Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 Allroad 2.5 TDI -01 polttoaineongelma

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 Allroad 2.5 TDI -01 polttoaineongelma

    No niin. Naapuri hankki ko. (4BH) ajopelin ja kävin näyttämässä sitä. Katselin että ei oltu naftanputsaria vaihdettu hetkeen aikaan ja sanoin että kannattaisi vaihtaa ennen talvea. Naapuri lähti ja kaikki OK. No, seuraavana päivänä sitten matkallakaupunkiin auton meno kuulemma alkoi hyytymään. Meno oli tahmeaa kuin liisterissä jonka seurauksena sitten naapuri hankki naftanputsarin ja vaihtoi sen. Sitten soi puhelin...

    Auto ei lähtenyt käymään vaikka oli tullut pihaan ajamalla. No, minä kurkkaamaan että onko putsari ilmattu, mutta polttoainetta ei tule. Polttoainepumppu kuulosti hiljaiselta joten reippasti kilometrejä takana olevaan autoon se vaihdettiin. Edessä se olisi joka tauapuksessa. Sitten, polttoainepumpun rele naksui muutei yhdistänyt. Ei muuta kuin uutta relettä hankkimaan ja jo yhdisti. Sähkö tuli sulakepohjan rasiaan mutta polttoainepumpulle ei sitten jännitettä enää riittänytkään. Ihmetelin hetken... Ei muuta paja-konstit käyttöön ja irto akulla sähköä pumpulle. Hyvin surisi mutta vieläkään ei putsarista tulltu tavaraa. Sitten letku irti polttoainetankin päästä ja uudelleen sähköä pumpulle. Surina kuului mutta mitään ei tullut tankista, jossa tavaraakuitenkin oli siihen tiivistepintaan asti.

    Eli eli... Eipä ole tullut koskaan tehtyä näitä dieseleitä ja siksi ihmetelenkin:

    - mitä kautta sähkö menee polttoainepumpulle releen jälkeen? Releeltä lähtee kaksi johtoa jonnekkin kojelaudan syövereihin. Samanväriset (punainen ja musta punaisella raidalla) ovat ovenpielen sulakeboksissakin mutta eivät liene samoja koska jännitteet toimivat eri tavalla

    - onko tankissa joku paineventtiili (vai mitä ovat ne kaksi ohuempaa johtoa siinä keskellä) vai miksi sieltä ei tule tavaraa? Luulisi että VDO:n pumppu jaksaisi nostaa polttoaineen edes putken suulle

    - mitä voi päätellä siitä että auto tahmasi ennen totaalista sammumsita? Muuta kuin että esim. polttoaineen paine ei ollut riittävä? Voiko siirtopumpun kuoleminen polttaa jotain mennessään?

    - onko kenelläkään sähkökytkiksiä että näkisi miten ko. autossa sähkö kulkee?

    ...tai tietysti jos joku osaa heti sanoa mihin se sähkö nyt jää niin siitä olisi suuri apu.

    Etukäteiskiitokset
    Tarkennetaan tekstiä sen verran että kun luettiin vikakoodeja nii sieltä ei tullut esille mitään järkevää. Tuli repsikan takaoven lukosta vikaoodi sekä kuskinpuolen takailmajousen korkeusanturista. Niin ja sitten puhaltimen keskimoottorin läpän ohjauksesta. Mutta mikään niistä ei taida vaikuttaa polttoaineongelmaan.
    Viimeksi muokannut Killeri; 5.6.2019, 07:32. Perustelu: Viestit yhdistetty.

    #2
    Nämä veijarit on sitten älyttömän kranttuja polttoainesuodattimesta, tarvikesuodattimilla tahtoo olla usein ilmaongelmia. Sitä voisi kokeilla, että painaa tankkiin ilmaa paineilmapistoolilla varovasti niin kauan, että suodattimelle tulee polttoainetta ja sitten kokeilee käyntiin.

    Comment


      #3
      Näissä kun se siirtopumppu ei kuulukaan nostaa suodattimelle mitään vaan vp44 imee tankista.

      Comment


      • #4
        Tuo paineilma on ymmärrettävissä. Itse en vain sitä vielä kokeillut. Paineilmalla kun on arvaamattomia vaikutuksia.

        Mutta tuo toinen vastaus... Mietin että miksikäs sitten se pumppu sinne tankkiin on ylipäätään laitettu? Kuten mainitsin, en ole tehnyt dieseleitä mutta bensavehkeissä se on se joka tuo polttaineen moottoritilaan.

        Toisaalta, aika moni filtterinvaihto-video "ilmaa" sen starttaamalla. No, kai se sitten on paineilmaa tankinkorkista ja katsotaan mitä tapahtuu...

        Comment


          #5
          Tankkiin ei kahdeksaa baria nosteta painetta. Paineilmapistooli tankkausaukkoon ja ympärille rättiä "tiivisteeksi". Suodattimesta irti tankilta tuleva letku ja sitten varovasti ilmaa tankkiin niin että letkusta alkaa tulla polttoainetta ja letku kiinni. Aiemmin mainitsin tuosta suodattimesta, niin takavuosina tarvikesuodattimien laatu oli huonon ja surkean välimailla ja paluuventtiili istui miten sattui suodattimeen, jonka seurauksena ilmaa pääsi järjestelmään. Tarvikesuodattimien kanssa oli myös melko tarkkaa mihin asentoon auton pysäköi. En nyt muista oliko se keula ylempänä vaiko alempana, mutta joka tapauksessa käynnistyminen oli täysin arpapeliä, jos auton oli pysäköinyt väärään asentoon.

          Jos siis tarvikesuodatin valskaa ilmaa sekaan, niin kyllä saa koittaa ilmata maailman tappiin saakka.

          Comment


          • #6
            Juu, ei mieleen tulisikaan sinne paljoa laittaa. Parisataa grammaa pitäisi liikuttaa hyvinkin polttoainetta.

            Comment


              #7
              Suodattimen vaihdossa on äärettömän tärkeää muistaa sulkea tulo ja paluu puolen letkut letkupuristimilla, jottei ne valuisi tyhjäksi. Jos ei paineella tankista, niin konehuoneessa suodattimen jälkeen imemalla alipaineella saa myös aika hyvin suodattimelle asti täyteen. Toki lukkopihdit paikalleen heti kun suodatin täysi ja voi syöttöpumpulle menevän letkun taas kytkeä. Tankkipumppuhan täyttää esisäiliötä ja tasaa tankkipuoliskojen väliä. Jossain mm b6 korisissa kyllä on siirtopumppu mikä työntää konehuoneseenkin asti jopa pienellä paineella.

              Comment


                #8
                Mulla oli C5:ssa tälläinen käsipumppu ja takaisku laitettu tankin ja suodattimen väliin, oli aika amerikkaa vaihtaa suodatin, kun tarvi vaan suodatin ruuvata irto (CAV), uus tilalle ja sitten pumpata suodatin täyteen ainetta.

                https://www.accuratediesel.com/oem-b...lications.html

                Comment


                • #9
                  No niin, homma ratkesi pariviikkoa sitten mutta loppuraportti antoi odottaa vähän pidempää testiasjoa. Autoon kun tehtiin Pielaveteläinen (mitä ikinä se sitten tarkoittaakaan)

                  Eli eli... Tankki ja sen putkistot sekä pumpun tarkoitus on suuri mysteeri. Se että siirtopumppu todellakin siirtelee polttoainetta vain tankista toiseen eikä moottorille, on minusta outoa toimintaa. Siis oikeanpuoleiselta tankilta siirretään polttoainetta vasemmanpuoleiselle niin kauan kuin sitä riittää. Ja vasemmanpuoleiselta tankiltä sitä siirretään oikeanpuoleisen tankin "kuppiin" niin kauan kuin sitä riittää. Ja moottoritilassa oleva pumppu on se joka imee polttoaineen tankista moottorille. Ihan niinkuin Jani (TDIq) tuola ylempänä sanoi. En vain voinut käsittää koska en moista ajatuksenjuoksun tulosta ollut koskaan ennen nähnyt. Ja yleensä saksalaisten tekosissa on joku ajatus takana, jonka tällainen heikkolahjaisempikin ymmärtää, niin tässä kohtaa ei voi moista konstruktiota käsittää. Yksinkertaisemminkin ja toimivammin asian voisi toteuttaa. Miksei laitettu kahta sirtopumppua? Onhan A8:ssaskin kaksi pumppua tankissa ja hyvin toimii. No, ehkä ne halusivat säästää yhden pumpun verran.

                  Mutta mutta ... Kun siinä sitten kipitettiin auton ympäri ja ihmeteltiin niin loppujen lopuksi koitettiin veneen käsilutkulla syöttää poltoainetta suoraan ruiskupumpulle. Ja niinhän siinä kävi että niin kauan kun oli painetta, moottori kävi ihan normaalisti. Mutta kun paine loppui, moottori sammui. Diagnoosi: Pumppu ei jaksa imeä polttoainetta tankista. Vissiin kilometrejä liikaa.

                  Ei muuta kuin asennettiin konehuoneeseen 0.5bar "lutkupumppu", pari liitosta ja pätkä letkua. Tiedättehän sen neliskanttisen mallin. Vähän niinkuin tässä:

                  https://www.tuontitukku.fi/tuote/pol...6419943234061/

                  Mutta joo. Ajo jatkuu nyt lutkupumpulla. Edessä kuitenkin on ruiskupumpun peruskorjaus koska ei tuo pumppu ole enää optimaalisessa kunnossa. Pikainen haku ruiskupumppujen korjaamoista todisti että kohtuuhinnalla saa korjattuja aivoja pumppuun sekä peruskorjattuja pumppuja joista on sisuskalut vaihdettu:

                  https://www.vp44diesel.de/de/preisverzeichnis

                  Niin että tältä osin tämä auto huruttelee kesän. Ja kun syksy tulee niin pumppu vaihtuu.

                  Comment


                  • #10
                    Muista ruiskupumpun jäähdytys toimii naftalla. Eli tämän jälkiasenteisen naftapumpun tulisi vetää läpi ainakin 270L/h, jotta jäähdytys riittävä. Muuten kohta aivot sökönä. Jos aivot kärähtää niin auto ei enää käynnisty. Itsellä on tuon VP44 korjaus kans edessä kun vetää ilmeisesti ilmaa jakopään puolelta stefan välistä..? ehkä...

                    Comment

                    Working...
                    X