Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2.5 vitos-TDI (1T) pölläyttelee sinistä savua

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 2.5 vitos-TDI (1T) pölläyttelee sinistä savua

    Pysähdyin huoltoasemalle ja sieltä lähtiessäni jouduin antamaan ahtopainetta liikenteen sekaan keretäkseni. Vilkaisin taustapeliä kakkosella vaihettuani ja kaasua painaen. Yllätys oli suuri, kun näin tanakan sinisen pöllähdyksen.

    Kylmänä ei savuta epänormaalisti. Kylmänä ei sinistä savua tule samalla kaasulla, kun lämpimänä pöllyttää. Mitä kauemmin ajaa hissukseen lämpimällä koneella ennen kiihdytystä, sen pahempi pölläys. Pölläyttää, savuttaa sinistä sekunnin pari ja sen jälkeen ja sitten näkyvä savu loppuu, vaikka lämä olisi pohjassa pidempäänkin.

    Jostain öljyä päässee väärään paikkaan. Oma epäilykseni on ahdin, koska venttiilikumien vuodon luulisi pölläyttävän kuumaa konetta startatessa.

    Onko raadilla sivistynyttä arvausta?

    Kone perimätiedon mukaan ajettu n. 260 tkm. Viime öljynvaidossa tehty forte- käsittely ja ajettu öljyllä vaihtoväli.

    Vedet ja öljyt eivät ole sekaisin. Huohotus ei mielestäni ole lisääntynyt.

    #2
    Veätäpä vaikka kakkosella (jos kantti kestää, kolmosella) alhaalta ylös lusikka lattiassa ja päästä nopeasti moottorijarrulle. Pölläyttikö? Venttiilinkumeista antaa, jos pölläytti.

    Comment


    • #3
      Kiitos Jarkko vinkistä, mutta luulen, että koe sopii vain bensakoneelle. Läpän sulku laskee paineen minimiin ja vetää öljyä venttiilikumien raoista. Dieselissä ei ole läppää, mikä sotkee asian selvittämistä. Vai onko sulla joku muu hyvä teoria?

      Anyway, silloin ei pölläytä. Vain aluksi, kun kaasua painaa.

      Comment


        #4
        Uh, olinpas kömpelö. Dieselissä ei tosiaan sitä kovaa alipainetta saa syntymään, kun ei o sitä läppää.

        Comment


        • #5
          Ootkos kurkistanut imuputkiin turbon jälkeen? Onko siellä öljyä "mukitolkulla"?
          Tarkistapas nuo huohotushommelit, ettei olisi sellainen rööri tukossa.
          Jos ei oo öljyä niin tuskin on ainakaan turbosta kyse eli taipuu sinne kansiosastolle.

          Noissa ekoissa 1T moottoreissa oli muuten pirun hyvät ahtimet, jotka tehdas sitten pienensi aika piankin, tais olla jo vuonna -90 loppupuolella kun ne menivät sökkimään "ylitehoisia" pannuja heikommiksi.
          Omanikin nappasi hienosti yli 220 huiput tehdasvireisenä. Se oli herkkä.

          Comment

          Working...
          X