Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 3.0 TDI v.2009 kuoli, polttoainejärjestelmässä metallihiukkasia

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 3.0 TDI v.2009 kuoli, polttoainejärjestelmässä metallihiukkasia

    Audini vm 2009, ajettu 210000, sammui kesken ajon, ei käynnistynyt, hinattiin Audin huoltoon ja sieltä karu ilmoitus: polttoainejärjestelmässä metallihiukkasia, pitää suunnilleen kaikki vaihtaa, hinta-arvio yli 14000 (ei ole desimaalivirhe!). Asun Ranskassa ja löysin verkosta asiasta keskustelua, sama tilanne oli autoilla, joilla oli paljon vähemmänkin kilometrejä ja tätä arveltiin jopa tyyppiviaksi. Myynkö autoni varaosiksi vai saako siitä vielä kalua järjellisellä hinnalla?

  • #2
    Kerrotko vielä mikä moottorikoodi autossasi on? Onko tietoa mistä nuo metallihiukkaset on peräisin?

    Comment


      #3
      Ei kai ne oikein muualta voi olla peräisin kuin korkeapainepumpusta? Profiilin moottoritehon perusteella arvaan moottorikoodiksi Cxxx.

      Comment


      • #4

        Wikipedian mukaan moottorikoodi on CAPA/CCWA.

        Alkuperäinen kirjoittaja ilyx Näytä viesti
        Kerrotko vielä mikä moottorikoodi autossasi on? Onko tietoa mistä nuo metallihiukkaset on peräisin?
        Kiitos viestistäsi. Moottori on siis 3.0TDI, 176kW. Ymmärtääkseni metalli (ilmeisesti alumiini-) hiukkaset ovat peräisin kai kampiakselista eikä suodatin pysty keräämään niitä ja korkeapainepumppu vaurioituu.
        Viimeksi muokannut okkim; 28.2.2020, 11:37. Perustelu: Viestit yhdistetty.

        Comment


          #5
          Kampiakseli on terästä tai valurautaa, siitä ei saa irti alumiinihiukkasia eikä toisaalta siitä irtoavilla hiukkasilla ole mitään mahdollisuutta päätyä polttoainejärjestelmään.

          Sen sijaan korkeapainepumpusta voinee tulla alumiinihiukkasia ja se kun on polttoainesuodattimen jälkeen niin hiukkaset sitten leviää joka paikkaan, paluulinjan kautta myös mahdollisesti polttoainetankkiin. Näinollen hinta-arvio perustunee siihen että kaikki polttoainejärjestelmän osat puretaan, pestään ja rikkoutuneet vaihdetaan. En tiedä onko tankin irrotus ja pesu ihan välttämätöntä, sinne päätyneet hiukkaset pitäisi kyllä pysähtyä polttoainesuodattimeen.

          Comment


            #6
            Tehtaan ohje on että kaikki osat vaihdetaan mitä löytyy tankin ja suuttimien välistä, eli kaikki. Siksi hintalappu on noin huikea.
            Oikeasti sen voi tehdä niin että kaikki osat puretaan, tankki pestään, linjat ja reili huuhdellaan, uusitaan polttoainesuodatin ja korkeapainepumppu. Suuttimet voi käyttää puhdistuksessa ja tarkastuksessa ja uusitaan vialliset.

            Ja se alumiinisilppu on korkeapainepumpusta.

            Comment


            • #7
              Kiitos kaikille asiantuntevista vastauksista. Auto mennee siis varaosiksi, nyyh.

              Comment


                #8
                Meillä pumppu men jossain 107 tkm kohdalla, ja remontti tehtiin kuten pulla yllä kirjoittaa. Suuttimille ei silloin löytynyt Suomesta testaajaa, joten niitä ei putsailtu. Konehuoneeseen vaihdettiin kaikki kumiletkut ja lisäksi oli vielä lisäsuodatin ensimmäisen 10tkm paikallaan. Metallia oli tankissa asti. Linjoja huuhdeltiin, mutta siitä huolimatta lisäsuodattimeen oli päätynyt pieniä hippuja. Linjojen puhdistuksessa saa olla todella tarkka ja perusteellinen jos ne meinaa uudelleen käyttää. Remontin jälkeen mittariin on tullut reilu 40tkm ilman ongelmia. Hintaa tuli 2017 reilu 2000€ itse tehtynä. E: rail paineensäädin vaihdettiin myös.
                Click image for larger version  Name:	P3090496.JPG Views:	0 Size:	102,2 Kt ID:	1878775 Click image for larger version  Name:	P3090478.JPG Views:	0 Size:	238,1 Kt ID:	1878776 Click image for larger version  Name:	P3090492.JPG Views:	0 Size:	128,5 Kt ID:	1878777
                Viimeksi muokannut veni; 28.2.2020, 21:16. Perustelu: paineensäädin

                Comment


                  #9
                  Mikä se tuon aiheuttaa? Onko se pumpun valmistusvirhe vai vikaa kilometrien karttuessa polttoaineessa, suodattimessa tmv....? Ei ilmeisesti kuitenkaan ihan kovin yleinen ongelma.

                  Comment


                    #10
                    Paskalaatuinen (=kuivaa talvilaatua/ryssän) dieseli? Eli pumpun turhan tiukat toleranssit ja liian heikosti voiteleva polttoainelaatu, omaa pohdintaa vain tämä.

                    Comment


                      #11
                      Meillä meni maaliskuussa, 13tkm Saksasta haun jälkeen. Kuiva talvilaatu vois olla, tai seisomisesta tankkiin kertynyt kosteus. Auto oli ollut ajamatta muutaman kuukauden ennen ostoa. Suodattimen vaihdoin muutama tonni ennen rikkoa.

                      Comment


                      • #12
                        Oliko minkä yhtiön dieseliä, jos samaa käytetty?
                        Täällä on ainakin varauksellinen suhtautuminen kaikkiin bio ja pro kehitelmiin.

                        Puhtaan dieselin käyntiääni kuulostaa niin "metallisen terävältä" että vaikuttaa jo pahalta.

                        Jos jollakin on puhdasta dieseliä tankissä ja aikomus lisäaineistaa polttoainetta.
                        Niin voisi yrittää nauhottaa käyntiäänen muutoksen. kännykkä varmaan riittää.
                        Känny nauhoittamaan, auto käyntiin ja lisäainetta tankkiin. Ero on oikeasti iso.

                        Comment


                          #13
                          Meillä oli ennen ja jälkeen remontin pääasiassa Teboilia. Joskus syksyllä ennen remonttia oli yksi tankillinen Neste pro tjsp. Nykyisellään yleenä jos ei ole Teboilia niin on Nesteen perus ainetta, lisäaineita ei ole tullut koskaan kokeiltua.

                          Comment


                            #14
                            Sen verran paljon on näitä kolmelitraisia liikenteessä ja sen verran harvassa tätä vikaa, että en usko minkään tietyn polttoaineen olevan mitenkään erityisesti syypää. Omassa tötterössä on käytetty valtaosin Nesteen pro-dieseliä niin kauan kun se minulla on ollut eli jotain 150tkm nyt.

                            Comment


                              #15
                              Alkuperäinen kirjoittaja migrantworker Näytä viesti
                              Kiitos kaikille asiantuntevista vastauksista. Auto mennee siis varaosiksi, nyyh.
                              Ei siitä ihan 14k€ laskua tule, jos teettää jossain muualla kuin merkkihuollossa. En toki tiedä Ranskan autojen hintatasoa, eli asian järkevyyttä on huono mennä kommentoimaan.

                              Comment


                                #16
                                venin tapauksessa on tainnut käydä niin, että mäntä on päässyt kääntymään, jolloin seuraaja on 90 asteen kulmassa pumpun nokkaan nähden ja siitä tulee sorvi. Uudemmissa pumpuissa männän kääntyminen on estetty jotenkin. Yleensä tuon taitaa aiheuttaa bensa, vesi tai ilma.

                                Comment


                                • #17
                                  Polttoaineen koostumus onkin vähän monimutkaisempi asia, varsinkin kun poltiitikot haluavat olla mukana sotkemassa asioita.

                                  Wikistä suomennos:

                                  Nykyaikaisessa dieselmoottorissa polttoaine on osa moottorin voiteluprosessia. Dieselpolttoaine sisältää luonnollisesti voiteluyhdisteitä, mutta monien maiden (kuten Yhdysvaltojen ja EU-maiden) määräysten vuoksi rikki on poistettava polttoaineesta ennen sen myyntiä. Dieselpolttoaineen vetykäsittely rikin poistamiseksi poistaa myös yhdisteet, jotka tarjoavat voitelevuuden. Uudelleen muovattu dieselpolttoaine, johon ei ole lisätty biodieseliä, on matalampi voiteluaste ja vaatii voitelua parantavia lisäaineita moottorin liiallisen kulumisen estämiseksi.


                                  Kauppalehden keskusteluissa on tuoretta juttua nykyisistä polttoaineista:
                                  https://keskustelu.kauppalehti.fi/5/...art=0&tstart=0


                                  Venäjän dieseliä on aikaisemmin pidetty parhaana pa.laitteille, kun siinä on täysi rikkipitoisuus.

                                  Biopolttoaineiden kanssa altistuu dieselbakteeri ongelmalle. Ainakin Teboilin moottoripolttoöljyssä ja dieselissä se on osunut omalle kohdalle. Suodattimet tukossa. Sekään ei ole varmaa, että jokaisesta tankkauksesta saa tasalaatuista polttoainetta.

                                  Nesteen polttoaineiden viskositeetti näyttäisi olevan pikkaisen pienempi kuin muilla yhtiöillä. Voisiko olla vaikutusta suuttimien jälkitiputukseen? Omalla kohdalla suutinten tipus on pienentynyt reagointirajan alle lisäaineistuksella.

                                  Comment


                                    #18
                                    Alkuperäinen kirjoittaja aakman Näytä viesti
                                    Mikä se tuon aiheuttaa? Onko se pumpun valmistusvirhe vai vikaa kilometrien karttuessa polttoaineessa, suodattimessa tmv....? Ei ilmeisesti kuitenkaan ihan kovin yleinen ongelma.
                                    Tää on cp4 tyyppivika ja kattavuus on melkolailla 100% ennemmin tai myöhemmin. Ongelma on rakenteessa missä toi rulla pääsee pyörähtämään, kun ei mikään pidä sitä paikallaan. Pintapaine on sen verran kova silloin ettei riitä voitelu diiselissa kun on kääntyneenä. Täähän ei ole merkkiin riippuva juttu vaan boschin suunnitteluvirhe.

                                    Comment

                                    Working...
                                    X