Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A3 2.0 TDI DSG:tä ostamassa, mitä tsekata?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    A3 2.0 TDI DSG:tä ostamassa, mitä tsekata?

    On korkea aika palata Audin omistajaksi pienoisen tauon jälkeen ja olen alustavasti sopinut kaupat A3 SB:stä 2.0 TDI:llä ja DSG:llä höystettynä (vanhempi 6-lovinen aski). Autoa en ole vielä ajanut, mutta pitäis olla hyvässä kunnossa ja siististi pidetty. Kilsoja mittariin on kelattu vajaa 100tkm.

    Mitä tuosta pirssistä kandeis tsekata etenkin liittyen moottoriin ja askiin? Dieseliä en ole aiemmin omistanut samoin kuin automaattia. A3 on muuten kyllä tuttu kun sellainen oli ennen nykyistä liisaria.

    Kiitos jo etukäteen kaikista vinkeistä ja tietty käyttökokemuksia kuullaan mieluusti :)
    Viimeksi muokannut HoGaN; 1.11.2009, 19:04.

  • #2
    Mitä olen ultimatevw:n puolelta lukenut, niin ainakin se että laatikko vaihtaa pehmeästi. Jos nykii, niin on lähes varma merkki mekatroniikan hajoomisesta. Ja se ei ole mikään halpa vika.

    Comment


      #3
      Outch.. Kävin lukemassa tuon DSG-viestiketjun läpi ja näköjään tieto lisää tuskaa. Näyttäis siltä että koeajolla pitäis testata kaikki mahdolliset kombinaatiot D:n ja S:n välillä sekä ajella ees sun taas ikkunat auki jotta kuulee kaikki pienimmätkin häiriöäänet :?

      Comment


        #4
        Ei.
        Tee muutama lähtö loivaan mäkeen, etuperin ja takaperin. D:llä ja R:llä. Jos lähtee tasaisesti, eikä hypi kuin kenguru niin troniikka on kunnossa.
        Kuuntele lämpimänä tyhjäkäynnillä kuuluuko kolkotusta kun vaihde on P:llä.
        Käy ajamassa, jos vaihtaa pehmeästi, niin osta pois.

        Comment


          #5
          Kiitos vinkeistä. En ole itse vielä pirssiä koeajanut, mutta myyjän mukaan aski toimii ongelmitta, oli käynyt pienemmällä ja isommalla koeajolla. Sanoi nimenomaan että esim. mäkilähtö on hyvä hyvä testata ja sen kanssa oli aski toiminut hyvin. Toivotaan että sama trendi jatkuu myös koeajolla.

          Comment


          • #6
            Niin, ainakin tuolla ultimate vw:n puolella kaikki keillä on ollut ongelmia on ollu volkkarin/scodan omistajia. En tiedä kuinka paljon siellä on audin omistajia. Mutta voiko olla että audi käyttää vähän eri osia/komponentteja kun volkkari. Ainakin automyyjä väitti että ei oo ihan sama. Ja oon muistaakseni jostain muualtakin lukenu että olis pieniä eroja. Mutta saatan olla kyllä väärässäkin.

            Comment


              #7
              Niin, ainakin tuolla ultimate vw:n puolella kaikki keillä on ollut ongelmia on ollu volkkarin/scodan omistajia.
              Ei muuten pidä paikkaansa. Sama p**ka se on audissa kuin muissakin konsernin tuotteissa. Omani A3 2.0TDI DSG levisi 70tkm:n kohdalla 10tkm öljynvaihdon jälkeen. Vauhtipyörä noissa menee jossakin kohtaa, kuskista riippuen satkun kulmilla tai sitten myöhemmin (omassa käytössä meni 120tkm:ssä ja rauhallisella kuskilla meni 160tkm:ssa). Suutin vian huomaa lämpimällä autolla tyhjäkäynnillä, kun kone ravistaa niin, ettei penkillä meinaa pysyä. Turbon kypsymisen huomaa reippaasta savutuksesta pitkässä kiihdytyksessä, kunnossa oleva auto pöläyttää kevyesti kun kenkäisee polkimen lattiaan, viallinen painaa savua koko ajan varsin reilusti. Vikoja riittää, mutta marmori palvelee varmasti mielellään maksavaa asiakasta (takuuasiakkaita heikoimmin).

              Comment


                #8
                No tuli sitten Audi ostettua. Nyt A3 on ollut ajossa viikon verran ja olen ollut tosi tyytyväinen hankintaan. Pirssi on loistavassa kunnossa, siisti sekä sisältä että ulkoa, ei kuulu mitään soraääniä, ei ravista tyhjäkäynnillä eikä veto päällä. DSG toimii mielestäni kuten pitää. Tietysti kylmällä koneella täytyy vähän rauhallisemmin lähteä liikkeelle, mutta parin minsan ajon jälkeen voi polkasta ihan kunnolla ja aski vaihtaa nätisti pykälää isommalle ja pienemmälle. Täytyy vaan nyt sitten toivoa ettei aski petä kun 100tkm tulee täyteen :)

                Mitä muuten tulee tuohon 2.0 TDI:n ja DSG:n, niin mielestäni DSG sopii kuin nenä päähän tuon moottorin kanssa. Ei tule ikävä manuaalia..

                Comment


                  #9
                  Onneksi olkoon. Tuo taitaa olla pumppusuutin-TDI? Sen luonnetta kyllä tosiaan dsg pehmentää kummasti, siinä kun tuppaa olemaan hiukan ohut veto alakierroksilla. Uudempi common rail ei ole niin äkkipikainen luonteeltaan, ei edes 170hv versiona.

                  Comment


                    #10
                    Pumpparihan toi on.. Joku nimesi taannoin tuon motin äänien perusteella traktoriksi, joka on osittain totta etenkin pienillä nopeuksilla ajettaessa, mutta maantiellä ei moottorin ääniä kuulu ollenkaan.

                    Valoista lähdöstä luin myös että täytyy kaasun kanssa olla varuillaan ettei turhaan nykäise naapurin persuukseen, mutta parilla testauksella tuon kaasun kanssa oppi olemaan sinut :)

                    Comment


                    • #11
                      Kyllä toimii minunki mielestäni moottori-vaihteisto yhdistelmä hyvin. Mahtaako johtua pumpparin heikonpi alavääntö siitä että ainakin uudessa CR koneessa on muuttuvageometrinen turbo?

                      Comment


                      • #12
                        Myös pumppareissa on kaikissa VNT-ahtimet.

                        Comment


                        • #13
                          Harkinnassa olisi tommoisen osto etuvetoisena ja automaattivaihteistolla. Todennäköisesti budjetti riittää Vm. 14-15. alle130tkm. ajettuna.

                          Minkälaisia vehkeitä nuo on ollut käytöltään/kestävyydeltään? Aikanaan taisi olla ongelmia noiden automaattilaatikoiden kanssa, vieläkö näissä on ongelmia vai onko ne saatu toimiviksi? Mitä kannattaisi ottaa huomioon osto hetkellä?

                          Nykyinen käytössä oleva kulkuväline on hiukan pirteämpi kuin nyt etsinnässä oleva niin onko kokemuksia näiden vehkeiden lastutuksista? Tarjolla näyttäisi olevan vajaaseen 200hp. tuntumaan tarjontaa, mikä todennäköisesti riittäisikin minulle. Myynti-ilmoituksissa en ole törmännyt näihin joten onkohan näitä lastuteltu kovinkaan innokkaasti? Kuinka voimansiirto/tekniikka kestää tehonlisäyksiä?

                          Comment


                            #14
                            Mulla tuo 2.0tdi dsg pumppari ehti olla 10v ja sillä tuli ajettua mun aikana vajaa 170tkm. Hyvin toimi a3 ja mitään ongelmaa ei askin kanssa tullut vaikka viimeiset 3v siinä oli Steinbauerin powerboxi lisäksi kiinni.

                            Viikko sitten vaihdoin sen vuoden 2013 135kw 2.0tdi dsg quattroon. Ainakaan viikon ajon perusteella ei ole pahaa sanottavaa ja 8v on ajossa selvästi jämäkämpi ja hiljaisempi kuin 8p. Tuolla motilla ja quattrolla sb lähtee tosi kivasti ja on oikein mukava ajettava myös isommilla nopeuksilla. Softia (200+ hv) löytyy tuohon hyvin, mutta ainakin toistaiseksi riittää vakiotehot. Täytyy laittaa tänne lisää kommentteja kun tulee kilsoja hieman lisää. Ja tosiaan jatkoa ajatellen ois myös kiva kuulla lisää kokemuksia noiden softauksista.
                            Viimeksi muokannut HoGaN; 29.10.2019, 21:07.

                            Comment


                              #15
                              110 tkm ajettu '15 vuoden CUNA-quattro alla, lootan kanssa ei kummempia. Öljyt vaihdettu pari tuhatta kilometriä takaperin ja nyt kytkimien sopeutuksen ja adaptaatioiden nollauksen jäljiltä hävisi kaikki epämääräisyydet. Aiemmin oli välillä vähän ihmeellisen oloisia vaihtoja varsinkin kaasun painalluksen yhteydessä. Tuntui, että pudottaa turhan herkästi pienemmälle ja ryntäilee tarpeettoman kovasti, vaikkei kaasua ollut tarjottu juurikaan. Etuvetoisen laatikko on toki toisenlainen, joten en nyt uskalla niistä luvata. Konekin taitaa olla se matalavireisempi 2.0, vai saiko kaksilitraista edes etuvedon yhteyteen?

                              Tässä yksilössä Erikoismoottorin säädöt. Ei penkitetty, mutta "220hp/450Nm uskaltaa ainakin luvata". Peruskireästä diiselistä ei tullut "kuin eri auto", mutta kyllä sitä kulkua on eri tavalla. Nämähän on vakionakin hämmentävän vikkeliä nurkissa ja valoista tuo loikkasi yllättävän ripeästi jo tehtaan jäljiltä. Tehdas lupaa 6,8 sek sataseen paikaltaan, MTM 6,6 sek lukemien ollessa vastaavat. Aivan mainio peli, sanoisin, varsinkin paljon kylillä pyörivälle. Moottoritiellä tämä ei ole vahvimmillaan, mutta ei sielläkään harmita mennä. Motaria paljon työntävälle sopii lähtökohtaisesti muutenkin isompi laite, mikäli oikein mukavasti haluaa mennä.

                              Comment

                              Working...
                              X