Audini vm 2009, ajettu 210000, sammui kesken ajon, ei käynnistynyt, hinattiin Audin huoltoon ja sieltä karu ilmoitus: polttoainejärjestelmässä metallihiukkasia, pitää suunnilleen kaikki vaihtaa, hinta-arvio yli 14000 (ei ole desimaalivirhe!). Asun Ranskassa ja löysin verkosta asiasta keskustelua, sama tilanne oli autoilla, joilla oli paljon vähemmänkin kilometrejä ja tätä arveltiin jopa tyyppiviaksi. Myynkö autoni varaosiksi vai saako siitä vielä kalua järjellisellä hinnalla?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
A4 3.0 TDI v.2009 kuoli, polttoainejärjestelmässä metallihiukkasia
Collapse
X
-
Avainsanat: Ei mitään
-
Wikipedian mukaan moottorikoodi on CAPA/CCWA.
Alkuperäinen kirjoittaja ilyx Näytä viestiKerrotko vielä mikä moottorikoodi autossasi on? Onko tietoa mistä nuo metallihiukkaset on peräisin?
Comment
-
Kampiakseli on terästä tai valurautaa, siitä ei saa irti alumiinihiukkasia eikä toisaalta siitä irtoavilla hiukkasilla ole mitään mahdollisuutta päätyä polttoainejärjestelmään.
Sen sijaan korkeapainepumpusta voinee tulla alumiinihiukkasia ja se kun on polttoainesuodattimen jälkeen niin hiukkaset sitten leviää joka paikkaan, paluulinjan kautta myös mahdollisesti polttoainetankkiin. Näinollen hinta-arvio perustunee siihen että kaikki polttoainejärjestelmän osat puretaan, pestään ja rikkoutuneet vaihdetaan. En tiedä onko tankin irrotus ja pesu ihan välttämätöntä, sinne päätyneet hiukkaset pitäisi kyllä pysähtyä polttoainesuodattimeen.
Comment
-
Vieras
Tehtaan ohje on että kaikki osat vaihdetaan mitä löytyy tankin ja suuttimien välistä, eli kaikki. Siksi hintalappu on noin huikea.
Oikeasti sen voi tehdä niin että kaikki osat puretaan, tankki pestään, linjat ja reili huuhdellaan, uusitaan polttoainesuodatin ja korkeapainepumppu. Suuttimet voi käyttää puhdistuksessa ja tarkastuksessa ja uusitaan vialliset.
Ja se alumiinisilppu on korkeapainepumpusta.
Comment
-
-
Meillä pumppu men jossain 107 tkm kohdalla, ja remontti tehtiin kuten pulla yllä kirjoittaa. Suuttimille ei silloin löytynyt Suomesta testaajaa, joten niitä ei putsailtu. Konehuoneeseen vaihdettiin kaikki kumiletkut ja lisäksi oli vielä lisäsuodatin ensimmäisen 10tkm paikallaan. Metallia oli tankissa asti. Linjoja huuhdeltiin, mutta siitä huolimatta lisäsuodattimeen oli päätynyt pieniä hippuja. Linjojen puhdistuksessa saa olla todella tarkka ja perusteellinen jos ne meinaa uudelleen käyttää. Remontin jälkeen mittariin on tullut reilu 40tkm ilman ongelmia. Hintaa tuli 2017 reilu 2000€ itse tehtynä. E: rail paineensäädin vaihdettiin myös.
Comment
-
Oliko minkä yhtiön dieseliä, jos samaa käytetty?
Täällä on ainakin varauksellinen suhtautuminen kaikkiin bio ja pro kehitelmiin.
Puhtaan dieselin käyntiääni kuulostaa niin "metallisen terävältä" että vaikuttaa jo pahalta.
Jos jollakin on puhdasta dieseliä tankissä ja aikomus lisäaineistaa polttoainetta.
Niin voisi yrittää nauhottaa käyntiäänen muutoksen. kännykkä varmaan riittää.
Känny nauhoittamaan, auto käyntiin ja lisäainetta tankkiin. Ero on oikeasti iso.
Comment
-
Sen verran paljon on näitä kolmelitraisia liikenteessä ja sen verran harvassa tätä vikaa, että en usko minkään tietyn polttoaineen olevan mitenkään erityisesti syypää. Omassa tötterössä on käytetty valtaosin Nesteen pro-dieseliä niin kauan kun se minulla on ollut eli jotain 150tkm nyt.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja migrantworker Näytä viestiKiitos kaikille asiantuntevista vastauksista. Auto mennee siis varaosiksi, nyyh.
Comment
-
Polttoaineen koostumus onkin vähän monimutkaisempi asia, varsinkin kun poltiitikot haluavat olla mukana sotkemassa asioita.
Wikistä suomennos:
Nykyaikaisessa dieselmoottorissa polttoaine on osa moottorin voiteluprosessia. Dieselpolttoaine sisältää luonnollisesti voiteluyhdisteitä, mutta monien maiden (kuten Yhdysvaltojen ja EU-maiden) määräysten vuoksi rikki on poistettava polttoaineesta ennen sen myyntiä. Dieselpolttoaineen vetykäsittely rikin poistamiseksi poistaa myös yhdisteet, jotka tarjoavat voitelevuuden. Uudelleen muovattu dieselpolttoaine, johon ei ole lisätty biodieseliä, on matalampi voiteluaste ja vaatii voitelua parantavia lisäaineita moottorin liiallisen kulumisen estämiseksi.
Kauppalehden keskusteluissa on tuoretta juttua nykyisistä polttoaineista:
https://keskustelu.kauppalehti.fi/5/...art=0&tstart=0
Venäjän dieseliä on aikaisemmin pidetty parhaana pa.laitteille, kun siinä on täysi rikkipitoisuus.
Biopolttoaineiden kanssa altistuu dieselbakteeri ongelmalle. Ainakin Teboilin moottoripolttoöljyssä ja dieselissä se on osunut omalle kohdalle. Suodattimet tukossa. Sekään ei ole varmaa, että jokaisesta tankkauksesta saa tasalaatuista polttoainetta.
Nesteen polttoaineiden viskositeetti näyttäisi olevan pikkaisen pienempi kuin muilla yhtiöillä. Voisiko olla vaikutusta suuttimien jälkitiputukseen? Omalla kohdalla suutinten tipus on pienentynyt reagointirajan alle lisäaineistuksella.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja aakman Näytä viestiMikä se tuon aiheuttaa? Onko se pumpun valmistusvirhe vai vikaa kilometrien karttuessa polttoaineessa, suodattimessa tmv....? Ei ilmeisesti kuitenkaan ihan kovin yleinen ongelma.
Comment
Comment