Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

V6 2.5 diesel koneen jakohihnan vaihdosta.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ilmastoinnin puhallin se on

    Comment


    • Ok, ilmastointi. Mut miten se tuuletin toimii koska eihän se voi olla tollanen väljä ? heiluu senttejä joka suuntaan

      Comment


      • Sit se on rikki

        Comment


        • Osaatko sanoa mitä sielt puuttuu välistä ? joka pitää tuulettimen lavan paikallaan

          Comment


          • Siis onko se moottori vaan niin väljä? Eli rikki vaan..

            Comment


            • Moottorissa en usko että on vikaa, mut se tuulettimen siipirengas, miksi sitä nyt kutsutaan. Heiluu omaa elämää, otin kuvan mutta nyt 12h asennuksien jälkeen laitan huomenna tarkempaa tietoo projektista. Kaikkea sattu, aikaa meni ja ehkäpä kaikki ei menny putkeen loppujenlopuksi. Autolla ajoin kuitenkin 10km ilman mitään ongelmaa tai vikavaloa. Kirjotan huomenna kattavan paketin työvaiheista ja kokonaisuudesta. ja auton tilasta. Onko tämä sopiva topikki vaiko teenkö kokonaan uuden projektit osioon ?

              Comment


              • Termostaatin asento

                Auto a6 2.5TDI v6 2002 automaatti, moottorikoodi: AYM

                termostaattien Ohjeessa käsketään asentamaan "nystyrä" ylöspäin, (Mikä tämä on ?) uusi termostaatti oli kuitenkin erilainen kuin vanha ja sen "nystyrä" oli eri paikassa kuin tällä hetkellä paikallaan oleva. Asensinko termostaatin oikein laittamalla "nystyrän" silti ylös vaikkakin termostaatin "ripa" ei ole vaaterissa ?

                Kuva vanhasta termostaatista:
                https://imgur.com/a/9bbft (kuva pyörähti kallelleen joten vasemman puolen "nystyrästä" kyse joka käsketään asentää yläpuolelle)

                Tässä taas uusi termostaatti ja tämän "nystyrä" on vähän eri asennossa
                https://imgur.com/a/hpieg (kuvassa nystyrä on "rivan" takana piilossa ja asennettu ylös. Menikö oikein ? sillä uusi ja vanha termostaatti on 90astetta eri asennoissa toisiinsa nähden.

                Comment


                • Pari vinkkiä 2.5 TDI v6 2002 automaatti moottorikoodilla AYM jakopää rempasta

                  Tässä ohjeet:
                  https://imgur.com/a/QUsk5

                  Tässä nokkapyörän avaukseen apuna käytetty työkalu:
                  https://imgur.com/a/2OTPO

                  Tässä kuvaa paljonko pitää purkaa jotta työ onnistuu sulavasti:
                  https://imgur.com/a/zg4uN

                  Loppuun kevennys, piti hitsata työkaluja kampiakselin hihapyörän pulttiin kiinni jotta sen sai irrotettua. Oli tiukassa ja vielä hitsaamisen jälkeenkin vahva työkalu meni poikki, onneks just sain aukes kun työkalu katkesi!
                  https://imgur.com/a/tCY2l (keskellä edessä / alareunassa työkalu ja oikealla yläkulmassa itse pultti, vasen ruuvivääntimen työkalukin oli kokeilussa, totesin liian heikoksi)

                  Comment


                    Se on ilmareikä, kuuluu laittaa yläpuolelle kun sinne se mahdollinen ilmakupla pyrkii. Mitään muuta merkitystä termostaatin asennolla ei ole.

                    Comment


                    • Kiitos mielenrauhasta, Näin pähkäilinkin termaria tutkiessani ettei siinä ole muita erilaisia osia toisiinsa nähden kuin kyseinen ilmareikä!

                      Comment


                      • Ok, ilmastointi. Mut miten se tuuletin toimii koska eihän se voi olla tollanen väljä ? heiluu senttejä joka suuntaan
                        Syy oli siihen että ilmastoinnin tuulettimesta puuttui vain mutteri, ja mutterin saa laitettua akseliin joka pitää tuuletinosaa kiinni

                        Comment


                        • Jakohihnan kiristyksen kriittisen tärkeä 15nm vääntö?

                          Noniin, tuli hommattua vaihtokone entisen 2.5tdin aken lauettua ja nyt vaihtokoneessa menossa jakopään osien uusinta. Miten tärkeä tuo 15nm kiristysrullan kääntö vastapäivään hihnan paikalleen laitettua on juuri tuolla 15nm voimalla, itsellä ei nimittäin ole sellaista momenttiavainta joka ensinnäkään alkais noin pienistä momenteista eikä ole ns kahteensuuntaan toimiva kun tuo vääntö pitää tehdä vastapäivään, joten jouduin ihan vaan käsivaralla kääntämään. Onko muut tehneet tuon kiristysväännön ihan käsivaralla, kun gatesin vaihto-ohje



                          https://ww2.gates.com/europe/file_di...V6%5FTDI%2Epdf


                          korostaa tuon 15nm voiman "kriittiisen tärkeäksi". Eikö tuo hydraulikiristin muka hienosäädä tiukkuutta itse hihnan pyöriessä sitten jos vaikka muutaman nm heitto sattuu käsivaralla kiristettynä jäämäänkin tuohon ohjearvoon nähden. Katsoin kyllä sen verran kun olin kiristysväännön tehnyt että kiristimen vivun asento oli tuon gatesin ohjeen kuvan 13 eikä 14 mukainen ettei nyt ihan pielessä ole ainakaan kuvan perusteella.



                          Ihmettelen myös gatesin mukana tullutta ohjetta jonka mukaan kiristysrullan pultti pitäis kiristää vasta samalla kun kun tehdään ja pidetään pultin kiristyksen ajan tuo 15nm vääntö rullan kuusiokolo aukosta, kun eihän tuo rullan pultin kiristys rajaa kiristimen liikettä pois millään lailla?



                          esim autodatan vaihto ohjeessa tuosta samanaikaisesta 15nm väännöstä ja rullan pultin kiristämisestä ei mainita mitään...on mainittu vaan ensin laittaa uudet ohjain ja kiristysrullat ja sitten vain mainittu loppu vaiheessa tuo 15nm loppukiristys kuusiokoloreiästä.


                          mihinhän tarkoitukseen tuo ylipäänsä muuten on tuo kiristinvivussa oleva kuusiokoloreikä kun missään vaiheessa ohjeissa ei neuvota vääntämään siitä minnekkkään suuntaan ,eikö nuo kiristysväännöt ym kuitenkin ole tarkoitettu tehdä tuosta rullassa olevasta kuusiokoloaukosta eikä kiristimen vivussa olevasta.

                          Comment


                            Kiristinvivussa olevasta kuusiokolosta käännetään kiristinpatruunan mäntä takaisin sisään ja lukitaan sokalla. Käsituntumalla nuo väännetään,ilman momenttia. Pitää hitaasti kääntää voimalla siten että patruuna antaa periksi ja menee sisään. Noita on nähnyt käännettävän halki jos liian hätäisesti voimalla rupeaa kampeamaan sisään.

                            Comment


                            • Juu ilman muuta varoen väännettävä tuota kiristinpatruunaa näin teinkin.

                              Tuosta ruiskupumpun hihnan asetuksesta/ säädöstä kysyisin että kun pumpun hihna on laitettu paikalleen ja nokkapyörän päähän tuleva säätöpyörän säätö käsketään asettamaan urien puoliväliin, ilman että pultit kiristetään vielä, onko tässä ideana se että tämän jälkeen kiristin säätää/kääntää säätöpyörän suurinpiirtein oikeaan asentoonsa kun kiristimen osoittimet väännetään kohdakkain ja mutteri tiukataan.

                              Tein nimittäin sellaisen huomion että kun hihna oli paikallaan, asensin säätöpyörän siten että pultlt olivat urien puolivälissä, sitten kun väänsin kiristimen osoittimet kohdakkain ja tiukkasin mutterin säätöpyörä olikin jo kääntynyt urien puolivälistä toiseen reunaan uria eli säätövara toiseen suuntaan mennyt loppuun.

                              Ensiksi nimittäin tein niinpäin että kun hihna oli paikallaan, käänsin säätöpyörän säädön urien puoliväliin ja kiristin nämä 3 pulttia (sen takia että säätö pysyis tuossa urien puolivälissä) ja tämän jälkeen vasta käänsin kiristimen osoittimet kohdalleen ja tiukkasin mutterin, sitten pyöritin konetta käsin pari kierrosta niin kiristin olikin löystynyt (osoittimet ei enää olleet kohdakkain vaikka olin kiristinyt mutterin ohjeistettuun 37nm).

                              Ja tosiaan tämän jälkeen tein niinpäin että jätin vielä nuo 3 säätöpulttia auki ja ensin väänsin kiristimen ja sitten vasta laitoin nuo säätöpyörän 3 pulttia kiinni ja pyöritin konetta sen pari kierrosta niin sitten kiristimen osoittimet oli pysynyt paikallaan.

                              Comment


                                No, viskon laakeri saattaa jossain vaiheessa alkaa vikisemään ja sen vaihto vaatii jakoremmin irroituksen, eli menisi siinä sivussa. Laakeria ei virallisesti taida irrallaan saada, vaan vaihtoon menee koko kannake. Viisaammat voinee mainostaa sopivaa tarvikelaakeria, mikäli on saatavilla.
                                Onko tämän kannakkeen 059122303 laakerin kunnostamiseen jossain vinkkejä? Vähän tähän tapaan.
                                Millä kilometreillä alkaa laakerin vaihto olla ajankohtainen?
                                Sopisikohan sinne tällainen?
                                Viimeksi muokannut pta; 20.5.2019, 16:42.

                                Comment

                                Working...
                                X