Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Hehkujen vaihdosta

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Hehkujen vaihdosta

    Terve

    Pitäs vaihdella hehkuja tuohon allekirjoittaneen "mopoon", mutta olen aikaisemmin vaihdellut niitä vain vanhempiin moottoreihin ja lähinnä traktoreihin.

    Kysyisinkin onko näissä jotain kommervenkkejä vaoihtoon liittyen? Kun esim. vanhassa verkussa piti pumpata käsin järjestelmään mpö ennen hehkutusta.

    Ja onhan hehkut tossa hyvin näkösällä? (en ole vielä edes koettanut tutkia hain vain uuet hehkut?

    Kiitoksia ja Hyvää Joulun aikaa forumilaisille!

    ps. lomalla pitäs vaihtaa Äijän Citikkaan jousipallot, voi noita ranskanpatonkeja.

    #2
    Traktoreissa hehkutus tapahtuu eri periaatteella kuin autoissa, polttoaineella lämmitetään imusarjaa jne. Uudemmissa ei tarvitse pumpata koska säiliö täyttyy moottorin käydessä.

    Mutta itse B6 hehkujen vaihtoon ei osaa sanoa muuta kuin vanhat pois ja uudet tilalle. :)

    Comment


      #3
      Sikäli helppo vaihtaa, mutta voivat olla jumissa. Viimeinen hehku on polttoainefiltterin jalan takana ja jonkin verran joutuu purkamaan edestä tavaraa.
      Mitään tekemistä sinänsä polttoaineen kanssa ei ole muuten kuin, että filtterin voi vaihtaa samalla uuteen. Muistaa vaan täyttää sen niin ei tartte sahailla koko akkua.

      Comment


      • #4
        Ja kannattaa ne kierteet vaikka samantien putsata kierretapilla, ennen ku sovittaa uutta hehkua sisään. Saattaapi se uusikin hehku jämähtää kiinni, ja lujaan. BTDT.

        Comment


        • #5
          Toi jenkojen putsaus oliki hyvä vihje, olis pitäny tietää ku vaihdoin vanhaa natikkaa toissa kerralla. Oli meinaa viimeks tosi v-mäinen.

          Toksia van ei muuta kun huomenna koetaa tuleeko hommasta mitää aaton kunniaks.

          Comment


          • #6
            Aatto meni ja syötyä tuli, hehkujen vaihtoa koetettua.

            Vaihto näyttäisi tosiaan olevan yksinkertainen homma, mutta nyt tuli vastaan pieni ongelma...

            Vanhassa hehkussa, jonka otin pois ja vertasin hakemaani uuteen on 5mm enemmän pituutta kuin uudessa ja nyt kun olen selaillut tunnin Beru:n kotisivuja alan olla melko varma, et siinä olis es. A3:sen hehkut. (uudet Beru 0100 226 227(GN855); vanhat Beru 10579202 (VW))

            Kysyisinkin onko muuta varaa koettaa ku et puristukset/tehot pienenee? Miten vaikutus koneeseen tai kulutukseen?

            Comment


            • #7
              Hehkun pituus vaikuttaa palotilan tilavuuteen niin minimaalisesti, että tehoihin tuo ei varmasti vaikuta ellei hehkun kierre itsessään vuoda ja päästä paineita pihalle. Myöskään kulutukseen ei vaikuta, sillä tulppahan hehkuu ainoastaan käynnistäessä ja muuten syttyminen tapahtuu puristamalla polttoainetta kasaan.

              Käynnistyvyyteen voi vaikuttaa ainakin teoriassa jos hehku on liian lyhyt eikä ylety palotilaan asti, jolloin kylmällä koneella se ei lämmitä polttoainetta riittävästi.

              Comment


              • #8
                Meikäläisellä kävi tänään niinpäin, että uudet hehkut olikin tuon n 5 milliä lyhyemmät kuin vanhat.
                Olihan ne toki eri osanumerollakin.
                Varaosaputkan kirjan mukaan AWX koneeseen on kahta eri hehkua, joten kyllähän sen tiesi kuinka siinä käy...
                Noh, josko huomenna hakis ne pitemmät ja koittais uudemman kerran.

                Comment


                  #9
                  Siis eikös se ole modernin dieselin tunnusmerkki että puristusuhde on alhainen, ja ahtoja on paljon. Lisää ahtoja!

                  Comment


                  • #10
                    Itsellä kävi toisin päin kun uusin hehkut AVF-koneeseen, uudet on pidemmät kuin vanhat. Hyvin on toimineet reilu 70 tkm.

                    Comment


                    • #11
                      Kaivetaan nyt vanhaa aihetta ylös.

                      Eilen vaihdoin omaan AWX-koneeseen kaikki 4 hehkua, koska 2 alkuperäistä oli pimeänä. Alkuperäiset olivat vain 113 000km ajetut, mutta vuodelta 2001, joten ilmeisesti aika tehnyt tehtävänsä. Vanhat olivat Berun ja uudet Boschin. Boschit olivat 5mm pidemmät kuten Mikallakin, mutta hyvin tuntuvat toimivan.

                      Comment


                      • #12
                        Mitäs työkaluja tuohon vaihtoon tarvitaan ja onko ekakertalaiselle miten pitkä homma? Itse ajattelin vaihdella tuossa pihalla tällaisessa 10 asteen pakkasessa, joten mielellään en montaa kertaa yrittäis uudelleen. Niin vaikealta tuntuu jo vähässäkin pakkasessa tuo käyntiinlähtö, että sama vaihtaa luultavasti alkuperäiset uusiin. Ajettu kuitenkin jo 228Mm...

                        Comment


                          #13
                          Olisiko järkevää muuten ruuvata hehkut irti kylmällä, lämpimällä vai kuumalla koneella? Siis noin jumiutumisen kannalta?

                          Kaverin autoon (535d) olisi edessä hehkujen vaihto. Lämmittelynä kaveri kokeili -01 Sprinterin hehkuja tarkastaa ja meinasi iskeä pahempi katastrofi heti kättelyssä. Yksi hehku niksahti kyllä irti, mutta hetken kiertymisen jälkeen kiilasi erittäin pahasti kiinni ja kanta pyöreäksi. Ja irrotus oli alusta alkaen siis edestakaista varovaa ja reilulla ruosteenirrottajalla. Ja tuo oli vielä helpossa kohtaa tuo kyseinen hehku.

                          Lopulta jätti vain sen sellaiseksi sinne kiinni. Ehkä parisen milliä ehti tulla kierteistä ylöspäin, joten kyllä niitä kierteitä vielä jäi. Jos ampuu irti, niin ampuu. Vaihtoehto olisi ollut jo nyt ottaa kansi pois, että sen sieltä olisi saanut, jos olisi saanut. Vähän pakkosauma oli vain kylmästi tyytyä jättämään se sellaisenaan.

                          Eli olisikohan siitä mitään iloa ottaa ne hehkut irti tietyn lämpöisestä koneesta?

                          Comment


                            #14
                            Tuosta hehkujen vaihto lämpötilastahan oli väittely joskus taannoin. Kai se on vähän tapauskohtaistakin minkä lämpöisestä koneesta (kannesta) ne helpoiten lähtee.
                            Itse olen aina vaihtanut lämpöseen koneeseen ja koskaan ei ole ollut mitään ongelmia. Pitäs varmaan koputtaa jo puuta. Varovasti olen avannut ja tarpeen mukaan ruikkinu jotain sopivaa ööliä kierteelle ja hyvä on tullut.

                            Tuntuu vähän olevan kahta koulukuntaa tässäkin hommassa.

                            Comment


                              #15
                              Jos noin niinkun järjellä ajattelee, niin lämpimästä. Kanteen kun tehtaalla koneistetaan hehkujen jengat, se on silloin kylmä. Kylmässä kannessa hehkun reikä on siis nimellismitassaan. Kun kone lämpiää, teräksestä yms. valmistettu hehkutulppa laajenee vähemmän kuin kevytvalusta valmistettu kansi joten näinollen lämpimästä koneesta hehkujen pitäisi paremmin lähteä.

                              Comment


                                #16
                                Ja ekakertalaiselle voisin sanoa, että tarttee pitkän 10mm hylsyn ja pikkuräikän pitkällä jatkovarrella. Nivelestäkin on joskus apua, mutta en muista oliko tossa pumpparissa sitä tarvetta.

                                Kun uuden hehtulpan laittaa paikoilleen niin silleen sormilla vaikka laittaa alkukierteille. Kiristys sitten hellästi. Hehkua ei tartte vetää momenttiin, vaan sillee kun se tuntuu ettei enään kiristy helposti niin se alkaa olemaan kiinni. Kai tuohon joku pikku momenttikin löytyy, mutta ite en ole käyttäny.

                                Aina tuossa on riskinsä, että hehku voi katketa irrottaessa tai sitten kierre korkkaa.
                                Lämpöseen koneeseen vaihdoin viimeksi ja lähtivät tosi nätisti irti.
                                Talvella ainakin lämpösestä, kesällä voi onnistua kylmällä koneellakin.

                                Comment


                                • #17
                                  Ite kerran vaihdoin lämpimään koneeseen ja yksi katkesi sisään (V6 TDi). Anopin passattiin viimeksi (1.9 PD) vaihdoin kylmään koneeseen, tosin esivalmistelut huolellisemmin tehty (liuotin aineet jo edellisenä päivänä sisään jne.) niin lähti todella kivuttomasti. Vaikka siinäkin oli kaikki neljä mykkänä.

                                  Eli väittäisin, että tuo öljykikka on se joka ratkaisee. Sitten kun hehku lähtee tulemaan niin ei kannata vielä hurrata vaan silloin juuri sitä öljyä sinne juureen ja kiertää edestakaisin sitä hehkua. Pian huomaat, että hehku alkaa jo irrota näppivoimin ja sitten ei olekaan enää mitään katkeamisvaaraa! Itse tein ekalla kerralla sen virheen, että kun hehku alkoi ulos tulemaan niin jatkoin vaan kiertämistä, kunnes sitten lopulta katkesi. 150e köyhempänä ja paljon viisaampana ensikerralla osasin hehkut vaihtaa "oikein".

                                  Comment


                                  • #18
                                    Itse olen myös vaihtanut aina lämpimänä ja ei ole ollut ongelmia.

                                    Pitkittäiskoneessa keulasta päin katsoessa 1. ja 2. tulppa ovat helppoja, 3. vähän vaikeampi j 4. ikävästi pa-suodattimen jalan takana. Työkaluja kannattaa varata pitkä 10mm hylsy, 1/4" räikkä, pari jatkoa ja pitkät kärkipihdit.

                                    Comment


                                      #19
                                      Se olisi se kauan odotettu hetki käsillä, eli hehkujen vaihto. 86? hintaa lupasi laakkonen vaihtaa hehkut (+ itse hehkut about 27?/kpl).

                                      Ajattelin varmuuden vuoksi käydä tiputtamassa muutaman tipan öljyä hehkujen juuriin hyvissä ajoin useampaan kertaan, ennen kuin vien laitettavaksi (useampana päivänä siis). Ja haluan mustaa valkoisella, että jos asentaja katkaisee hehkun, hoitaa hän sen sitten ihan omaan laskuun kuntoon.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Suosittelen tuota mustaa valkoisella, paikallisessa P-huollossa meni extraa 2ke katkeamisen vuoksi, vaikka puhelimessa oli puhe että niitä ei sitten tarvi väkisin irrottaa/katkoa. Kuluttajariitalautakunnasta nahkapäätös, kirjallisen näytön puuttuessa. P tietenkin kiistää koskaan edes keskustelleensa aiheesta.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X