Itsellä jakohihnan vaihdon jälkeen kylmäkäynnistysongelmat alkoivat, jonka jälkeen huomattiin että syöttöpumpun ajoitus meni liian aikaiselle (Katsottu TdiGraphilla) Ajattelin kokeilla jos sen saisi itse kohdilleen, ilmeisesti säädössä ei tarvitse purkaa koko keulaa kuten hihnan vaihdossa? :) Viisainta olisi toki ollut säätää heti hihnarempan yhteydessä, mutta rikkinäisen termostaatin takia TdiGraphia ei saatu päälle silloin. Voisiko joku kyseisen homman tehnyt kertoa yksityiskohtaisen selostuksen miten ajoitus säädetään AFN:ssä?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
1,9 Tdi starttaa huonosti
Collapse
X
-
Mulla ei sitten ole harmainta aavistustakaan onko AFN-koneissa olemassa myöskin säädettävää hihnapyörää, joissain TDI-vehkeissä niitä on.
Ohje nyt ainakin koskee sellaista, jossa EI ole säädettävää hihnapyörää.
- Hammashihnan yläsuojamuovi pois
- Pumpussa olevan hammashihnapyörän rei'istä pitäisi saada aukaistua kolme mutteria/pulttia (koskaan en ole tutkinut kumpia ne on), jotka on 13mm kannalla.
Siinä ei auta kun sormella kopeloida pyöritellessään konetta, että milloin sattu reiän kohdalle.
- Pumpun takana on kaksi pulttia vielä, toinen ylhäällä selvästi näkyvissä ja toinen alhaalla pumpun takana v-mäisessä paikassa. Ne siis luonnollisesti auki.
- Käännä pumppua todella vähän, niin vähän ettet oikeastaan näe sen edes liikkuvan. Yksi millimetri vaikuttaa ajoituksessa jo paljon. Älä tee auton käydessä.
- Vedä pumpun takaa se helpoiten käsillä oleva pultti kiinni ja tarkasta ajoitus.
Lopun sitten osaakin jo, olen vielä kaikki pulttien kirraamisen jälkeen tarkistanut pysyikö ajoitus siinä mihin säädin.
Comment
-
Tuo ettei saa tehdä auton käydessä on sitten valinnainen :)
Mun 1Z pistettiin kohalleen siten, että ruuvit oli sen sen verran kiinni, ettei pumppu ihan itsekseen elä. Sitten kone käyntiin ja vagcomilla tdigraphilla toinen kattoo kohan ja toinen kääntää pumppua varovasti. Tuli aika nopeesti kohalleen. Yksi ruuvi kiinni ja kone sammuksiin. Muut myös kiinni siten ettei pumppu pääse elämään ja ennakoiden tarkastus.
Comment
-
Pumpun ratas lienee myös kartiolla, mutta kuuluuko sitä irrotella, sitä en tiedä.
Oma kokemus on 1Z:sta jossa pitäs olla käytännössä ihan sama pumppu kuin AFN:ssä ja siinä lukitaan pumppu YKK:hon omalla tapilla. Pumpun ruuveihin pääsee silloin käsiksi rattaan holeista.
Sama tappi tietysti toimii lukitsijana jos sen rattaan haluaa löysätä.
Comment
-
Ite kokenut myös tuon Petrin tavan hyväksi, saa justiin kohilleen ja ei tarvi aina pyöritellä hihnapyörää uudelleen kohilleen.
Kannattaa myös viimeistään säädön jälkeen löysätä ja kiristää ruiskutusputket pumpun päästä ettei ne jäis jännitykselle.
Comment
-
Ite kokenut myös tuon Petrin tavan hyväksi, saa justiin kohilleen ja ei tarvi aina pyöritellä hihnapyörää uudelleen kohilleen.
Comment
-
Perhana, nyt tartteisi pikaista apua, ylimmäisessä hihnapyörän reiästä avattavassa pultissa on jonkinlainen jousi/lukitussysteemi pultin päässä (Hylsyä ei saa painettua pultin päähän). Mitenköhän tuon saa aukaistua? Jousisysteemi pitää ilmeisesti jotenkin vapauttaa ennenkuin hylsyn saa pohjaan asti?
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja fede Näytä viestiyritin lähettää vähän apua sähköpostiin en tiedä toimiiko.
Pumpun pyörä kuuluisi irroittaa, jotta lukitus työkalu jäis ns oikeaan asentoon
seuraavaan kertaa varten. Ajoituksen kyl pystyy säätää ilmankin.
Comment
Comment