Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mäntien tarkastus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Mäntien tarkastus

    Eli kuinka voin tarkistaa mäntien kunnossa olevuuden, ilman sylinterin irroitusta. Nyt on kansi auki ja männät näyttävät olevan päällisin puolin hyvän näköiset. Sylintereissä ei oo naarmuja ja kampiakseli pyörii ilman kakerteluja.

    Ja sit vielä toinen niin millä (koti)konsteilla sais pako ja imusarjasta karstat hyvin pois?

    #2
    Itse en keksi männän tarkastukselle muuta keinoa, kuin sylinteriputkesta poisto ja visuaalinen tarkastus, sekä mittaus mikrometrillä. Väittäisin samaan syssyyn, että jos männän kupeessa ei näy ihmeempiä jurmuja ja jos pinta on tasaisesti kulunut, ei niissä ihmeellistä vikaa ole. Mittauksen voi tehdä varmuudeksi, jos omistaa tai muuten saa käsiinsä kaarimikron. Nämä siis sillä oletuksella, että mäntä ei ole jo laestaan halki tms.

    Karstojen poistoon on usein käytetty diiselillä liuotusta. Jotkut ovat oikein polttaneet ylimääräisen moskan pois, mutta itse en uskaltaisi moiseen ruveta. Joku 'hiova' aines (hieno hiekka) liuottimen sekaan ja ravistelua voisi myös olla avuksi, kuvittelisin.

    Comment


      #3
      Puristusmittauksella saa tarkisteltua männänrenkaat, mutta kansihan siinä pitää olla paikalla.
      Itse mäntiä ei voi kattoa ennen kuin ne on kädessä.

      Jos saat öljypohjan irti niin eiköhän männät tuostakin ole mahdollista ottaa lohko paikallaan irti?

      Se, että mäntien päällä tai sylintereissä ei näy jälkiä, ei kerro kaikkea.

      Comment


      • #4
        Sillä tässä kyselen ku sutasi jakopäänhihna tuossa ja kansi on nyt koneistamolla, niin mietin että tuleekohan tuo sillä pelkästään kuntoon.

        http://rontti10.kuvat.fi/kuvat/audi+a4+/

        Comment


          #5
          Eipä sitä tiedä ennenkuin ottaa nuo männät käteen, missä jälkiä on. Melko varmasti ovat kunnossa, noiden kuvien perusteella
          Mäntien ylityksen tarkastuksellä näkisi varmasti jokseenkin sen, että onko kanget ok.
          Se mäntien irrotus ei pitäisi olla kovin iso temppu, kun kerran kansikin on irti, jos vain alakautta on tarpeeksi tilaa ne irrottaa.

          Comment


          • #6
            Mulla oli aikanaan samanlaista jälkeä 2.5 TDI:n hihnan katkettua: yläkerta paloina (nokka-akaseli kolmessa osassa, nostajia läpi kannen ja venttiilit solmussa) ja jälkiä männissä.

            Tossa diiselissä venttiilit olivat kohtisuorassa männänpäihin nähden, joten mäntiin jäi tasaiset iskemät. Kankien kuntoa arvioitiin mittaamalla työntömitalla mäntien liikeradat kannen tasoon nähden ja olivat samat alle kympän tarkkuudella - oltiin silloin sitä mieltä, että alakerta on kunnossa ja vain kansi ja yläkerta laitettiin uutta.

            Koneella ajettiin tuon jälkeen 160 tkm ilman ongelmia....

            Comment


            • #7
              Tuohan kuulostaa rohkasevalta! Itellä ei ihan nuin pahasti menny ku hihnasta irtosi hampaita vain ja sit startatessa mätkäytti venttiilit mäntiin. Pajalla sanoivat nokkaakselin olevan kunnossa. Venttiilit ym. pistetään uusiksi.

              Pitääpä itelläki mitata vielä tuolla työntömitalla mäntien liikeradat. Kiitoksia vastauksesta.
              Tuliko sit 160tkm jäläkeen jotain ongelmia?
              Viimeksi muokannut rontti10; 23.9.2010, 15:27.

              Comment


              • #8
                Mulla irtos 2,5tdi r5:sta kampiakselin hihnapyörä 160km/h nopeudessa (suljetulla alueella), männän ylitykset tarkistettiin ja kansiremontilla selvisi. Oon ajanu autolla 200tuhatta sen jälkeen. En lähtis mäntiä pois nosteleen jos ne käy kaikki yhtä ylhäällä.

                Comment


                • #9
                  Auto meni vaihtoon tuon 160 tkm:n jälkeen....

                  Comment

                  Working...
                  X