Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audiin(1.9tdi) uusi vesipumppu ja laturi

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audiin(1.9tdi) uusi vesipumppu ja laturi

    Muutamia vinkkejä keselisin.

    Vaihdoin viime vuodenvaihteessa kiristin-rikon(moniurahihna) yhteydessä jakoremmin muine hilppeineen, mutta vesipumppua ei ollut siihen hätään mistä vaihtaa.
    Ajelen pitkiä matkoja ja olenkin nyt päättänyt vaihtaa autoon vesipumpun, termostaatin ja laturin kaiken varalta, koska kilsojakin on jo yli 300tkm.

    Onnistuuko vesipumpun ja termostaatin vaihto ilman keulan huoltoasentoon vetoa (ala-/ylä kautta)?

    Nokkaremmi-remontin yhteydessä vedin keula pitkälle mutta nyt haluttais päästä vähän helpommalla :)

    Autoni on A4 1.9tdi -98 (moottori AFN).

  • #2
    Kyllä toi aika mahdottomalta tuntuu kun pitää kuitenkin jakoremmi löysätä että saa pumpun pois.
    Ja mahtuuko pumppu tulemaan ulos jos keula ei ole ulkona...
    Ei se huoltoasento niin paha homma ole, hoituu hommakin sitten vähemmällä kiroilulla ja ehkä ehjillä rystysillä.

    Comment


    • #3
      Joo, tässä mallissa jakoremmiä ei tarvitse onneksi löysätä. Pyörii meinaa moniuraremmillä vesipumppu.

      Comment


      • #4
        No h-vetin persus, niin se pyöri AHUssakin.
        Mistähän taas muistelin muuta...
        Termostaatin vaihto onnistuu kyllä, sehän on lohkon kyljessä kiinni ja ei tartte kun kaksi kuusiokoloa avata alakautta, niin se on siinä.
        Pohjapanssari tietty pois ensin.

        Mutta tosta vesipumpusta en mee sanomaan... Kyllä mä vaihdoin ilmastoituun AHUun moniurahihnan ja sen kiristimen hihnapyörän ottamatta keulaa eteen mutta kyllä se aika gynekologin hommaa oli.
        Edelleen, vaikka pumpun kaikki pultit sais auki, niin mahtuuko se siipineen päivineen tulemaan ulos? Vähän epäilyttää.

        Comment


        • #5
          Onkos A6'ssa sitten enemmän tilaa kuin pikkuveljessään? Kone on edelleen AFN ...

          Comment


          • #6
            Juu, tiedän että kone on AFN ;)
            Ne vaan on noilta osin AHUn kanssa identtisiä.

            Eipä siinä valitettavasti keulan puolella taida olla enempää tilaa.

            Comment


            • #7
              En nyt tiedä onko noita pakko vaihtaa jos ei ole lämpöjen tai veden vuotamisen kanssa huolta. Paljonko on kilsoja seuraavaan nokkahihnan vaihtoon?

              Laturinkin kunnon saa testattua, turha niitä on muuten vaan vaihtaa.

              AFN on 1Z:n ja AHU:n kanssa melko sama kone. Eihän 1Z/AHU:n tartte vaihtaa kuin AFN:n turbo ja boksi (+muutama muu pikkukilke). Muuten samat kilkkeet taitaa melkeen olla.

              Comment


              • #8
                Termostaatti kannattaa vaihtaa, jos on hiukankin epäilyjä että se ei toimi kunnolla, halpa osa.
                Pumpun vaihtokin todennäköisesti onnistuu ilman nokan purkua, mutta se visko on ihan ensimmäiseksi saatava pois tieltä, varsinkin jos laturia meinaa vaihtaa. Sen irrotus vaatii sen vastaanpitotyökalun.

                Comment


                • #9
                  Seuraavaan remminvaihtoon matkaa yli 70tkm.

                  "kaikki muu paitsi purjehdus on turhaa", mutta vaihdetaanhan lentokoneisiinkin osia niiden kuitenkaan rikkontumatta.

                  Ajan viikottain Oulu- Rauma- väliä ja jos jotain voin ennakoida, teen sen. Ymmärrän että pelkässä p-rallissa ei ole mitään merkitystä sillä, jääkö tienposkeen vai ei. Apu on aina lähellä.

                  Onko tuo vastaanpito työkalu vastaavan tyylinen kuin esim. "rälläköissä" käytetty laikanpultin avain ?

                  Comment


                  • #10
                    Ei siinä mitään, ennakoiva huoltaminen voi kannattaa. Muistaa vain käyttää sitten laatuosia.

                    Itsellä on se hyvä tilanne, että noin 1000km viikkossa oleviin ajoihin on käytettävissä tarvittaessa 2 autoa.

                    Comment


                    • #11
                      Joo, työkalussa on tapit noiden varsien päissä, kuvassa juurikin piilossa.

                      Comment


                      • #12
                        Vielä jäähdytysjärjestelmän ilmaus (ei webastoa).

                        Onko mitään kommervenkkejä (keula ylös, paisuntasäiliön jatke jne) ?

                        Auto tosiaan A4(B5) 1.9tdi (AFN) -98.

                        Comment


                        • #13
                          Edellinen A6:nen oli AFN:llä, ei se mitään ihmeellistä vaatinut ilmaukseen kuin, purkki täyteen, sitten kone on saatava kuumaksi ja kierroksia. Sitten vaan lopuksi täyttö max-rajaan.

                          Comment

                          Working...
                          X