Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

R5 syöttöpumpun purkamis kokemuksia?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • R5 syöttöpumpun purkamis kokemuksia?

    Eli mulla tuo pumppu vuotaa löpöä sieltä mihin tulee kiinni ne kaasupolkimen johdot. Onkohan kukaan purkannut pumppua, että tietäisi kertoa pystyykö sieltä mitään tiivistämään, tai mikä olisi mennyt että vuotaa.
    Hakuakin kokeilin, mutten tulosta löytännyt.

  • #2
    Pumpun tiivisteet kovettuu vanhetessaan, ja alkaa vuotaa. Ja tietenkin kaikki tiivisteet vanhenee suunnilleen samaa tahtia, joten jos nyt vuotaa yksi tiiviste, hetken päästä saattaa vuotaa pari muutakin paikkaa. Eli kannattavaa olisi huoltaa koko roska kerralla.

    Tiettyjä osia pumpusta voi kuitenkin avata "huoletta" kotikonstein ja vaihtaa tiivisteitä, mutta koko pumpun purkaminen kannattaa vissiin jättää ammattilaiselle tai jollekin kokeneelle, mikäli haluaa vielä kaikki osat oikein takaisin! Tosin tollanen tiivisteiden vaihto maksaakin sitten amma-miehen tekemänä reilut 500e, josta itse tiivistesarja ottaa huimat ~20e. Työtä siinä on vaan niin paljon, yleensä pumppu irrotetaan autosta että saadaan kokonaan osiksi, ja sitten kasauksen jälkeen täytyy tehdä ajoituksen säätö jne.

    Tiivisteitä ja tiivistesarjoja löytyy pumpun numeron perusteella, esim. diesel-huollosta tai jostain tarvike/asennusliikkeestä joka edustaa ko. pumppu-valmistajaa tms. Toki tolla 500e:llä voi saada käytetyn pumpun, mutta tuskin kannattaa ottaa riskiä että olisi sen paremmassa kunnossa kuin oma.

    Comment


    • #3
      Katsoppas ettei vaan vuoda välikannen tai ylemmän kannen välistä, joka on yleinen vuotokohta tämän tyypin pumpuissa. Tiivisteet maksaa dieselhuollossa alle kympin ja vaihto onnistuu ulkona taskulamppu suussa 7 ja 8mm hylsyllä alle 5 minuutin.

      Jos alat vaihtohommiin itse, niin merkkaa välikannen paikka pumpun runkoon vaikka mattoveitsellä, että saat syötön perussäädön (välikannen kohdistus pumpun akselin suuntaisesti) tontille. Loppusäätö hakusanalla hammermode.

      Comment


      • #4
        Nooh, täälläpäin maksaa huolto pumpulle 850?. Samaan hintaanhan saisi ruåtsista syöttöpumpun ja kaupanpäälle vielä moottorinkin. Näyttäs tulevan juuri sen mustan mötikän alta se löpö, mutta pitää vielä tuo kansi tutkia tarkemmin. Dieselkonttorilla ei maksannu koko tiivistesatsi paljoakaan.
        Akselin tiiviste 3,45? ja muu tiivistesarja 4.99?. Eli tuleepa kunnon tuntiveloitus huollolle...

        Comment


        • #5
          Ei ihmetytä tuo pumpunhuollon hintapyyntö kun Joensuusta on kysymys.

          Nm. AFN kannen moottorikoneistamosta männäviikolla lunastanut.

          Comment


          • #6
            Nm. AFN kannen moottorikoneistamosta männäviikolla lunastanut.
            Mitä maksoi avartaminen ja tehtiinkö muutakin? :)

            Tiivisteet pumpussa voi vuotaa kylmällä muutaman tipan, lämpimänä ei mitään. Tällä hetkellä AEL:n tilanne.

            Comment


            • #7
              Just, kylmänä mullakin vuotaa, eipä juuri lämpimänä.

              Comment


              • #8
                Ajattelin kokeilla vaihtaa pumpun kannen- ja välikannentiiviste, ensi kesänä ;)

                Comment


                • #9
                  Samalla kannattanee varmaankin vaihtaa myös käyttöakselin stefa, ainakin jos pumppu on pöydällä. Muuten on melko ahdasta saada se stefa vaihdettua. Vois kyllä itekkin kokeilla vaihtaa.

                  Comment


                  • #10
                    Lainaanpa tätä topikkia...eli dieseli haiskahtaa välillä ja kun kattelin tuonne kopan alle niin suuttimelta toiselle menee tuollaisia kangaspäällysteisiä ohuita letkuja ja pari niistä on aivan märkiä ja yksi "juurestaan". Märimmistä dieseliä leviää jo isommalle alueelle.

                    Onkos nuo paluuletkuja, voiko ne korvata kumisilla ja miten niissä ei ole mitään klemmareita tai muuta kiinnikkeitä (pitäisikö olla)?

                    Comment


                    • #11
                      Voit korvata/vaihtaa ne. Ei tarvi käyttää klemmareita.
                      Muistaakseni 3mm vai 3.2mm polttoaineletku oli hyvää tuohon, mutta tuota kangaspäällysteistä letkua pitäis kyllä saada varaosaliikkseestä.

                      Comment


                      • #12
                        Miksihän muuten paluuletkut ylensä on kangaspäällysteisiä? kestääkö ne paremmin painetta ja ulkopuolisia haittoja (lämpöä, öljyjä tms)

                        Comment


                        • #13
                          eikait niissä letkuissa isoa painetta ole? ja ei varmaan lämpökään ole ongelmana siellä

                          Comment


                          • #14
                            Taisivat olla 3,2mm sisähalkaisijalla.Ei muuta kun paikalliseen autotarvikekauppaan ostoksille.Ei niissä tosiaan mitään kiinnikkeitä kuulu olla.
                            Suosittelen vaihtamaan kaikki samalla.Helppo homma.

                            Comment


                            • #15
                              Joo ei ole painetta eikä sen tarvi olla kudosvahvisteista eikä muutenkaan eriskummallista letkua. Feston sininen PUN-letku pelittää tuossa erinomaisesti. :) Mutta sitä kudospintaista löytyy joka tarvikeliikkeestä.

                              Comment


                              • #16
                                joskus saattaa olla vanhat letkut kovettuneet pirun tiukkaan kiinni. kerran rupesi jo pelottamaan että nippa katkeaa kun oli semmosessa paikassa missä ei onnistunu halkasemaan sitä letkua. pyöriivät mutta ei lähde vetämällä pois. ikään kuin paineilma pikaliitin :)

                                Comment


                                • #17
                                  3,2mm sisähalkaisijalla oleva oli sopivaa.

                                  Mikä yleensä on kestoikä näissä dieseleissä polttoaineletkuilla? Hapertuuko letkut bensavehkeitä helpommin?

                                  Comment


                                  • #18
                                    ei mitään hajua tuosta kestosta, mutta ei kait se pahaksikaan ole vaikka vaihtelis vuoden/puolen välein kun ei se letkukaan nyt kovin kallista ole. Näin ainakin ite tekisin.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Kyllä kunnon letku joka on tarkoitettu kosketuksiin poltto-aineen kanssa kestää useita vuosia oikein käytettynä!

                                      Työkoneissa meillä on kaikissa alkuperäiset letkut jotka ovat vanhimmassakin koneessa jo yli kolmekymmentä vuotta vanhat ja eivät vuoda sisään eikä ulos. Varmaan alkaisivat vuotamaan jos niitä pitelis mutta miksi niihin pitäisi koskea kun pelaavat.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Ei niitä letkuja ihan joka huollossa tartte vaihdella. Pitäisi mennä kymmenkunta vuotta komeesti.

                                        Comment


                                        • #21
                                          riippuu ihan letkusta. hyvinnii saattaa vuoden päästä vuotaa joku.
                                          nämä nyt ei oo isoimpia vikoja mitä moottoreihin tulee eikä vaikeita korjata.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Tokihan voi ruveta vuotaan, mutta eipä oman kokemuksen mukaan peruslaadukas kangasletku kestää kyllä remontista toiseen.

                                            Golffiin vaihdoin letkut suutinrempan yhteydessä ja siitäkin nyt on jo aikaa vierähtänyt jokusen verran.

                                            Letkut vaihtoon kun alkaa kostumista ilmaantua.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Yllättävän usein saa paluuletkuja vaihtaa. Mulla on ovitaskussa aina pieni kieppi letkua ja mattopuukko. Kuuma kone joskus haiskahtaa hieman polttoaineelle ja yleensä merkkaa haljennutta paluuletkua. Monenlaista kokeillu ja nyttemmin taitaa olla ihan tavallista pientä bensaletkua, ei kudospäällystä. Kestänyt jo aika kauan.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Alkuperäinen kirjoittaja kaitsute Näytä viesti
                                                Katsoppas ettei vaan vuoda välikannen tai ylemmän kannen välistä, joka on yleinen vuotokohta tämän tyypin pumpuissa. Tiivisteet maksaa dieselhuollossa alle kympin ja vaihto onnistuu ulkona taskulamppu suussa 7 ja 8mm hylsyllä alle 5 minuutin.

                                                Jos alat vaihtohommiin itse, niin merkkaa välikannen paikka pumpun runkoon vaikka mattoveitsellä, että saat syötön perussäädön (välikannen kohdistus pumpun akselin suuntaisesti) tontille. Loppusäätö hakusanalla hammermode.
                                                Minulla oli tämänlainen keissi viime keväänä. Autolla oli ajettu silloin noin reilut 400 t km. Tiivisteiden vaihto kävi nopeasti, mutta jampat ei huomannut merkitä puoliskojen tarkkaa alkuperäistä kohtaa josta seurasi ylimääräistä asettelua, kun auto ei halunnut lähteä käymään lainkaan mikäli puoliskoja ei oltu asemoitu tismalleen samoin kuin ne olivat olleet alunperin.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Minulla ei näköjään kestä tuossa 4. ja 3. välissä 3.2mm letku ollenkaan, koko ajan letku murtuu 4:lta liitynnän kohdalta.. Hoksasin että sen liityntä vaatii hieman isomman letkun...onko normaalia? Kyseessä siis suutin jossa anturi. Nyt jos sitten laittaa isompaa letkua niin falskaa helposti 3:sen liitynnästä. Melko paljon tuota dieseliä tuolta näkyy tulevan jos letku vuotaa...

                                                  Edit: Katselinpa sitten muutamaa muutakin letkua. Kaikki halkeamilla päädyistä. Halkeamat kuitenkin vielä sen verran lyhyitä että tiivistyvät vielä.
                                                  Viimeksi muokannut Rusty; 20.5.2011, 18:59.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Kyllä mulla on samaa letkua kaikki paluupätkät.
                                                    Golffissa oli letkuhässäkkää talven jälkeen ja paluuletkut ampu auki vaikka vaihdoin uusia pätkiä väliin.
                                                    Puhalsin sitten paluulinjaan paineilmaa ja ei ole sen jälkeen uusilla letkuilla irtoillu.
                                                    Koko konehuone ihan dieselis muuten kun semmosen 10km pätkän ajaa irronneella letkulla.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Jotain tukosta oltava jossain. Lauantain revin vuoden vanhat letkut pois ja olivat niin perk%&eesti kiinni, mikään ei ollut vuotanut.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Tuli vaihdettua noi kannen ja välikannen tiivisteet ja nyt "rynkyttää" välillä tyhjäkäynnillä.
                                                        Olisko kellään Raaseporin suunnalla softaa ja kaapelia että pystyisi tekemään tuon hammermoden pientä korvausta vastaan tietty?

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Mulla löytyy piuha ja softa- tietokone vähän huono mutta eiköhän sillä vielä yhdet IQ:t katso.
                                                          Työtilat mulla on Karjaan ja Tammisaaren välissä, vanhan kunnarajan kohdilla.
                                                          YV:llä tavoittaa mikäli vielä ajankohtaista

                                                          Comment

                                                          Working...
                                                          X