Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

VAG Diesel winter mod

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • VAG Diesel winter mod

    Onko sulle käyny ikinä niin, että tulee kiire lähtö jonnekkin, eikä auto kerkeä olla letkulämppärissä/polttoainekäyttöisellä lämmittimellä lämpeämässä kovin pitkään? Tai taloyhtiön parkkipaikalla olevat tolpat eivät anna sähköä tarpeeksi pitkään, jotta auton jäähdytinvesi lämmittäisi koko koneen.

    Sitten kun alat käynnistämään autoa, niin auto ei hehkuta, eikä anna kylmäkäynnistykseen vaadittavaa "ryyppyä" koneeseen. Joudut starttailemaan ja lopulta auto lähtee vaivalloisesti pyörimään, jos lähtee.
    Syy tähän on se, että letkulämmitin/polttoainekäyttöinen lämmitin lämmittää moottorin lämpötila-anturia samalla kuin moottoria. Koska lämpötila-anturi on yleensä sellaisessa paikassa, että se lämpeää ensiksi, niin auto luulee olevansa päiväntasaajalla, vaikka ulkona olisi -30 raadia pakkasta.

    Mietiskelin tätä asiaa päissäni ja kokeilin eräänä iltana, että otan tuon lämpötila-anturin johdon irti ja kokeilen startata "puolilämpöisenä". Pitkän hehkutuksen jälkeen auto räjähti käyntiin kuin kesäkelillä. Ajelin muutaman päivän ilman tuota lämpötila-anturin johtoa ja nautiskelin hyvästä käynnistymisestä kelillä kuin kelillä. Pitemmänpäälle kuitenkin rupesi harmittamaan, koska en nähnyt enää moottorin lämpötilaa. Myös kohonnut tyhjäkäynti kertoi, että auto rikasti seosta ainakin tyhjäkäynnillä (jotta moottori lämpiäisi, koska auto luuli nyt että kone on siperiassa). Jotain oli tehtävä.

    Asiaa pohdittuani tulin seuraavaan tulokseen. Ostin motonetistä uuden G62 anturin ~17e, 5mm pieniä abikoliittimiä uros ja naaras ja rakentelin seuraavat kytkennät:

    https://dl.dropbox.com/u/1978345/aud...d/SDC11593.JPG
    https://dl.dropbox.com/u/1978345/aud...d/SDC11596.JPG
    https://dl.dropbox.com/u/1978345/aud...d/SDC11597.JPG
    https://dl.dropbox.com/u/1978345/aud...d/SDC11598.JPG
    https://dl.dropbox.com/u/1978345/aud...d/SDC11599.JPG

    Kuten kuvista näkee laitoin toisen lämpötila-anturin vesiputken ulkopuolelle konetilaan. Yhdistin johdot 2 ja 4 vanhasta lämpötila-anturista auton omaan johtosarjaan (nämä kertovat mittaristolle veden lämpötilan). Uudesta vesiputken ulkopuolella olevasta lämpötila-anturista yhdistin johdot 1 ja 3 auton johtosarjaan (nämä ohjaavat hehkutusta ja kylmäkäynnistystä).

    Nyt pienellä lämmityksellä auto hehkuttaa kuten pitäisikin ja auto lähtee todella hyvin käyntiin. Kun koko moottori lämpeää, niin lämpeää myös vesiputken ulkopuolella oleva lämpötila-anturi ja tyhjäkäynti on normaali, eikä auto enää rikasta seosta. Myös lämpimällä koneella hehkutusaika on "normaali" eli hehku vain vilahtaa taulussa (koska myös tämä uusi lämpötila-anturi on lämmin).

    Huomen aamulla töihin lähtiessä tehdään viimeiset kenttäkokeet, miten ko. modifikaatio toimii.

  • #2
    Tuolla sääsuojauksella et monta kuukautta pärjää auton konehuoneessa. Saa niitä liitinrunkoja ja suojakumeja ihan irrallaan niin voit tehdä tuosta vähemmän sätöksen.
    Idea varmastikin on ainakin suunnilleen toimiva.

    Comment


    • #3
      Jep. Seuraillaan nyt muutama päivä, että toimiiko niinkun pitää ja parannellaan sitten. Ainakin TDI Clubilaiset tehneet samantyylisiä muutoksia biodieseliä varten.

      Jos porkkiksella olisi antaa vinkkiä kaupoista, mistä sais valmiin liitirungon joka kävisi tuohon liittimeen, niin olisin kiitollinen!

      Comment


      • #4
        Erikoinen modi. Kannattaa huomioida, että ruiskutusennakkoa muutetaan lämpötilan mukaan. Tuolla modilla se jää tekemättä ja sillä on jonkinmoinen vaikutus kulutukseen. Kuinka paljon tai vähän, se jäänee selvitettäväksesi.

        Comment


        • #5
          Vaikuttaa todella jämerältä. Tietysti tohon vois soveltaa esim. Vaan katkaisijan 1 ja 3 jojtojen väliin, että tälläisessä tilanteessa voisi manuaalisesti ohittaa hehkujen ohjauksen.

          Comment


          • #6
            Onkos muuten kellään tietoa, että mihin karvaan laturilta tulee latauksesta kertova +12v?
            Voisi releellä ohjata tuota niin, että kun alkaa laturi pyöriä, niin käyttää tuota vesiletkussa olevaa lämpötila-anturia?

            Comment


            • #7
              Mitäs siitä D+ sta tulee?

              Comment


              • #8
                D+:sta saat transistorilla releohjauksen. Latausvalon ja laturin väli on 0v kun laturi ei lataa, ladatessa on latausjännite. Tällä ohjauksella saat viimeisteltyä parannuksesi, sen jälkeen toiminee kuin kello.

                Liittimiä saat merkkitiskiltä.

                Comment


                • #9
                  Erikoista, kun minun AKEssa ei ole tuollaisia ongelmia. Letkulämppärin käyttö ei vaikuta minkään pituisella lämmitysjaksolla noin. Toistaiseksi aina on lähtenyt hyvin käyntiin.

                  Tästä tulee mieleen, että onko valtsun auton moottorissa jokin vika, kun se noin kiukuttelee puolilämpöisenä startatessä? Vai onko ehkä toisenlainen letkulämppäri tms. eroavaisuus moottorissa?

                  Tärkeintä kuitenkin, että tuolla kytkennällä saat auton tulille kelillä kuin kelillä.
                  Viimeksi muokannut Ilkka L; 6.12.2010, 11:16. Perustelu: typoja korjattu

                  Comment


                  • #10
                    Minulla on autossa polttoainekäyttöinen lämmitin (eber). Tälläkin forumilla monet dieselkuskit ovat valitelleet tuota huonoa käynnistymistä eberin/letkulämmittimen kanssa.

                    En tiiä sitten mitä vikaa tuossa sitten olisi. Paras arvaus voisi olla tuo pumpun ajoitus. Auto toimii kuitenkin kuin kello, vedot tallella ja käyntiääni on "normaali" kutosdieselin ääni. Ilmavaivaa en lähtisi epäilemään, koska polttoaineletkussa ei mene kuplia, sekä kylmänä auto lähtee käyntiin kelillä kuin kelillä.

                    Rakentelen vielä tuon releohjauksen tuohon. Tarkoitus olisi tehdä tuosta ns. plug and play, eli auton omiin johtoihin ei tule mitään rosvoliittimiä. Näin jakopään huollon jälkeen jos vielä on käynnistysongelmia, niin jätän tuon modauksen paikoilleen, kun kerta sen kanssa ei ole käynnistysongelmia.

                    Comment


                    • #11
                      Ei sille anturille löytyisi paikkaa jostain hieman kauempaa vesikierrosta? Pääsisi eroon muilta kikoilta.

                      Comment


                      • #12
                        Jos ongelma ilmenee myös polttoainelämmittimellä, on ongelma puolilämpöisen moottorin käynnistyksessä. Polttoainelämmittimen vesipumppu pyörittää veden moottorin läpi, jolloin se on varmasti riittävän tasalämpöinen.

                        Lopputuloksen kannalta lie yhden tekevää korjaatko vian vai ehkäisetkö vikaa kekseliäisyydellä. Tärkeintä, että käynnistyy.

                        Comment


                        • #13
                          Olen Jarkon kanssa samaa mieltä.

                          Toki itsellä on konekin eri, mutta eiköhän ne samat perusasiat koske näitä.
                          Mitään ongelmia ei ole käynnistyksissä polttoainelämmintintä käyttettäessä, käytän sitä sitten lyhyen tai pitkän aikaa.

                          Comment


                          • #14
                            Ei se kyllä noin ole. Mulla on tehdasasennus webasto tossa, ja pitkin vuotta tulee käynnisteltyä puolilämpöisenä niin talvella kuin kesälläkin eikä ongelmia. Mutta kun narauttaa sen 20-30 pakkaselle ja käyttää webastoa 10min tai vartin, kone ei lämpeä edes sen vertaa että alkaisi sisälle puhaltaa lämmintä, mutta hehkutus loppuu kokonaan. Sen jälkeen onkin korkeemman kädessä lähteekö käymään vai ei. Eli ihan samat oireet kuin Valtsullakin. Eihän se että vesikanavassa kiertää vähemmän kylmä vesi vielä tarkoita että palotila ja imuilma olisi lämpimämpiä kuin pakkanen.

                            Comment


                            • #15
                              Jaa?

                              Ei siitä nyt niin montaa päivää ole, kun oli töistä lähtiessäkin -18.

                              Webasto ehtinyt käydä luokkaa 10-15min ja siitä se lähti kuten ennenkin.

                              Comment


                              • #16
                                Eipä ole 300 tkm ajetussa AKEssa ollut minkäänlaista käynnistymisongelmaa lämmitettynä tai ilman. Muutamissa 150hp versioissa olen törmännyt noihin johtosarjaviritelmiin.

                                Comment


                                • #17
                                  Seppo: siis hehku valo vain välähtää, jos on ollut 10 min lämmitys? Selväähän on, ettei se hehkuttamatta käynnisty. Mitä tuolloin mahtaa näyttää ilmastoinnin diagnostiikan kanava 51?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ei se näytä tolla mun skannerilla mitään. Ei ole kuulemma tuettu. Mitä siellä pitäisi olla? Äsken kävin käynnistämässä ilman lisälämppäriä, ja testeri näytti nesteen lämpötilaksi -1,79. Hehkutteli joku 8s.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Tarkoitin ilmastoinnin omasta diagnostiikasta. Siis sisäilmankierto js nuoli ylös yhtäaikaa, plussaa kunnes kanava 51 ja sitten taas sisäilmankierto. Näyttää jäähdytin nesteen lämpötilan. Helppo katsoa ilman skannereita.

                                      http://www.audiworld.com/tech/int6.shtml

                                      Comment


                                      • #20
                                        nesteen lämpötilaksi -1,79
                                        Ei ole varmaan lämpötila-arvo. On aika tarkka anturi, jos olisi...

                                        Comment


                                        • #22
                                          Jos kytkentä on kaavion mukainen, on anturit releen kytkiessä rintasin ja vastusarvo puolittuu. Laita mieluummin vaihtorele.

                                          Comment


                                          • #23
                                            Mulla on R5 koneessa tuo relekytkentä, heräte tulee parkeilta.
                                            Lähtee kyllä nätisti tulille ja ajossa pelaa taasen normaalisti...

                                            Comment


                                            • #24
                                              Eikös sähkö mene sieltä mistä helpoiten pääsee? Eli releen kytkiessä menee tuon vesiletkussa olevan anturin kautta.

                                              Ainakin tänään ajellessa on toiminu tosi hyvin. Tahallaan puolilämpöisenä käynnistelly ja laturin tullessa peliin kierrokset tipahtaa tuhannesta -> normaaliin 900r/min.

                                              Eli senpuoleen kertois, että toimii niinkuin pitääkin?

                                              Edit: prkl kyllä se vastusarvo vaan rinnankytkennässä taitaa puolittua (Jos siis molemmissa yhtä suuri vastus). Jarkko olit oikeassa! Noh ajellaan nyt näin, kun toimii hyvin ja laitellaan se vaihtorele sitten kun taas on intoa.
                                              Viimeksi muokannut valtsu; 9.12.2010, 11:04. Perustelu: korjausta

                                              Comment


                                              • #25
                                                Eikös sähkö mene sieltä mistä helpoiten pääsee? Eli releen kytkiessä menee tuon vesiletkussa olevan anturin kautta.
                                                Tasavirtapiiri "näkee" rinnan kytkettyjen vastuksien (anturien) yhteisen kokonaisresistanssin seuraavasti: R(kok)=1/((1/R1)+1/R2)).

                                                Tästä seuraapi se, että rinnan kytkettyinä molemmat anturit vaikuttavat ohjainlaitteen toimintaan.

                                                Jarkon ehdottama vaihtorele on mainio ratkaisu tähän ongelmaan.

                                                Comment


                                                • #26
                                                  [COLOR=royalblue]"Edit: prkl kyllä se vastusarvo vaan sarjaankytkennässä taitaa puolittua "[/COLOR]
                                                  Kahden samansuuruisen vastuksen rinnankytkennässä vastusarvo puolittuu edellä olevan kaavan mukaan, sarjaankytkennässä vastusarvot lasketaan yhteen.

                                                  Comment


                                                  • #27
                                                    Neljä anturia, kahden sarjoissa rinnan.. vähän varajärjestelmää ja lämpötilan keskiarvoa.. ? ;-)

                                                    Comment


                                                    • #28
                                                      Eikös nuo ole NTC vastuksia? Ja kun arvo putoaa puoleen (tai mitä lie lämpötilaeroista riippuen), niin konetta luullaan kuumemmaksi. Näinollen hehkutuksen pitäsi vaan vähentyä. Meneeko jo säätöasteikon ulkopuolelle? Mitä sanoo VAG-COM lämpötilaksi tuolla hetkellä?

                                                      Mulla oli toisinpäin systeemit UrSsissa, normivastus lämpöanturin rinnalla, jotta kylmärikastus olis vähempänä,
                                                      Kuumana vääristymä oli vain n 2-3 astetta, kylmänä ehkä jo 30 astetta. "ryypytys" väheni jo kummasti, tämä alkoi näkyä ja tuntua kylmästarteissa, mutta muuten toimi vallan mainiosti

                                                      Comment


                                                      • #29
                                                        Näin sitä itsekin pähkäilin kuin Väinö, mutta ota huomioon että tuo vesiputken vastus ei ole voimassa ennenkuin auto on käynnissä, joten hehkutusaika on pidempi, kuin ilman.

                                                        Vaihtoreleen laittelen, kunhan taas intoutuu....

                                                        Comment


                                                        • #30
                                                          Täällä -98 AFB ja samanlaisia ongelmia. Tänä aamuna -25 mittarissa ja Webasto päällä n. 25 min. 10s sahauksen jälkeen alkoi jo vikavalot vilkkua niin katsoin paremmaksi käydä nyppäämässä anturin piuhan konehuoneesta irti. Tämän jälkeen hehkutus ja ei paljoa avainta kerinnyt näyttää kun jo hörähti. Ja sitten tietenkin piuha takaisin kiinni anturiin.
                                                          Mielestäni tämän aamuisen perusteella ei pelkkä pumpun ajoitus ole kyllä riittävä toimenpide, jotta käyntiinlähtö olisi helpompaa (itselläni n. 30tkm pumpun hihnan vaihdosta, eli varmasti jonkin verran on jo venynyt ja ajoitus muuttunut).
                                                          Onko asiaa tutkittu siten, että onko perimmäinen syys tuo hehkutuksen puute, vai antaako pumppu liian vähän soppaa koneelle kun luulee että kone on lämpimämpi kuin mitä se oikeasti on? Startilla kun pyörittää, niin tuntuu ihan kuin tyhjää pyörisi, eli jotain "räjähdyksen" omaista moottorissa kyllä tapahtuu. Mietiskelin vain, että koska tuntuu että jokin siellä syttyy, niin oikea syy on sitten se, että ainetta vaan on liian vähän.
                                                          Joka tapauksessa, jonkinlainen modaus tuohon kyllä tarvitsee tehdä. Ehkä helpoin/halvin tapa on laittaa katkoja tuohon anturin piuihaan ja vetää kytkin kabiiniin. Voi sitten tarvittaessa anturin sähköisesti kytkeä irti muutamaksi sekunniksi ennen starttia.
                                                          Kyllähän se valitettavasti täytyy todeta, että ei Saksalainen insinööri ole ajatellut suunnitteluvaiheessa, että tänne peräpohjolan pakkasiinkin näitä kulkineita tuodaan. Ylipäätänsä melko idioottimainen paikka tuolle jäähdytysnesteen lämpöanturille.

                                                          Comment

                                                          Working...
                                                          X