Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

3.0 TDI 150 kw vm.2014, öljynkulutus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 3.0 TDI 150 kw vm.2014, öljynkulutus

    Moi,

    Onko muilla mitenkä kyseiset pannut kuluttaneet öljyä?

    Itsellä öljynvaihdosta n. 5000tkm ja näyttö näyttää että n. 1/3 olisi pinta vajentunut. Autolla ajettu n. 150 tkm.

    Bensakoneissa olen kuullut öljynkulutuksen olevan enemmän tyyppivika, mutta en dieseleistä.

    #2
    Itsellä öljynvaihdosta n. 5000tkm
    Eihän se tuolla öljynvaihtovälillä mikään ihme ole, jos vähän hupenee öljytaso.

    Moottorin sisäinen puhdistus, esim. Forte-käsittely voi joissain tapauksissa vähentää öljynsyöntitaipumusta (puhdistaa tukkeutuneet öljyrenkaat ym.). Toisaalta ehkä tuo virtuaalinen öljytasomittari ei olekaan se luotettavin info.

    Et ole kuitenkaan ainoa, joka on huomannut ominaisuuden:
    http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...d.php?t=127732
    Viimeksi muokannut vV8m5; 5.2.2019, 15:56.

    Comment


      #3
      Tuskinpa näyttö näyttää 1/3-osan kuluneen koko öljymäärästä vaan ehkä kuitenkin täyttövälistä, olisko sitten noin yksi litra. Yleensä näissä öljy ennemminkin lisääntyy kuin vähenee. Mikä öljy lie kyseessä?

      Comment


      • #4
        Juurikin tuota täyttöväliähän tuo näyttö indikoi. Korvaa vanhanmallisen öljytikun. Varmaankin tosiaan tuo näyttöalue oikeasti 1L.
        Öljyä en muista mitä oli Länsiautossa laitettu. Täytyy tarkastaa.
        Mutta joka tapauksessa hieman vaikuttaa huonolta jos joutuu lisäilemään öljyä 10 välein.
        Aikaisempi vm. 2012 A4 2.0 TDI öljyä ei tarvinnut lisäillä koko huoltovälillä.

        Täytyy varmaan harkita tuota Forte käsittelyä tai sitten marssia autokaupoille. :-)

        Comment


        • #5
          Onhan se mittaus nyt sitten tehty samalla moottorin lämpötilalla ja niin, että auto on samassa asennossa (ideaalisti samassa paikassa). Tuolla on nimittäin iso merkitys siihen, mitä se näyttö näyttää. Paras tapa tehdä tuo on ajaa kone kuumaksi. Lyödä se parkkiin (paikkaan, jossa mittauksen voi tehdä sitten myöhemminkin tismalleen samalla tavalla), käydä avaamassa ja sulkemassa konepelti ja sitten parin minuutin päästä katsoa, mitä se asteikko näyttää.

          Eihän se tietysti mukavaa ole, jos moottoriöljyä palaa, mutta jos oletetaan, että mittausolosuhteista tulee hieman heittoa tuloksiin ja todellisuudessa öljynkulutus onkin vaikkapa 1/4 tai 1/5 tuosta täyttövälistä (1 litra), niin nyt puhutaan ~2 dl kulutuksesta 5 tkm:n aikana, eli 15 tkm:n vaihtovälillä öljyä ei edes tarvitse lisätä. Ja sitten vielä suhteutuksen vuoksi tuonne mottiinhan menee yli 7 litraa öljyä. Ei tuo nyt mitään järin hälyttävää vielä ole.

          Ja onhan muuten pohjamuovit ja moottorin kyljet tsekattu? Eli jotta ei syytetä männänrenkaita, kun kulutus johtuukin jostain ihan muusta... Itsellänikin 3.0TDI tihkuu toisen venttiilikopan tiivisteen alta ja yhden suuttimen kansilevyn vierestä ja se, mitä minulla 15 tkm vaihtovälillä öljynpinta vajoaa (tyypillisesti jotain 1/3 - 2/5 täyttövälistä) johtunee ihan jo tuosta. Ensi kesänä pitää nuo fiksailla samalla, kun puhdistaa imusarjat EGR:n läpilaskemasta karstamömmöstä.

          Comment


          • #6
            Heh, että 2-4 desiä tulee venakopan tiivisteen välistä.. Kyllä se öljy on sitä luokkaa sotkevaa, ettei tiivisteiden välistä tule kuin senttilitroja vuodessa, tai sitten on joka paikka jo sotkussa. Nykyisin tuntuu joka toinen vag vehje syövän öljyä. Enempi on tuurissaan, jos löytää jonkin koneen, joka ei syö yhtään. Ennen ei autot vaihtovälillä vienyt yhtään ja nykyisin tuntuu kaikki vievän. -99 tt taisi olla ainut minun kalustostani, joka ei syönyt yhtään. Kaikki muut on sitten vieneet sen litran noin kympin pätkällä vähintään. Eläähän sen kanssa, mutta silti hieman harmittaa moinen. Koneina 2.otfsi, pari 3.0tdi:tä ja pari 3.0tfsi:tä. Urssi ei syönyt yhtään, eikä se tt. Muut kaikki enempi vähempi.

            Comment


            • #7
              No joo, ehkä tuo oli liioiteltua, koska ei minullakaan öljy pohjamuoville saakka päädy, mutta kun menen katsomaan, sitä öljypölypaskan määrää toisen venttiilikopan päältä (tihkuu sieltä suuttimien "kansien" väleistä) ja toisen kannen takaa heti venttiilikopantiivisteen juuresta alkaen, niin rohkenen silti olla sitä mieltä, että puhutaan isommasta määrästä kuin senttilitroista.

              Toki varmaan silti sitä ennen sormi osoittaa turbon tai öljyrenkaiden suuntaan. Yhtä lailla en ole huolissani, jos kulutus pysyy tuossa (kuten se on ~70 tkm jo pysynyt).

              Comment


              • #8
                Paljonko nämä 3.0TDI 180kW dieselit saa viedä öljyä ollakseen vielä normaalin rajoissa? Nyt kolmasosalla pudonnut se näytön ”mittari” 11tkm aikana. Ehkei ihan ylärajaan tullut Pörhöllä viimeksi muutenkaan, mutta vajennut kuitenkin.

                Comment


                • #9
                  Moro,

                  2015 mallin A6 CRTE moottorilla alkoi syömään öljyä huomattavan paljon ja savuttamaan. Mikähän mahtaa hajonnut, onko ajatuksia? Tuliko moottoriremontti eteen 173tkm ajettuun koneeseen...

                  Nopeasti haettuna en hirveästi löytänyt tietoa?
                  Viimeksi muokannut Teko; 13.1.2021, 20:14.

                  Comment


                  • #10
                    Morjens, mulla on myös öljynsyöntiongelma, auton malli on sama kuin Tekolla. Ongelma ilmaantui tässä pakkasten aikana. Pari litraa on täytynyt lisätä viimeisen 2 tuhannen aikana. Autolla on ajettu 144000 km. Jos sama meno jatkuu niin aika monta kannua saa lisätä öljynvaihtovälin aikana...?

                    Comment


                      #11
                      Öljyn määrän mittaus on yllättävän arka auton asennolle. Lisäksi tietysti öljykin laajenee ja kutistuu lämpötilan mukaan. Katselisin asiaa aika rauhassa ennen kuin tarjoaa korjaamolle korjattavaksi, moni korjaamo kyllä helpostikin "löytää" sitä korjattavaa. Ei näissä 3.0TDIV6:ssa ainakaan minun tietääkseni ole mitään öljyepidemioita esiintynyt.

                      Comment


                      • #12
                        Juu, täytyy seurailla asiaa, mutta kun keltainen varoitusvalo on syttynyt pari kertaa, niin katsoin paremmaksi lisäillä vähän öljyä koneeseen.

                        Comment


                        • #13
                          ...ja todettakoon, että auto on suomi-auto ja huollot tehty laakkosella ja viimeisin k-caaralla. Olen ajanut autolla vasta 7 tuhatta ja olen joutunut vaihtamaan jo jarrupalat ja 2 milliä alimittaiset levyt. Näköjään merkkiliikkeen(k-caara) tarkistuksissa ei olla niin tarkkoja jarrujen kunnosta. Luulisi, että jarruilla olisi päässyt seuraavaan huoltoon asti...nyt jos vielä öljynsyöntiongelma iskee päälle, niin tässähän pitää varmaan suunnata pankinjohtajan puheille. ?

                          Comment


                          • #14
                            Moro

                            Onkohan tullut uutta tietoa/ratkaisuja näihin? Itsellä nimittäin ilmeni samanlainen ongelma, juurikin nyt pakkaskauden aikana. Ei savuta, mutta öljyä häviää reilusti ja tiputtaa myös alle. Stefasta? Itse epäilen huohotinjärjestelmän tukkeutumista ja sen aiheuttamaa paineen nousua.

                            Comment


                            • #15
                              Morjens

                              Kyllä se mullakin vaikuttaa olevan huohotin ongelma. Mahdollisesti öljynsuodattimen jalan tiiviste on antanut periksi. Huomenna menee tarkempaan syynäykseen...
                              On sen verran ahtaat tilat keulassa, joten täytyy hieman etupäätä purkaa, jotta näkisi mistä se öljyä tiputtaa.

                              Comment


                              • #16
                                Moro
                                Nyt selvisi mistä öljyt tihkui. Kampiakselin stefa oli antanut periksi. Huoltoliike sanoi vian tulleen talven pakkasien vuoksi. Olisiko tietoa, mitä kannattaisi tehdä, ettei vika uusiutuisi tulevina vuosina?

                                Comment


                                  #17
                                  Luulis sen uuden akselitiivisteen kestävän, eikä tällaisia pitkiä kylmiä talvia joka vuosi satu.
                                  Mut millä niitten tiivisteiden elinikää voisi pidentää, niin ainakin kunnollinen esilämmitys, oikea määrä oikeaa öljyä koneessa ja huohotinjärjestelmän toimivuuden varmistus. Ettei siis ole öljyn liikatäyttöä ja huohotinletkut tukossa, jolloinka koneen sisäiset paineet purkautuu jostain tiivisteen kautta.
                                  Itse ehkä tekisin (tässäkin tapauksessa) koneelle fortehuuhtelun tms. ja uusiin öljyihin jotain kumitiivisteitä elvyttävää ainetta, esim.
                                  https://www.motonet.fi/fi/tuote/6071...stysaine-177ml

                                  Comment

                                  Working...
                                  X