Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Letkulämmitin öljypohjanlämmittimen kaveriksi AFB

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Letkulämmitin öljypohjanlämmittimen kaveriksi AFB

    Nojoo tässä kävi tänäaamuna töihinlähtiessä niin kuin olen jo monena aamuna pelännyt, että auto ei jaksanut startata käyntiin. Pakkasta oli noin -25

    Viikolla tulee paljon pätkäajoa ja akku ei pääse latautumaan täyteen teräänsä oikein ollenkaan (riittääköhän sadankaan kilometrin aju, kun tuo akku on tuon tulipellin takana -> ei lämpene -> kylmä akku ei ota virtaa vastaan)

    Noh. Useana aamuna on käynyt niin, että kun autossa on pelkkä öljypohjan lämmitin, niin lohko ei lämpeä. Starttaa laiskasti, mutta tähänasti aina lähtenyt käyntiin. Kutoskoneessa nuo kitkat on vähän eriluokkaa kuin nelosessa varsinkin kylmällä lohkolla ja vaatii startilta aika kovan voiman. Tänäaamuna kuitenkin starttasi todella vaivalloisesti (startti pyöritti konetta, mutta ei jaksanut lähteä käyntiin.) Kun mittarivalot alkoivat vilkutella omiaan, niin en kehdannut enää yrittää käyntiin vaan lainasin naapurilta autoa.

    Nyt olen tässä tuuminut, että toisiko letkulämmitin mahdollisesti lisälämmitystä lohkolle, jotta auto starttaisi kevyemmin vai onko Eber/Webasto ainoa ratkaisu? Autossa on jo Defan säteilyelementti öljypohjassa, joten defan tuotteen voisin ottaa letkulämmittimeksikin ja haaroittaisin tuolta edelliseltä lämmittimellä, jolloin liikkeellelähdettäessä olisi lämpimät öljyt sekä lohko.

    Katselin lämmittimiä http://www.defa.com/finn_dok_h.php3?...=2&lang=6&ndid= ja tuon sivuston mukaan autoon kävisi Defan 760 elementti (http://www.defa.com/doc/700/760.pdf)

    Kyselisin nyt, että mihinkäsuuntaan tuossa autossa on vesikierto? Ettei laita paluupuolelle ja tarvitseeko tuo mötikkä erillisen kiertovesipumpun? Vai pitääkö tosissaan alkaa kaivaa kuvetta ja laittaa se eberi :(

  • #2
    Kyllä se letkulämmitin on toimiva peli. Jos en paljoa puhu omiani, tulee lämmittimen mukana asennuspaikasta ohje. Asennuspaikka on öljynjäähdyttimeltä/lämmönvaihtimelta ylöspäin lähtevä letku. Ainakin Allroadissa oli niukasti tilaa mutta kyllä se sinne lopulta sopi ja on toiminut jo muutaman talven hyvin.

    Comment


      #3
      Minulla on myös letkulämppäri 2.5 V6 Tdi:ssä. Se toimii, mutta ei ehkä ihan niin tehokkaasti mitä perinteinen lohkolämppäri.

      Lämppärin huomaa, kun starttaa auton yli 15C pakkasilla. Ilman lämmitystä moottori ei heti käy kaikilla pytyillä ja käynti muutenkin melko vaivalloisen oloista. 2h lämmityksen jälkeen samoissa oloissa kone käynnistyy ihan eri tavalla. Varmasti ihan hyvä peli öljypohjalämppärin kaveriksi. Jos vaan sulakkeet kestää tolpassa.

      Comment


        #4
        Olen myös ajatellut tuollaisen letkulämmittimen laittaa tuon ei niin luotettavan webaston kaveriksi. Soittelin tuossa (lähes)paikalliselle varaosa jobbarille / defan edustajalle niin hän käytännössä kieltaäytyi minulle myymästä tuota letkulämmitintä. Kuulemma Defa ei kyseiseen moottoriin (AFB) suosittele muuta kuin säteilylämmitintä. Eikä hyväksynyt tuota mielipidettä että säteilylämmitin ei oikeastaan Suomen talvessa mitään auta.
        Pitääpi tosiaan hakea jostain muualta tuo lämmitin + johtosarja... Ellei sitten täällä jollain todella ole niin huonoja kokemuksia tuosta letkulämppäristä että sitä ei kannata laittaa.

        Comment


        • #5
          Ilmeisesti tässä V6 koneessa on niin iso vesitilavuus ja lohkot kun ovat erillään, niin lämmitysaika tuolla letkulämmittimelläkin on todella suuri. Noissa lämppäreissä ei ilmeisesti ole tuota vesipumppua joka kierrättäisi vettä koneessa ja saisi moottorin oikeasti lämpimäksi.

          Kai se pitää alkaa soittelemaan noita eberin hintoja...

          Comment


          • #6
            Mikä ettei vähän käytettykin Eberi, ostin 2v vanhana 4.3kW SC ja nyt mennyt 8 vuotta ongelmitta. Asennus Kuopiossa esim. Puijon autohuolto, voinen naapuria suositella kun osaavat homman.

            Toista firmaa en voi suositella, siellä oli C4:n eberi asennettu väärin entiselle omistajalle, niin ei akku riittänyt, klimatronic ei pystynyt säätämään oikein lämmitystä ja uusi eberi vikaantui 3 vuodessa. Vaihdoin tilalle uuden, ihmettelin tovin huonoa toimintaa, ennen kuin vein korjausasennukseen. Onneksi tiesin, kuinka Eberin pitää toimia oikein, muuten olisin tuskaillut ylikuumuvan laitteen ja haalean virrattoman auton kanssa ties kuinka kauan.

            Comment


              #7
              Kai se pitää alkaa soittelemaan noita eberin hintoja...
              Eber varmastikin überratkaisu. Olen vain siinä luulossa, että A4 V6-tdi ympäristö, ainakin B6, on melko haasteellinen Eberin asennuksen kannalta. Viisaammat korjatkoon jos olen taas väärässä.

              Comment


              • #8
                Noni nyt on eberi tilattu ja asennus on torstaina.

                Hintoja alottelin kyselemään ensin Kuopion Autosähköltä. Karvalakki malli 5kw minikellolla asennettuna 1650e, Easystart R+ on 2050e. Kysyin että jos tuon itse laitteen, niin sanoivat etteivät suostu asentamaan. :/

                Sit aloin kysellä tuosta naapurikunnasta asennusta, niin eeperin ois halvimmillaan saanu asennettuna 1290e! (4,2kw karvalakkimalli), 5kw malli 1470e. Easystart R+ 5kw ois maksanu sit jotain 1700+. Sit kysyin että mites jos tuo omat rojut, niin mies sano että se on ihan ok! Mietittiin siinä yhdessä että pienemmät pajat ei varmasti voi kilpailla noilla hinnoilla esim. tuon eeperi.comin kanssa. No asennuksen hinnaksi sovittiin 550e

                Laite eeperi.comista D5WS 5kw malli Easystart R+ kakella ja asennussarjalla 1070e. Asennus sen 550e, eli yhteensä 1620e.

                Ihanan kallista! :)

                Comment


                • #9
                  Kaiketi aika kohtuullinen asennushinta työmäärään nähden, tuossa kun ei mene SC paisarin alle. Kyllä tuolla Valtsun mosa lämpenee :)

                  Siinä kohtaa kun klimatronic alkaa puhaltamaan sisälle pitäisi kone olla n. 40 asteinen. Eli 1.9TDI n. 9 min -20 asteessa, 2.5 R5 n. 12min. Klima asennossa HI, puhallus auto - tehokkain sisätilan lämmitys. Puhallus alkaa siis 1. nopeudesta, mutta ei kannata antaa pitkään sisäpuhaltimen työntää täysillä, se kuluttaa virtaa kaikista eniten. Esim. C4:ssa 30A sulakkeen takana :)

                  Comment


                    #10
                    Ihanan kallista! :)
                    Pelkkä Defan letkulämppäri + sisähaara + normijohtosarja maksoi Golfiin melkein 300e. Se on kallista se, parista sähköjohdon pätkästä... Defalla maksaa jo pelkkä erillisenä ostettu seinäjohtokin melkein sen 50e.

                    Comment


                    • #11
                      Alkuperäinen kirjoittaja jasso Näytä viesti
                      Pelkkä Defan letkulämppäri + sisähaara + normijohtosarja maksoi Golfiin melkein 300e. Se on kallista se, parista sähköjohdon pätkästä... Defalla maksaa jo pelkkä erillisenä ostettu seinäjohtokin melkein sen 50e.
                      Ja ko. piuhahan on tietysti vihreä, kuluttaa vähemmän sähköä kuin vanhat mustat piuhat, vai miten se meni ;)

                      Comment


                      • #12
                        A4 AFB koneella letkulämmitin:
                        http://www.defa.com/doc/700/760.pdf

                        On asennettu ja toimii. Vaihtoehto säteilylämmitin.
                        Jostain syystä Passatiin -99 AFB koneella Defa tarjoaa vain säteilylämmitintä. Moinen tuli sitten laitettua kun luotin Defan ohjeeseen. Enpä löytänyt järkisyytä miksi pasattiin ei letkulämmitintä olisi saanut asennettua.
                        Jos akku ja hehkut kunnossa niin tärähtää yllättävän "puhtaasti" käyntiin -22 tosin aika pahalta tuntui ja käry oli hirveä...

                        Comment


                        • #13
                          Joo en saanu autoa tänään pois vielä, kuulema neliveto tuotti ongelmia?? Noh asennushinta kuulema pysyy sovittuna, mutta joutu laittamaan hyllystä Audiin käypäsen polttoaineenottoletkun tankkiin, hinta 60e. Kaiketi viel ihan kohtuullista kuitenkin...

                          Comment


                            #14
                            Lähes aina sinne tankkiin joutuu sen tankkiottimen laittamaan, ei tuo ole mitenkään erikoista. Nelivedolla ei tuossa asennuksessa ole mitään merkitystä. Ellei ne tietty halua asentaa lämmitintä perän kohdalle. :)

                            Comment


                            • #15
                              Oiskohan tuo nelivedon merkitys, että kaveri aikoi ottaa T-haaralla polttoaineletkusta löpön tuolle lämmittimelle, mutta nyt ei voi sitä tehdä kun tankissa on tämä siirtopumppu.

                              No ihan hyvä että tulee nyt kunnolla laitettua tuo laite.

                              Comment

                              Working...
                              X