Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Gallup - EGR:n vaikutukset lämpiämiseen

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Gallup - EGR:n vaikutukset lämpiämiseen

    Voisivatko EGR:n tulpanneet/disabloineet kertoa kokemuksia, kuinka tulppaaminen on vaikuttanut koneen lämpiämiseen.

    Karala sulkee EGR:n ohjelmallisesti osittain ja jättää pikkusen auki, jotta kone lämpiäisi nopeammin. Kyselin asiaa erikseen ja suora lainaus:
    [LEFT]"Kovemmilla pakkasilla ilman EGR:ää ja lisälämmitintä moottorin lämpötila ei nouse,eikä kajuutta lämpiä."[/LEFT]

    OK, moottorin lämpötilaan varmasti vaikutusta on, mutta sisäilmaahan lämmitetään sähkövastuksella muutenkin, eli onko EGR:n poistolla vaikutusta kajuutan lämpenemiseen?
    Ja pahvi keulassa auttaa koneen lämpöihin...

    Tästä nyt on ollut niin monesti puhetta, että olisi kiva saada käyttäjiltä lyhyt yhteenveto miten EGR:n poisto on vaikuttanut kajuutan lämpenemiseen?

  • #2
    En ole huomannu vaikutusta ja vaikka huomaisinkin, niin kyllä se imusarjan kunto painaa pikkasen enemmän vaakakupissa, vaikka kajuutta lämpiäisi nyt hieman hitaammin.

    nimim. kauhea nokikerros lähti sillon kun tuota imusarjoille tulevaa putkea puhdistelin.

    Comment


      #3
      En tiiä sit, must tuntuu et nää sahapukit lämpee muutenki paremmin verrattuna pätkäriveihin.

      Comment


      • #4
        Jos pakkasta yli -20 ei lämmöt nouse yli 60ast.

        Comment


        • #5
          Se lämmitinvastus on luokkaa 1000W, sen kajuutan tehokkaaseen lämmittämiseen vaaditaan moninkertainen määrä tehoa, eli egr-tulppaus heikentää lämpenemistä niin koneen kuin kajuutan. Jos 1200W sisälämmpäri saa 2 tunnissa paikoillaan auton sisätilan sinne +10 asteen luokkaan, miten ajoviimassa olisi mahdollista saada +20 autoon...

          Itselläni oli 1.9tdi koneessa softalla pienennetty erg aukeamista, ja aivan turha -20 asteen pakkarissa kuvitella yli 70 asteen lämpöjä, tai +20 auton sisällä.

          Comment


            #6
            Mullakin on softalla säädetty minimiin egr:n toiminta ja ei kyllä kunnon pakkasilla viisari nouse ilman eberiä yli 70 asteen.

            Comment


            • #7
              Kabiini lämpiää kyllä, mutta moottori ei yli 20 asteen pakkasilla ilman eberiä 90 asteeseen lämpene.

              Comment


              • #8
                Jos 1200W sisälämmpäri saa 2 tunnissa paikoillaan auton sisätilan sinne +10 asteen luokkaan, miten ajoviimassa olisi mahdollista saada +20 autoon...
                Totta tuokin, mutta pitää muistaa että sisälämppärin pitää alkaa lämmittämään esim.-30C ilmaa, kun taas kone varmasti alkaa melko pian tuottamaan edes 0-asteista ilmaa (täysin arvaus tosin, ei faktaa), jota "jatkolämmitetään" vastuksella. Jos sisälämppärille syötetään esim. 0-asteista ilmaa, niin aika kuumaksi koppi tulee melko pian. OK, silloin puttuu ajoviima, mutta kuitenkin...

                Mullakin on softalla säädetty minimiin egr:n toiminta ja ei kyllä kunnon pakkasilla viisari nouse ilman eberiä yli 70 asteen.
                Niin, ei se 15km:n työmatkalla tunnu nousevan yli 60-70 asteen (kun reippaasti pakkasta, eli -25 ja enemmän), vaikka EGR on täysin käytössäkin. Mutta koppiin tulee kyllä lämmintä.

                Mietin vaan, että kuinkahan paljon siinä sitten on enää eroa moottorin lämpiämiseen jos EGR on tulpattu osittain tai kokonaan. Jotenkin näistä vastauksista sais sen kuvan, että osittainenkin tulppaaminen /ohjelmalla rajoittaminen vaikuttaa koneen lämpiämiseen, jolloin herää kysymys, että onko sillä lämpiämisen kannalta enää suurtakaan merkitystä vaikka poistaa sitten EGR:n pois käytöstä kokonaan...eli kaikki tai ei mitään.

                Ja tosiaan vaikka EGR onkin käytössä, ei se kone kovin äkkiä kovilla pakkasilla lämpiä kuitenkaan, eli melkein pitäis peitto pistää nokkaan, oli EGR käytössä tai ei.

                Comment


                  #9
                  EGR rampautettu. Kabiini lämpeää auttavasti kovillakin pakkasilla, mutta jos on kylmää yli -15C, niin sitten pitää ajaa ~100km/h jotta moottori saavuttaa normaalin käyntilämpötilan. Kaupunkiajossa ei koneen lämmöt nouse millään yli 70C.

                  Kyllä edellinen bensakrematorio lämpeni paremmin, mutta ei tässä diisselissäkään ole varsinaisesti tarvinnut palella talvella.

                  Kuitenkin, EGR:n aiheuttamat muut mahdolliset harmit on mielestäni jo riittävän hyvä syy sen disabloimiseen.

                  Comment


                    #10
                    Itse en EGR:n vaikutuksestä lämpenemiseen olisi huolissa. EGR ei ole auki muutenkaan kokoajan, joten sen vaikutus lämpöjen ylläpitämiseen ei ole niin merkittävä. Maantiellä se on käytännössä kiinni tai hyvin vähän auki.

                    Pitäs joskus oikeen laittaa duty cyclen logi näkyville, jos se olisi tallessa.

                    Jos I5 tdi lämpee 90 asteeseen -30 pakkasilla EGR tulpattuna niin luulisi I4:stenkin. Caddy 1.9tdi nousee 90 asteeseen ja pysyy siellä vaikka ottaisi EGRN letkun irti.

                    Comment


                    • #11
                      Jos I5 tdi lämpee 90 asteeseen -30 pakkasilla EGR tulpattuna niin luulisi I4:stenkin.
                      Niinhän sitä luulisi, vaan eipä näytä näin tekevän :)

                      Kuitenkin, EGR:n aiheuttamat muut mahdolliset harmit on mielestäni jo riittävän hyvä syy sen disabloimiseen.
                      Agree!

                      Comment


                        #12
                        1.9stä tuli tulpattua. Pahvia vaan keulaan niin kuin ennenkin, niin sai lämmöt nousemaan. ehkä se nyt hetken otti enemmän aikaa, mutta oliko syynä tarkempi asian seuraaminen. Joku kun kertoo miten tuo 3.0tdi tukitaan niin pääsen hallille räpeltämään sen umpeen. Yks idea on jo valmiina, mutta en tiedä toimisiko se. Katsuri sen ainakin huomaisi. Tai sitten pitää lisää muoveja viritellä koneen peitoksi.

                        Comment


                          #13
                          Voisiko joku perustella miten EGR vaikuttaa koneen lämpeämiseen?

                          Comment


                            #14
                            Joo eihän pd koneinen Passatti lämmenny kyllä millään kovilla pakkasilla. En tosin tiedä oliko EGR:n syytä.
                            Automaatissa on vesijäähdytteinen EGR, joten se vaikutus vedenlämpöihin on varmasti suurempi. Onko merkistys niin sitä en tiedä.

                            Comment


                            • #15
                              Alkuperäinen kirjoittaja Ilkka L Näytä viesti
                              Voisiko joku perustella miten EGR vaikuttaa koneen lämpeämiseen?
                              kuumat pakokaasut ohjataan imusarjaan ja siitä tietenkin moottoriin, lämmittää nääs..

                              Comment


                                #16
                                Riippuu siitä missä ajetaan ja miten. EGR ei ole auki koko ajan. Sillon kun se on kiinni se ei vaikuta mitenkään.

                                Comment


                                • #17
                                  Omien kokemuksien mukaan merkittävin osuus tuon lämpiämisen nopeuden suhteen tapahtuu siinä alussa, miten nopeasti lämmöt saa mittarin asteikolle asti. Sitten tuntuisi kyllä nousevan suht ok, kunhan moottori on jo vähän lämmennyt ja alkaa viisari liikkumaan. Mutta tuo alku näyttää vaihtelevan aika paljon vallitsevan tilanteen mukaan.

                                  Jos en nyt ihan väärässä uskossa ole, niin egr toiminta sijoittuu enimmäkseen juuri tuohon kylmän moottorin ajalle. Joten voisi kuvitella, että sillä olisi suurempi merkitys juuri tuossa täysin kylmän motin lämpimäksi saamisessa, kun sitten lämpöjen pitämisessä pitemmässä matkassa.

                                  Jos ensitavena on yhtä kuivat kelit ja tuo ael sattuu olemaan vielä liikenteessä, niin pitänee ostaa joku pikku muuli ja ladata se täyteen hiekkaa. Kiskoo työmatkoilla sitä perässä lämpiämisen nopeuttamiseksi ja samallahan siinä voi pysähtyä aina viskaamaan lapiollisen vajaavetomiehillekin ;)

                                  Comment


                                  • #18
                                    Alkuperäinen kirjoittaja Puuhapete Näytä viesti
                                    Riippuu siitä missä ajetaan ja miten. EGR ei ole auki koko ajan. Sillon kun se on kiinni se ei vaikuta mitenkään.
                                    Juu ei toki. Itse olen elänyt siinä käsityksessä, että egr olisi nimenomaan kevyellä kaasulla ajettaessa eniten auki. Eli tyhjäkäynnilla ja tasaisessa maantieajossa. Olenko elänyt harhassa? :)

                                    Comment


                                    • #19
                                      Alkuperäinen kirjoittaja Jondetski
                                      Juu ei toki. Itse olen elänyt siinä käsityksessä, että egr olisi nimenomaan kevyellä kaasulla ajettaessa eniten auki. Eli tyhjäkäynnilla ja tasaisessa maantieajossa. Olenko elänyt harhassa? :)
                                      Just näin sen minäkin olen ymmärtänyt.

                                      Comment


                                        #20
                                        Toisaalta maantieajossa olleet ei ylensä ole kovin tukkosia imusarjasta.
                                        Logittamalla egrn duty cycleä tuon toiminnan sais varmasti kerrottua.

                                        Ahtopaineella lienee isohko merkitys kuinka paljon tuo EGR on auki, eli vois kuvitella tyhjäkäynnin ja pintakaasun olevan ne pahimmat. Kaupungissa ollaan paljon tyhjäkäynnilla, kun taas maantiellä on aina pikkusen ahtopainetta.

                                        Comment


                                          #21
                                          kuumat pakokaasut ohjataan imusarjaan ja siitä tietenkin moottoriin, lämmittää nääs..
                                          Tämä tiedossa, mutta luulen EGR:n imuilmaa lämmittävän ominaisuuden olevan lähinnä marginaalinen. Ei niitä kuumia pakokaasuja kuitenkaan mahdottomasti imppasatsiin ohjata, mutta kylmää ilmaa siellä virtaa runsain mitoin.

                                          Jos EGR oikeasti avittaa moottorin lämpeämisessä, niin luulen syyn olevan joku muu kuin edellämainittu.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Täällä EGR täydessä touhussa vuodet ympäri. Aika paljon hiljaisempi käyntiääni kylmällä koneella ja lämpeneminen parempi verrattuna blokattuun. Ei tule karstaa, jäätä eikä öljyä imupuolelle kunhan huohotus ei sinne mene.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Aika paljon hiljaisempi käyntiääni kylmällä koneella
                                              ??????

                                              Comment


                                                #24
                                                Se oli muutenkin terveellisempää laittaa huohotukseen keräin tms, kuin tuupata se suoraan imuilman sekaan. Tai tuupata huohotus suoraan ulos. Kukkahattutäti vaan ei tykkää moisesta kun se piilaa ulkoilmaa :)

                                                Comment


                                                • #25
                                                  kullä siellä koneessa egr:n kautta melkoinen kilowattimäärä ajetaan lämpöä koneeseen, jotta se lämpiäisi. Ja jotta pakokaasut lämpiäisi nopeammin, jotta katti toimisi nopeammin , jotta EU normit täytettäisiin jne...
                                                  Suurin jäähdyttävä tekijä on välijäähdytin dieselkoneessa, koska ilmamäärää ei kuristeta, kuten besakoneessa. Tosin ihan uusimmissa dieselissä on kaasuläppä, jolla kuristetaan ilmamäärää kylmällä kelillä..(työn puolesta tekemisissä uusimpien volvon raskaan kaluston dieselkoneiden kanssa, protojen testausta jne. ). Jos ajaa perus 4 syl koneella noin 2000 rpm , ja ilman ahtoja , eli pintakaasulla, niin ahtoilma jäähdyttää konetta yli 4 kw teholla , noin -15C lämpötilassa. Tätä taas kompensoidaan monesti eberillä... Eli pahvit vaan sinne välijäähdyttimen eteen. niin lämpiää.

                                                  Jos olisi käytössä nestejäähdytteinen egr(kuten on esim Cartepillarin Tier 4 dieslissä), niin sillä saisi lämmöt ylös nopeammin, ja imusarja nokeentumisen kuriin , mutta se maksaa...

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    kullä siellä koneessa egr:n kautta melkoinen kilowattimäärä ajetaan lämpöä koneeseen, jotta se lämpiäisi. Ja jotta pakokaasut lämpiäisi nopeammin, jotta katti toimisi nopeammin , jotta EU normit täytettäisiin jne...
                                                    -Faktaa?

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Itse satuin katsomaan VAG-COM:Illa ilmamäärät eräästä autosta jossa on EGR laipattu ja ainakin tyhjäkäynnillä speksit on luokkaa 250g/s (?) ja toteutuma 400+. Joku noheva lämpölaskennassa voi tuosta varmaan laskea kuinka paljon sitä kylmää ilmaa tulee huuhdeltua koneen läpi.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Alkuperäinen kirjoittaja fiat127 Näytä viesti
                                                        ??????
                                                        Kylmässä afn:ssä on mahdollista kuulla eroja kabiinista käsin. Lämpimänähän sitä tuskin kuulee :) Varsinkaan rengasmekkalalta tai ilmastointi päällä :/

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Joskus vetelin tyhjäkäynnillä AFB:stä piruuttani kellon letkua irti niin käynnissä kuuli selvän eron kyllä.
                                                          ->Letku kiinni, käynti pehmeni. Kutosen ääni on muutenkin kun romukoppaa sekottelis, että pieni lisä menee siinä ohessa kyllä :)

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Itsellä ainakin on Golfissa EGR:n kaasut nestejäähdytetyt. Tiedä sitten kuinka suuri määrä sitä kautta siirtyy lämpöä.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X