Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

-04 2.5tdi 4MOTION passatti ei puhalla lämmintä oikein?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • -04 2.5tdi 4MOTION passatti ei puhalla lämmintä oikein?

    Tuli hankittua tuollainen 4-veto pasuuna 132kw 2.5 diesel koneella ja huomasin tuossa kun ajelin kotiin pakkasta vain vajaat -10 astetta ja auto oli kylmä ku saat....na Vaikka lämmön laittoi HI eli täysille.
    Pysähdyin sitten huoltamolle ja tarkistelin nesteitä niin oli kauhea näös:( Kun korkin otti pois neste oli aika pahan väristä ja se oli mielestäni liian täynäkin koska oli melkein korkkia myöten. Ja korkin reiän reunoillaki oli sellaista töhnää.. Aivan kuin jotain huohotus paskaa tms...
    Mitähän tuolle keksis ensi hätään tehdä??
    Öljyt tarkistin niin oli ihan oikean värinen tikku eikä ollu vesi pisaroita seassa ja öljy oli mustaa eikä sellaista matikahvin väristä vesi/öljy paskaa,ONNEKSI!!
    Lämmöt pysyi koko reissun ajan 90 mutta lämpöä ei tullut sisätiloihin juuri lainkaan. Kun puhaltimen tehon laitto aivan minimille niin sitten tuli jonkin verran lämmintä mutta kun isonsi puhallus tehoa niin vilileni heti.
    Epäilys siis on että johtuuko lie kaikki tämä lämmön puute likaisista nesteistä ja kun oli muutakin sontaa seassa..
    Onko olemassa jotain puhdistus mömmöjä jäähdyttimen paskojen irroitukseen ja saisi nesteet kutakuinkin oikean väriseksi.
    Jos oikein tarkkaan katsoi niin punainen tuo neste on joskus aikoinaan ollut..

  • #2
    Löytyyhän noita coolant flusheja eri valmistajilta.
    Joko siellä on kierron esteenä jotain tai sitten kierto ei ole kohallaan.

    Kannattaisi edelliseltä omistajalta tai liikkeestä kysyä asiasta, jos ei ole muistanut mainita.

    Comment


    • #3
      Kysyin asiaa ed. omistajalta mutta sanoi että ei se mikään kauheen lämmin auto ole ollut. Eikä se ollutkaan heillä kuin reilu puoli vuotta ja siitäkin auto oli suurimman osan ajasta kesällä. Jakopääremppa siihen oli kuitenkin tehty 233tkm ja oli uusittu vesipumppu jne... ja tämä jakopää remppa oli tehty nyt edellis maaliskuulla. Se ihmetyttikin että kuinka on voinut tässä ajassa mennä tuo jäähdytin neste tuon näköiseksi ja jotain törstettä muutenkin oli jäähdyttäjän korkin huulilla kun kurkkasin sinne.
      Kuinka tuota kiertoa voi säädellä jois se ei vaikka nyt olisikaan kohdallaan?
      Jokatapauksessa uusin nuo nesteet ensimmäisenä ja vois samalla laitella tuonne jotain puhdistus aineita.
      Onko tässä olemassa myös jotain magneeti venttiileitä jotka voisivat jumitella vai mistähän tuota osais katsoa vikaa ensimmäisenä.
      Eikait vaan tarvi pelätä mitään vakavaa kansi ongelmaa tms...?? Lämmöt ainaki nousi 90 ja sielä pysyivät koko ajan.
      En tiedä liittyykö tähän asiaan jotenkin mutta ihan kuin olisin kuullut ajon aikana sellaista hassua lirinää/lorinaa(ihan kuin vesi lorisi vaisusti jossain purossa..) siitä se kuskinpuolelta kuului jostain tuulilasin läheisyydestä. saattoi kuulua kyl jostain koelaudan takaakin konetilastakin jopa..
      Ja se vielä että kun puhallinta ei pitänyt kuin minimillään niin sillon sieltä tuli lämmintä jopa eniten mitä tulikaan ja puhallinta isommalle niin heti vähän viileni se lämpö.

      Comment


      • #4
        Tulee mieleen, että olisko siellä ollut jotain vajetta nesteessä ja sitä on paikkausaineilla korjailtu. Sillon tuon neste menee ruskeahkoksi.

        Tuo voi jossain tapauksessa tukkia paikkoja, vaikka mitä ite olen käytelly niin se on korjaillu niitä mitä sillä on toivottukin.

        Se, että lämmöt nousee 90 asteeseen on hyvä juttu. Tietysti pitäis tarkistaa, että onko se todellinen lukema.
        Automaatti-ilmastoinnista kun on kyse nähtävästi. Sieltä voisi yrittää saada koodeja pihalle, jos vaikka on jokin venttiili jumissa tms.
        Voi se kennokin olla tukossa.

        Comment


        • #5
          tuosta ed. autosta osaain katsella niitä koodeja siitä autom.ilm. näytöltä mutta tässä passatissa en tiedä kuinka nuita koodeja pääsee katsomaan siitä automaatti ilmastoinnin näytöltä? Mitä nappuloita pitää painella ja missä järjestyksessä??
          Niin ja näkiskö nuita nesteiden lämpötilaa jotenkin siitä autom. ilmastoinnin näytöltä? Vai miten tarkoitit että tarkistaa nesteiden todellinen lämpötila?

          Comment


          • #6
            Lorina viittaa ilmaan järjestelmässä. Voi olla ihan ilmauksen puutteesta johtuvaa. On myös olemassa testeri joka kertoo onko jäähdytysnesteen seassa pakokaasuja, voisi olla hyvä idea testata.

            Comment


            • #7
              onko nuo millainen homma ilmata?? korkki meni paskaksi kun aloin tänä aamuna aukaseen korkkia niin jäi korkista se keskiosa siihen paisarin reikään. Saa sen sieltä vielä pois mutta en ymmärrä mikä pirun se rikkoi:( Se siis halkes siitä itse korkista se keskiosa pois missä ilmeisesti juuri on tämä paineen tunnistin.

              Comment


              • #8
                Air Flow Flap (V71) tästä koodista en muista enempiä tietoja
                01271 - Positioning Motor fir Temperature Flap (V68)


                Tuollaiset koodit tuli vag-com:lla

                Mitäs nuo tarkoittaa?

                Comment


                • #9
                  Eli siellä on läppä jolla säädetään kuuman ilman määrää kennolta, jolla siis haluttu puhalluslämpötila saavutetaan.
                  Sieltä on nyt säätömoottori epäkunnossa.
                  Siksi ei tule lämmintä.

                  Comment


                  • #10
                    Onko tuo säätömoottori juuriki se mikä on sielä ylivit...sessa paikassa jossain jalkatilan tuntumassa hanskalokeron takana?? Vai missä se sijaitsee ja onko kallis tuollainen korjata tai uusia?

                    Me kokeiltiin testailla vag-com:lla sitä säätömoottoria niin kyllä se liikkui mutta kauhean narinan ja kitinän kans eli tosi nihkeän tuntuinen kuulosti olevan ? Sehän varmaan siis selvittää tuon miksi ei tule kunnolla lämmintä ilmaa sisätiloihin kun se moottori ei ilmeisesti siirrä sitä läppää oikeaan asentoon jos paneelista pyydetään esim. 28 astetta lämmintä niin se ei sitä siirrä kuin vähän vaan ja jumittuu paikoilleen

                    Comment


                      #11
                      Putsaamalla noita on saatu elvytettyä, ohjeet lähinnä C4-koppaa koskien löytyy jostain täältä foorumiltakin, samat ohjeet läppämoottorien huollosta soveltuvat varmasti tähänkin kohtaan.

                      Comment


                      • #12
                        nyt on vikakoodit luettu ja vika oli tälläinen:
                        lämpötilansäädön läpän moottori epäkunnossa ja
                        kiertoilman läpän säätömoottri epäkunnossa

                        Ovatko korjattavissa vai pitääkö uusia ja ovatko kalliita
                        Ja missä nämä osat sijaitsee??

                        Comment


                        • #13
                          Kyllä ne saattaa saada kuntoon putsaamalla. Jos en väärin muista, niin lämpötilansäätimen moottori on "kivasti" keskikonsolin sisällä, ilmakanavien alapuolella. Saa sen sinne vaihdettua purkamatta koko autoa, mutta ei ole kivaa. Kiertoilman säätömoottori on vähän helpommassa paikassa puhaltimen moottorin takana, mutta saa sinnekin olla ohuet kädet.

                          Muistaakseni yksi säädin maksaa ~200€.

                          Comment


                          • #14
                            Tuolle kiertoilma moottorille on aivan sama toimiiko se vai ei tällä hetkellä, kuhan saa tuon lämpötilansäätö läpän moottorin toimimaan että saa auton sisällekki kunnolla lämmintä tulemaan niin se riittä nyt alkuunsa. Kesällä voi katsella muita sitten.. Kai se on kokeiltava se putsaus tuolle moottorille ja katsottava tokeneeko se siitä ja laitella vaikka vähän uusia rasvoja sinne jne... Mikäli sen sieltä saa joskus käsiin koko moottorin.

                            Comment


                              #15
                              Minulla on vielä purkuauton jämäosissa tuo puhallinkanavisto ja siinä kaikki läppämoottorit kiinni jos tulee tarve, voisivat olla jopa samoja osia (purkuauto mallivuotta -01, A4 B5).

                              Tosin, aina kun jotain myy niin hetken päästä sitä tarvitsisi itse... ;)

                              Comment


                              • #16
                                lämmönsäätömoottori puhdistettu ja nyt ei tule enään vikakoodeja minkäänlaisia mutta ei tuo silti mikään lämpökaappi ole vieläkään. -20 pakkasta. Saako nuita edes -20 ja isommilla pakkasilla kunnolla lämpimäksi??

                                Comment


                                • #17
                                  Ruskea töhnänen neste viittaa siihen, että on lisätty vihreetä nestettä punaseen ja nyt kennot on ruskeaa ryyniä täynnä. Vesi ei kierrä ja lämpöä ei tule. Voi koittaa huuhdella, mutta todennäköisesti menee kennon vaihdoksi.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Alkuperäinen kirjoittaja vsiirtola Näytä viesti
                                    Ruskea töhnänen neste viittaa siihen, että on lisätty vihreetä nestettä punaseen ja nyt kennot on ruskeaa ryyniä täynnä. Vesi ei kierrä ja lämpöä ei tule. Voi koittaa huuhdella, mutta todennäköisesti menee kennon vaihdoksi.
                                    arvaiskos tuonne paisariin laittaa esim.astianpesukoneen jauhetta tai sellaisesta pesutabletista vaikka puolikkaan ja antais kiertää nesteen jonkin aikaa ja laskis nesteet pois ja huuhtelis kunnolla vesijohto paineella sekä meno että paluu letkuilta kennolle meneviltä letkuilta vuoronperään.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Laittaisin kyllä itse mieluummin jotain jäähdyttimenputsausainetta millä kokeilisin putsata. Niitä kun taitaa kuitenkin saada joka autotarvikepuljusta. Eikä hinnatkaan taida päätä huimata.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Kerran, vuosia sitten jäähdytyslärjestelmän Toyotasta astianpesukone jauheella putsaanneena en voi kyllä suositella kenellekkään kyseistä tapaa. Tuli kyllä niin puhdasta ettei millään kaupallisella puhdistus litkulla pääse samaan tulokseen mutta sitä huuhtelun määrää, voi p%&se!

                                        Oli useamman tunnin homma kun ei se litku lähteny kylmällä vedellä paineella huuhtomalla niin joutui aina tyhjään järjestelmän ja taas täyttään ja käyttään lämpöseks ja taas alusta kertaa 15!

                                        Tehokasta mutta tuskallista!

                                        Comment


                                        • #21
                                          Alkuperäinen kirjoittaja mikas Näytä viesti
                                          Laittaisin kyllä itse mieluummin jotain jäähdyttimenputsausainetta millä kokeilisin putsata. Niitä kun taitaa kuitenkin saada joka autotarvikepuljusta. Eikä hinnatkaan taida päätä huimata.
                                          yhdet jäähdyttimen pesulitkut(motonetin litkut) sinne on laitettu jo kertaalleen ja huudeltu lämpimällä vedellä edes takaisin lämppärin kennolle menevistä letkuista ja suoraan paisarin kautta kierrätetty. Ehkä se vähän auttoi siihen että olis alkanut edes vähän paremmin lämmintä puhaltamaan sisätiloihin. Puhallin kun on pienellä niin tulee ehkä eniten lämmintä ja heti jos isontaa puhallus tehoa niin viilenee ilma..

                                          Kyllä niin vitu.....aaa jo nyt tuo auto suunnattmomasti vaikka ollut vasta viikon. Kai se pitää kokeilla vielä nakata sitä astianpesukoneen pesujauhetta tuonne nesteen sekaan ja katsoa mitä tapahtuu!! Irtoaisko tuolta kennostoista paska vai ei..
                                          Eikait tuossa juuri muuta vikaa voi olla enään kuin tuo kennosto joka on tukossa?? lämmöt nousee aika pikaisesti 90 ja siinä pysyväy vaikka niin kauan kuin dieseliä tankissa riittää. vikakoodeja ei tule minkäänlaisia,kaikki läppämoottorit pelaa. On nämä nykypäivän autot niin vaikeita tapauksia!!
                                          KYLMIÄ rajastaan ja käyntiin lähteminen on tuurissaan kovilla pakkasilla. Luottaa näihin ei voi yhtenäkään päivänä.

                                          Comment


                                          • #22
                                            mistä tuohon vois ostaa uuden kennoston muualtakuin marmorilta?
                                            missä hinnoissa ovat ja onko nuissa samat kennostot kaikissa2.5tdi vw konsernin autoissa vai joka kone tyypissä omanlaisensa? Työnä tuo tulee olemaan karsean suuri!?!?!
                                            Vai onko jollain vielä jotain niksiä mitä kannattaisi kokeilla?
                                            Tänä aamunaki oli pakkasta reilu -20. Autossa nousi suhteellisen nopeaa lämmöt 90 ja sielä ne pysyivätkin ilman seilailuja mutta lämmöstä ei vielä ollut tietoakaan...

                                            Comment


                                            • #23
                                              Taitaa olla paska niin jumis kennos ettei auta enää ku vaihto. Ruuvaamista tulee piisaamaan ihan kiitettävästi mutta ei se silti mikää mahdoton homma oo. Omaani oon vaihtanu ja hyvinpä tuo meni vaikka aluks epäilytti. Toki kojelauta ja sen takana oleva poikkituki pitää irrottaa mut ne lähtee ruuvaamalla :)

                                              Tällänen löyty ffp:ltä. En oo ny aiva satavarma onko sama kori kyses täs.

                                              http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=125121&highlight=

                                              Comment


                                              • #24
                                                Alkuperäinen kirjoittaja horch Näytä viesti
                                                Taitaa olla paska niin jumis kennos ettei auta enää ku vaihto. Ruuvaamista tulee piisaamaan ihan kiitettävästi mutta ei se silti mikää mahdoton homma oo. Omaani oon vaihtanu ja hyvinpä tuo meni vaikka aluks epäilytti. Toki kojelauta ja sen takana oleva poikkituki pitää irrottaa mut ne lähtee ruuvaamalla :)

                                                Tällänen löyty ffp:ltä. En oo ny aiva satavarma onko sama kori kyses täs.

                                                http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=125121&highlight=
                                                miten nuo kaikki Airbagit,saako ne ns. toimimattomaksi kun ottaa akunkengän irti?

                                                Valmiiksi jo puhalluttaa tuo homma!! On varmaan niin miljoona mutteria ja pulttia, putkea ym,... ettei saa kasaan enään koko pas...aa kun purkaa :DD

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Kyllä jää kennon vaihdot tekemättä!!! Ennemmin vaihtuu auto ku kennosto!!! Tässä ei ole aikaa ja haluja alkaa kennoja vaihtelemaan!!

                                                  Kokeilen silti vielä sen puhdistus homman kerran pari ja katsoo mitä tapahtuu.

                                                  Joku oli kokeillut myös tälläistä:
                                                  puristannu ylävesiletkun ns.tukkoon ettei neste ollut kiertänyt kuin pienemmissä putkissa, sitten aukaissut paisarin korkin ja antanut n.4000r/min n.5min ajan (tosin tämä oli ollut ilmeisesti bensa auto kun on noin koveilla kierroksilla huuattanu) dieselillä jos huuattaa 4000r/min 5min ajan niin ei tartte sen jälkeen välttämättä alkaa enään edes vaihtelemaan kennoja eikä paljon muutakaan :)
                                                  lämmitin oli tohissu täysillä ja yht`äkkiä oli alkanut tulemaan niin pirusti lämmintä auton sisälle ja sen jälkeen ei ollu tarvinu jälkeenpäin enää tapella lämpimän ilman saannista sisätiloihin.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Ilmauksia tehty ja paisarin korkki uusittu kun oli rikki. Vag-Com:lla katsottu kaikkia tietoja eri lämpötiloista ja coolant temppi näytti olevan ajon aikana 92 ja joku toinen temp oli 88.
                                                    Kaikkia arvoja katsottiin kun laitettiin puhaltelemaan eri suuttimilta niin kaikki näytti olevan spekseissä.
                                                    Nyt -26 pakkasta ulkona ja autossa lämmöt pysyy parkissa 90 ja lämmintä tulee kivasti autoon. Heti kun lähti liikenteeseen niin vähän jähtyi ilma. Pitäiskö kokeilla laittaa pahvin pala keulaan vai onko siitäkään mitään hyötyä kerta lämmöt kuitenkin pysyy 90 asteessa.
                                                    Ilmastoinnin sisään tuleva ilma(olikohan se joku air indukt tms...) oli parkissa -1 astetta ja kun lähti ajamaan niin se muuttui -15.
                                                    Jospa tämä auto ei ole tälläisillä pakkasilla mikään lämpökaappi,kuitenkin parannusta tullut todella paljon siihen mitä tuo on ollut. En usko että kenno on tukossa koska kennolle menevät ohuet letkut oli todella kuumat tai toinen oli vielä kuumempi kuin toinen(paluu)

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      No kyllä ainakin omassa riittää lämpöä tupaan asti niin paljon kun kehtaa vaan säätää tulemaan.
                                                      Eli vielä kannattaisi jostain vikaa etsiä, jos tuntuu että ei tarkene. Luulen että kun sait hieman lämpöä tulemaan lisää kabiiniin, niin tuntuu että on kunnossa vaikka ei välttämättä todellisuudessa ole.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Alkuperäinen kirjoittaja valtsu Näytä viesti
                                                        No kyllä ainakin omassa riittää lämpöä tupaan asti niin paljon kun kehtaa vaan säätää tulemaan.
                                                        Eli vielä kannattaisi jostain vikaa etsiä, jos tuntuu että ei tarkene. Luulen että kun sait hieman lämpöä tulemaan lisää kabiiniin, niin tuntuu että on kunnossa vaikka ei välttämättä todellisuudessa ole.
                                                        No ei tuola kyllä liian lämmin ollu vaikka lämmöt kyllä oli 90. En tiedä enään mitä tuolle osais tehdä. Parkissa kuin antaa olla aikansa niin kyllä auto lämpenee hyvinkin. Oli jossain vaiheessa kun auto oli pihalla käynnissä (pakkasta -27) niin mennyt itsestään sisäkierrolle ja kun menin autoon sisälle sielä oli kyllä lämmin. Mutta ajamaan lähtee niin heti viilenee. Kai tuossa on kenno tukossa sitten.. vaikka ei ole tuon vanhempi auto olemassaan..
                                                        Jos osaat kertoa mitä kannattais vielä kokeilla niin kerro ihmeessä??
                                                        Ja onko vielä jtn mitä kannattaisi vag-com:lla katsoa?

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          En valitettavasti osaa kyllä neuvoa enempää mitä tässä ketjussa on jo käsitelty. Annoin vaan oman kokemukseni näistä veekutosista, että kyllä lämpöä pitäisi riittää.

                                                          Mutta jos ite tekisin, niin laittasin pariksi päiväksi jotkut forten liuotusaineet kiertoon ja sitten huuhtelisin koko paskan puhtaalla vedellä. Vesiletku vaan kiinni auton jäähdytinletkuihin ja hana auki. Sitku alkaa tulemaan kirkasta, niin laittasin uudet jäähdytinnesteet sisälle ja toivoisin parasta.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Alkuperäinen kirjoittaja valtsu Näytä viesti
                                                            En valitettavasti osaa kyllä neuvoa enempää mitä tässä ketjussa on jo käsitelty. Annoin vaan oman kokemukseni näistä veekutosista, että kyllä lämpöä pitäisi riittää.

                                                            Mutta jos ite tekisin, niin laittasin pariksi päiväksi jotkut forten liuotusaineet kiertoon ja sitten huuhtelisin koko paskan puhtaalla vedellä. Vesiletku vaan kiinni auton jäähdytinletkuihin ja hana auki. Sitku alkaa tulemaan kirkasta, niin laittasin uudet jäähdytinnesteet sisälle ja toivoisin parasta.
                                                            Siinä ohjeessa luki että kun ajaa koneen lämpöiseksi niin pitää ottaa heti pois ne litkut.. Mut jos ne kerta kärsis olla pitempäänkin sielä niin laitan ne samantien sinne ja annan olla ne muutaman päivän.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X