Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi AEL/D2525T 2.5 TDI dynaaminen ajoitus myöhästyy?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi AEL/D2525T 2.5 TDI dynaaminen ajoitus myöhästyy?

    Terve

    Piti hankkia uudet tunnukset, kun ei ole vuosikausiin tullut käytyä ja sähköpostia ei ole/en muista jolla aikoinaan tuli kirjauduttua.

    Otsikon mukainen ongelma on 2.5 TDI AEL/AAT/D2525T koneessa. Staattisen ajoituksen säädöstähän löytyy juttua juttua vaikka kuinka, mutta entä kun ECU vetää ajoituksen pieleen?

    En ole oikein mitään syytä ongelmaan löytänyt, ja oma järki loppuu.

    Tein kansiremontin autoon keväällä. Staattinen ajoitus on n. 2° BTDC ja VCDS:n käyrällä hieman aikaisella. Lähtee käyntiin ja pyörii hienosti. Ajaessa pelaa hyvin, vedoista en osaa varmaksi sanoa ilman vertailukohtaa, mutta ei mitenkään uupuneelta tunnu.

    Kun painaa kaasua niin VCDS:n "commencement" näyttää että pyytäisi syötön ajoitusta aikaisemmalle, mutta ajoitus liikkuu myöhäiselle, päätyen täyskaasulla 5° ATDC ja tuloksena harmaa savu ja dieselin katku pakoputkesta.

    Mitään vikakoodeja ei anna. Alussa oli ongelmaa pumpun säädöissä johtuen liian löysästä hihnasta, joka korjautui kiristimen säätämisellä. Kiristin on vähän vempula.

    Pumppu on vaihdettu peruskunnostettuun n. 4 vuotta sitten ja suuttimet kunnostettu ja kärjet uusittu 2 vuotta sitten.​ Tankissa voi olla vanhaa melko vanhaa dieseliä vielä pohjalla, kun oli 1,5 v seisonnassa tallissa. Täytetty kyllä tuoreella.

  • #2
    Joskus 20 vuotta sitten oli yksi tapaus ja siinä muistaakseni ennakonsäätimen reikä oli kulunut väljäksi pumpun rungossa, eli tarkoittaa pumpun tai rungon uusimista. Toinen mikä tulee mieleen niin kotelopaine eli pumpun sisäinen paine voisi olla liian matala. Tai molemmat yhdessä. Joka tapauksessa vaikuttaa siltä että ennakonsäädin ei syystä tai toisesta toimi oikein. Säädin toimii niin että kotelopainetta ohjataan solenoidilla toiselle puolelle ennakonsäätimen mäntää ja toisella puolella on jousi vastassa ja nyt jousi voittaa kilpailun.
    Kyllä sen pitäisi vikakoodia pukata kun riittävän pitkään vetää riittävällä poikkeamalla pyydettyyn nähden mutta noin vanhassa ei ole ehkä kovin herkkä antamaan koodia.

    Comment


    • #3
      Juu, tuon vikakoodin puutteen vuoksi epäilin, että ECU tarkoituksella ohjaa sitä myöhäiselle, mutta pitääpä tuo ennakonsäädin ottaa auki ja kokeilla vaihtaa, noita varaosapumppuja on pari hyllyssä.

      Kiitoksia avusta!

      Sellainenkin kävi mielessä että pitäisi polttoaineensuodatin vaihtaa.

      Jos tuo tankissa ollut diesel on limoittunut ja suodatin tukossa.
      Viimeksi muokannut okkim; 29.8.2025, 07:53. Perustelu: Viestit yhdistetty. Älä tee heti uutta viestiä perään vaan muokkaa edellistä.

      Comment


      • #4
        Nyt on kokeiltu vaihtaa ja tarkistettu ennakonsäädin ja tarkistettu se "pressure relief" venttiili. Kaikki näyttäisi olleen kunnossa. Käytin vielä eilen sitä jousikuppia auki, eikä siinäkään mitään vikaa näyttämyt olevan.

        Kun irroittaa ennakonsäätimen niin heilahtaa ennakko 15 BTDC, josta kierroksia nostaessa liikkuu 22 BTDC. Netistä etsiessä tulin siihen tulokseen että kyseessä on kuitenkin ilmeisesti ennakonsäätöventtiilin (N108) normaali toiminta: Venttiili jää auki kun johdon irroittaa ja pumpun paine ohjaa mäntää vapaasti? Ennakonsäädin vetää ennakon takaisin 2,7-2,9 BTDC kun pistää johdon kiinni.

        Pari huomiota: intake air flow on jotain 500-550 kun ohjearvo on ~300. Oletin tämän johtuvan siitä että EGR ei toistaiseksi ole käytössä, mutta se mittaushan tapahtuu heti ilmanputsarinkotelolta niin en sitten tiedä?

        Basic Settings kohdassa group 004 (ehkä, muistaakseni, tarkistan tuon vielä kun ehdin) on "specified commencement of injection" 5 ATDC vaikka VCDS:n puhekupla kertoo ohjearvoksi 1 ATDC - 2 BTDC. Tuo on sama lukema mihin ennakko täyskaasulla säätyy. Basic Settings puolelle ei tahdo mitään ohjeita löytyä niin en tiedä mitä tuo tarkoittaa...

        Comment


        • #5
          Gr. 004 oikeanpuoleisin ikkuna, duty cycle, siitä näkee N108;n ohjauksen, jolla actual commencement of injection koitetaan säätää samaksi kuin specified. Toimiiko se järkevästi? Tyhjäkäynnillä actual saisi olla vaikka hitusen aikaisemmalla kuin specified niin silloin pumpun perusasento on riittävän aikaisella. Ihan measuring blockseissa, ei tarvii mennä basic settingseihin.

          Comment


          • #6
            Duty Cycle tyhjäkäynnillä 4,7 % ja kaasun laittaa pohjaan niin nousee 94,5 %

            Tuo että measuring values puolella Commencement (specified) on 0,7 BTDC lämpimällä koneella tyhjäkäynnillä ja sama ruutu (group 4) basic settingsin puolella 5 ATDC tuntuu erikoiselta kun juuri tuohon actual ohjautuu kaasulla?

            Tuo Duty Cycle kyllä nousee huomattavan nopeasti sinne 80 % jo pienellä kaasulla samalla kun ennakko putoaa ATDC:n puolelle...
            Viimeksi muokannut Jhutt; 3.9.2025, 19:05.

            Comment

            Working...
            X