Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 1.9 TDI -98 (110HP) savuttaa ja sammuilee

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 1.9 TDI -98 (110HP) savuttaa ja sammuilee

    Rupes Audi sekoileen! Kun nostaa tyhjäkäynniltä kierrokset äkkiä ~3000rpm niin kone tuntuu tukehtuvan täysin. Eli alkaa pukkaamaan sinisenharmaata savua, kierrokset laskee alle 1000rpm ja tuskin pysyy käynnissä. Kun käyttää moottorin sammuksissa, niin pikkuhiljaa elpyy ja rupeaa käymään taas ok. Autolla on kyllä ajettu jo 280tkm, joten voisiko turbo olla tiensä päässä? Aiemmin jo turbo oireillut 2000-3000rpm kohdilla lievänä tehottomuutena ja nykimisenä. Taitaa siivet takerrella. Lisäksi turbo vinkuu mielestäni epätavallisen kovaa.

  • #2
    Oisit Majo pysynyt kadetti -kuskina niin ei olis näitä turbovehkeiden ongelmia ; ) Turbovialta kuulosta mun korvaan, mutta toisaalta sen ei luulis tyhjäkäyntiin vaikuttavan. Turbon kuntoa voit arvioida kun otat ahtoputken irti, näet onko holvannu öljyä läpi imusarjaan ja ahtoputkistoon. Ilmanputsarilta tulevan letkun kun käytät irti turbolta niin pääset kokeilemaan onko laakerointi väljä.

    Comment


    • #3
      Hähää...

      Ei tartte ruveta irvaileen:) Pitääpä yrittää tutkia tota tässä ku löytäs sopivan sauman. Voisko myös venttiilinvarren tiivisteet olla horot...jos se laskee sieltä öljyä? Tutkitaan tutkitaan...

      Btw...miten itelläs on turbovehje pelannut?

      Comment


      • #4
        Kannattaa käyttää piuhassa ja kattoa onko muistiin jääny vikakoodeja jotka selittäis tuon huonon tyhjäkäynnin ja tukehtumisongelman (jos ei muuten rupea vikaa löytyyn). Jos ei ole tietoa edellisestä suodattimien vaihdosta niin ne olis sama vaihtaa/ tarkistaa jo ihan huoltotoimenpiteenä näin talven alla. Onko nuo oireet ollu jo ennen pakkasia?

        Ei ole päässy vielä korjaamaan tuota omaa katiskaa, kop kop. Tosin takana vasta ~5000mailia/3kk

        Comment


        • #5
          No nyt on turbo huollettu (päivitettiin samalla kompurapään siipi 130 hv malliseksi). Sit vielä ahneuksissani kävin lastuttamassa tuon:) Meinasi FIN-turbolla että siivet oli ollu jumissa, mutta se tässä eniten sapettaa, että vika ei ole vieläkään täysin voitettu! Edelleenkin se tekee välillä tuota samaa :( Pitää käydä luetuttamassa vikakoodit uudelleen powerflashilla. Jos sieltä sais vähän vinkkiä siihen mistä tuo kiikastaa.

          Tehoja tuli kyllä ihan kivasti lisää. Vääntöä yllättävän hyvin:) Pistettiin siihen semmonen medium+ viritys...n. 140-145hv. Se ei kuitenkaan jaksa naurattaa, jos välillä kiihdytettäessä häviää löyly täysin ja meinaa masina sammua!

          Comment


          • #6
            Kuuluuko konehuoneesta ylimääräistä helinää?

            Meinaan että jos on katalysaattorin sisuskalut irti, niin tehot häviää (kun ei kaasut pääse normaalisti pihalle).

            Comment


            • #7
              No ei sieltä kyllä pitäs hirveesti mitään ylimäärästä kuulla. Tosin kyllä nyt muutama päivä sitten hoksasin et putki resonoi jotenkin ikävästi tyhjäkäynnillä...ku kierroksia nostaa ihan pikkusen niin loppuu resonointi. Varmaan kivi jossain tms...mutta pitää vielä kuulostella ja tarkastaa ettei se vain kuuluski katalysaattorin suunnalta. Tai sitten jos katti on kunnolla paskana, niin voi kai ne muruset siellä putkessa romista?

              Comment


              • #8
                Voipi hyvinkin olla katti. itselläni kun menin katti paskaksi luulin aluksi että putkikolahtaa runkoon "terävissä" montuissa ja kanttareissa. Taisi jopa helistäkkin tyhjäkäynnillä. Varsinkin ylämäissä mulla heitti varaohjelmalle. Vika herjana oli joku "imusarjan paine-ero" näin vapaasti suomennettuna. Koneen uudeleen käynnistämällä vika taas poistui kunnes tuli seuraava mäki jossa oli vähän enemmän kaasua. Mulla katin sisuskalut tavallaan pääsivät tukkimaan lähtevän putken, jolloin pakokaasut ei päässy ulos vapaasti. Meni tavallaan poikittain pakoreijän eteen.

                Katin sisuskalut voit huoletta irrottaa. Ei muuta kun katti käteen ja lekaa perään. Poisto ei vaikuta päästöihin dieselissä. Ainakaan mittauksissa.

                Comment


                • #9
                  Turbo huollettiin ja samalla modattiin isommaksi + lastutettiin. Pelasi alkuun oikein mainiosti. Nyt on kuitenkin taas tullut samantyyppinen vika. Savu on kyllä tälläkertaa harmaata tai mustaa. Ei siis sinertävää. Auto ei yleensä sammu kiihdytyksessä...tehot vain häviää 3000rpm. kohdalla ja pukkaa sen savun. Joskus ryntää uudestaan ku pitää kaasua pohjassa. Toisinaan pitää höllätä kaasua ja antaa "hengähtää" ku tuntuu et se ei käy kun kolmella.

                  Lueskelin foorumia ja mietin et oisko vika N75 tai MAF antureissa. EGR:n letkun olen tukkinut, joten siihen se vika ei kai voi liittyä. Oisko arvon foorumilaisilla neuvoja. Kai se pitää käyttää auto taas piuhan nokassa ja lukea vikakoodit.

                  Voiko ahtovuoto aiheuttaa moista käyttäytymistä?
                  Viimeksi muokannut Majo; 30.5.2007, 12:20.

                  Comment


                    #10
                    Musta savu kertoo liian vähästä ilmasta, ettei olisi vuoto jossain?
                    Itse korjasin juuri vuodon, joka tosin poisti kokonaan turbon pelistä. Imusarjan paine-ero varmasti on suomenkielinen vikakoodi.

                    Katti pitäs kyllä tarkistaa vielä, mutta sen irroittaminen omassa pihassa viikonloppuna ei oikein houkuttele, kun pitäisi maanantaina taas ajaa töihin. Ylensä aina joku pultti tai mutteri kenkkuilee sen verran että pitää uusia.
                    Tokihan se kattikin vois olla tukossa.

                    Comment


                    • #11
                      Tutkailin tänään tuota ahtovuotoa. Tein painetestin, ja kyllähän sitä pihinää sieltä jostain kuului. Pihinän aiheuttajan sain paikannettua...nyt vain ihmettelen että mikä on tämän putkenpätkän virallinen nimi. Millä nimellä sitä osaa mennä varaosaliikkeestä kysymään:) Kyseessä on "kovamuovinen" putki joka menee toisesta päästä moottorilohkon kylkeen...toinen pää menee suojamuovin alla venttilikopan päälle, josta se jatkuu taas kumisena...kumiputki yhdistyy MAF:lta tulevaan putkeen joka menee turbolle. Onko kyseessä jonkinsortin huohotinputki? Vuoto tapahtuu lohkolle menevän pään juuresta. Paikka on kyllä niin vaikeapääsyinen että jos ton putken rupee vaihtamaan niin joutuu varmaan purkamaan muuta rojua edestä. Saattaa aikaa hieman ottaa periaatteessa simppelin homman tekeminen.

                      Ihmettelenkin vain että jos ja kun vuotoa on tämän em. putken juuresta, niin voisiko se tosiaan aiheuttaa yllä kuvailtua käytöstä?

                      Comment


                        #12
                        Tokihan se voisi aiheuttaa tuon. Maffin ohi pääsee mittaamatonta ilmaa ja imusarjan anturi taas mittaa myös tuon sivusta päässeen -> liikaa syöttöä, mutta ahtopaineet taas jää MAF:n mittaaman ilman mukaiseksi.

                        Näin arvaisin, korjatkaa joku viisaampi jos tulkitsin väärin :)

                        Tuon kovamuoviputken voisit jollain yrittää ensin tiivistää ja kokeilla josko toiminta muuttuu. Tai korvata sen kumiletkulla.
                        Jos ei auta asiaan niin loogisesti vikakoodit tarkkailuun ja tarkistamaan muita antureita. Mekaanista vikaa tuskin on jos pelasi ok jonkun aikaa.

                        Samalla kannattaa tarkistaa klemmarit. Ainakin AJM:ssä tuo imuputki tulee turbolle melkosella muovivirityksellä kiinni. Korvasin sen normi klemmarilla niin ei enään putki ainakaan pääse liikkumaan
                        Ilmansuodatinkin kannattaa vaihtaa jos sitä ei ole vähään aikaan vaihdettu. Puhaltaa sen voi ehkä kerran.

                        Comment


                        • #13
                          Jatketaas tähän kun aihe liippaa ainakin kohtuu läheltä

                          A4 B5 1.9 tdi AFN -97 sammuilee, oisko hyviä ideoita? Päävirta rele 219 boksin vierestä vaihdettu toimivasta autosta, ei vaikutusta. 109 numeroista relettä ei autosta löydy. Hehkun valo syttyy. Kertalaakista kuolee, mutta 50km matkan pääsi kun kytkin ylhäällä käytti vaan virtoja pois ja hetken päästä takasin. Sammutin tykyttää virrat päällä niinku lutkupumppu, käyttää siinä jännitettä sykäyksissä. Käynnissä rinkimittari nykii. Kaikki apu tarpeen, ensimmäinen vag ja kerkeshän se viikon olla.. ?

                          Pari videota facen puolella: https://m.facebook.com/groups/741631...56090891177407

                          Comment

                          Working...
                          X