitten ite maksaa kaikki. Meinaa kuitenki vähän ottaa päähän, koska tehdas jo luvannut takuu korjauksen. Hyvä vastaan tulo tehtaalta melkein 5 vuotta vanhaan ja 141 tuhatta ajettuun autoon. Vika laitetty tyypivikalistaan saksassa. Takuu taas kosahti tähän mallikkaaseen, suomen audi edustukseen.

                Comment


                  #9
                  Jos tehdas suostuu sen maksamaan Saksassa, niin sama koskee myös Suomea.
                  Pörhö voi tehdä kyselyn maahatuontiin ja sitä kautta homma etenee.
                  Mene takaisin Pörhölle ja vaadi asian selvittämistä. Nyt olisi ainakin 70% mennyt korjauksesta tehtaalle, vaikka loput olisitkin joutunut maksamaan

                  Edit: Pyydä myyjäliikkeeltä kopio tehtaan ratkaisusta, jos mahdollista. Sen avulla on lisää vartta.

                  Comment


                    #10
                    Korjataanpa hieman edellistä postausta:

                    Jos tehtaalle on tehty jo merkkiliikkeen toimesta yksi vikaan liittyvä takuukysely, ei toista voida tehdä toisesta pisteestä samaan vikaan.
                    Eli nyt Antto yrität saada sen päätöksen jotenkin itsellesi sieltä Saksasta ja sitten sen avulla Pörhö voi laittaa aiheesta tukipyynnön maahantuojalle, jotta tuo anottu takuukorjaus voidaan suorittaa Suomessa.
                    Tuo ettei Pörhö voi kysellä sitä takuuta enää, johtuu tehtaan takuuanomusohjelmasta, joka on tuon suhteen tarkka ja kankea.
                    Jos siis tietyllä vikanumerolla haetaan korvauspäätöstä, ei samaa numeroa voi käyttää, ennen kuin edellinen haku on saatu päätökseen, olkoot se sitten kieltävä tai myöntävä. Nyt Saksan päässä on anomus avoinna ja siksi Pörhö ei voi anoa samaa vikaa uudestaan.

                    Comment


                    • #11
                      Aivan... Pitääpä huomena soitella Saksaan ja kysyä sitä tehtaan raporttia. Pörhöllä sanovat, että vikaa ei ole Suomen goodwill-listalla ja sen takia ei voi kyselyä tehä. Vika on kuitenki ollut jo Saksan päässä ja myyjäliike valmis korjaamaan, niin luulisi että asian voisi jotenkin sumplia että tehdas maksaa korjauksen Suomeen. Toivotaan ja kiitoksia vinkeistä :)

                      Comment


                      • #12
                        Mulla samaa vikaa, eli toi jäähdytinneste häviää ja oli nyt ihan alarajassaan. Viime huollossa täytetty ja nyt vajaa 15tkm ajettu. Pörhöllä sanoivat, että vika on siellä egr-jäähdyttimessä luultavimmin, kun mitään vuotoja ei ole.
                        Onko tommonen "vähäinen" hävikki vaarallista vai vieläkö tässä voi suht huoletta ajella menemään?

                        Comment


                          #13
                          Kuinkahan yleisestä ongelmasta tässä on näiden 176kw moottoreiden osalta kysymys? Meinaan vaan, että tarteekko tuo oma vastikään hankittu CDYA laittaa tarkkailuluokalle...

                          Comment


                            #14
                            Aina omassa CCWA:ssa kyseistä ongelmaa esiintyy..

                            Comment


                            • #15
                              Kyseinen vika on saksassa määritelty tyyppiviaksi kyseiseen moottoriin. Näin mulle sanottiin kun olin yhteydessä asiasta sinne

                              Mielestäni CCWA:ssa on erilainen jäähdytin kuin CAPA:ssa. CAPA:han on näitä ensimmäisiä 176kw koneita.

                              Mulla ei vuoto ilmennyt ajossa/autossa mitenkään muuten kuin nesteen pinnan laskuna. Se jäähdyttimestä vuotava neste pieninä määrinä, kuten Villellä, mielestäni höyrystyy pois. Suuresta vuodosta ei oikeen osaa sanoa, koska riippuu mistä jäähdytin vuotaa. Pakokaasu käy heittämässä semmosen u-lenkin sielä jäähyttimessä. Jos vuotaa sen lenkin alusta, valuu pakopuolelle. Jos lenkin lopusta valuu imupuolelle. Pako puolelle menevä neste pääsee menemään turbolle ja siitä dpf:ään.Mullakaan ei näkynyt oikeastaan missään jäämiä jäähdytin-nesteestä, mutta nesteen lasku on loppunu. Jälkeen päin jäähdyttimen alkupäästä on yks "jäähdytys-sauva" hapettunu. Veikkaan, että siitä vuotanut.

                              Tuossa linkki niin näkee jäähyttimen

                              http://audi.workshop-manuals.com/a4-...ex.php?id=2051

                              Comment


                                #16
                                Edellinenkin vieka vielä selvittämättä, niin uutta pukkaa jo...
                                Auto siis A4 B7 3.0TDI (ASB)
                                Pistin merkille että näyttää aika nopeasti jäähdytysnesteen pinta laskevan (parin viikon aikana mennyt noin litra vaikka ajoa ollut todella vähän) ja kurkistelin vähän konehuoneeseen. Imusarjojen alla näkyy punaista töhnää ja samoin moottorin etureunassa näkyy sotkut, että siitä on nestettä valunut pohjamuovien päälle. Mikähän tuossa vois olla potentiaalinen vuotopaikka?
                                Jotain juttua lueskelin, että joskus noissa on vesipumppu vuotanut, mutta eihän sen sillon pitäisi sitä nestettä koneen "päälle" nostaa?
                                Samoin EGR-jäähdytin on ilmeisesti suht. yleinen vika, mutta eikö se vuoda tyypillisesti sisään päin, eikä näkyvästi ulos?

                                Comment


                                  #17
                                  Omassa vuoti se pienehkö putki sieltä koneen etureunasta, missä se sukeltaa alas cr-pumpun vasemmalta puolelta (edestä katsottuna). Siellä on lyhyt pätkä kumiletkua, jonka liitos vuoti.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Minulla oli samaisen pumpun kyljessä banjo mikä vuoti. Kiristin vähän niin loppui. Oli punaista mähmää pumpun ympärillä kansien välissä. Aika työmaa huuhdella pois kun on tainnut vuotaa jo jonkin aikaa.

                                    Comment


                                      #19
                                      Juurikin siellä cr-pumpun ympärillä on sitä punaista mähmää molemmin puolin. Koitin kurkkia näkyiskö siellä vuotoa, mutta ei ainakaan purkamatta näe. Pitääkö paljon purkaa kamaa pois edestä, että pääsee siihen banjopulttiin käsiksi?

                                      Comment


                                      • #20
                                        *Väärää tietoa*, otin pois sotkemasta
                                        Viimeksi muokannut LauriJT; 29.8.2015, 17:58.

                                        Comment


                                        • #21
                                          eikös tuo läpinäkyvä letku ole polttoaine letku? ainakin näin muistaisin katsoneeni joskus

                                          Comment


                                            #22
                                            Joo tuo läpinäkyvä täytyy kyllä olla polttoaineputki, eikä se mun autossa ainakaan punainen ole. Onnistuinkin kaivamaan räjäytyskuvat missä näkyy ne lohkoon menevät bajopultit. Oikealla puolella (edestä katsottuna) saattanut vähän liikaa tulla "rasitusta" siihen liitokseen imusarjoja vaihtaessa. Mukavasti vaan jemmattu sinne johonkin EGR:n taakse piiloon. Pitää vähän purkaa ja kokeilla kiristää.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Niimpäs muuten onkin kun seuraili vähän putkia. olin vaan kattonu että ompas vehje kun pumpullakin jäähdytys. Oli se tuokin minulla tippassut vähän. Väri hämäsi ja kun kuvia katsoi niin sekotin putket. Editoin pois ettei sekota muita jatkossa. Tuossa pumpun lähituntumassa se banjo kuitenkin on, pirun vaikea vaan nähdä sitä. Tuo on Siis BKS kone, siinä näkyy letkut kulkevan hiukan eri reittiä.
                                              Viimeksi muokannut LauriJT; 29.8.2015, 18:02.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Click image for larger version

Name:	uploadfromtaptalk1440861840033.jpg
Views:	1
Size:	179,7 Kt
ID:	1628150
                                                Tuollahan se olikin. Kuvassa minulla puhelin nojaa pumpun hihnan koppaa vasten. Kuvassa suunnilleen keskellä.

                                                Ps. En voinu lisätä puhelimella edelliseen viestiin kuvaa.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Joo tuon vasemman puolen banjon näkee purkamatta ja se on ihan kuiva. Toisella puolella pitää ainakin imusarjan päältä käyttää läppien moottori irti jos haluaa kunnolla nähdä jotain.

                                                  EDIT: Ja sieltähän se taitaa toisen puolen banjosta (ainakin) vuotaa. Ks. kuva.
                                                  Tuon korjaus onki pala kakkua kun pitäis koko EGR käyttää irti et sais jonku työkalun mahtumaan.
                                                  Viimeksi muokannut JPa; 29.8.2015, 19:00.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Mulla vuosi EGR-jäähdyttimen vesiletkun liitin. Liitin on kiinni apukuskin puolen kannessa (tai lohkossa??) EGR-jäähdyttimen kiinnikeraudalla. Liittimessä on tiivisteenä O-rengas.

                                                    http://www.partsbase.org/audi/audi-a...ooling-system/

                                                    osat 35 ja 24.

                                                    samanlainen letku + liitin löytyy myös toisesta päästa EGRrää.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      3.0tdi egr:stä

                                                      Lainataanpas vähän tätä vanhaa ketjua. Onko kukaan ohittanut EGR:n jäähytintä yhdistämällä vesiputket toisiinsa, samalla kun EGR venttiili itsessään on deletoitu ohjelmalla? Omalla autolla 170tkm ajettu, eikä jäähdytin vielä vuoda niin ajattelin kysyä, että täytyykö ottaa jotain tiettyä huomioon ko. toimenpiteessä. Muutenhan se jäähdytin on helpossa paikassa letkujen yhdistämiselle, eikä se liene isokaan työ mitä nyt tutkailin asiaa.

                                                      EGR on siis jo ohjelmalla muutettu pois käytöstä, samoin se loukku siitä turbon takaa...

                                                      Imusarjan läpät on vielä toistaiseksi toiminnassa,mutta piakkoin sekin asia tulossa hoitoon.Jossain täällä olikin juttua siitä,mut en äkkiseltään löytäny.Lähinnä sitä olisin kysyny, että pitikö sieltä venttiilistä jotakin purkaa pois tms.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Vanha ketju, mutta hakua käytetään. Ccwa tyyppisessä on vielä egr jäähy ongelmia. Omassani 08' se oli takuuseen vaihdettu. Eikä se siitä ole muuttunut 13' CDUC (180kw) koneessa meni takuuvaihtoon... Tosin vuoto ulkopuolelle tällä kertaa. Vanhemmissa 176kw koneissa taitaa vesikierto olla letkulla meno ja tulo. Uusissa paluu on lohkoon kanavilla. Luulisi 176kw onnistuvan ohitus. Yksi vuotokohta voi olla paisuntasäiliö. Ne haprastuu vanhuuttaa. Valkoinen mönjä paljastaa vuodot hiushalkeamista.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Aikanaan omassa 2.0 TDi Touranissa alkoi vuotamaan oikein reilusti pakopuolelle jäljdytinneste, laitettiin vähän letkuja ristiin ja ohitettiin koko laitos - vuoto loppui. Mut sitten meni n. 10-15tkm ilman mitään oireita, mutta sen jälkeen paloi sinne jäähdyttäjään sen verran isoksi reikä, että pakokaasut tuli sieltä jäähdyttäjän kautta konehuoneeseen aina auton seisoessa paikalla ja tuuletin työnsi ne sisään. Piti aina liikennevaloissa sammuttaa auto, että ei tuu porukalla pää kipeäksi.
                                                          Sitten piti pikaisesti hommata uus EGRn jäähy ja asentaa paikalleen.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Myös minun 2008 A4 3.0 TDI CAPA 176 kW:ssa epäillään egr-jäähdytin vuotoa. Ajatuksena on poistaa egr-jäähdyttimen vesikierto ja ohjelmoimalla poistaa egr-venttiili käytöstä.

                                                            Jäähdyttimelle näyttää alla olevan räjäytyskuvan mukaisesti tulevan sivusta jäähdytyletku numero 8 ja päältä kaksi letkua (numerot 13 ja 14).


                                                            Mitenkä jäähdytyksen vesikierron poistaminen olisi järkevin tehdä? Letkut 13 ja 14 yhteen ja tukkia tuo letku numero 8? Läppäyksiköllehän tulee jäähdytysletku numero 24 ja egr-venttiilille letku numero 27, onko niiden vesikierto yhteydessä jäähdyttimeen?

                                                            Kiitos vastauksista jo etukäteen!
                                                            Viimeksi muokannut VJH; 29.8.2016, 10:15.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X