Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

3.0 TDI A6 ASB, turbossa vika / vai onko?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 3.0 TDI A6 ASB, turbossa vika / vai onko?

    Nyt olis hyvät neuvot tarpeen. Ostin tollasen rassin, ajettu 250tkm, koeajolla toimi ihan normaalisti. Autolla ei ollut ajettu vielä edes 100km oston jälkeen kun tehot katos ekan kerran. Mitään vikavaloja ei ilmaannu. Tehot palautuu käynnistämällä uudelleen. D-vaihteella ei halua laittaa pienempää ja tuntuu että empii ahtojen kanssa. S-vaihteella ei mitään ongelmia mun mielestä. Vetää ja tehot tallella, eikä tehot katoa reippaissa kiihdytyksissä, toisin kuin jos kiihdyttelee D-vaihteella. Ei ylimääräisiä vinkumisia tai ulinoita.


    Antaa kuitenkin vikakoodia että mekaaninen ahdin / ahtopaine solenoidi A-piiri.



    Tsekkasivat huollossa ja sanovat että ei ole solenoidissa vikaa, vaan koko turbo pitäisi uusia. Kun on sähköisesti säätyvä turbo.. tjs. Ja kallistahan se tietty on. Automyyjä on jo suostunut korjauttamaan pari pienempää juttua autosta, mitkä nyt kunnossa. Mutta mitäs mieltä olette.. kenen tää turbo pitää maksaa? Autolla ei ole ehditty ajaa myynnin jälkeen kuin ehkä 500km yhteensä.



    Olisin todella kiitollinen vinkeistä, onko vika muka turbossa ja mitä mieltä olette myyjän vastuusta?

  • #2
    Kaveri ostin samanlaisen laitteen joku aika takaperin josta meni Ahdin, autoliike makso koko lystin, samaa korjaukseen meni autoliikkeen piikkii myös molemmat takasäkit..

    Et ei muutaku autoliikkeeseen puhelua että hoitavat sen tai sit perut kaupat ja viet auton takasin..

    Paitsi jos tää on ostettu yksityiseltä nii tilanne on ihan pikkasen hankalampi..

    Comment


    • #3
      meinaatko että turbo on paskana, eikä se o solenoidi mikä on rikki? Eikö just ahtopaineen solenoidi tee just tollaset oireet jos on viallinen? Volvon turbo(kovalla käytöllä) kestää 300tkm, ja audissa ei kestäis.. en halua uskoa tätä. Ootko nyt ihan varma...? kiitos kuitenkin, vastauksista.

      Comment


      • #4
        Tuossa 3.0tdi ahtimessa on sähköinen vnt säätömekanismi, olen yhteen koneeseen vaihtanut pelkästään tuon aktuaattorin, se on toki mahdollista kun muistaa sopeuttaa uuden aktuaattorin turboon.

        kyseinen osa Ebay

        koodi pitää käsittääkseni olla sama kuin vanhassa , se löytyy turbon kyljestä ihan koneessa paikallaankin katsottuna.

        Comment


        • #5
          Okei mahdollisesti (vnt säätömekanismi rikki) mun tietämys loppuu tähän.

          Siis jos turbo paskoo käytössä, niin romut ehkä moottoriin - moottori tod.näk paskaks. Jos turbon siivet jumii - ahdot puuttuu ja auto vaan ei kulje mihinkään välillä. Tehot pätkii. Tai viheltää, enemmän kuin normaalisti niin vuotoa jossain. Olenko vielä kartalla? Kun mitään näistä ei tapahdu autolle ajossa kuitenkaan niin tulee sellainen kusetus fiilis...

          Comment


            #6
            Turbon säätösiivikon liikeradan voi testata vcds:n output testillä, tai ihan käsikopelolla irrottamalla siivikon säätötangon ja liikuttamalla tankoa käsin ääriasentojen välillä. Pitää liikkua herkästi ja päissä pitää olla selvät rajat joihin pysähtyy.

            Jos säätösiivikko jumittaa ajossa, niin yleensä servo menee vikatilaan ja ahdot katoavat. Tässä vaiheessa ei tule vielä vikakoodia, ellei väkisin kaasu pohjassa yritä saada autoa kulkemaan, jolloin antaa koodin aliahdosta. Sammutuksen jälkeen tehot taas palautuvat.

            Yhden jäähdytysnestevuodosta jumiutuneen siivikon olen puhdistanut, se toimi operaation jälkeen täysin ongelmitta. Toisessa tapauksessa siivikko alkoi jumia pakolämpöjen noustessa riittävän kuumaksi. Tällöin tehot hävisivät aina kunnon vedon jälkeen. Jälkimmäiselle ei ollut mitään tehtävissä, vaan pakopesä piti vaihtaa. Useimmissa tapauksissa vika taitaa kuitenkin olla siivikkoa liikuttavassa servossa. Kuitenkaan näiden ahtopaineen säätymisongelmien takia koko turboa ei tarvitse välttämättä vaihtaa, säädin tai pakopesä riittää. Helpointa on tietysti laittaa suoraan uusi turbo säätimineen kiinni, kun vanhan ottaa irti.

            Turbon rikkoutuminen on riski, jos siivet jumittuu sellaiseen asentoon, että ahdot (turbon kierrokset) pääsevät nousemaan hallitsemattomasti. Eculla on kyllä tuohonkin tilanteeseen suojamekanismit (syötön katkaisu). Pieni silppu tietysti pääsee koneeseen, jos kompura hajoaa kunnolla, isommat rojut jää välijäähdyttimiin. Useimmiten itse moottori kuitenkin selviää turbon akselirikosta.

            Comment


            • #7
              Kiitos vastauksista. Pyydän että huollossa tarkistavat nyt ensin tuon säätöviisikon liikeradan. Jos siltä osin ei löydy ratkaisua niin kai se on vain uskottava että turbo on rikki. Katsotaan mikä on tuomio.

              Comment


                #8
                Vaikka tuo vikakoodi on aika epämääräinen. Viittaisi se säätö servon sähköiseen vikaan. Turbo itsessään varmasti ehjä.

                Comment


                • #9
                  Auto kävi katsastuksessa ennen korjausta ja katsastaja näki hieman öljyvuotoa turbon suunnalta.. Tämän jälkeen en jaksanut enää arpoa mikä osa vaihdetaan, vaan autoon vaihdettiin uusi turbo.
                  Lopputulos: Ei enää vikakoodeja ajossa eikä "limb modea" ajossa. Kallista oli, mutta nyt kulkee.

                  Comment


                  • #10
                    Kyseessä on audi a4 b7 3.0tdi v6 kone.
                    Kadottaa ahtopaineet eikä kulje mihinkään.
                    Kun käynnistää uudelleen muutaman kerran niin ahdot tulee takaisin.Lähiaikoina mennyt pahempaan suuntaan eli tekee tätä useammin. Vikakoodit luettu ja antaa tämmöistä jälkeä moottori osioon

                    -Ahtopaineen ohjausvirtapiirin sähkövika
                    - Katkonainen

                    - Ahdinpainesäätö; Säätöraja ei saavutettu
                    -Katkonainen

                    Onko muilla kokemusta samasta ongelmasta ja jos on niin mikä avuksi?
                    Viimeksi muokannut Killeri; 5.9.2019, 07:36.

                    Comment


                    • #11
                      A6 3.0tdi bmk turbo menossa vaihtoon. Tilasin ebaystä kunnostetun ahtimen, kun aiemmin noista ihan hyviä kokemuksia. Turbo tulee ilman tuota sähköistä vnt säädintä, siirrän sen vanhasta ahtimesta. Vaatiiko jonkinlaista sopeuttamista siinä tapauksessa?

                      Comment


                      • #12
                        Vaatii sopeutuksen, käsittääkseni jo kerran sopeutetut aktuaattorit eivät vastaanota uutta asentoa vaan ovat roskiskamaa irroitettaessa. Vaatii erikoistyökalun sopeuttamiseen joka löytyy mm. finturbo kuopiosta. Markus siellä sopeutti omaan ahtimeen uuden aktuaattorin jonka tilasin darksidedevelopmentsiltä. Maksoi tuolloin 2018 100€
                        E:toki merkkiliike tekee myös

                        Comment


                        • #13
                          Ok, tilataanpa sitten kuitenkin sellainen ahdin mikä tulee kaikkine vnt servoineen.

                          Comment


                          • #14
                            No nyt siellä on kunnostettu ahdin kaikkine säätimineen paikallaan, ei eBay osaa. Ei nyt kuitenkaan tunnu ahtojen säätö toimivan kuten pitää. Ilmeisesti tuo servo nyt vaatisi tässäkin tapauksessa sopeutumisen?

                            Comment


                            • #15
                              Minkälaisia oireita? Itse ostin myös ns bolt on paketin ja toimi kyllä kuten pitää. Mistä ostit? Onko mahdollista kysyä myyjältä onko säädintä sopeutettu ahtimelle?

                              Comment


                              • #16
                                Ei mene taas kohtuudella, rikki se säädin. No takuut pelaa ja saan uuden ahtimen tilalle.

                                Comment


                                • #17
                                  Antaa vikakoodia 013128. Pelaa kylmästä ensimmäiseen sammutukseen saakka ongelmitta, tai jos käy tyhjäkäyntiä välillä pitkään niin Pudottaa ahdot pois. Alkaa ahtaa taas jonkin ajan päästä kun autolla ajaa. Onko kokemuksia vastaavasta ongelmasta?

                                  Comment


                                    #18
                                    Vikakoodin ja oireiden perusteella vaikuttaisi ahtimen sähköisen vnt-servon vialta, ei kovin harvinaista näissä. Sen säätimen voi vaihtaa erikseen, tai sitten koko ahtimen jos sillä on jo reilusti kilsoja?

                                    http://wiki.ross-tech.com/wiki/index...4/P3348/013128

                                    19804/P3348/013128 - Control Circuit for Controller for Turbocharger 1 (J724): Electrical Malfunction
                                    Possible Symptoms
                                    Malfunction Indicator Light (MIL) ON

                                    Possible Causes
                                    - Fuse(s) faulty
                                    - Wiring and/or Connector(s) from/to Controller for Turbocharger 1 (J724) faulty
                                    - Controller for Turbocharger 1 (J724) faulty
                                    - Faulty Turbocharger

                                    Possible Solutions
                                    - Check Fuse(s)
                                    - Check Wiring and/or Connector(s) from/to Controller for Turbocharger 1 (J724)
                                    - Check/Replace Controller for Turbocharger 1 (J724)
                                    - Perform (Selective) Output Test, the Vane Positions should change visibly and audibly
                                    - Perform System Test using VAS 6395

                                    See TPI 2016032 for additional information when this DTC is found in vehicles with Siemens E-regulators. That document lists specific environmental conditions shown by the VAS 6395 tool that may help determine if the E-regulator -or- mechanical components such as the Turbocharger itself are faulty.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ookoo. Voiko sen säätimen itse vaihtaa? Entä pystyykö joku katsomaan sitä että mikä siinä Säätimessä on mahdollisesti vikana.

                                      Comment


                                        #20
                                        Tarvii vcds:n, jolla tehdä output-testi kuten alpi tuolla viestissä #6 mainitsi. Se on vaihdettavissa itse, mutta sen sopeutus tarvii jotain muuta kuin vcds:n, kts. #12.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Ookoo. Voiko sen säätimen itse vaihtaa? Entä pystyykö joku katsomaan sitä että mikä siinä Säätimessä on mahdollisesti vikana.
                                          Mekaanisesti voi, mutta uudet säätimet tulevat ilman softaa joka pitää ajaa sinne sisälle ja kalibroida autoon. Softan saa sisälle kerran per laite ja se ladataan VAGilta maksua vastaan X eurolla.

                                          Itse vaihdatin vehkeen ei-merkkihuollossa joka joutui juoksemaan hieman tuon softauksen perässä (löytyi Turusta VV-Vauhtipisteestä tai merkkarilta), hintaa tuli about 370 eur uudelle laitteelle.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Onko täällä kukaan perehtynyt että mitä tuosta säätimestä todella hajoaa? Jos jollain sattuu olemaan rikkinäisiä säätimiä yli omien tarpeiden niin voisin semmoisen ihan mielenkiinnosta palastella ja koittaa selvittää että mikä komponentti/juotos siellä pettää.

                                            Isolla osalla oireet kuitenkin ilmeisesti alkavat niin että aluksi auto toimii kylmänä ok, mutta lämmettyään vikaantuu.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Itse purin yhden BMK koneesta ja ei siinä mitään silmämääräistä vikaa näkynyt. Oire muuten katoaa hetkeksi kun auton käydessä nappaat sen turbon säätimen johdon irti ja laitat takaisin. Minulla pelasi alkuun D asennossa mutta meni nopsaan vikatilaan kun laitoi S asentoon vaihteiston. Tilasin ebaysta valmiiksi säädetyn säätimen ja laitoin paikoilleen, se että toimiko se 100% oikein, niin en varmaksi osaa sanoa. Auto rupesi kyllä toimimaan vaihdon jälkeen eikä kulutuskaan ollut paha.
                                              Viimeksi muokannut Killeri; 25.11.2020, 07:29. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                                              Comment


                                                #24
                                                Alkuperäinen kirjoittaja Jouk Näytä viesti
                                                Mekaanisesti voi, mutta uudet säätimet tulevat ilman softaa joka pitää ajaa sinne sisälle ja kalibroida autoon. Softan saa sisälle kerran per laite ja se ladataan VAGilta maksua vastaan X eurolla.

                                                Itse vaihdatin vehkeen ei-merkkihuollossa joka joutui juoksemaan hieman tuon softauksen perässä (löytyi Turusta VV-Vauhtipisteestä tai merkkarilta), hintaa tuli about 370 eur uudelle laitteelle.
                                                Tämän olen todistanut jo monesti, ettei tämä kertalaakitouhu pidä paikkaansa - ainakaan muualla kuin merkkiliikkeessä.
                                                Tarvikkeena ostetussa säätimessä on oletusohjelma, joka tekee liikkeen äärilaidasta toiseen.
                                                Oikeilla välineillä pystytään kertomaan säätimelle uudet rajat, joissa sen pitää liikkua. Tämä voidaan toistaa useita kertoja.
                                                Oikeastaan aihe on ihan sama, tehdäämpä se merkkarilla tai ei. Kuopiossakin merkkarilla asiakkaan auton säädin sopeutettiin useita kertoja peräkkäin, eikä se ollut ongelma.

                                                Yhtä tärkeää on se, että säätimen asennus mekaanisesti on oikea. Tähän tarvitaan laite, jolla voi eri sopeutusten välillä katsoa säätimen ottaman virran. Näin piti eilenkin toimia, kun asiakkaan autoon kyseisen säätimen vaihdoin viimeksi.
                                                Jos virranotto on liian suuri, menee säädin vikatilaan omatoimisesti.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Terve. Onko kukaan tilannu alista tai vastaavasta paikasta turbon keskiötä ja vaihtanu? Lähinnä onko ne ihan kuraa tavaraa. Nyt ois suunitelmissa vaihtaa asb moottoriin kyseinen osa. Väljää on sen verran. Hyviä vinkkejä vaihtoon saa kans kertoa

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Ei vissiin kellään kokemusta?

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Kiinan turbot on laadullisesti epäkuranttia.
                                                      En ottaisi riskiä. Ennemmin tekisin yhteistyötä esim finturbon kanssa. Tällöin osa varmasti kestävä, eikä ilmene yllätyksiä.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Autodocilta pojan Volvoon turbon laakerointi, pelasi kuten pitääkin.
                                                        Kiinalaisissa audeissa on Kiinan turbot, liekö sitten huonoja.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          No kiinaosissa on hyviä ja huonoja. Ei voi olla aivan varma mitä saa. Voi olla täysin kuranttia tai sitten ei.
                                                          Kyse ei ole siitä suoraan onko osa tehty Kiinassa vaan minkä laatuisen osan sieltä saa. Saako täysin ns OE laatusen vai täydellisen kopion heikommalla materiaalilaadulla jne.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Samat koneet siellä Kiinassa niitä turboja painaa autotehtaille/autotehtailla, samoilla laatuvaatimuksilla mitä Euroopassakin. Ei niitä voi verrata samaan skeidaan mitä Ebay tms. kanaviin työnnetään myyntiin. Ettei ihan ohi aiheen mene, vastaten kysymykseen lähtisin itse kokeilemaan Fin-Turbon osilla kuten Artokin totesi tai jollain kunnostetulla alkuperäisosalla.
                                                            Viimeksi muokannut Jakke_; 31.8.2023, 23:24.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X