Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ohjaustehostimen pumppu

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ohjaustehostimen pumppu

    A6 2004 1.9tdi 96kW

    Ohjaustehostimen pumppu alkoi ääntämään joku aika sitten. Aluksi vain ihan 'tappiin" käännettäessä, mutta nyt aamuisin (kylmät öljyt vai mikä syynä?) ekojen käännösten aikana alkaa kuulua narinaa ihan normi käytössäkin. Öljy vaihdettu, mutta eipä auttanut.
    Sellainen huomio, että ääni kuuluu varsinkin tyhjäkäynnillä/matalilla kierroksilla. Kun kierroksia nostaa niin ääni voi hävitä.

    Kysymys 1) onko edellä kuvattujen oireiden perusteella pumpun vaihto ainoa vaihtoehto vai onko vielä jotain kikkoja jota kokeilla?

    Kysymys 2) Motonetissa oli tarjolla seuraavaa:

    "9TDi-85/96kW Ohjaustehostimen pumppu jos ZF (pantti!) Vastaa VW-varaosanumeroa 8D0145156K (tarkista!) [2000-2004]"

    Kenelläkään kokemuksia?

    #2
    Onko varma, että se tulee pumpusta?

    Comment


    • #3
      No mikäs se olisi vaihtoehtoinen äänen aiheuttaja? Eli konepelti ylhäällä kun ääntä kuuntelee, niin tulee siitä...sanotaanko pumpusta tai 10cm säteellä siitä...
      Lisäksi pumpusta (tai jostain ihan vierestä) tulee tyhjäkäynnillä sellainen lotkottava ääni...joka kuuluu etäisesti sisällekin asti ikään kuin joku muoviosa resonoisi, mutta tosiaan konepellin alle kun kurkistaa niin hyvin hyvin läheltä pumppua se tuntuisi tulevan. Ja molemmat äänet alkoivat yhtä aikaa.
      Vai tarkoititko että olenko varma tuleeko se pumpusta vai remmistä? Jos sitä tarkoitit niin en ole varma. Kuinkas se testataan? Remmi vaihdettu joskus vuosi sitten, eli itse remmi kait hyvässä kunnossa mutta kireydestä nyt paha sanoa mitään...

      Comment


      • #4
        Tarkista ohjaustehostimen hihnan kireys. Itsellä teki samaa ja ääni häipyi hihnan kiristämisen jälkeen. Eli ei pitäis montaa senttiä heilua sen hihnan, kun sitä heiluttaa ylös-alas.

        Comment


        • #5
          Lotkottava ääni ja muoviosan resonointi = itse ainakin ennen seuraavaa starttausta varmistaisin jakohihnan kunnon käyttämällä yläkoppa auki. Ettei vahingossakaan remmi ole rispaantunut/siivu irronnut ja hakkaa johonkin. Pieni vaiva suhteessa siihen _jos_ napsahtaa poikki.

          Comment


            #6
            Ajattelin, että voisiko se olla kiristimen laakeri tai kiristin, joka pitää ääntä.
            Mulla jurisi pumppu kierroksista riippumatta, mutta korjaantui kun vaihdoin oikeat öljyt. ATF:llä jurisi, keltasilla ei.

            Comment


            • #7
              Lotkottava ääni ja muoviosan resonointi = itse ainakin ennen seuraavaa starttausta varmistaisin jakohihnan kunnon käyttämällä yläkoppa auki.
              Tuokin ääni siis vain tyhjäkäynnillä, samoin kun pumpun kitinäkin. Ja kun kuuntelin sitä "resonoivaa" ääntä, niin se tulee siis kyllä siitä pumpusta tai sen ympäriltä jostain todella läheltä.

              Comment


              • #8
                Tuli tsekattua tuo jakohihna - OK kunnossa.

                Comment


                  #9
                  eikös vaggineissa ole aika tarkka tuo ohjaustehostimen öljyn määrä. saa olla ihan maksimissa. kuulin sen tutulta ku itsellä ulisi/jurnutti myös pienillä kierroksilla. lisäsin hiukan öljyä ja loppu äänet samantien.
                  näin ainaki itsellä. tiedä sitte minkä piilevän vian sain takasi piiloon:)

                  Comment


                  • #10
                    Ja mikäs se maksimi sitten on...siis tikun maksimi vai lähes koko säiliö täynnä? Itselläni ainakin tikun mukaan maksimi, ehkä pikkusen ylikin, mutta silloin säiliö ei toki vielä täynnä. Olikos tuossa muuten väliä tarkistaako pinnantason kylmällä vai kuumalla koneella..

                    Comment

                    Working...
                    X