Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

3.0 TDI ravistaa lämpimänä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Aikanaan viestittelin nimim. Audin ja parin muun kanssa tuosta tyhjäkäynnillä alkavasta hytkymisestä, johon liittyi rail-paineen nousu ja heittely. Oireen ilmetessä ruiskutuspaine nousi vakiosta tyhjäkäyntipaineesta (n. 275 bar) johonkin alle 500 barin paikkeille, korjausarvot alkoivat seilaamaan laidasta laitaan ja kone alkoi hytkyttelemään.

    Jossain vaiheessa tämä oire kuitenkin katosi. Valitettavasti en osaa kohdentaa tätä mihinkään tehtyyn toimenpiteeseen, kun autolle on tehty vaikka mitä, useista softamuutoksista, imusarjan puhdistuksista lähtien. Suuttimien vaihdolla se ei ainakaan korjaantunut, eikä esim. cr-paineanturia tai paineensäädinventtiiliä ole vaihdettu.

    Comment


    • Saako tämän hytkymisen tai humpaamisen loppumaan kun koneelle tulee vastetta, esim kääntää rattia, paljon sähkölaitteita päällä, laittamalla automaatista esim D päälle?
      Viimeksi muokannut Killeri; 15.9.2017, 10:25. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

      Comment


        Omassa tapauksessa ei kuorma vaikuttanut ainakaan niin, että olisi huomannut. Ei myöskään ollut jatkuvaa, vaan ilmeni vasta, kun auto oli ollut tarpeeksi kauan tyhjäkäynnillä.

        Comment


          Ei tämä nyt varmaan auta, mutta ehkä kuitenkin helpottaa.. Omassani oli tuota hytkymistä joskus sata tai kaksisataatuhatta km sitten. En tehnyt sille varsinaisesti mitään. Joskus suutinten putsausainetta ja usein Neste Prota.

          Comment


          • 3.0 TDI moottorin/vaihteiston tuenta

            Onko kyseisellä moottorilla varustetuissa malleissa kovinkin "löysä" moottorin/vaihteiston tuenta, ja kyseessä siis neliveto manuaalina?
            Tuntuu, että reippaammin kiihdyttäessä paketti pääsee melko lailla heilahtamaan, ja täytyy oikein keskittyä kytkimen käyttöön jos haluaa pehmeän vaihdon.
            Mitään kolahduksia ei kuulu, mutta hyvin tuntee kun kone heilahtaa vaihdon yhteydessä, normaalisti kiihdyttäessä ei kyseinen ilmiö esiinny häiritsevästi.

            Ainakaan pohjamuovit paikoillaan ei moottorin tuentoja oikein pääse tarkastamaan, mutta onko näissä joku "tyyppivika" tuon suhteen?

            Comment


              Kyllä nuo moottorin tuet ihan kuluvaa kamaa on. Öljytäytteisiä ja jäykistyvät sähköohjatusti jossain 1600-1800rpm tienoilla. Vikakoodia noista kyllä antaa, jos ovat rikki, mutta ei sytytä mitään merkkivaloa mittaristoon. Noista tukikumeista voi myös vuotaa öljyä pihalle, mikä 'pehmentää' tuen.

              Comment


              • Okei täytyypä lukea vikakoodit, että löytyykö mitään? Pohjamuovit kun irroittaa öljynvaihdossa, niin näkee vähän paremmin mahdolliset vuodot/vauriot.
                Kovin "eläväiseltä" kone kyllä tuntuu muuten jämäkässä autossa. Ilmeisesti kuitenkin vakio-osia kannattaa laittaa vanhojen tilalle?

                Comment


                  Tuo jäykistyminen toimii niin, että solenoidi sulkee kumin kyljessä olevan pienen ilmareiän, ainakin B7:n tukikumeissa. Vikakoodin osaa antaa vain solenoidin viasta/jumimisesta, eli ecu ei tiedä mekaanisista vioista tietenkään mitään. Punaisia nestevuotoja kannattaa silmäillä.

                  Comment


                    Jotain vikaa lienee koneen tukikumeissa. Tai siis ainakaan omassa A5:sessa en ole huomannut vastaavaa koneen hötkymistä kiihdytyksissä. Toki nämä on aina aika subjektiivisia kokemuksia niin paha arvuutella kokeilematta onko kahden auton välillä eroa tässä asiassa.

                    Edellisessä A4:sessa kyllä jo huomasi koneen/voimansiirron elämistä, kun sillä oli +300tkm ajettu.

                    Comment


                    • Nonii jatketaas vaikka tätä aihetta. Eli mulla on muutaman kerran tehnyt auto kylmänä niin että kun on laittanu auton käyntii nii tuntus ihan ku moottori olis osittain irti ( auto hypyttää) hetken aikaa aika lailla, toissapäivänä teki niin että olin parkissa auto käynnissä niin alko yht äkkiä hypyttämään, hypyttää ihan sillee et selvästi tuntee sen kuskin paikalta ( lämmin kone) Sammutin auton ja uudestaa käyntii niin ei hypyttänyt enää, hetken vikaa miettiessäni kokeilin kaasulla niin aina kun painaa kaasua ja kierrokset laskee melkein tyhjäkäynnille niin hypyttää vähän.. moottorin tuenta vai kytkin? 3.0tdi automaatti.. 330tkm ajettu

                      Comment


                        moottorin tuenta vai kytkin
                        Kuulostaa ennemmin suutinvaivoilta. Joku suutin saattaa olla vähän tukossa ja kone ei käy kunnolla, nopein ja halvin konsti kokeiltavaksi on kun ostat Forten diesel fuel conditioneria ja heität tankkauksen yhteydessä sekaan.
                        Vikakoodeista tietysti voisit aloittaa, solenoidiohjatut moottorin tuet antaa vikakoodia jos niissä on sähkövikaa.

                        Comment


                        • Kierrokset pysyy normaalina tämän hypyttämisen aikana, luulis vaikuttavan siihen jos suuttimessa olisi jotai vikaa?

                          Comment


                            Kyllä suutin voi vähän rykiä vaikuttamatta kierroksiin.
                            Lukaise tästä ketjusta niin löydät muutaman mahdollisen kohteen rykimisen/vatkaamisen syyksi.
                            Lue/ luetuta vikakoodit kuitenkin ensimmäisenä ja tutki suutinten korjausarvoja myös, jos mahdollista. Reilusti plussalla olevat korjausarvot kertovat tukkeutuneesta suutinkärjestä.
                            Viimeksi muokannut Killeri; 6.1.2019, 17:19. Perustelu: Aiheet yhdistetty, kiitos vinkistä!

                            Comment


                              Kannattaa myös tätä ketjua lueskella: http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...d.php?t=136939

                              Itsellä oli saman tyyppisiä oireita ja vika löytyi suutin puolelta, mitään vikakoodeja ei minulla antanut, mutta suuttimien korjausarvoista pääsi jäljille.

                              Comment


                              • Alkuperäinen kirjoittaja vV8m5 Näytä viesti
                                Kuulostaa ennemmin suutinvaivoilta. Joku suutin saattaa olla vähän tukossa ja kone ei käy kunnolla, nopein ja halvin konsti kokeiltavaksi on kun ostat Forten diesel fuel conditioneria ja heität tankkauksen yhteydessä sekaan.
                                Vikakoodeista tietysti voisit aloittaa, solenoidiohjatut moottorin tuet antaa vikakoodia jos niissä on sähkövikaa.
                                Tossa joku aika takaperin ku noita suuttimia katotiin kun vaihdoin liekkirenkaat ja tiivisteet niin suuttimet näytti 1 pytyn suutin eniten 1.08 loput oli 0. Jotain tai -:sella, en sit tiiä paljo noi arvot pitäs näyttää ennenku on havaittavissa suutinrikko..

                                Comment


                                • Suutinarvoista puhuttaessa olisi aina hyvä tietää yksikkö...

                                  Comment


                                  • Eikö tähän lämpimänä tyhjäkäynnillä ravistamiseen ole löytnyt ratkaisua kenelläkään?
                                    Vcds:llä katsottuna railipane tosiaan heittelee minunkin audissa aina kun tyhjäjäynti on huonoa. Tapahtuu koneen ollessa yli 80c lämmin. Railipaine menee jopa parisataa baaria korkeammalle.

                                    Onko kukaan vaihtanut tai puhdistanut määränsäädintä tähän vikaan?

                                    Comment


                                      Minusta tuo railipaineen vaihtelu on enemmän seuraus kuin syy. Pohdintani on että kun jostain syystä kone ei käy oikein niin ecu nostaa paineita että tyhjäkäynti paranisi. Pari viikkoa tutkin tuommoista vikaa ja vaihtelin suuttimet, paineanturin jne.. mutta ei se vika koskaan selvinnyt. BMK tyhjäkäynti oli huonoa mutta 2000-2500 jälkeen vetoja ja käynti tuntui täysin normaalilta.
                                      Viimeksi muokannut Killeri; 14.6.2020, 20:07. Perustelu: Keskustelu suuttimista siirretty.

                                      Comment

                                      Working...
                                      X