Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

1,9 Tdi starttaa huonosti

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 1,9 Tdi starttaa huonosti

    Viikko sitten aamulla jouduin pyörittämään melko pitkään, ennenkuin auto käynnistyi pölläyttäen. Sama toistuu vain aamuisin siis joka AAMU. Esim töistä lähdettäessä käynnistyy normaalisti.

    Mistä alan kaivella ?
    - hehkutulpat ?
    - polttoainepumppu ?
    - MAF
    -

  • #2
    ...
    - Pumpunajoitus (vag-com)?
    - Hehkut?
    ...

    Comment


    • #3
      huollossa kävi

      Nyt on vikamuistit vag commilla luettu öljynvaihtohuollon yhteydessä. Mitään vikaa ei ole !

      Ongelma vain pahenee. Aamulla sai yrittää neljä kertaa, ennenkuin lähti käyntiin hirmuisen pölläyksen saattelemana.

      Nyt lähtee huonosti jo muutaman tunnin seisomisen jälkeen.

      Sähkömieheltä varattu aikaa....

      Comment


      • #4
        Melkein lähtisin veikkaamaan hehkutulpan kuntoa.

        Itselläni oli aikoinaan SDI polosessa yksi hehku rikki ja se ei sitten muuten lähde käyntiin pakkasella ei sitten niin millään.

        Kone lämpimänä saattaa siten siis lähteä.

        -> Hehkujen mittaus

        Comment


          #5
          Mun veikkaukset ovat pumpun ajoitus tai ilmavuoto. Koita laittaa tänä iltana auto parkkiin johonkin toiseen paikkaan, jossa maa kallistaa eri suuntaan. Jos tuo vaikuttaa käynnistyvyyteen, niin kyseessä on suurella todennäköisyydellä ilmavuoto. Voi myös yrittää katsoa meneekö polttoainesuodattimelta pumpulle menevässä letkussa ilmakuplia. Tarkistettiinko huollossa pumpun ajoitus?

          Edit: hehkuja en veikkaa siksi, että ainakaan oma TDI-kone ei edes hehkuta näin kesäkeleillä, eli aamulla ei hehkun valo pala ja kone starttaa nätisti. Toki hehkut on helppo ja nopea tarkistaa (aiheesta löytyy haulla lisätietoa).

          Comment


          • #6
            kiitos vinkistä

            En usko, että ajoitusta tarkastettiin, ellei VAG COM sitä näytä.
            Täytyy pyytää tsekkaamaan huomenna, kun vien sen taas huollon jatko-osaan.

            Polttoainejärjestelmästä löytyi vettä jonkin verran. Käynkin tänää vetämässä tankin täyteen josko se korjaisi tilannetta.

            Mistä ilmavuodosta puhut ?
            Vuotaako ilmaa sisään Jonnekin vai ulos jostakin ?

            Comment


              #7
              VAG-COM näyttää kyllä dynaamisen ajoituksen, eli sen mitä se on kun ECU säätää sitä. Se taas ei vaikuta käyntiinlähtöön, vaan käyntiinlähtö on kiinni pumpun ajoituksen mekaanisesta säädöstä, joka tarkistetaan mittakellolla.

              Jos tankkiin ei tule korvausilmaa, niin sekin voi aiheuttaa noita oireita. Kannattaa siis ajon jälkeen koittaa avata tankin korkki, jotta näkee onko tankissa alipainetta. Jos taas jotkut polttoaineletkut (tai niiden liitokset) vuotavat, niin niistä pääsee ilmaa polttoainejärjestelmään, mikä taas hankaloittaa käynnistämistä hyvinkin huomattavasti.

              Comment


              • #8
                Vika ei ainakaan ole hehkuissa, niitä ei tdi kaipaa näillä keleillä.

                Polttoainelinjojen ilmavuoto voisi olla syynä. Yksi vaihtoehto on myös ruiskutusajoituksen siirtyminen myöhäisemmälle joka taas voi johtua vaikka löystyneestä kampiakselin hihnapyörän pultista, kannattaa tarkistaa mieluummin ennen täystuhoa.

                Comment


                • #9
                  tankin ilmat

                  Tankkiin ei tule alipainetta. tai ylipainetta. Kävin eilen tankilla.
                  Tänään sai houkutella käyuntiin liki 10 min.

                  Alkuun vain pyöritti, ehkä viidennenllä yrityksellä sitten lupasi sitten taas ei muutaman lupauksen jälkeen alkoi käydä yhdellä pytyllä ja startin voimalla sitten toinen ja käyntiin.

                  Hirmuinen oli pölläys !

                  Auto on nyt korjaamolla molla molla . . .

                  Jos ajoitus ooisi siirtynyt niin sopiiko oireisiin, että koneen käyntiääni ei ole muuttunut, mutta veto alkaa hieman korkeammilla kierroksilla, kuin aiemmin.

                  Comment


                    #10
                    Liian myöhäinen ajoitus aiheuttaa kyllä sitäkin, että tehoja uupuu (ainakin vähän), koska kaikki polttoaine ei ehdi palaa kunnolla. Savuakin tapaa tuolloin tulla hiukan enemmän. Jos pumpun ajoitus on siirtynyt itsestään, niin kannattaa tosiaan selvittää mistä se johtui, kuten Janikin suositti. Yksi vaihtoehto on löystynyt pumpun hihna.

                    Comment


                    • #11
                      suurempi ongelma

                      Sain huollosta väliaikatietoja.

                      Moniurahihnapyörän vaihto ( koska vippasi) ei vienytkään vippausta pois ! nyt epäillään kampiakselin pään vinoutta. Sellainen vika taas vaikuttaa hurjan nokkakolarin aiheuttamalta.

                      Näinollen saataa löytyä vaikka mitä.

                      Comment


                      • #12
                        suurempi ongelma

                        Sain huollosta väliaikatietoja.

                        Moniurahihnapyörän vaihto kampiakselin päässä ( koska vippasi ) ei vienytkään vippausta pois ! nyt epäillään kampiakselin pään vinoutta. Sellainen vika taas vaikuttaa hurjan nokkakolarin aiheuttamalta.

                        Näinollen saataa löytyä vaikka mitä.

                        [img]Kampuran päässä olevan hihnapyörän ruuvi oli löysaällä ja pyörä päässyt heilumaan. viilalla ja ruuvilukitteella parsittu kokoon. kestää jos kestää.

                        Edelleen saa startata pitkään. hehkut OK.

                        Comment


                        • #13
                          lisää ihmeteltävää

                          Laitoin kokeeksi autoon lohkolämmittimeen ( on oikeesti letkulämmitin) puoleksi tunniksi ennen starttaamista. Lähti ekalla ja todella hyvin.

                          Onko autossa joku lämpöanturi, joka voi tehdä kiusaa ?

                          Comment


                            #14
                            Omassa ko. anturi on ylävesiletkun lähdössä. Jos anturin ottaa irti, niin koneen pitäisi hehkuttaa pitkään. Irrotetusta anturista voi koittaa mitata resistanssin. Lämpimällä koneella anturin lukema on omassa pelissä joitain satoja ohmeja. Koneen jäähtyessä vastus kasvaa. Onko se pumpun ajoitus tarkistettu?

                            Comment


                            • #15
                              Niin kuin todettiin TDI ei tarvitse käyntiin lähtiäkseen hehkuja edes pienillä pakkasilla. Jos taas ajoitus on pahasti pielessä, niin heikkoa se käyntiin lähtö on lämpimälläkin oli hehkut käytössä tai ei.
                              Vag-comilla näkee kyllä ajoituksen sekä lämpöantureiden toiminnan mainiosti. Jos osaa katsoa.

                              Comment


                                #16
                                Lisäyksenä vielä, että VAG-COM ei näytä pumpun mekaanista ajoitusta. ECU:n säätäessä ajoitusta (auton ollessa käynnissä) ajoitus voi olla suht ok, mutta startin onnistuminen on kiinni nimenomaan mekaanisesta ajoituksesta.

                                Comment


                                • #17
                                  Näyttää. TDI Graph.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Jarin kanssa samaa mieltä. Silloin kun ollaan basic settings-tilassa ei ecu säädä mitään vaan silloin voi laittaa mekaanisen ajoituksen kohdalleen, pumppua kääntämällä lukemat näytöllä oikeiksi.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Kyllä. Jos TDI Graphia ei ole käytössä, moinen onnistuu myös Measuring Blocks - Group 000 - Basic settings - ryhmän 4:ttä kentän arvoa tarkkailemalla, alue noin 40-60.
                                      Ihan 100% varmaksi en tuota muista, koska ei ole ohjelmaa nyt silmien edessä.

                                      Comment


                                        #20
                                        Itse taistelin juuri äskettäin saman ongelman kanssa 2,5 tdi:n kanssa ja siinä huonon aamukäynnistymisen syynä oli 4 heikkotehoista hehkua ja pumpun ajoitus hieman myöhäisellä. Nämä kun korjattiin niin auto on toiminut taas kuin unelma.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Aikanaan starttasin 74kW 1.9 TDi Passattia -25 C pakkasella, lahti pyörimään todella kankeasti ja käynnistyi yskähdellen vasta pitkän pyörityksen jälkeen ja kävi ensimmäiset 30s todella epävarmasti ja paksua, mustaa savua päästäen. Tämän jälkeen käynti tasaantui normaaliksi ja viaksi paljastui myöhemmin 3 loppuunpalanutta hehkua. Näin kesälämmöillä etsisin kyllä vikaa jostain muualta.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Testi pitkällä hehkulla

                                            Testasin viikonloppuna starttia siten, että nyppäsin lämpötila-anturin johdon irti. Hehkutti tosi pitkään ja lähti hienosti käyntiin.

                                            Voiko ajoituksessa kuitenkin olla jotain pöpöjä?

                                            Tehot ja vääntö edelleen kateissa.
                                            Tyyppikilpi takakontissa väittää 66 Kw. Rekisteriotteessa 81 Kw.

                                            Comment


                                            • #23
                                              VAG-Commilla näkee sen ajoituksen hetkessä.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Vika löytynyt

                                                Oikeita vinkkejä Teillä.

                                                Auto Häkkisellä ja tuomio:

                                                Ajoitus niin myöhäisellä, ettei edes automatiikka pysty säätämään kohdalleen.

                                                Se kampiakselin pää saadaan koneistettua VAG:n omalla erikoislaitteella moottorissa kiinni.

                                                Kohta pitäisi pelittää.

                                                Häkkinen on hyvä !

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Pumppusuutin dieselin kylmäkäynnistysongelma

                                                  Moro

                                                  Syksystä asti on ollut tuommoinen A4 1.9 TDI pumppusuutin dieseli alla (AJM koneella). Nyt kevään tultua on alkanut ilmetä kummaa käynnistysongelmaa.Kun aamulla pistää koneen käyntiin ilman lämmitystä, lähtee kone käyntiin "räkäisemällä" ja käy hetken huonosti. Jos pistää liekaan puoleksi tunniksi, niin lähtee käyntiin niin kuin pitääkin. Kun kone on lämmin, lähtee se käytiin ihan normaalisti.

                                                  - Kaikki hehkut vaihdoin ja muutaman aamun käynnistyi paremmin
                                                  - Hehkuja vaihtaessa hieman ihmettelin diesel suodatinta purkaessani, ettei suodatin ollutkaan ihan piripinnassa. Auto oli kylläkin seisonut pihassa ennen suodattimen irrotusta n. 6 tuntia.
                                                  - Hehkun sulake ECU boksista katsottu ja oli ehjä. Releet sieltä samasta boksista kävin läpi ja katsoin että nekin toimi. Muutkin sulakkeet ehjiä.
                                                  - VAG-COM ei näytä moottorilta mitään vikakoodeja. Moottorinohjauksen lämpöanturin arvotkin näyttää ihan järkeviltä.
                                                  - Mittariston lämpöanturi on ilmeisesti pimeänä se pitäisi vaihtaa tuossa viikonloppuna (moottorin ja tulipellin välissä jossain "vesioksassa"). Antaakohan kyseinen anturi lämpötilatietoa muualle kuin mittaristolle, joka saattaisi vaikuttaa kylmäkäynnistykseen?

                                                  Jakohihna vaihdettiin lokakuun alussa, mutta en muista oliko silloin vielä pakkasia. Tuolloin ei ainakaan ollut minkäänlaisia käynnistysongelmia. Omat ideat alkaa olla lopussa tuon lämpöanturin vaihdon jälkeen.

                                                  Edit: Tuosta pumpun ajoituksen säädöstä tuli mieleeni: olenko ymmärtänyt oikein, pumppusuutin dieselissä polttoaineen ruiskutuksen ajoitus tulee nokka-akselin toimesta?
                                                  Viimeksi muokannut Damnation; 11.4.2007, 20:17.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Eikös pumpparissa ole sitten jo ihan siirtopumppu jolla aine saadaan konehuoneeseen saakka? Olisko vika niinkin yksinkertainen että tuo pumppu alkaa olla finito. Tai sitten joku falskaa ainetta takaisin tankin suuntaan.

                                                    Pumpparin ajoituksista en muuta osaa sanoa muuta kuin että VAG-COMilla sitä ei pysty tsekkaamaan. Tietääkseni se säädetään kyllä esim. hihnanvaihdon yhteydessä lukitsemalla jotain johonkin kohtaan. Viisaammat sen kertokoot...

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      PD:ssä on merkit kampiakselissa, jotka pistetään kohdalle. Sitten laitetaan nokka-akseli työkalun avulla kohalleen. Ei muuta. Ruiskutus tapahtuu nokka-akselin avulla, vai oliko siinä se apuakseli. Joka tapauksessa ennakot säädetään sähkösesti pumppisuuttimissa.

                                                      Polttoainepumppu on kannen päässä samassa kuin alipainepumppu, lisäksi tais olla siirtopumppu. En nyt muista varmasti, kun ei ole opusta tukena.

                                                      Mulla tekee ihan samaa kylmänä aamusin. Lähtee käyntiin kuin ei olis hehkut kunnossa. Voi olla ettei ole, en ole kerennyt/jaksanut mittailla koska ei ole ongelmaa muuten. Päivän kun seisoo työpaikalla parkissa, niin lähtee ihan ok käytiin. Kylmänä hehkuttaa muutaman sekunnin.

                                                      Ilonen pöllähdys kyllä tulee startessa, joten voishan se olla vuotava suutinkin.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Muistelen joskus lukeneeni jostain topicista että polttoainepuolella oleve ilmavuoto valuttaa polttoaineet takaisin tankkiin ja näin ollen joutuu sahaamaan käyntiin ennen kuin kone saa tarvitsemansa polttoainemäärän. Oiskohan ollut joku o-rengas ehtoopuolella suodattimen yhteydessä ja siitä pääsi imemään ilmaa järjestelmää....

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Vaihdoin tuossa eilen mittariston lämpöanturin jäähdytysnesteelle. Käynnistyvyyteen ei tullut muutosta, mutta ihan mukava, että näkee nyt vedenkin lämmöt. Tuota polttoainepuolta varmaan on seuraavaksi alettava tutkimaan, koska lämpötila oli aamusella +6 C ja silti pientä "räkimistä" oli käynnistyksessä. Onkohan tuohon polttoainepuolen tiiveyden tutkimiseen mitään kotikonsteja tiedossa? Dieselsuodattimen o-renkaan kunto ja liityntäpinnat on helppo tarkistaa, mutta siitä ettenpäin ei ole oikein hajua, että mistä etsiä, jos vika ei ole tuossa suotimen yhteydessä.

                                                          Konetta ei joudu ainakaan vielä sahaamaan kylmänä käyntiin, joten pitää nyt ainakin yrittää paikantaa vikaa vielä kun lähtee suht hyvin käyntiin.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Itsellä kun aine on alle puolen tankin, kuuluu virrat päälle laitettaessa sellainen "lurps" ääni tankin suunnasta eli pumppu pyörähtää ja täyttää putket ennen starttia. Ei kuulu täydellä tankilla. Liekö normaali ääni?

                                                            Kuitenkin ei käynnistysongelmia kun vaihdoin hehkut uusiin, yksi oli sökö. Mikään järjestelmä ei viallista tulppaa antanut ilmi, vaan irrotin kaikki ja testasin akulla. Uudet hehkut on pidempää mallia, jotka on albumin mukaan on -02 alkaen käytössä. Vanhat oli lyhemmät. Mikä lie sitten vitsi noissa pituuksissa?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X