Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

B5 2.5 TDi menohalut hukassa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • B5 2.5 TDi menohalut hukassa

    2.5 TDi triptronic

    Pikaisella etsinnällä en löytänyt vastausta omaan ongelmaani.

    Eli auto tuntuu todella nuhaiselta eikä turbon ääniäkänä kuulu. Usein jos iskee kaasun pohjaan niin kierrokset pysähtyvät n. 3000 kohdalle ja meno puutuu täysin, tuntuu että laatikko jäisi jotenkin jumiin. Jos laitan vaihteen "puoliautomaatill" niin silloin kyllä vaihtuvat normaalisti ja hetken päästä kun palauttaa vaihdekepin automaattiasentoon niin vaihteet toimivat normaalisti ellei taas paina reilummin kaasua.

    Yksi vika oli ainakin hajonnut hukkaportin kello jonka vaihdoin juuri (vanhassa kun puhalsi ohjausletkusta niin suhisi kellon päästä suoraan läpi). Vika ei kuitenkaan korjaantunut em. konstilla.

    Mitäköhän mahtaisi olla vikana?

    #2
    Turbon ei varsinaisesti kai kuulukkaan ääntää. Autossasi ei pitäisi olla hukkaportillista turboa, vaan sen kellon pitäisi olla VNT-mekanismille.

    Kelaako moottori normaalisti kierroksia lukitulla vaihteella? Oletko luetuttanut vikakoodit, sieltä voisi löytyä vinkkiä.

    Comment


      #3
      sounds like wasted maf. :)

      Comment


      • #4
        Kyllä tuossa turbossa on sisäinen hukkaportti ja kalvoventtiili sille =)

        MAF "pitäisi" olla vaihdettu vanhan omistajan mukaan.

        Nyt tuossa päivän aikana n. 250km tullut mittariin, ni usein kyllä kiihdyttää hyvin kun painaa pikkuhiljaa polkimen alas. Mutta jos painaa kerralla pohjaan niin lähes aina kierrokset tosiaan jää junnaamaan siihen n. 2800 - 3200rpm ja menohalut katoavat ja vauhti alkaa hidastumaan. Kun polkimen vapauttaa ja painaa pintakaasua niin taas toimii normaalisti.

        Vikakoodeja en ole käynyt luettamassa.

        Onko jotain kotikonstia millä tuon MAF toimivuuden voisi tarkistaa?

        Comment


        • #5
          Jos on todella huonossa hapessa MAF, niin otat sen johdon siitä pois ja jos kulkuja tulee lisää niin selvä peli.

          Sellaisen hiipuneen MAFin sitten paljastaa vaan VCDS:llä logittelu.
          Engine->Meas blocks->Block 003
          Actual (toteutunut) pitäisi olla suurempi kuin Specified (pyynti)

          Comment


          • #6
            Vaihdat uuden MAF:n ja katot lähteekö pelaa. Ei ole mahdotonta, että uusi MAF on jo rikki varsinkin jos tarvike eikä Boschin (alkuperäisen valmistaja).

            Comment


              #7
              Alkuperäinen kirjoittaja mikeboo Näytä viesti
              Kyllä tuossa turbossa on sisäinen hukkaportti ja kalvoventtiili sille =)
              Haluutko varmasti lukita vastauksen? ;) Tai toki jos autoon on tehty jotain 'virityksiä' mitä sinne ei kuulu, niin sekin voi selittää oireilun.

              Comment


              • #8
                Koitin äsken ilman maffia, muttae ipä se vaihda ykköstä suuremmalle.
                Huomasin myös sen jos tosiaan painaa kaasun pohjaan niin kierrokset jää max. 3200rpm, mutta sit alkaa laskemaan. Jos käsin vaihtaa isommalle niin kierrokset nousee.

                Comment


                • #9
                  Asiaa sivuten, taannoisen aamuloggauksen tiimoilta kun juuri MAFia ihmettelin.
                  25min ajon aikana (kone lämmennyt) MAF actual laahaa hieman pyydetyn perässä. Varsinkin piikeissä tulee myöhässä ja startin jälkeen kylmänä ei seuraa lainkaan.
                  Ongelmana on "reipas" kulutus, toisaalta taitaa näillä ajoilla olla normaalia profiilin kulkineelle (BAU kone) semmonen 9.2l/100km nurkissa.

                  Comment


                    #10
                    Mikähän itselläkin voi olla akn koneisessa vikana kun ei sekään kierrä kunnolla edes 3000 ja kierrokset nousevat muutenkin tosi huonosti ja tehoton. Vikakoodeja ei anna, vnt ei jumita mutta turbo kuuluu sakkaavan. Jos kaasu pohjassa koittaa kiihdyttää niin 3000kierroksen jälkeen auto ns puutuu, eli vauhti vain hidastuu ja tuntuisi tukehtuvan. Maffilla ajettu noin 50tkm ja putsasin sen äskettäin. Kulku ei eroa mitenkään vaikka Maffin piuhan irroittaa
                    Polttoainejärjestelmässäkään ei ilmaa ole.

                    Jos pumppu on rikki niin pitäisikö auton silloin toimia ollenkaan? Auto kuitenkin toimii 2400 kierrokseen asti aivan normaalisti ja "pirteästi".

                    Myös jos auto on ns puolilämmin niin täytyy sahata käyntiin. Täysin kylmänä kun Hehkukin palaa kauemmin niin käynnistyy kuin palmun alta. Ajoitusko vituillaan? voiko sekin vaikuttaa kulkuun?

                    Tulipas sekavaa juttua mut jos tuosta jotain ymmärtäis.

                    Comment


                      #11
                      Maf tohon ekaan oireeseen ja sit snadi pumpun aikaistaminen voisi poistaa jälkimmäisen.

                      Comment


                        #12
                        Alkuperäinen kirjoittaja diffas Näytä viesti
                        Maf tohon ekaan oireeseen ja sit snadi pumpun aikaistaminen voisi poistaa jälkimmäisen.
                        Mites tuo pumpun aikaistaminen kun siitä kysyin ylämaan autolta (taitaa olla aika mersupainotteinen huolto) niin sanoivat että hidasta ja vaikeaa ja veikkasi että pumppuvikaa autossa, niin osaavatkohan nämä ns. Peruskorjaamot tuota hommaa? Vai kannattaako viedä samantien merkkarille? Itsellä ei ainakaan laitteita eikä taitoa tuohon ole. Ellei joku innokas Jyväskylästä ilmoittaudu korvausta vastaan tietty.

                        Comment


                          #13
                          Joo no siihen tarvii kuusiokoloavaimen ja läppärin, ei niitä ihan joka puljusta löydy. :) FAQ topikista löytyy ihan hyvät ohjeet tuohonkin.

                          Comment


                          • #14
                            turbon alipainekello meni omasta ja oireet oli 100% samanlaiset.

                            Comment


                              #15
                              Moniin eli Maffi vaihdettu, piristyi hieman mutta puutuu siltikin isommassa vauhdissa kun koittaa vaikka 60 kiihdyttää vähän rivakammin sataseen niin veto lakkaa täysin ja kaasu vain hidastaa. Kutosvaihteella jos koittaa lähteä ohittamaan satasen alueella niin 115 vetää hyvin mutta sitten tekee taas saman. Pienillä vaihteilla toimii moitteitta.

                              Turbon kello on ehjä tai ainakin tyhjäkäynnillä testatessa pelittää. Voiko turbo edes vaikuttaa noi paljon ettei jaksaisi 80 kulkea, jos olisi siellä vika? Ja veto tulee aina hiljalleen takaisin ku vähä kaasulla kutittelee.

                              Comment


                                #16
                                Kuulostaa kyllä ennakoiden oireilulta. Siitä kyllä yleensä jää vikakoodiaki muistiin tai sitten vois olla myös yliahtamista ja siitäki jäisi vikakoodi...tosin se nollautuis ilmeisesti vasta uudelleen käynnistyksessä.
                                Mitäs vikakoodit sano? oliko 550 luettelossa?

                                Comment


                                  #17
                                  Niin tosiaan koodit oli 0226 ruiskutusennako säätörajat ylitetty
                                  023f imusarjan paine säätörajat ylitetty ja 020b minkä tekstiä enmuista mutta nämä oli vanhalla maffilla eikä niitä ainakaan silloin uudestaan saanut niin ajattelin että ovat jotain vanhoja. Keskiviikkona menossa ennakon säätöön mutta voiko se tehdä tuollaista? ja ylipäätänsä kuinka se niin vituilleen on voinut päästä

                                  Comment


                                    #18
                                    Aika outoja koodeja kyl. Vituilleen se voi mennä myös esim. tukkoisesta suodattimesta tai muusta tukkeesta polttoaine-linjastosta tai perusennakko on sen verran pielessä, ettei sähköisesti pystytä korjamaan.

                                    Comment


                                      #19
                                      No täytyy se ennakko laitattaa kuntoon ja katsella miten sitten käyttäytyy.
                                      Mut eikös jos se niin vituillaan olis niin toimis oikein ollenkaan?
                                      E: ja suodatin vasta 10tkm ajettu ja polttoainelinjat tutkittu muutenkin kun oli vuotoa.
                                      Viimeksi muokannut Jannuz; 19.12.2011, 22:29.

                                      Comment


                                        #20
                                        Sähköinen ennakko toimii tiettyjen rajojen sisällä, jos pumppu on pielessä, niin rajat tulevat kyllä vastaan.

                                        Jos kuvitellaan että pumppu on 10 astetta myöhäisellä ja softa pyytää 16 astetta ennakkoa, yhteensä se onkin jo 26 (16+10) astetta. Toisaalta jos pumppu onkin 2 astetta myöhäisella ja 16 tarvitaan, niin se onkin 18 (16+2) astetta. Tälläinen karkea analogia, jos nyt jotain ymmärtää. :)

                                        Comment


                                          #21
                                          Kyllähän tuosta jotain ymmärsi :) eli tuo perusennakko kantsii siis tutkituttaa mutta onko se nyt sitten tämä sama joka vaikuttaa tuohon käynnistymiseen jos sitä aikaistaa? Alkaa menemään vähän sekavaks nää ennakot :D

                                          Comment


                                            #22
                                            Perusennakolla auto laitetaan käyntiin ja se on syytä olla jopa mun mielestä snadisti aikaisella kuin myöhäisellä, käyntiin llähtöä ajatellen. Tokihan rähinä on kovempi ku ennakko kolisee alkuun. :)

                                            Comment


                                              #23
                                              Noh eihän ne ennakolle mitään sitten tehneet kun oli "kunnossa". Vika osottautuikin turboon ja sen jumittuviin siipiin, ne kyllä liikkui muttei sitten tarpeeksi. Nyt kun turboa irroittelin jotta sen olisin putsannut niin huomasin että siinä on väljää jotain 0,5-0,8mm, onko vielä vakavaa vai kestääkö vielä jotenkin?

                                              Jos uuden turbon joutuu hommaamaan niin onko mitään järkeä ostaa samalla hieman isompi? Suunnitelmissa pistää lisäksi vain uutta ohjelmaa ja pitää muu vakiona.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Tuot sen auton/turbon Kuopioon Fin-Turbolle jossa laittaavat niihin samoihin kuoriin isommat sisuskalut.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Kai se vähä riippuu mihin suuntaan sitä väljää on?
                                                  Päittäisvälystä ei juuri sais olla, mutta pystysuunnas vähän saa olla. Öljynpaihe ja öljy sen vasta loppukädes tiivistää.

                                                  Jos se kerran kädes on niin uutta ja uljaampaa tilalle munkin mielestä.

                                                  Comment

                                                  Working...
                                                  X