Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Keinoa testata kiisselin "puhtaus"?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Keinoa testata kiisselin "puhtaus"?

    Moro,

    Eli ongelma: Ajossa alkoi tuntumaan nykimistä ja ramppiin kääntyessä nostettu jalka kaasulta josta seurasi auton sammuminen. Ei lähtenyt käyntiin enää tämän jälkeen.
    Ongelmaa tutkailty sen verran että löpö kyllä kulkee suuntaan ja toiseen, mutta itse dieseli on hyvinkin tumman väristä (näyttää lähinnä bensalta ja myös kevyesti haiseekin tältä).
    Kysymys: Onko mitenkään mahdollista tarkistaa tämän dieselin "puhtaus" siltä varalta, että siinä olisi seassa bensaa (niin kuin välillä on sattunut näitä ristiin meneviä tapauksia). On jo tarkistettu, että sinne ON tankattu nimenomaan dieseliä, mutta se mitä suodattimelle menee, on todella tummaa verrattuna ns. puhtaaseen dieseliin. Vai voiko tankki/letkut vain olla niin uskomattoman paskaiset, että sieltä puskee tummaa dieseliä pihalle?

  • #2
    Kyllähän Diesel on melko kirkasta. Jos auton tankkiin on tullut mittarikentän säiliön pohjalta sakkaa jostain syystä? Jos auto ei ole seisonut vuositolkulla niin ei kyllähän tankki pysyy puhtaana kun sitä koko ajan "pestään" uudella, tankattulla, polttoaineella.

    Ota auton tankissa olevaa polttoinetta pieneen astiaan ja koita sytyttää se tulitikulla tms. Diesel ei syty mutta bensa syttyy. Ja jos dieselin seassa on tarpeeksi bensaa niin syttyy. Älä polta koko tienoota tällä kokeella :D

    Comment


    • #3
      Eli siis joo, olen myös ollut yhteydessä tähän kyseiseen myyjään (en viitsi vielä ilmoittaa myyjää koska asiasta ei ole varmuutta), mutta sieltäkin sanottiin että mahdollisuus tähän, että olen juuri tankannut sen jälkeen kun on ollut täyttö niin on tullut skeidaa mukana minun tankkiin, ja ei, ei ole seissyt käytössä jatkuvasti.
      Ja vastaus ehdotukseen: ei "leimahtanut" kun yritti, eli ei ole myöskään "puhdasta" bensaa :D. Eli joko joku cocktaili kyseessä tai jotain tosi likasta sekotusta tullut mittarista.(?)

      Comment


        #4
        Vielä toinen melko epätieteellinen mutta suuntaa antava testi.

        Otat tankista näytteen johonkin läpinäkyvään lasi purkkiin. Pilttipurkki tms.

        Sitten haet vertailu näytteen joltain toiselta tankkaus asemalta.

        Vertaat vierekkäin väriä ja vaikka tuoksua (hajua).

        Comment


        • #5
          Click image for larger version

Name:	received_2625728660974617.jpeg
Views:	1454
Size:	215,0 Kt
ID:	1869353
          Jostain syystä vähän epäilen että olisi täysin puhasta. Vasemmalla tankista pumpattu (pullotettu ennen suodatinta), oikeella toiselta asemalta.

          Comment


          • #6
            Tänään tuli viestiä dieselin laadusta, eikä kuulemma ole mitään viitteitä, että dieselin seassa olisi jotain ylimääräisiä komponentteja...

            Comment


              #7
              Mitäs tuosta väristä kommentoitiin?

              Comment


              • #8
                Jos on isompi remontti tulossa, kannattaa ehkä harkita jos teettäisi itsenäisesti mittaukset jossain puolueettomassa labrassa, esim:
                https://www.sgs.fi/fi-fi/trade/commo...rmance-testing

                Comment


                • #9
                  Itse väristä ei ole sanottu mitään.

                  Comment


                  • #10
                    Olivat vielä sen verran yhteydessä, että ilmoittivat myös kuormaraportin olevan ok ja totesi vain että omituinen juttu

                    Comment


                      #11
                      Onko auto millä moottorilla, jos pumpparikone niin ettei olis tandempumppu pukannut moottoriöljyä tankkiin. Jos näin, niin vinkkinä että vaihda heti samalla kertaa tankkiin siirtopumppu.

                      Comment


                      • #12
                        Nonni, ehkä vähä viisaampana voi taas rustailla. Elikkä muualta sain tämmösen diagnoossin, että olisi saksattareen iskenyt syysflunssa a.k.a dieselbakteeri... Itelle täysin tuntematon käsite. Mutta tästä lähti juhlat sitte käyntii ku tankki tyhjennettii, putsattii ja laitettuu uudet liejut sekaa poronsarvi jauheella höystettynä jonka pitäis sitte nää bakteerit sieltä tappaa. Sitte kun taas koitti tää ns. H-hetki ja alettiin autoa käynnistämään niin eiköhän sieltä jakohihnan hampaat ottanu loparit tästä juhlasta.. nyt auto korjaamolla ja odotellaa innolla menikö siellä kaiken tän lisäks vielä venttiilit solmuun vai kävikö onnen kantamoinen ja selviää pelkällä hihnal vaihdolla.
                        Hyvää joulun odostusta itse kullekkin!

                        Comment


                          #13
                          Ei tuo "dieselbakteeri" ihan tuntematon käsite ole. Veneilijät on kai tuosta enimmäkseen kärsineet varsinkin Keski-Euroopassa, jossa biodieseliä on pidempään käytetty.

                          Comment


                          • #14
                            Jep, mutta silti se oli itselleni tuntematon käsite, oli se sitten mimmonen rutto tahansa jossain päin maailmaa. Tuon veneily jutun ja biodiesel asian itsekin pääsin lukemaan ku tutustuin aiheeseen. Eikä tässäkään ollut kyse biodieselistä, ainakaan sen perusteella mistä itse maksoin.

                            Comment


                              #15
                              Veneilijänä voin sanoa että ihan millä tahansa lamppuöljyllä tuota tapahtuu. Onneksi veneessä on kolmelitrainen ahtamaton nelikko. Käy ja kukkuu vaikka banaanilla hetken. Mutta pöpö aiheuttaa käyntihäiriöitä.

                              Comment


                                #16
                                Kunhan ei olis tuo hihna ollut syyllinen sammumiseen alunalkaenkin?

                                Comment


                                • #17
                                  En uskois että johtu alun alkaen siitä, soittivat juuri korjaamolta ja sanoivat hihnan vaihdon jälkeen auton kehräävän kiltisti ja ihmettelivät myös onnea kuinka ei ollut moottorissa muuta vikaa tän jäljiltä. Olis varmaa ainaki venttiilit menny solmuu jos olis vauhissa menny. Mut enpä voi sanoa varmaksi, onhan tämäki myös mahdollista.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Sillä ei ole väliä pyöriikö moottori startilla vai ajetaanko motarilla viittäsataa, venttiilit vääntyy jos on vääntyäkseen. Suosittelen lämpimästi ohivuototestin tekemistä. Käytännössä aina joku venttiili ottaa vähän kipeää ja vääntyy aavistuksen. Käynnissä ei huomaa mutta aikaa myöten venttiili väsyy ja katkeaa.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Jep ei tässäkää täysin vaurioitta oo selvitty. Löpön kulutus paikallaan noussu 3-5l/h & 20l/100km.
                                      Tulee ylimääräistä "putputusta" ilmasuodattimelta, paluu venttiili ei palaudu tarpeeks nopeasti?
                                      Kaipa se pitäis hommata oma ajoitussarja ja katsoo mitä kaikkea siellä nyt on solmussa.
                                      Onko kenelläkään kokemusta millainen homma on purkaa tuota BRE konetta?

                                      Comment


                                        #20
                                        Ihan vasta purin 2.0tdi caha kannen pois ja on iso homma. Päältähän siitä lähtee jotakuinkin nätisti tavara edestä sekä imusarjan saa irti. Mutta pakosarjan ja turbon pultit on muutama niin pahassa paikassa, etten mitenkään järkevästi niihin käsiksi päässyt ja nostin siksi ne kaikki kannen mukana. Ehkä joku youtube/google tai erwin kertoo hyviä vinkkejä mutta ei oo ihan semmonen autokatosremontti.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Putputus ilmaputsarista kertoo että imuventtiilejä ainakin on solmussa. Jos jatkat ajelua niin voi olla että ei selviä venttiiliremontilla vaan joutuu etsimään uuden moottorin kun venttiili tipahtaa männän päälle.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X