Onko sulle käyny ikinä niin, että tulee kiire lähtö jonnekkin, eikä auto kerkeä olla letkulämppärissä/polttoainekäyttöisellä lämmittimellä lämpeämässä kovin pitkään? Tai taloyhtiön parkkipaikalla olevat tolpat eivät anna sähköä tarpeeksi pitkään, jotta auton jäähdytinvesi lämmittäisi koko koneen.
Sitten kun alat käynnistämään autoa, niin auto ei hehkuta, eikä anna kylmäkäynnistykseen vaadittavaa "ryyppyä" koneeseen. Joudut starttailemaan ja lopulta auto lähtee vaivalloisesti pyörimään, jos lähtee.
Syy tähän on se, että letkulämmitin/polttoainekäyttöinen lämmitin lämmittää moottorin lämpötila-anturia samalla kuin moottoria. Koska lämpötila-anturi on yleensä sellaisessa paikassa, että se lämpeää ensiksi, niin auto luulee olevansa päiväntasaajalla, vaikka ulkona olisi -30 raadia pakkasta.
Mietiskelin tätä asiaa päissäni ja kokeilin eräänä iltana, että otan tuon lämpötila-anturin johdon irti ja kokeilen startata "puolilämpöisenä". Pitkän hehkutuksen jälkeen auto räjähti käyntiin kuin kesäkelillä. Ajelin muutaman päivän ilman tuota lämpötila-anturin johtoa ja nautiskelin hyvästä käynnistymisestä kelillä kuin kelillä. Pitemmänpäälle kuitenkin rupesi harmittamaan, koska en nähnyt enää moottorin lämpötilaa. Myös kohonnut tyhjäkäynti kertoi, että auto rikasti seosta ainakin tyhjäkäynnillä (jotta moottori lämpiäisi, koska auto luuli nyt että kone on siperiassa). Jotain oli tehtävä.
Asiaa pohdittuani tulin seuraavaan tulokseen. Ostin motonetistä uuden G62 anturin ~17e, 5mm pieniä abikoliittimiä uros ja naaras ja rakentelin seuraavat kytkennät:
https://dl.dropbox.com/u/1978345/aud...d/SDC11593.JPG
https://dl.dropbox.com/u/1978345/aud...d/SDC11596.JPG
https://dl.dropbox.com/u/1978345/aud...d/SDC11597.JPG
https://dl.dropbox.com/u/1978345/aud...d/SDC11598.JPG
https://dl.dropbox.com/u/1978345/aud...d/SDC11599.JPG
Kuten kuvista näkee laitoin toisen lämpötila-anturin vesiputken ulkopuolelle konetilaan. Yhdistin johdot 2 ja 4 vanhasta lämpötila-anturista auton omaan johtosarjaan (nämä kertovat mittaristolle veden lämpötilan). Uudesta vesiputken ulkopuolella olevasta lämpötila-anturista yhdistin johdot 1 ja 3 auton johtosarjaan (nämä ohjaavat hehkutusta ja kylmäkäynnistystä).
Nyt pienellä lämmityksellä auto hehkuttaa kuten pitäisikin ja auto lähtee todella hyvin käyntiin. Kun koko moottori lämpeää, niin lämpeää myös vesiputken ulkopuolella oleva lämpötila-anturi ja tyhjäkäynti on normaali, eikä auto enää rikasta seosta. Myös lämpimällä koneella hehkutusaika on "normaali" eli hehku vain vilahtaa taulussa (koska myös tämä uusi lämpötila-anturi on lämmin).
Huomen aamulla töihin lähtiessä tehdään viimeiset kenttäkokeet, miten ko. modifikaatio toimii.
Sitten kun alat käynnistämään autoa, niin auto ei hehkuta, eikä anna kylmäkäynnistykseen vaadittavaa "ryyppyä" koneeseen. Joudut starttailemaan ja lopulta auto lähtee vaivalloisesti pyörimään, jos lähtee.
Syy tähän on se, että letkulämmitin/polttoainekäyttöinen lämmitin lämmittää moottorin lämpötila-anturia samalla kuin moottoria. Koska lämpötila-anturi on yleensä sellaisessa paikassa, että se lämpeää ensiksi, niin auto luulee olevansa päiväntasaajalla, vaikka ulkona olisi -30 raadia pakkasta.
Mietiskelin tätä asiaa päissäni ja kokeilin eräänä iltana, että otan tuon lämpötila-anturin johdon irti ja kokeilen startata "puolilämpöisenä". Pitkän hehkutuksen jälkeen auto räjähti käyntiin kuin kesäkelillä. Ajelin muutaman päivän ilman tuota lämpötila-anturin johtoa ja nautiskelin hyvästä käynnistymisestä kelillä kuin kelillä. Pitemmänpäälle kuitenkin rupesi harmittamaan, koska en nähnyt enää moottorin lämpötilaa. Myös kohonnut tyhjäkäynti kertoi, että auto rikasti seosta ainakin tyhjäkäynnillä (jotta moottori lämpiäisi, koska auto luuli nyt että kone on siperiassa). Jotain oli tehtävä.
Asiaa pohdittuani tulin seuraavaan tulokseen. Ostin motonetistä uuden G62 anturin ~17e, 5mm pieniä abikoliittimiä uros ja naaras ja rakentelin seuraavat kytkennät:
https://dl.dropbox.com/u/1978345/aud...d/SDC11593.JPG
https://dl.dropbox.com/u/1978345/aud...d/SDC11596.JPG
https://dl.dropbox.com/u/1978345/aud...d/SDC11597.JPG
https://dl.dropbox.com/u/1978345/aud...d/SDC11598.JPG
https://dl.dropbox.com/u/1978345/aud...d/SDC11599.JPG
Kuten kuvista näkee laitoin toisen lämpötila-anturin vesiputken ulkopuolelle konetilaan. Yhdistin johdot 2 ja 4 vanhasta lämpötila-anturista auton omaan johtosarjaan (nämä kertovat mittaristolle veden lämpötilan). Uudesta vesiputken ulkopuolella olevasta lämpötila-anturista yhdistin johdot 1 ja 3 auton johtosarjaan (nämä ohjaavat hehkutusta ja kylmäkäynnistystä).
Nyt pienellä lämmityksellä auto hehkuttaa kuten pitäisikin ja auto lähtee todella hyvin käyntiin. Kun koko moottori lämpeää, niin lämpeää myös vesiputken ulkopuolella oleva lämpötila-anturi ja tyhjäkäynti on normaali, eikä auto enää rikasta seosta. Myös lämpimällä koneella hehkutusaika on "normaali" eli hehku vain vilahtaa taulussa (koska myös tämä uusi lämpötila-anturi on lämmin).
Huomen aamulla töihin lähtiessä tehdään viimeiset kenttäkokeet, miten ko. modifikaatio toimii.
Comment