Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

AFB kone ei käynnisty jakohihnan vaidon jälkeen?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • AFB kone ei käynnisty jakohihnan vaidon jälkeen?

    Kone pyörii startilla ja "rumpsuttaa" ihan kuin joissakin pytyissä tapahtuisi palamista, mutta kone ei jostain syystä pyörähdä käymään. Putkesta tulee harmaahkoa voimakkaasti tuoksuvaa pakokaasua.

    Missä voisi olla vikaa? Kaikki lukitustyökalut on olleet käytössä rempan yhteydessä ja ajoitusmerkit (nokat, pumppu ja kampiakseli) ovat aina vaan kohdallaan (tarkistettu kolme eri kertaa).

    Hihna vaihdettu Gatesin sivuilta löytyvien ohjeiden mukaan ja kaikki sujui mielestäni taiteen sääntöjen mukaan....

    Onko tässä vielä jotain hokkus-pokkus temppuja mitkä on jäänyt tekemättä ennen kuin mylly tärähtää tulille hihnan vaihdon jälkeen?

    Mitään ylimääräisiä kilinöitä tai kolinoita ei kuulu konetta pyöritettäessä. Voisiko hihnan vaihto altistaa venojen keinuja putoilemaan pois paikoiltaan mikä aiheuttaisi käynnistämättömyyttä?

    vikakoodeja en ole vielä saanut luettua, mutta se hoituu alkuviikosta...

  • #2
    Pumpun ajoitus pielessä, johon toi harmaa savu viittaa melko vahvasti.

    Sen enempää en osaakaan ton V6 koneen ajoituksesta sanoa, jos kerran näyttää että ajoitus olis kohdallaan.
    Foorumilta löytynee ohjetta, tai sitten viisaammat kertoo.

    Comment


    • #3
      Tästä on enemmän muissa ketjuissa, jopa (virallisten) kuvien ja ohjeiden kera. Noissa 2.5 V6 TDI koneissa tulee aina tehdä pumpun ajoitus hihnan vaihdon jälkeen. Koneen lämmöt tulee olla yli 80C ja ajoitus katsotaan ohjelman avulla kohdilleen. Eli jossei käynnisty niin ajoitus sen verran kohdilleen, että saa käyntiin ja lämpimäksi, sitten lopullinen säätö. Käynnissä ollessa ECU säätää ajoitusta tietyissä rajoissa, mutta kunnollinen käyntiin lähtö vaatii tuon mekaanisen ajoituksen kohdilleen.

      Comment


      • #4
        Osaisko joku vääntää rautalangasta tuon pumpun mekaanisen ajoituksen? Homma meni itsellä niin että pumppu oli lukittuna ajoitustyökalulla, sen jälkeen nokasta pumpun hihnapyörä löysälle, hihna paikoilleen, kiristimen asennus ja kiristys ja lopuksi hihnapyörän kiristys niille sijilleen mihin se oli asettunut ja sitten lukitustyökalut veks.

        Siihenhän jää hihnapyörälle sitä säätövaraa sitten vielä... Mutta eikös sen luulis olevan aikalailla kohdillaan jos sen tekee yllämainitulla tavalla???

        Comment


        • #5
          Tarkastitko vielä kun hihna on paikallaan konetta pyörittämällä merkit uudelleen kohdalleen, että mekaaninen ajoitus on ok?

          Itsellä on noiden 1.9:n kanssa käynyt pariin otteeseen niin, että vaikka se pumppu on lukittu kohdalleen, niin olen sen sit saanu kuitenkin hampaalla pieleen vissiin siinä vaiheessa kun olen laittanu hihnan päälle ja kiristänyt.

          Toki mulla ei ole mitään oikeaa lukitustyökalua edes ollut.

          Comment


          • #6
            Joo konetta on pyöritetty useaan otteeseen startilla ja katottu sen jälkeen merkit. Ja ne on aina vaan kohillaan???

            Comment


            • #7
              Outo kyllä, kai tossakin koneessa pitäis merkkiin laitettuna olla sen verta kohillaan, että käyntiin lähtis.

              Mites pumpun merkki oli remppaa aloitettaessa, kun ylä ja alapään merkit oli kohdallaan?

              Comment


              • #8
                Lukitustyökalu oli paikoillaan ennen hihnan irroitusta...

                Comment


                • #10
                  Kiitoksia erittäin pätevästä oppitunnista tuon vp44:sen säätämiseen... Taitaa vaan tarvita kunnollisen lukulaitteen ja ohjelmiston että saa tuommoisia ohjeessa mainittuja lukemia jollekin näytölle... Löytyiskö Kemijärven lähimaastosta joltakin lukijaa ja ohjelmistoa, millä nuita vois kattella.

                  Niin ja vissiin se pitäs ensin saaha jotenkin käymään, että sais lämpöseksi ja sit vasta tuohon lopulliseen säätämiseen...?

                  Comment


                  • #11
                    Kauanko yritit startata? Nokkarempan yhteydessä kun kaikki suutinputket oli auki ja pois tieltä, putket irti ilmaamisen jälkeenkin sai pyörittää yhteensä varmaan parikymmentä sekuntia savustaen ennekuin ilmaa poistui sen verran että alkoi syttymään ja palamaan räkimisen sijasta. Sen jälkeen muutaman minuutin vielä kävi todella karkeasti (suuri syttymisviive) ja palamattomia hiilivetyjä savustaen.
                    Ympärillä olevat vähemmän dieseltekniikkaa tuntevat jo ehtivät kuvitella että rempassa olisi muka mennyt jotain pieleen, kunhan oli loputkin ilmat rouskutettu pois niin kävi jo paremmin kuin koskaan. :)

                    Comment


                    • #12
                      Niin ja vissiin se pitäs ensin saaha jotenkin käymään, että sais lämpöseksi ja sit vasta tuohon lopulliseen säätämiseen...?
                      Siinäpä se ongelma justiinsa on...

                      Kauanko yritit startata? Nokkarempan yhteydessä kun kaikki suutinputket oli auki ja pois tieltä, putket irti ilmaamisen jälkeenkin sai pyörittää yhteensä varmaan parikymmentä sekuntia savustaen ennekuin ilmaa poistui sen verran että alkoi syttymään ja palamaan räkimisen sijasta.
                      Tossa ei nyt taidettu vaihtaa kun jakoremmi oheiskamoineen, joten ilmaamisesta ei taida apuja olla.

                      Comment


                      • #13
                        Joo, eli pelkkä remmi vaihdettu hiluineen... Epäilin kyllä itsekin tuota ilmaus/muuta löpön syöttöongelmaa, mutta mikä kumma sen vois aiheuttaa?

                        Comment


                        • #14
                          Jos pumpun hihnapyörästä pyörittelee vaikka virrat on sammuksissa niin suutinputkista tulee polttoainetta.. Mutta nyt ei kai pyöritelty ja oli lukittuna kokoajan lukitustyökalulla?

                          Onko ajoitus nyt säädetty niin, että nokkapyörän ja pumpulle välittävän hihnapyörän kiinnityspultit on keskellä hahloa? Voisi kokeilla säätää vähän aikaisemmalle eli pumpun hihnapyörää myötäpäivään..

                          Comment


                          • #15
                            Joo ei ole tosiaan pyöritelty pumppua rempan aikana, vaan se on ollut kokoajan lukittuna. Pultit on aikalailla keskellä niitä hahloja, pitääpä koettaa hieman säätää aikaisemmalle. Osaako joku kertoa kuinka herkkää hommaa se säätö on? Eli laitetaanko sitä aste aikaisemmalle, vai joitakin asteen osia?

                            Ensyöna on taas seuraavan kerran mahdollista romplata tuota autoa, jospa se näillä eväillä saatais tulille...?

                            Comment


                            • #16
                              Laita ihan muutama aste kerrallaan vaan, itse laitoin 2/3 aikaiselle heti suorilta kasatessa. Meni juuri sallitun poikkeaman ylärajalle, lähtee todella hyvin käyntiin mutta kaikissa tilanteissa ECU ei saa myöhäistettyä ihan niin paljon kuin haluaa ja joissain transienteissa ennakko käväisee turhan aikaisella kylmällä koneella (sepelimylly käyntiääni) ennenkuin neulanliikeanturi korjaa. Ei vaarallista eikä vielä vikakoodin aiheuttavaa, aion kuitenkin kunhan kerkeän niin kääntää vähän takaisinpäin myöhäisen suuntaan.

                              Comment


                              • #17
                                Tuommoset oli vikakoodit:

                                00741-155 Brake pedal monitoring, sporadig - implausible signal
                                00575-008 Intake manifold pressure, static - control limit exceeded
                                00523-030 Intake Air temp sensor (G42), Static - Open/Short circuit to positive
                                01126-144 Engine Speed signal, Sporadic - Signal outside tolerance

                                Kunhan akku vähän latautuu, niin pitää ensin kokeilla mitkä nuista uusii, ja siirrellä sitten tuota pumppua aikaisemmalle...


                                Nyt ois yks akullinen virtaa sahattu starttia, ja samalla joka välissä pumppua hieman aikaisemmalle. Starttailun äänet ja perstuntuma kyllä muuttuvat kun ajoitusta aikaistaa, mutta käyntiin asti ei vielä tällä akullisella päästy... huomenna lisää.

                                Tietääkö sen jostain jos menee vahingossa liian aikaiselle tuo pumppu ja jää välistä se oikea ajoitus, eikä käynnisty sit ollenkaan ennen kuin säätövarat loppuu?
                                Viimeksi muokannut PeeHoo80; 7.12.2011, 01:14. Perustelu: Lisätty tekstiä.

                                Comment


                                • #18
                                  Kyllä sen pitäisi lähteä käymään jos hihnapyörän hahlo on keskellä, tai toisessa reunassa, sitten taas toisessa reunassa ei käynnisty.

                                  Comment


                                  • #19
                                    Ei se kyllä lähde pakosti, jos olet käyttänyt syöttöputket irti. Mikäli pumppu on kulunut, niin ei jaksa ilmata itseään startin avulla. Viimeksi kun vaihdoin hihnan niin sama ongelma. Kone "hörähtää" muttei sen kummemin mitään tapahdu. Sitä saa starttailla... Laita paineilmaa tankkiin (maltillisesti) ja starttaa. Kaksi syöttöputkea kiinni ja neljä auki. Painetta pitää puhaltaa kokoajan startatessakin. Näin itsellä lähti käymään melkeimpä heti. Tätä ennen olin starttaillut kaksi 180ah akkua tyhjäksi. Jos lähtee käymään edes yhdellä niin anna käydä hetken (5-10sec startin avulla) sitten loputputket kiinni ja starttaamaan. Painetta ei enää tässä vaiheessa tarvitse. Mikäli ei lähde käymään enää uudestaan niin eiku alusta. Kerro jos kokeilet tätä ja miten kävi. Muista malitilla painetta tankkiin. Ideana on vain avustaa pumpun polttoaineen saantia ja estää pumppua imemästä ilmaa mistään.
                                    Viimeksi muokannut parsakaali; 12.12.2011, 20:47.

                                    Comment


                                    • #20
                                      Osaako joku kertoa mistä mahtaa löytyä kampiakselin asentotunnistin ja mitä kautta johdotus menee anturilta aivolaatikkoon?

                                      Olenko ymmärtänyt oikein, että tuo on nimenomaan se anturi jonka signaalin perusteella matolaatikko ohjaa pumpun ajoitusta? Olisikohan niihin johdotuksiin tai liittimiin sijaintinsa puolesta mahdollista aiheuttaa jakorempassa sellaisia vaurioita jotka aiheuttaisivat käynnistymättömyyttä?

                                      Comment


                                      • #21
                                        Onko pumpun ajoitus varmasti paikallaan? epäilen, jos ihan vaikka noita koodejakin katsoo...

                                        Comment


                                        • #22
                                          Auto on edelleen telakalla, eikä tunnelin päässä edes näy valoa...

                                          Mutta semmonen kysymys on tässä tuumaillessa noussut mieleen, että miten tuo alipainepumppu toimii? Tai siis että onko sen "ajoituksella" mitään merkitystä? Eli kiskooko pumppu tasaisesti painetta kierrosten mukaan, vai onko siinä jonkilaista sykliä, mikä vaikuttaisi koneen ajoitustoimintaan???

                                          Comment


                                          • #23
                                            Alipainepumpulla ei ole ajoitusta, se on vain nokka-akselin pyörittämä apulaite eikä vaikuta koneen ajoitukseen.

                                            Comment


                                            • #24


                                              Oiskos näissä vikaa, ettei lähe käyntiin...?

                                              Comment


                                              • #25
                                                Taisi olla ennen remonttia nuo kolme rikkinäistä jo irrallaan ja rempassa kun on pyöritelly konetta käsin ilman öljynpaineita, niin on nuo ehyet, kuluneet tipahellu pois paikoiltaan.

                                                Kaikki tämä vänkärin puolelta. Joku oli säästäny nokkarempassa ja kuskinpuolelle oli vaihettu nokat, mutta vänkärinpuolelle ei...

                                                joka toinen puuttuu, miksi ei käy???...;)


                                                Kuvasta puuttuu osa paloista, toivottavasti ne löytyy, kunhan saan nenäkepitki irti.

                                                Comment

                                                Working...
                                                X