Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A2 1,2 TDI

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A2 1,2 TDI

    On koeajossa tuommoinen peli ja herää muutama kysymys jospa palstan väeltä löytyisi tietoa ajokista.

    -varaosien saatavuus, ilmeisesti merkkitiski ainoastaan? Mihinköhän saakka? (jep, soittelen huomenna Laakkoselle), mutta onkohan kokemuksia saatavuudesta?

    -onkohan jotain tyyppivikoja joihin olisi syytä kiinnittää huomiota?

    -1,2 tdi minkälainen lienee koneena, muutakuin harvinainen?

    -Tiptronic vaihteisto kyseisessä autossa, miten kestävä? minkälaista huoltoa vaatii?

    Ainakin muuten mukavantuntuinen kaupunkiauto, keskikulutus oli 3,5 l tuntumaan kaupunkiajossa ja oikeestaa ainoastaan huolettaa se kun niitä ei valmisteta, ja sitä kautta varaosien saatavuus ja tuo automaatti.

  • #2
    1.2 TDI oli tarjolla myös Lupoon joten ei ole "only-A2" -kone. Harvinainen kyllä mutta luultavasti osia löytyy marmoritiskin lisäksi Tepon kautta. Tarvikeosia Motonetista tms. voi olla vaikea löytää, etenkin jos osa on joku 1.2 TDI-spesifi palikka.

    Mun mielestä laatikko ei ole tiptronic vaan robotti eli mekaaninen kova aski jossa normaali kytkin ja jota käytetään hydraulisesti. Voin kyllä olla väärässäkin.

    Eilen bongasin nettiautosta itsekin tämän ja mietin että tuon kolkin voisi päivittää toiseen TDI-A2:een.. Suunnittelun asteelle taitaa jäädä itseltä kuitenkin.

    Go for it!

    Comment


      #3
      Robottiloota siinä on. Momentinmuunninhan hukkaisi arvokasta energiaa :).

      Comment


      • #4
        No tuo Teron linkin autohan tuossa pihassa on juuri...vai robottiloota? Kestäväkin?(siis kokonaisuutena, kytkin/vaihteisto)

        Käyttöohjekirjassa mainitaan: Tiptronic-vaihtamisautomatiikka, siitä ajattelin että tiptronic.
        Viimeksi muokannut mh03; 1.6.2009, 21:31.

        Comment


        • #5
          Muistelen että Tankkaus.comissa on joku A2 1.2 TDI joka on ollut pitkään Lahti - Vantaa -työmatka-ajossa ja mittarissa olisi yli 300.000 km tällä hetkellä. Täytyy kaivella hiukan jos se vaikka löytyisi. Sen perusteella olisi varmaankin melko kestävä laitos. :)

          Edit: Löytyihän se:

          http://www.tankkaus.com/cardata.php?nr=5889
          http://tankkaus.com/graph_kmcons.php...aleTop=10&x=km
          http://karsrv03.epte.fi/graph_yearcons.php?car=5889
          Viimeksi muokannut TeroPee; 2.6.2009, 07:12. Perustelu: Lisätty tankkaus.com -linkit

          Comment


          • #6
            Tuota voisi jo sanoa edulliseksi autoiluksi!

            Comment


              #7
              Alkuperäinen kirjoittaja mh03 Näytä viesti
              No tuo Teron linkin autohan tuossa pihassa on juuri...vai robottiloota? Kestäväkin?(siis kokonaisuutena, kytkin/vaihteisto)

              Käyttöohjekirjassa mainitaan: Tiptronic-vaihtamisautomatiikka, siitä ajattelin että tiptronic.
              Muistelisin ulkomaisilta foorumeilta lukeneeni että tuossa robotti- eli automatisoidussa manuaalivaihteistossa on ollut jonkin verran murheita. Paljon A2 aiheesta löytyy osoitteesta http://www.a2oc.net. Tippari tuossa tarkoittaa sitä, että voi vaihtaa myös käsin.

              Comment


              • #8
                No sinne kauppaan sai jäädä. Pitäisi lukea ilmoitukset huolella läpi. Oletin että auto olisi ihan OK varusteilla kun ilmeisesti jonkin sortin esittelyauto ollut joskus, mutta autossa ei ollut ilmastointia! No metsästys jatkukoon...

                Comment


                  #9
                  Huh, luulin että kaikissa aakakkosissa on vakiona automaatti-ilmastointi. Se toki lisää kulutusta hieman, joten ehkä asia on toisin 1.2TDI kohdalla :).

                  Comment


                  • #10
                    Ei ole kaikissa vakiona automaatti-ilmastointia. Suomen tuontiohjelman autoissa oli kyllä mutta muualla on saanut manu-kylmäkoneella tai sitten hikimallina. Jonkun verran niitä on eksynyt Suomeenkin saakka jälkikäteen tuotuina.

                    Comment


                    • #11
                      Ruotsista noita tähtäilin minäkin tuossa keväämmällä. Sieltä haettuna olisi jäänyt pari tonnia edukkaammaksi silloin. Ihmeen harvinainen näky A2 on Suomen liikenteessä.

                      Comment


                        #12
                        Alkuperäinen kirjoittaja TeroPee Näytä viesti
                        Ei ole kaikissa vakiona automaatti-ilmastointia. Suomen tuontiohjelman autoissa oli kyllä mutta muualla on saanut manu-kylmäkoneella tai sitten hikimallina. Jonkun verran niitä on eksynyt Suomeenkin saakka jälkikäteen tuotuina.
                        Kappas, kerrankin näin päin. Toisaalta, jos Suomessa ei olisi klimaa ollut vakiona niin eipä sitä kukaan olisi tilannutkaan :).
                        Viimeksi muokannut TeroPee; 27.6.2011, 20:22.

                        Comment


                          #13
                          Eikö tuossa 1.2TDI:ssä ollut "vain" manuaalinen kylmästöinti, tosin se oli vakiovaruste suomessa. Itse meinaan tuota aikanaan harkitsin pitkään, kun haussa oli pieni kulutuksinen tomaatti. Silloin vain maahantuoja jäi arpomaan tuodaanko niitä maahan vai ei, joten päätöstä ei tarvinnut sitten itse tehdä.

                          Comment


                          • #14
                            Miten epätoivoisen pieni on takapenkki A2:ssa? Mahtuuko aikuinen keskiverto mies tuonne taakse? Tuo 1.2TDI kuulostaa melko houkuttelevalta työmatkan taittamiseen. Satunnaisesti tarvis kuitenkin mahtua takapenkillekin kyytiläistä. Kannattaako tuollaisia edes harkita? Polttoaine talous olisi vain enemmän kuin houkutteleva...

                            Comment


                            • #15
                              Paremmin ja mukavammin A2:n takapenkille kaksi ihmistä mahtuu kuin esim. mun A3:n. Istuma-asento on ryhdikäs, takalattia on todella alhaalla (jos ei ole tavaralokeroita jalkatilassa) joten vaikka pituussuunnassa ei ole paljoa tilaa niin ahtaalta ei tunnu. Pääntilaa on ihan mukavasti jopa yli 180cm pitkälle. Oviaukko on hiukan ahdas ja kynnys korkealla.

                              Comment


                              • #16
                                Alkuperäinen kirjoittaja make80 Näytä viesti
                                Miten epätoivoisen pieni on takapenkki A2:ssa? Mahtuuko aikuinen keskiverto mies tuonne taakse? Tuo 1.2TDI kuulostaa melko houkuttelevalta työmatkan taittamiseen. Satunnaisesti tarvis kuitenkin mahtua takapenkillekin kyytiläistä. Kannattaako tuollaisia edes harkita? Polttoaine talous olisi vain enemmän kuin houkutteleva...
                                Hyvin mahtuu taakse aikuinen istumaan, ei mitään ongelmaa. Mutta kaksi aikuista onkin sitten raja jos pidempään pitää matkata. Lähinna leveyssunnassa tekee tiukkaa :)

                                Comment


                                  #17
                                  Alkuperäinen kirjoittaja A3Tq Näytä viesti
                                  Hyvin mahtuu taakse aikuinen istumaan, ei mitään ongelmaa. Mutta kaksi aikuista onkin sitten raja jos pidempään pitää matkata. Lähinna leveyssunnassa tekee tiukkaa :)
                                  2 aikuista on ihan hyvä raja kun usein on vain 2 takapenkkiäkin :). Komppaan Teroa - eipä ole A4 B6/B7 mallissakaan enempää tilaa muuta kuin leveyssuunnassa.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Juuh, jossain vaiheessa tuli optioksi kolmen hengen takapenkki mutta parhaimmillaan tuo on kyllä kahdelle. Vielä kun olisi keskikyynärnoja..

                                    Comment


                                    • #19
                                      Kävitkö sitä TDI-2 rekkarilla katsomassa?

                                      Mulla on käynyt ajossa 1.4 bensa a2 koeajossa
                                      nopeita huomioita:
                                      - kaikki haluaa ohittaa
                                      - alusta tuntui kovahkolta soratiellä
                                      - yllättävän isot sisätilat, 2 isoa työkaverikorstoa mahtui takapenkille
                                      - kuskin penkki tuntui loppuvan kesken eli jaloille ei ollut tukea (mulla pituutta 167cm) mutta voi johtua myös siitä etten säätänyt penkkiä oikein.
                                      - tosi helppo kaupunkiajossa (tuskin ylläri)

                                      Comment


                                      • #20
                                        Minä tässä tähtäilin noita etelänaapurin hintoja noista Pikkukakkosista. Pyynnit pyörii noin 5,5k€ -luokassa (vm. ´01), ja veroja tulee alle 2k€. Realistinen hinta jäisi varmaan ~7k€:n. Ei olisi paha kaupunkikärry rouvalle.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Just eilen itsekin katselin veropäätöksiä, keskityin lähinnä näihin 66kw TDI-malleihin koska itselläkin on sellainen. Montaa niitä ei kyllä ollut mutta joitakin löytyi. Verot alkaa olla jotain 2.500 - 3.000 euron välissä näissäkin. Co2-päästö on mulla 119g/km joten veroprossa on maltillinen. Pienemmällä bensakoneella (1.4) ja keskimmäisellä dieselillä (1.4 TDI 55kw) autoja on Suomessa jo niin paljon ettei sellaisen tuomisessa ole juuri mitään tolkkua. Menee vain rohkeasti tinkimään. 1.6 FSI tai 1.4 TDI 66kw on selvästi hankalampi löytää Suomesta (ja toki maailmaltakin) mutta oma valinta kohdistuisi edelleen jompaan kumpaan näistä vaikka se kalliimmaksi tuleekin.

                                          - kuskin penkki tuntui loppuvan kesken eli jaloille ei ollut tukea (mulla pituutta 167cm) mutta voi johtua myös siitä etten säätänyt penkkiä oikein.
                                          Mulla on mittaa 178 cm ja vaimo on 155. Molemmat saadaan hyvä ajoasento vaikka penkit onkin perusmallia eikä sporttipenkit. Ainoa penkkeihin liittyvä moite on oikeastaan se, että korkeussäätö koskee vain istuinosaa. Selkänoja pysyy siis paikoillaan. Toisaalta em. järjestelyllä sitten saa ristiselän tuen paikkaa muutettua. Ratti säätyy kahteen suuntaan ja etäisyyssäädön portaat on paljon tiheämmät kuin B5 A4:ssä tai 8L A3:ssa.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Kyllä TDI-2 oli koeajossa, ja eilen kokeilemassa bensa 1,4 A2:sta, oli kyllä manuaalivaihteistolla oleva mukavampi ajella kaupungissa. On se robottiloota vaan hidas...

                                            Comment


                                            • #23
                                              Joku sankari oli tästä TDI-2:sta hajottanu polttoaineen täyttöluukun avauspainikkeen siitä B-pilarista. Kävin ohikulkiessani autoa vilkaisemassa, ja ensin katoin että joltain on särkyny täytekynä siihen kuskin jalkatilaan, kun oli jousta ja muovihilpettä, mut tarkemmin tutkittaessa avausnappi oli siel lattialla kanssa.

                                              Se on kyllä aika otillaan se painike jos isompi kuski sieltä kiipeää ulos.

                                              Tosta hitaudesta, tulin yhtenä päivänä sen toisen 1.2TDI-n perässä Hesan suunnalta, ts. olin kaukana takana ja kattelin että onkohan 1.2 vai 1.4 niin piti ajaa kaveri kiinni. No, sain sit auton kiinni vähän ennen ensimmäisiä liikennevaloja. Kaveri vissiin luuli että mulla on jotain hänen ajotapaansa vastaan tjsp. koska vihreiden vaihtuessa sai 110hp TDI-llä polkea tosissaan että ehti perään. Ei se ainakaan 60km/h saakka ole mopo..

                                              Comment


                                              • #24
                                                Ja kun mulla oli koeajossa siitä oli ilmeisesti jousipoikki vasemmalta edestä ja takaluukun lukituksessa oli jotain häikkää kun ei kontti mennyt kiinni, silloin toimi vielä polttoaineluukun avausnappi.

                                                Hitaudella tarkoitin sitä, kun vaihtaessa on aika pitkä viive, toki varmasti mukavampi ajella jos vaihtaa manuaalisesti niin pääsee viiveestä eroon.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Alkuperäinen kirjoittaja mh03 Näytä viesti
                                                  Hitaudella tarkoitin sitä, kun vaihtaessa on aika pitkä viive, toki varmasti mukavampi ajella jos vaihtaa manuaalisesti niin pääsee viiveestä eroon.
                                                  Aivan yhtä hitaasti se vaihtaa, käyttäköön sitten manuaalisesti tai automaattisesti. Manuaalitoiminnolla voi ainoastaan vaikuttaa "aivojen hitauteen", eli esim. vaihtaa isommalle pienemmillä kierroksilla kuin vaihteiston aivot haluaisivat. Tämä ei kuitenkaan vaikuta itse vaihtotapahtumaan.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Onkos tuo robottiloota oppivaa mallia? Mukautuuko se kuskin lepsuun tyyliin ja tulee sitten "hitaaksi"?

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Luulen että itse vaihtotapahtuma on aina yhtä nopea. Kuskin ajotyyli vaikuttaa sitten siihen että kuinka usein ja mihin suuntaan vaihde vaihtuu.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Tänään bongasin lähikaupalla eli ABC:llä mustan A2:sen ja pakko on myöntää että mustana ko auto jopa näyttää ihan mukiinmenevälle, paljon paremmalle kuin harmaana tai vaaleansinisenä.

                                                        Jep, auton ulkonäkö ON tärkeä valintakriteeri XD

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Alkuperäinen kirjoittaja Anni2 Näytä viesti
                                                          Tänään bongasin lähikaupalla eli ABC:llä mustan A2:sen ja pakko on myöntää että mustana ko auto jopa näyttää ihan mukiinmenevälle, paljon paremmalle kuin harmaana tai vaaleansinisenä.

                                                          Jep, auton ulkonäkö ON tärkeä valintakriteeri XD
                                                          Etsi sitten saman tien S-line malli :).

                                                          Normimalliin erona Quattro GmbH:n alusta (matalampi,joidenkin mielestä hieman epämukava), 17-tuumaiset aluvanteet 205-leveillä kumeilla, S-line merkit kylkilistoissa, puolinahkaiset sporttipenkit sähköisellä ristiseläntuen säädöllä, nahkainen 3-puolainen sporttiratti (+vaihdekepin nuppi ja käsijarrukahva), musta sisäkatto, valaistut meikkipeilit, mittaristossa jotain kromirinkuloita ja ajotietokone vakiona. Näiden lisäksi on jarrusatulat maalattu ja ovissa pullistetun näköiset alalistat, mutta ne saattavat olla muutenkin vakiona(?).

                                                          Knoppina vielä: 1.6FSI ja 1.4TDI 90hv malleissa on levyjarrut myös takana, ja isompi takaikkunan spoileri. Uudemmissa malleissa on tuo kiiltävä yhtenäinen maski korvattu normaalin näköisellä. Makuasioita, mutta omaa silmää miellyttää enemmän tuo uusi.

                                                          Tästä voit havaita joitain ulkonäöllisiä eroja.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Knoppitieto: 90hv dieselissä on samankokoinen takaspoileri kuin pienempitehoisissä. Vain 1.6 FSI:ssä on isompi.

                                                            S-line ei ole mikään superyleinen ja osa noista varusteista voi löytyä perusmalleistakin. Esim. mulla on mm. 3-puolainen nahkaratti ja valaistut peilit häikäisysuojissa.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X