Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

tdi pumpun ajoituksen säätäminen

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • tdi pumpun ajoituksen säätäminen

    Eli profiilin auto kyseessä, eli pitäisi toi ajoitus säätä kohdalleen kun oli pielessä kun katottii testerillä tossa jokune aika sitten. Nyt on vagcom hommattu niin miten toi käytännössä tapahtuu? Pumpun pyörästähän sitä säädetään ja joku asteikko/kartta vagcomilla pitäisi näkyä ja säätä sinne yläreunaan vai? Ja miten ton automaatti korjauksen laita säädössä?

  • #2
    siis jos kysyt että miten vag-comissa saa näkymään ajoituksen, niin lämpimällä koneella measuring blocks, engine, kanava 000, sitten basic settings (vikavalo alkanee vilkkua kojetaulussa), ja sitten tdi timing graph tai joku semmoinen sieltä ikkunan alareunasta. keskimmäistä viivaa lähellä kaiketi pitäisi olla ajoituspisteen. en tiedä onko yläpuolella ajoissa vai myöhässä.

    Comment


    • #3
      juu sitäkin oisin oisin halunnu tietää kumpi on aikasella ja kumpi myöhäsellä. Ja onko silleen että jos pumppua kääntää edestä katsottuna oikealla, niin ajoitus menee aikasemmalle?

      Comment


      • #4
        Kyllä. Oikealle edestäkatsottuna, niin aikaistuu. Itse käytin ammattimiehellä ja hän ainakin katsoi sen ihan muualta kanavasta kun 000.

        Comment


        • #5
          siis mulla tuolla alhalla on vaa V-scope, se mitä sieltä haluu nähdä pitää valita sit group numeroista. Emmä ainakaan mistään mitää tdi-timingii löydä??

          Comment


          • #6
            Nonii, kun laittaa group 004, niin alas ilmestyy tdi timing. Se on ajoitus siinä keskellä sinisen viivan kohdalla? Heittääkö toi sen automaatti säädön aina välillä pois tossa testissä kun kone rupee käymään vähän huonosti ja sitten sitten ajoituksen viiva häviää ruudusta ja kone käy normaalisti? Eli kumpaas suuntaa tota pitäs nyt säätää sitten?

            Comment


            • #7
              Eli 15 ois Earlyllä ja -1.2 astetta Latella? Mihis asteeseen toi kannattas säätää? Eiks toi -1.2 oo se ajoitus? Tartteeko pumpun pyörästä löysätä noi neljä kuusiokoloa ja liikuttaa pyrörää? Ei se ihan kauheesti kyllä liiku, jotain 1-1,5mm molempiin suuntiin. Ihme juttu ku toi näyttä tossa groupissa ajotusta 1.6 astetta mutta kun klikkaa tdi timingii nii rupee näyttää -1.6??
              Viimeksi muokannut jarppa^; 13.1.2010, 16:31.

              Comment


              • #8
                pumpusta ei tarvi löysyttää mitään, siitä oikealla olevasta nokkapyörästä pitää löysyttää ne pultit, että se pyörä pyörii "tyhjää", eikä näinollen muuta nokkien asentoa. Samaan nokkapyörään on hyvä merkitä siihen keskiakseliin tussilla alkuperäinen asento, niin näät paljonko ajoitus muuttuu.

                EDIT: en siis ota mitään vastuuta, mutta olin vieressä kattomassa, kun mun pumppua säädettiin...

                Comment


                • #9
                  Juu homma selvis jo ja säätö tehty.:) kiitos vastauksista..

                  Comment


                  • #10
                    Hyvä juttu, että sait homman tehtyä.

                    Laitatko viel selvityksen miten homman teit, niin seuraava joka pumppuaan säätää, niin löytää tän topikin haulla.

                    Comment


                    • #11
                      Jossain topikissa oli juttua et pitäis ottaa tuo automaattisäätö pois kun säätää ennakkoa, pitäneekö paikkansa? Ja mites se tapahtuu?

                      Comment


                      • #12
                        Eli vagcomilla engine 01,Mease blocks 08, group 004, switch basic settings, klikkaa alhaalta Tdi timing, konetyypin voi valita sieltä kartan oik. alareunasta. Kone pitää olla lämmin n.85 astetta.
                        Itse säädin nytten 2 asteeseen eli siinä keskiviivan pikkasen yläpuolella, enen noli 1 asteessa. Katotaan nyt miten lähtee käyntiin. Pumppuahan säädetään edestä katsottuna oik. puolisesta nokkapyörästä. Eli siitä 3 kuusiokolo pulttia löysälle ja kääntää pyörää, oik on aikasemmalle ja vas. myöhäsemmälle. En oo varma tosta automaattisäädöstä mutta jotain se testeri tekee kun välillä on esim 15 astetta ja sitten muuttuu 2 asteeksi ja käynti muuttu kanssa samalla.Viisaammat kerotoon miten toi tarkalleen toimii. Toivottavasti tosta nyt jotain ymmärsi:)

                        tossa linkki:http://www.ross-tech.com/vag-scope/TDIGraph.html

                        Comment


                        • #13
                          Joo, eli tuosta pumpun pyörästähän sitä oikeasti säädetään, mutta tuo nokkapyörä ajaa varmaan saman asian, kun pyörittää hihnaa ja hihna pyörittää sit pumppua.

                          Comment


                          • #14
                            Juuri näin, voi säätä kummasta pyörästä vaan haluaa.

                            Comment


                            • #15
                              Mulla ainakin 311.2 versiossa sain timing graphin auki kanavan 000 alta ihan ross-tevhin ohjeen mukaan, pitääpä katsoa mitä tuolta 004 alta löytyy =)

                              Comment


                              • #16
                                Huonosti pakkasessa käynnistyvä 2,5 tdiq 2001 ajatti Bosch Car Serviceen, jossa vikamuisti näytti kuulemma pumpun ajoituksen olevan pielessä. Sanoi siellä, että säätö on sellanen 3-4 h homma ? Soitin Laakkoselta referenssihinnan, joka oli 100-150 eur / 1 h - 1,5 h. Olisko tuo 3-4 h "hieman" yläkantissa ?

                                Comment


                                • #17
                                  no puoli tuntia kotioloissa otti säätö. ELSAn mukaan säädetään siitä nokkapyörästä. Asteiden heittely tulee siitä että kun nimeonmaan säädetään perusennakkoa, -2 (+-2), ei aktiivisesti säätyvää ennakkoa (heiluu siellä 15 tuntumassa). Näiden moodien välillä se kone käy testin aikana

                                  Comment


                                  • #18
                                    Juu puolen tunnin homma on kyllä jos tietää vaan mitä tekee.:)

                                    Comment


                                    • #19
                                      Joopajoo - soitin ja ihmettelin tuota aikaa 3-4 h, niin kaveri sano, että eiku mä sanoin 2-3 h !! Ei kyllä sanonut, mutta sitte selitti sen ajan johtuvan jakopään tarkastuksesta, joka on syytä tehdä samalla, ettei siellä oo hihna hypänny tms... Onko tämä asiaa vai ei ? Ihme, kun Laakkonen ei puhunut jakopäästä mitään. Tuskin heidänkää asentajat tunnissa jakopäätäkin kattoo - vai ?

                                      Comment


                                        #20
                                        Taitaa olla Bosch Car Servicen varauskirjassa paljon vapaata.

                                        Comment


                                          #21
                                          Joissain varmasti on ja toisissa taas on kirjat täynnä.
                                          Mun kokemus Boschin huolloista on ihan hyvä. Nuo ajat ne keksii monasti koneen näyttämän mukaan.

                                          Sikäli tuo Jakopää menee kyllä mun jakeluun. Voihan se jakohihna olla löysälläkin, joka aiheuttaa ajotuksen pieleen menemisen?

                                          Comment


                                          • #22
                                            Jakohihna + hilppeet on 1v 4 kk ikäiset ja ajettu on vain reilut 20 tkm. Onko noin yleisesti ottaen todennäköistä, että hihna olis jo löysällä / venynyt ? Bosch-huolto on sikäli kätevä paja, että Lahdessa niillä on 19 autonosturia / asentajia liuta, joten kun aikaa varaa, niin usein kysyvät, että käyks huomenna. Eli vajaakäytöllä lienee.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Sitä pumppuahan pyörittää vain oik. nokka-akseli ja sen hihnan ja kiristimen voi vaihtaa ilman suurempaa purkua. Ja voihan se hihna pikkusen venyä jo tossa ajassa. Ei tartte olla paljoo venyny,niin ajoitus jo muuttuu.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Olisko tuosta jakopäästä remmeineen jollakin linkattavaa kuvaa, kun Elsa-neiti poistui Etka-veljensä kanssa viime kesänä ukkosen ajamana talosta.. Tämä lähinnä vaatimatonta vag-sivistystä laajentaakseni, jotta vois heitellä asiantuntevia kommentteja huoltopisteessä :)

                                                Comment


                                                • #25
                                                  http://www.vagcat.com/epc/cat/au/A4Q...49/49/3123389/

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Tänks ! Olihan mulla tuohonkin jo tunnukset, mutta olin unohtanut koko linkin, kun oli nuo muut softat vielä hengissä. Remmihässäkästäkin löyty kuva.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Vein eilen auton sitten Boschin huoltoon, jonka analyysi Vag-Comin perusteella oli "pumpun ajoitus pielessä" ja tuntiarvio siis ensin 3-4 h -työt sitten 2-3 h työt ja lopulta , kun vein auton, oli arvio 1-2 h työt. Päällikkö siellä sanoi, että ne alkuperäiset arviot oli "virheellistä tietoa". Soittivat äsken, että pumpun lievän heiton lisäksi KAIKKI hehkut olivat pimeänä ! Vag-Com ei siis näytä niitä ?? Taitaa se työmäärä mennä kuitenkin siihen neljään tuntiin, mutta eri syystä, kuin alunperin.. Kumma, kun VAG ei ole kehittänyt viasta virheilmoitusta näytölle. Kysehän on vain hehkun resistanssitiedosta. (off tai on) Mutta jos VAG-Com ei havaitse, niin ei kai sitten tietokonekaan tiedä..

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Eivät ole halunneet koodata/näyttää sellaista vikatietoa, että kaikki hehkut palaneet (rinnankytkentä). Vaatii myös lisäkomponentteja.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Niinpä - eli olis heidän (vag) pitäny pistää palikat mittaan virtaa ja jännitettä tästä kuuden vastuksen rinnankytkennästä ja sitten ilmoittelemaan, josko vastusarvo on yli 1/6 ohmia olettaen, että yhden hehkun arvo olis se yks ohmia.Toisaalta, jos resistanssi esim. valmistajilla heittelee vaikka +/- ohmin-pari, niin se sitten siitä menetelmästä. Otin vanhat hehkut mukaani joista 4 näytti katkosta, yks 600 ohm ja yks 19 kohm, joten vaihtokunnossa kaikki. Nokisia kaikki, mutta ei mitenkään paksusti karstottuneita. Hehkujen vaihdosta+pumpun säädöstä laskuttivat 2,75 työtuntia. Eli lähtivät hehkut ainakin sovinnolla irti.
                                                          Viimeksi muokannut Kalastelija; 26.1.2010, 17:40. Perustelu: Ei nolla ohmia vaan ääretön

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Noh pitäähän sitä jotakin puuhaa keksiä, että saatiin kulumaan tuo luvattu 2-3tuntia.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X