Moi.
2013 A4 245 hv Quattro S-Tronic, ajettu 180 tkm.
Mittauksessa saatiin seuraavat arvot vakiosoftalla ihan vakioautolle:
265 hv ja 560 Nm. Auto kulki ripeästi muidenkin kuin itseni mielestä.
Softa optimoitiin, läppien toiminta, EGR ja nopeusrajoitin deletoitiin.
DPF paikallaan, vakio ilmanputsari ja kaikki muu.
En tässä mainitse ohjelmointifirmaa, asiallinen paikka mielestäni.
Vääntöä tuli rutkasti lisää, mutta 3400 kierroksesta ylöspäin alkoi esiintymään epäröintiä ja tehon puutetta, mitä isompi vaihde ja nopeutta sitä voimakkaampi ilmiö oli. Yli 200 kaasu pohjassa Autobahnilla ajaettaessa auto käyttäytyi kuin olisin pumpannut kaasupoljinta koko matkan ylös-alas, noin 2-4 sekunnin intervallilla.Eli veto meni kokonaan pois ja tuli sitten täysillä takaisin.
Tuntui siltä että jos teho olisi ollut koko ajan käytettävissä olisi auto perstuntumalla kulkenut 270-280.
Ennen tuota episodia mittailin Audin suorituskykyä vanhalla mutta luotettavalla Vericom-kiihtyvyysmittarilla, saaden seuraavat tulokset tuosta yläpään ongelmasta huolimatta:
0-100 5,3 sek( tehdas ilmoittaa 6,3)
1/4 maili 13,95 sek / 159 kmh.
Paras G -arvo 1,15 G.
Nämä parhaat saamani arvot useista yrityksistä.
Sutisen esto pois päältä tottakai.
Launch Control-päällä ajat huononi sutimisesta johtuen.3000 kierroksessa voimaa on niin palkon että auto sutii liikaa.
Paras tekniikka oli nostaa kierrokset jarrua vasten noin 2000 ja siitä päästää jarru ja runtata kaasu pohjaan.
Vääntöä oli niin paljon että pito katosi nelivedosta huolimatta ( keltainen valo vilkkui ja leikkasi tehot pois)aina 1.vaihteella, ja useimmiten myös
2.vaihteella.
No, vein auton takaisin ohjemoijalle ja ajettiin sisään uusi ohjelma.Yläpään eli 3400-up on/off -ongelma poistui mutta samalla katosi myös keskialueen hurja vääntö.Ajettiin sisään toinen ohjelma, sama juttu.
Sitten ohjelmoija muutti ohjelmaa käsin, yläpäähän lisättiin ahtopainetta 1,8 barista 2,1:een ja ruiskutusarvoa 3100:aan. En tiedä mikä tuon arvon mittayksikkö on, en ole dieseleiden asiantuntija vaikka muuten pitkällä kokemuksella varustettu moottoripää olenkin.
Keskialueen hurja vääntö tuntuu tosiaan olevan nyt kadoksissa, takapuolituntumahan ei aina kerro totuutta mutta luistoneston valo ei enää vilku ykkösellä juuri koskaan, eikä koskaan kakkosella.
Tämän tunteen varmistamiseksi mittailin Vericomilla arvoja uudestaan ja sain seuraavat tulokset:
0-100 5,9 sek.
1/4 mile 14,1 sek/ 157 kmh.
Auto vetää nyt ylhäällä katkoitta, mutta huonontuneet arvot lienevät keskialueen väännön puutteesta johtuvia.
Eilen kokeilin autoa vähän, suljetulla tiellä tietysti, ja vetää kyllä komeasti yli 200 nopeudessa, kiihtyy ihan mallikkaasti ja tuntuu että vois kulkea nyt tosiaan sen 270-280.
Olen ymmärtänyt että tässä (CDUC muistaakseni) moottorissa on pienet suuttimet ja pumppu. Mutta luulis että ne alkaa siellä yläpäässä sitten haittaamaan, ei vielä keskialueella ?
Vai ahdistasko DPF..luulisi senkin vasta ylhäällä vaikuttavan, samoin kuin ilmanputsarin/imuputkiston.
Olen miettinyt DPF-pönttöjen tyhjentämistä, em.syystäkin, mutta toiseksi käynnistyksessä ja tyhjäkäynnillä repsikan puolelta kuuluvan räminän takia.Mahtaako pöntössä olla sisuskalut irti ?
Comments please.
2013 A4 245 hv Quattro S-Tronic, ajettu 180 tkm.
Mittauksessa saatiin seuraavat arvot vakiosoftalla ihan vakioautolle:
265 hv ja 560 Nm. Auto kulki ripeästi muidenkin kuin itseni mielestä.
Softa optimoitiin, läppien toiminta, EGR ja nopeusrajoitin deletoitiin.
DPF paikallaan, vakio ilmanputsari ja kaikki muu.
En tässä mainitse ohjelmointifirmaa, asiallinen paikka mielestäni.
Vääntöä tuli rutkasti lisää, mutta 3400 kierroksesta ylöspäin alkoi esiintymään epäröintiä ja tehon puutetta, mitä isompi vaihde ja nopeutta sitä voimakkaampi ilmiö oli. Yli 200 kaasu pohjassa Autobahnilla ajaettaessa auto käyttäytyi kuin olisin pumpannut kaasupoljinta koko matkan ylös-alas, noin 2-4 sekunnin intervallilla.Eli veto meni kokonaan pois ja tuli sitten täysillä takaisin.
Tuntui siltä että jos teho olisi ollut koko ajan käytettävissä olisi auto perstuntumalla kulkenut 270-280.
Ennen tuota episodia mittailin Audin suorituskykyä vanhalla mutta luotettavalla Vericom-kiihtyvyysmittarilla, saaden seuraavat tulokset tuosta yläpään ongelmasta huolimatta:
0-100 5,3 sek( tehdas ilmoittaa 6,3)
1/4 maili 13,95 sek / 159 kmh.
Paras G -arvo 1,15 G.
Nämä parhaat saamani arvot useista yrityksistä.
Sutisen esto pois päältä tottakai.
Launch Control-päällä ajat huononi sutimisesta johtuen.3000 kierroksessa voimaa on niin palkon että auto sutii liikaa.
Paras tekniikka oli nostaa kierrokset jarrua vasten noin 2000 ja siitä päästää jarru ja runtata kaasu pohjaan.
Vääntöä oli niin paljon että pito katosi nelivedosta huolimatta ( keltainen valo vilkkui ja leikkasi tehot pois)aina 1.vaihteella, ja useimmiten myös
2.vaihteella.
No, vein auton takaisin ohjemoijalle ja ajettiin sisään uusi ohjelma.Yläpään eli 3400-up on/off -ongelma poistui mutta samalla katosi myös keskialueen hurja vääntö.Ajettiin sisään toinen ohjelma, sama juttu.
Sitten ohjelmoija muutti ohjelmaa käsin, yläpäähän lisättiin ahtopainetta 1,8 barista 2,1:een ja ruiskutusarvoa 3100:aan. En tiedä mikä tuon arvon mittayksikkö on, en ole dieseleiden asiantuntija vaikka muuten pitkällä kokemuksella varustettu moottoripää olenkin.
Keskialueen hurja vääntö tuntuu tosiaan olevan nyt kadoksissa, takapuolituntumahan ei aina kerro totuutta mutta luistoneston valo ei enää vilku ykkösellä juuri koskaan, eikä koskaan kakkosella.
Tämän tunteen varmistamiseksi mittailin Vericomilla arvoja uudestaan ja sain seuraavat tulokset:
0-100 5,9 sek.
1/4 mile 14,1 sek/ 157 kmh.
Auto vetää nyt ylhäällä katkoitta, mutta huonontuneet arvot lienevät keskialueen väännön puutteesta johtuvia.
Eilen kokeilin autoa vähän, suljetulla tiellä tietysti, ja vetää kyllä komeasti yli 200 nopeudessa, kiihtyy ihan mallikkaasti ja tuntuu että vois kulkea nyt tosiaan sen 270-280.
Olen ymmärtänyt että tässä (CDUC muistaakseni) moottorissa on pienet suuttimet ja pumppu. Mutta luulis että ne alkaa siellä yläpäässä sitten haittaamaan, ei vielä keskialueella ?
Vai ahdistasko DPF..luulisi senkin vasta ylhäällä vaikuttavan, samoin kuin ilmanputsarin/imuputkiston.
Olen miettinyt DPF-pönttöjen tyhjentämistä, em.syystäkin, mutta toiseksi käynnistyksessä ja tyhjäkäynnillä repsikan puolelta kuuluvan räminän takia.Mahtaako pöntössä olla sisuskalut irti ?
Comments please.
Comment