Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

3. Suuttimen vaihto 2.5TDI V6

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 3. Suuttimen vaihto 2.5TDI V6

    Olis tarkoitus vaihdella tuohon 2.5 litraisella V6 moottorilla varustettuun, kombimalliseen kansanautoon surullisen kuuluisa kolmossuutin, elikkä tämä anturilla varustettu pieni ystävämme.
    Homma sinällään tuskin on mitään rakettitiedettä ja uskon siitä selviytyväni niinpä peräänkuulutan kokemuksia, ajatuksia ja näkemyksiä homman suorittamiseen.

    Uusi suutin löytyy hyllystä, perustyökalut seinältä mutta mitä muuta tarvitaan?
    Mitä tulisi huomioida suutinta vaihdettaessa, onko jotain jippoja?

    Tarkoituksena olisi tässä remontissa että homma valmistuisi ennenkuin veren alkoholipitoisuus ylittää törkeään rattijuopumukseen oikeuttavan, maagisen 0,53mg/l eli tutummin 1,2? rajan.

    #2
    Eipä tuossa mitään erikoista ole, aikaa ja rohkeutta menee hieman. :)

    Comment


    • #3
      mikä nyt pienenä vihjeenä. Voipi olla aika tiukkaan kiinni. Joten jonkinlaista vääntö/vipu juttua suosittelen.

      Comment


      • #4
        Vetovasarallahan tuo lähtee irti näppärästi. Venakopanhan tuossa joutuu irrottamaan että sen saa sieltä veks.

        Comment


        • #5
          Eli mitään tiivisteitä ei tarvitse uusia eikä suutin itsessään vaadi sen kummempaa säätöä tms? Suutin on uusi, alkuperäinen avaamattomassa paketissaan.

          Comment


            #6
            Venttilikopan tiiviste on kumia ja todennäköisesti uusiokäytettävissä. Uusi tiiviste maksaa muistaakseni 27? marmorilla, tarvikeliikkeen (Hessumobiili) luettelo ei moista tuntenut kun sitä kysin sieltä. Suuttimen tiivisterengas venttilikopassa taitaa tulla venakopan mukana, eikä ole erikseen ostettavissa. Suuttimen tiivisteitä kantsii siis pikkaisen varoa.

            Comment


              #7
              Pitäähä siin suuttimessa olla avautumispaineet säädetty ennen kiinni laittoa kuitenki?
              Vai oisko tos paketis valmiina jo

              Comment


              • #8
                Pitäähä siin suuttimessa olla avautumispaineet säädetty ennen kiinni laittoa kuitenki?
                Vai oisko tos paketis valmiina jo
                Niin, mistäs tämän selvittää. Kyseessä siis uusi, avaamaton paketti ja VW:n alkuperäinen osa.

                Comment


                  #9
                  Melkein itse tekisin niin että käyttäisin kaikki suuttimet irti ja säädössä, nisaa tasaisemmin toimii kaikki

                  Comment


                  • #10
                    Melkein itse tekisin niin että käyttäisin kaikki suuttimet irti ja säädössä, nisaa tasaisemmin toimii kaikki
                    Missäs täällä PK-seudulla kyseinen operaatio kannattaa suorittaa?
                    Eli siis jos veisin koko auton pajalle ja hakisin "huollettuna".
                    Mitä tälläinen lysti yleisesti ottaen kustantaa.

                    Ei oikein ole mahdollisuutta työpuolesta ensin irroittaa suuttimia, etsiä toista kulkuneuvoa, viedä suuttimia säätöön/hyllyyn makamaan jne jne.

                    Edit.

                    Soittelin Diesel-Asennus Oy:lle vantaalle ja puhelimessa antoivat seuraavanlaisen kustannusarvion

                    3. Suuttimen vaihto, tuntitöinä 80e/h noin 1-2tuntia (80-160eur)

                    Muiden suuttimen tsekkaus/huolto 150eur/suutin +irroitus ja kiinnitys 2h.
                    5*150+160=910eur +kolmossuuttimen vaihto niin 1000eur pamahtaa rikki että soi.
                    Viimeksi muokannut dr_ink; 22.10.2009, 15:46.

                    Comment


                    • #11
                      Aika suolainen hinnoittelu. Kolmos suutin vain vaihtaen. Suuttimen ja syl.kannen välinen tiiviste täytyy ehdottomasti vaihtaa:
                      http://tdiparts.com/catalog/product_...roducts_id=375
                      Kannattaa myös varautua uusiin kuparitiivisteisiin suuttimien paluu/ohivirtaus nipoissa (ja mahd. letkuihin). Suositeltavaa myös kasatessa tiivistää venttiilikoppa suuttimiin tiivistesilikonilla kun paluunippelit on vielä irti.

                      Comment


                        #12
                        Kuulostaa kyl aika kovalta hinnalta

                        Comment


                        • #13
                          täytyy tutkia mitä toi paketti ylipäätään pitää sisällään, noita tiivisteitä varmaan raaskii jo marmoriltakin hakea.

                          Comment


                            #14
                            Hieman eri hinta kuin mihin on tottunu näitten vanhempien koneiden kohdalla.
                            15 eur suutinkärjen vaihto ja säätö irtonaiseen suuttimeen.

                            Ei kannata tollasta hintaa hyväksyä. Melkein vois sanoa, että on ilmastu asia siten, ettei heitä ko homma kiinnosta.

                            Comment


                            • #15
                              Joo, itseasiassa pitäkööt tunkkinsa. Sain jo noin 65% paremman tarjouksen, ja tässä tapauksessa tulee vielä uudet kärjet suuttimiin.

                              Comment


                              • #16
                                Eilen huomasin ajaessa, että puuttuu vetoa jonkun verran autosta. Tänään tutkiskelin asiaa niin keulasta katsottun oikean puolen kannen ensimmäisen suuttimet luolta ventiilikopan ja suuttimen rungon välistä kuplii dieseliä. Eli sieltä joku tiiviste vuotaa. Voiko tuo aiheuttaa tälläistä tehottomuutta? Auto ei ole limp modessa.

                                Comment


                                  #17
                                  Ootkos ihan varma? Meinaan jos sieltä kopan välistä diiselia kuplii siellä on kyllä venakopatkin täynnä diiselia siinä vaiheessa. Pitäs hyvin kyllä nähdä öljyntäyttöreiästä kuin paljo siel sitä lentää

                                  Comment


                                  • #18
                                    En ollu varma. Tarkemmin tutkittuani huomasin, että tulikin paaluuletkusta. Hämäsi vaan kun juurikin letkut uusittu, mutta varmaa olen onnistunut vaurioittamaan letkua ilmauksen yhteydessä. Ja tehon puute johtui n75 ennen olevasta alipaine letkusta, jossa oli myös halkeama.

                                    Comment


                                    • #19
                                      BAU -moottorikoodillinen diisselikone supsuttaa siihen malliin että mahtaa olla suuttimen pohjatiiviste vaihdon tarpeessa. Myös venttiilikopan kannen välistä näyttää yhden suuttimen kohdalta jotain värkkiä vuotaneen. Mitä kaikkea tohon tarvii käytännössä vaihtaa sen prikan yhteydessä, ja onko isokin savotta? Kannattaako laittaa kaikki kuus samaan konkkurssiin vai onko näissä ollu yleensä hyvät noi tiivisteet?

                                      Comment


                                        #20
                                        Voi siellä pakosarjan tiivisteetkin (tai halkeilleet pakosarjat) rupsutella.

                                        Muutamiin venakopan ruuveihin on vaikeampi yltää ja joutuu ainakin paisaria irrottamaan, muuten aika simppeli homma. Saatat tarvita vetovasaraa suutinten irroitukseen, jos ovat pahasti karstaantuneet. Ilman vetovasaraa on melkoinen savotta riuhtoa suuttimia, jos eivät suosiolla nouse.

                                        Konkurssista ei kannata puhua, kun ne suutinten alusprikat maksaa alle 1e/kpl. Venakopan tiivisteet voi uusiokäyttää, jos eivät ole pahasti tiivistesilikooniin sotkettuja tai revenneitä. Uudet lienee jotain 20-30e/kpl (+ne puolikuutiivisteet). Kasatessa kannattaa laittaa tiivistesilikoonia venakopan tiivisteen pariksi.

                                        Siinä nyt tulee purkamista sen verran, että samalla melkein ottaisi imusarjatkin kouraan ja pesee ne kunnolla. Jos hehkutulppia ei ole uusittu pitkiin aikoihin ja talvistartit olleet kehnoja niin nekinhän menee siinä samalla.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X