Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

3.0l V6 TDI BMK ajoitusmerkit

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 3.0l V6 TDI BMK ajoitusmerkit

    Vaihdoin rallattavaan moottorin vänkärin puoleisen ketjunkiristimen. Kun en monista ilmaustempuista huolimatta saanut moottoria käyntiin, päätin vikaa selvittäessäni varmuudeksi tarkistaa vielä ajoitusmerkkien kohdallaan olon. Ilmeni ettei nokka-akseleiden merkit kohtaa. Kun toinen on kohdallaan, toinen on reiän verran pielessä. Nyt vaikuttaa kuitenkin siltä etten olisi onnistunut sitä kiristintä vaihtaessa kämmäämään, koska ketjupyörää pitäisi kääntää vielä lisää siihen suuntaa mihin se olisi epäonnistuneen vaihdon yhteydessä voinut liikkua. Käsittääkseni 150t km ajettua konetta ei ole mitenkään avattu tai laitettu. Lastutettu tiemmä on mutta ei kai siinä nokka-akseleihin kosketa. Laskelmieni mukaan toinen ratas olisi poissa ajoituskolosta 20 astetta tai molemmat akselit 10 astetta. Onko mahdollista tuollainen klappi tehtaan jäljiltä? Onko se merkittävä vai onko jokin ajatusvirhe touhuissani? Virhe taisi olla lähteä kiristintä vaihtamaan. Näkyyköhän vauhtipyörässä kampiakselin ajoitusmerkki? Vai onko jossakin youtube videossa näkemäni lukituspappi öljypohjan tietämillä ainoa keino?

    #2
    Aivan sama stuntti oli itellä et apparin puoleinen pakonokka oli vituillaan ketjujumpan jälkeen. Lukitustappi sinne sinne lohkoon vaan ja nokkien ajotustyökalut jostain lainaan. Kato samalla ettei keinuvivuissa oo murtumia.

    150tkm ajettu rallattava bmk kuulostaa yhtä todelliselta kun rehellinen autojobbari, onko autolla mimmonen historia?

    Comment


    • #3
      Nokkien lukitukseen riittää pelkkä sileä tappi. Itse lukitsin ne muistaakseni 6 mm poranterän varrella. Lohkoon tosiaan se lukituspultti kuten Hammu edellä ohjeistikin. Se ei merkkiliikkeessäkään ollut useampi vuosi sitten kovin kallis.

      Ei ole tehtaan jäljiltä mahdollista. Muista, että jakopäätä pitää "esikiristää" momenttiavaimella tehtaan ohjeen mukaan. Itse en uskaltanut jättää sitä vaihetta tekemättä.

      Comment


        #4
        Eipä muuten riitä tässä tapauksessa 6mm tappi, kun nokat on ratasvetoset toisiinsa ja siinä on se yks kehto mikä pitää koko nokkapaketin paikallaan. Eli sen kehdon joutuu kaikkineen kaivaa pöydälle, työkalulla lukita nokat asentoihinsa ja pultata kehto kiinni kanteen takasin.

        Comment


        • #5
          Hmm, hyvä pointti. Päättelin tosta "reiän verran pielessä", että vika olisi nimenomaan jakopään ajoituksessa. Ja kun nyt oli tehty remonttia vain jakopäässä, mutta..

          Tosiaan jos vika on nokkien keskinäisessä ajoituksessa, niin joku asentajahan on käyttänyt sen nokkien yläkehdon auki. Mullakin oli just varaosa BMK-koneessa joku tehnyt saman kämmin. Kun otin sen kannen käyttöön, niin korjaisin nokkien välisen ajoituksen ilman sitä työkalua, millä se pitäisi tehdä. Jotkut merkit niissä nokissa oli mistä sen ajoituksen sain katsottua (ja verrattua kanteen, jossa merkit oli ok).

          Muistaakseni se työkalu pitää ne nokat kiinni siinä yläkehdossa ja siinä on myös se ajatus, että se yläkansi ei menisi kiristettäessä kieroksi. Kiristin yläkannen ilman työkalua varovasti ja tasaisesti, niin onnistui se niinkin.

          Comment


          • #6
            Rallatus ehkä liioitteleva termi. Käynnistäessä kylmänä ja hetken seistyä rapisi. Irroitetussa nokka-akselin kannessa oli kulumajälki. Ehkä tietoisuus häiritsi rapinaa kovemmin. Auton historia on tarkkaan tiedossa, km lukema pitää paikkansa.

            Vaan ongelmaan... Pitäisikö venttiilikopan alta katsoa keiinuvipujen murtumaa. Sielläkö Hammun mainitsema kehto myös löytyy? Eli ei riitä että lohkon lukitsee ja laittaa nokka-akseleiden rattaat merkkiin. Oppimisprosessia ollut koko tämä auton parikuukautinen omistusaika ja jatkuu vaan.

            Comment


              #7
              Venakopan kun avaa niin siellähän se on. Ei oo siis yksittäisiä nokkapukkeja, vaan yks iso kehto. Tässä videossa näytetään koko hässäkkä aika hyvin, toki eri mylly mutta siitä saa idean.
              https://www.youtube.com/watch?v=mkq63BZFkIo

              Comment


              • #8
                Kyllä kysymys tässä tilanteessa oli ajoituksesta, mikä oli pielessä. Kiristimen vaihdon yhteydessä ketju oli ihan itsekseen mennyt hyppäämään hampaan yli ja näin nokka-akselin ratas oli pois kohdaltaan. Lohkosta merkki pitkän poranterän kanssa keskelle reikää, kuskinpuoleiseen rattaaseen 8mm poranterä ja hanttarin puolelta ensin kiristin irti, ketjun hyppäytys alemmasta rattaasta, nokka-akselin ajoitusmerkkiin poranterä ja kiristin takaisin. Muutamaa tuntia myöhemmin Audi lähti käymään kuin palmun alta. Tässä kohtaa ei tarvittu mitään ilmaustoimenpiteitä.

                Kiitos Hannulle ja Antille neuvoista ja näkemyksistä.


                Comment

                Working...
                X